3472
Sök

Livslängd på xenon

Fattig student
1 282 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#1
Fick idag hem ett xenon h4 bixenon 6000K kit med både hel och halvljus, nu till frågan, hur läng livslängd kan man räkna på dessa lampor? Har funderingar på att installera kitet på min polo.. Nån som har nån erfarenhet att dela av sig med?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
31 mars 2009
#2
skulle tror på ca 1200-1500 timmar.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
31 mars 2009
#3
Runt 3000 timmar har jag sett siffror om att xenonlampor ska klara, 400 timmar räcker vanligt halogen.

Sen kan ju det bara vara säljsnack men jag har kört med xenon i helljuset ett bra tag nu och jag har inte haft några problem hittills även om dom säger att xenon inte ska tåla att tändas och släckas många gånger.


Bi-xenon bör ju klara sig längst iaf eftersom man aldrig släcker och tänder lampan utan det är en metallplåt som flyttas för att ge halv-/helljus.
Senast redigerat av TBOC_Razor (31 mars 2009)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Fattig student
1 282 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#4
Tackar för snabba svar.. det blir nog montering då wink

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

280 Inlägg
31 mars 2009
#5
Har xenon arbetsbelysning på pistmaskinen jag kör.. Bytte första lampan vid 7500timmar, då går dom i rätt extrema förhållanden med riktigt kallt klimat och blött samt stora vibrationer..


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
31 mars 2009
#6
Du menar att du ska göra en konvertering till xenon?
det finns lite regler för det.
För att hjälpa dig, läs genom den lånade text. wink
Här är vad som gäller vid besiktningen
lånad text, läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogena lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

109 Inlägg
1 april 2009
#7
När du monterar var noga med att se till att ballasterna inte vibrerar. Min kusses ballaster satt inte så jättehårt och de vibrerade lite vilket resulterade i att de dog efter 3 månader... wink ett bra tips smile

Sen hade jag själv halogen i min och bytte till Bi-Xenon 6000K (Bi-xenon är halv och heljljus i samma lampa, precis som ditt) och jag märkte en markant skillnad smilesmile

http://www.webbradio.org - nätets lyxigaste webbradio!

206 Inlägg
1 april 2009
#8
Alains inlägg borde nästan finnas klistrat någonstans, många svar där smile


Skogsfan
649 Inlägg
1 april 2009
#9
håller med helt.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
2 april 2009
#10
ja dom håller rätt bra. har på skotarn ja kör och har inte bytt lampor än, och den har gåt 12000 timmar;)

om det är lungt så skulle ja vilja passa på och fråga (om de är nån som har någon idé) varför mina xenon ljus som ja satt i mina hella dör ut efter typ 10sek? efter dom har laddat sig liksom..

blir typ som vanliga extra ljus typ??

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

Supraman
2 300 Inlägg
2 april 2009
#11
alain skrev:
Du menar att du ska göra en konvertering till xenon?
det finns lite regler för det.
För att hjälpa dig, läs genom den lånade text. wink
Här är vad som gäller vid besiktningen
lånad text, läs detta innan du gör någonting med konvertering.

Hej alla biltokar!
Jag har tagit reda på vad lagen säger om eftermonterat xenon på halogena lampor.
Detta är ett mail från vägverket där de berättar om reglementet

Möjligheten att eftermontera strålkastare med xenonljus (HID) eller som de också brukar kallas gasurladdningsstrålkastare (High Intensity Discharge headlamps) infördes i de svenska föreskrifterna den 1 januari 2002 och gäller både för äldre bilar och helfordonsgodkända bilar som tagits i bruk.

Enligt 21 kap. om belysningsinstallation i Vägverket föreskrifter (VVFS 2003:22) om bilar och släpvagnar som dras av bilar, skall helljus- och/eller halvljusstrålkastare med xenon/gasurladdning vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 98 och ljuskälla till sådan strålkastare vara av typ som godkänts enligt ECE-reglemente 99. Halvljusstrålkastare skall vara så inkopplad i fordonets elektriska system att den förblir tänd när helljusstrålkastare används.

Fordon med sådana typgodkända halvljusstrålkastare skall dessutom vara utrustat med automatisk ljusnivåreglering enligt kraven i ECE-reglemente 48 eller EG-direktiv 76/756/EEG och strålkastarrengörare som antingen är typgodkänd enligt ECE-reglemente 45 eller uppfyller de tekniska kraven i reglementet. Dessa tilläggskrav skall kontrolleras och godkännas av Bilprovningen vid en registreringsbesiktning av bilen.

Av mailet kan vi då utläsa att all konvertering av helljus- och/eller halvljusstrålkastare kräver godkännande av ECE-reglementet och sedan en registreringsbesiktning.
Detta mail behandlar dock inte frågan om dimljus, har kollat upp det och Eu-regler förbjuder det på alla bilar, även nyare, därför du aldrig sett det fabriksmonterat heller.
Extraljus är dock helt lagligt och ha xenon lampor i, då man endå stänger av dem vid möten.
Nu till straff för de som ignorerar reglerna, mailade till trafikpolischefen i kronoberg Lars-Erik Nilsson.
Mitt scenario var då att du åker på en flygande besiktning, kör med ej typgodkända konverterade HID hel/halvljus på bilen som Inