2996
Sök

Vad är era erfarenheter av oseriösa säljare/köpare?

660 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Hejsan!

Tänkte vi kunde starta en tråd där man kan få vräka ut sitt missnöje över en säljare/köpare! Allt plattsar i den här tråden som har med någorlunda oseriösa dåliga köpare eller säljare av motorfordon!

Jag kan väll börja så ni ser vart riktlinjerna går (typ)

Igår 29/3 ringde jag på en 205 GTI och snacka lite med ägaren, allt gick bra och jag har länge letat efter en GTI med stora motorn och han hade precis det jag ville ha för endast 4 700 kr! Efter att vi ställt våra frågor om bilen osv så sa jag att ja jag tar den, jag kommer ner och hämtar den direkt när du slutar från ditt jobb!

Fixa fram pengarna, tecka försäkring fixa en som kunde köra ner mig, ja allt var fixat! Då får jag ett mail från killen där han skriver att han precis sålde den till en kille som kom och hämta den direkt..

Alltså man blir så jäkla paff, bara så där så var den borta, alltså jag menar finns det ingen etik och moral? Är det någon som har "tingat" bilen så är det juh så, kan juh inte sitta och åka 40 mil och hoppas på att bilen är kvar när man kommer fram...

För 6 månader sen letade jag en Sunny, jag hitta den perfekta bilen bara 8 mil från där jag bodde så jag ringde direkt och fråga om gubben ville byta bil med mig, det ville han juh då så klart inte göra utan han sa åt mig "sälj din bil du så kan du köpa min, jag håller den åt dig jag" då svara jag ok jag säljer min men gör dig inte av med bilen förens jag kollat på den!

Som sagt så sålde jag bilen 8 timmar senare och ringde direkt tillbaka till gubben och berätta att nu har jag sålt bilen och sitter med pengarna i näven redo att komma och hämta din sunny, då säger gubben, "ja men den sålde jag efter att du ringde sist" då blev det liksom meen vaa faaan!

Köpte dock en finare sunny för samma pengar senare på dagen.. tur var väll det att jag inte köpa gubbens men det är ändå principen liksom.

November 2008 Ändrades mina levnadsförhållanden till bättre och jag fick en Opel Omega, jag kunde inte längre ha Sunnyn kvar, jag la ut den på blocket för samma pris jag köpte den för (7 500 kr) och hoppades på svar, folk ringde som tokiga men dock prata alla som ringde med brytning och alla skulle pruta... Den första som ringde pruta direkt 50% på priset men då la jag bara på.. Den andra lät väldigt seriös i början men sen kom det.. "Vad är sista priset, kompis?" då la jag på..

Orka hålla på tjafsa när det gäller sånna småsummor igentligen? men men, tiden gick och inte en jävel hörde av sig. efter 2 veckor börja skatten på bilen närma sig och jag blev tvugen att ringa någon av dom  tidigare spekulanterna för att inte åka på att betala skatten..

Jag ringde till den mest intresserade och han sa att han kunde komma direkt vilket han gjorde så vi bestämde tid och platts, nu hade jag redan gått med på 4 000 kr för bilen (Helt nybesiktad och inlämnad för service med nya däck och allt) dock oskattad.. Han kom från uppsala, han som skulle köpa bilen och han kolla och syna bilen noga och efter lite provkörning och däcksparkning så hade han bestämt sig.. han skulle ha bilen, men då kom det igen.. "vad sa du sista priset va kompis?"

Försökte förklara för han att 4 000 kr var det absolut sista priset.. Han försökte med allt.. han sa att jag skulle betala skatten vilket jag vägra för 4 000 kr, han höll på med att jag skulle betala hans resa hit från uppsala då det tydligen var dyrt med soppa.. sen ville han dela på skatten och han försökte med precis varenda trix köpare brukar använda, fick dock han att punka ut med 4 000 kr vilket jag fick i 500-ingar 100 lappar 50-lappar och 5-or.. (Otroligt underligt att man betalar en bil med 5kronor?) men sen kom det, det sista tappra försöket att slippa betala dom där 1 000 kr i skatt från hans sidan, när jag inte såg det så skrev han fel köp datum på ägarbeviset vilket skulle resultera i att jag skulle få betala skatten. dock uppmärksammades detta och då vart det ett jävla liv igen.

Tur att flickvännen redan tagit pengarna och gått in och vi hade skrivit vanligt kvitto så han hade inte mycket att säga till om! ;P

Så där, nu jävlar har jag skrivit av mig en jävla massa! Hoppas ni kan fylla ut tråden med fler dåliga erfarenheter från säljare/köpare som på något vis har gjort era affärer till rena helveten

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2009
Tror det finns en liknande tråd redan.. Men det värsta jg vet är när man har ute en annons..
Någon ringer och säger: Är du hemma på lördag, jag kommer och tittar på bilen då.

Och sen.. man går och väntar hela dagen utan att man hör ett ord från den som ringt tidigare.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

660 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
te_wik skrev:
Tror det finns en liknande tråd redan.. Men det värsta jg vet är när man har ute en annons..
Någon ringer och säger: Är du hemma på lördag, jag kommer och tittar på bilen då.

Och sen.. man går och väntar hela dagen utan att man hör ett ord från den som ringt tidigare.

Mvh Tommy

Jo det kan jag förstå, lite smått frustrerande.. Har dock själv aldrig varit med om det och då har jag ändå sålt över 9 bilar på 1 år

//Soderqvist

Soubee
30 mars 2009
När jag skulle sälja min förra bil så ringde det massa folk, stod i annonsen vilka fel det var på den och lacksläpp osv samt bilder då jag inte orkade tjafsa. Satte ett lågt pris för att bli av med den fort då jag lagt en handpenning på en nyare bil.

2st ringde och sa att de skulle ha bilen, nej sa jag. Jag håller den inte för någon utan ni får komma och titta på den och köpa den då. (ingen av dem som ringde kunde svenska, så jag frågade om de läst/bett någon läsa annonsen åt dem och båda svarade ja)

En kom och tittade på bilen, sa ingenting först. Startade bilen, och då varvade han upp till 5-6tusen varv ett par gånger, jag skällde lite. Han sa inget...
Sen burnar han iväg på 1;ans växel drar upp bilen till 70km/h och sedan drar han handbromsen...
Sen klagar han på handbromsen, kopplingen och att motorn låter konstigt... (ja det var ju konstigt...)
Jag skällde ut han ännu mer...
Sen klagar han på allt som stod i annonsen (han hade med andra ord inte läst den). Och erbjuder mig halva priset. Jag säger nej skäller ut han och inspekterar bilen och han drar därifrån under tiden...

Jag är pissed off och svär i två veckor...
Nu är jag väldigt negativ till köpare, speciellt såna som inte kan läsa annonser, prutar och bara slösar bort min tid...
Senast redigerat av Soubee (30 mars 2009)

262 Inlägg
30 mars 2009
Har dock inte sålt en bil, men jag stör mig på alla som prutar bara för sakens skull,

hittar jag något som jag tycker är jättebilligt så försöker jag inte få ner det ännu mer.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2009
Lalle87 skrev:
Har dock inte sålt en bil, men jag stör mig på alla som prutar bara för sakens skull,

hittar jag något som jag tycker är jättebilligt så försöker jag inte få ner det ännu mer.

Beror ju på, på plats kan man pruta men inte i telefon.
Varför betala tex 2500 kr för något man kan få för 2300 kr, man kan ju alltid prova.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (30 mars 2009)

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

70 Inlägg
30 mars 2009
så irriterande att folk inte raderar bort sina annonser även om dom har sålt sina grejjer...

262 Inlägg
30 mars 2009
te_wik skrev:
Lalle87 skrev:

Varför betala tex 2500 kr för något man kan få för 2300 kr, man kan ju alltid prova.

Mvh Tommy

Visst, vissa saker kan man pruta på.

t.ex sålde mitt Nintendo wii för 1500:- (500 :- mindre än den billigaste annonsen på blocket) och ändå ringde där en person och bjöd 1200:-. som tur var, vart han person nr 9 som ringde på en timme
Senast redigerat av Lalle87 (30 mars 2009)

Försöker iaf
12 819 Inlägg
30 mars 2009
Lalle87 skrev:
te_wik skrev:
Lalle87 skrev:

Mvh Tommy

Visst, vissa saker kan man pruta på.

t.ex sålde mitt Nintendo wii för 1500:- (500 :- mindre än den billigaste annonsen på blocket) och ändå ringde där en person och bjöd 1200:-. som tur var, vart han person nr 9 som ringde på en timme

Jomen visst, folk kommer alltid att försöka pruta. Det kommer man inte ifrån.
Men lite måtta får det vara.

Hade ute en bil för 15000 förra sommaren, klart ringer det några å bjuder 7000-8000.. Tror dom på allvar att man kan pruta ner 50% av priset?
Nåja, det kom en glad norrman och köpte bilen, han försökte inte ens pruta, inga problem var det. Han körde från Oslo upp hit med en polare, han hade redan fått chassinr osv av mig så han hade fixat tillfälliga skyltar redan osv. Såna kunder ska man ha, snabbt och smidigt!

Mvh Tommy

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 mars 2009
Ush jobbigt med uppkäftiga köpare.
Samma med folk som inte tar bort sin annonser.

När jag sålde min Elantra så kom det en riktig höjdare!
Hade suttit ut den för 4000. En 98, Den var allmänt risig o svinig! & långt ifrån alkoholfri o rökfri.
Nåväl. Killen kommer med sin familj, 2 barn o fru. Såg bra ut.
Sen tjöta han o började provköra osv. Efter provkörningen sa han. Kopplingen slirar, hur ska jag våga köra barnen i denna?
Jag sa: Hade jag vart du hade jag inte tagit med barn + hade aldrig haft mina egna barn i denna bilen.
Han: Ja men du kräver ju 4000.
Jag: Det är ju ingenting, Har skrivit på annonsen att bilen är kass o ett projekt!
Han: Jaa men 4000.
Jag: ja dom ligger ju på ca 15.000 i bra skick så vad lipar du för.
Han: Kompis du får 2000kr
Jag: Ja visst. låt mig få ta min cd & sommarfälgarna så kan du bära hem bilen.
Han: Jag vill endå inte ha din skitbil
Jag: Vad bra, Du får den inte heller så stick ifrån min tomt nu.

C H E V R O L E T <3

379 Inlägg
30 mars 2009
de värsta som hänt mej var nog när ja sålde förra calibran 92 för 12.500 så fick ja sms???
-ja kommer o hämtar bilen för 7tusen
mitt svar:
NEJ bilen är inte stulen

wtf?????
va ville han igentligen kanske köpa fälgarna för 7tusen eller nått :S

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

1 754 Inlägg
30 mars 2009
Shit alltså, vilka litare det finns där ute!

Jag hoppas jag slipper dem när jag ska köpa min första bil.

Jag kan inget om allt.

77 Inlägg
30 mars 2009
Haha, vilka lirare det finns ändå.

Sålde min 850 GLT för ungefär ett halvår sen, 12.500 satte jag, synkningen i lådan var kass, iof vanligt på 92orna men ändå. 12.500 skulle jag ha för jag visste att alla skulle komma till punkten "eyy, 12000 okej?"
Så då hade jag lite marginal.
Ringde typ 10personer på 40min, avtalade med vissa att komma och titta på bilen dagen efter.
Men, så ringde den en snubbe som lät fett påtänd och erbjöd mig 13.000kr om han kunde hämta bilen om 30min. Då var klockan 01.00 och jag skulle upp och jobba klockan 5 på morronen. Vilket jag skrivit i annonsen också. Jag blev skitförbannad och slängde på luren, för jag anade att det var någon pajas som antingen drev med mig eller så skulle han sno bilen tillsammans med nån polare.
Fick i alla fall sålt bilen 2dagar senare till en astrevlig kille som precis fått körkort, enda var väl att han snackade om burna, 200km/h, osv hela tiden. Så jag gick upp till mig med ett "R.I.P" i huvudet.

Sedan 2månader senare åkte jag och kollade på en 740 i angered, det är ca 35min bilåkning från där jag bor, så jag plockade med mig en polare och drog. I annonsen stog det "ingen rost, fin bil i övrigt, koppling växellåda okej"
När jag ser bilen frågar jag min polare om det är ett skämt, för det var ett rosthål stort som en fotboll i bagaget, balkarna totalt sönderrostade, och kopplingen var fan obefintlig.

Det jag vill få ut av det här är, liksom varför skriva att bilen är skitfin när den är bålröten?

Vissa människor alltså! smile

660 Inlägg
30 mars 2009
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
När jag sålde min Elantra så kom det en riktig höjdare!
Hade suttit ut den för 4000. En 98, Den var allmänt risig o svinig! & långt ifrån alkoholfri o rökfri.
Nåväl. Killen kommer med sin familj, 2 barn o fru. Såg bra ut.
Sen tjöta han o började provköra osv. Efter provkörningen sa han. Kopplingen slirar, hur ska jag våga köra barnen i denna?
Jag sa: Hade jag vart du hade jag inte tagit med barn + hade aldrig haft mina egna barn i denna bilen.
Han: Ja men du kräver ju 4000.
Jag: Det är ju ingenting, Har skrivit på annonsen att bilen är kass o ett projekt!
Han: Jaa men 4000.
Jag: ja dom ligger ju på ca 15.000 i bra skick så vad lipar du för.
Han: Kompis du får 2000kr
Jag: Ja visst. låt mig få ta min cd & sommarfälgarna så kan du bära hem bilen.
Han: Jag vill endå inte ha din skitbil
Jag: Vad bra, Du får den inte heller så stick ifrån min tomt nu.

Min flickväns morsas syster skulle sälja en bil, dom har pengar så dom bryr sig inte riktigt om det här med bra affärer då kom det en "dåligt svensktalande svensk" med taxi från gud vet vart och skulle köpa bilen, men han skulle ha den för halva priset som dom lagt ut den för och då låg den redan under halva priset om man jämförde med andra bilar av samma märke/modell så dom blånekade juh..

Till slut blev köparen otrevlig och börja skrika och svära åt dom bara för att dom inte ville gå ner i pris.. Sen hade han också med sig exakt så mycket som han ville betala och det var 3.5 mil till närmaste bankomat så när han till slut insåg att han inte skulle få bilen så blev han helt tokig och riktigt arg så dom låste in sig och ringde polisen som fick plocka med han..

Finns inga gränser för vissa... Dock kan jag inte garantera denna historia då jag inte va med.

//Soderqvist

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 mars 2009
35 min från trollhättan till Angered ?? Men en bmw M5 o dubbelturbo då eller big_smile big_smile ??
Du mena nu Angered i gbg va ? tongue

C H E V R O L E T <3

77 Inlägg
30 mars 2009
Children-Of-Bodom skrev:
35 min från trollhättan till Angered ?? Men en bmw M5 o dubbelturbo då eller big_smile big_smile ??
Du mena nu Angered i gbg va ? tongue

Haha ja jag menade angered i göteborg, tongue och jag har då aldrig tagit längre tid på mig än typ 35-40min tongue haha, det är ju inte mer än 6mil dit. Och hade inte plåtpoliserna funnits hade det gått ännu fortare, tongue

Rocketdog
270 Inlägg
30 mars 2009
Någon gång i Juni/Juli förra året fick jag för mig att importera en Mitsubishi Galant från Sverige.

Så jag sökte runt på blocket och fann min drömbil, Den var till salu i Malmö. Ringde direkt åt försäljaren och pratar lite om bilen. Jag bad han skicka lite mer bilder på några detaljer som man inte såg på försäljningsbilderna. (Man åker inte bara ner och hämtar en bil med min budget smile)
Efter jag fått bilderna ringer jag igen och säger att jag ska köpa den. Att jag skulle boka resan från Vasa, Finland till Malmö direkt efter samtalet nämnde jag också åt försäljaren.

Nåväl, dagen som jag skall starta min långa resa så ringer jag igen åt försäljaren. Han säger att en kund nyss hämtade bilen.

Jag blev arg och frågade varför han sålde bilen åt någon annan när jag var på väg från Finland efter just den bilen.

Det kunde han inte svara på? Resan gick inte att avboka. Så det var några slantar i onödan.
Senast redigerat av Criton (30 mars 2009)

Ljudet som en dumpventil avger är egentligen en spank-piska som sitter på en spänd fjäder.

202 Inlägg
30 mars 2009
jag körde en kompis han gjorde en mycket bra köp av en mazda mx-3a men på hem vägen så flög vänsterfram fälg av i 110km/h

och när vi väll var hemma så satt alla fälgar lösa
vist lätt det lite gran om de men han sa att det kanske var drivknutarna när han köpte den så fälgar kan man väl endå dra åt till nästa ägare ?

bilder finns på garaget.org/shilliwack
bilen klara sig fint men man ser att fronten är lite skrapad på en av bilderna
Senast redigerat av Jiar (30 mars 2009)

Save a horse,ride a jeep...
258 Inlägg
30 mars 2009
Som de flesta brukar säga: Cash is king!
Jag håller inte några bilar till nån som "bara" ska fixa pengar eller vad det nu kan vara..
I min värld är det : Först till kvarn  wink

3 650 Inlägg
30 mars 2009
Finns några luffare som ringt på min 740..en invandrargubbe som ringde 3 gånger på min annons och drog sina historier om sin dotter som ska ha bilen bla bla (dvs, han trodde han ringde på olika annonser hela tiden) sista gånget fick jag ringa upp honom eftersom han inte hade några pengar på mobilen hahah WTF?

Några dagar senare ringde nån bög som verkarde vara riktigt intresserad och ställde seriösa frågor..till slut kom det.."du får 3 tusen" (hade bilen ute för 10K)

En lirare ville att jag skulle "levera" bilen till södertälje, så lovade han att köra hem mig tongue ja absolut sa jag, du tar väl dina gangsterpolare med dig hoppas jag?

några skumma byten har jag också blivit erbjuden, bilar ,mopeder, motorcyklar

Sök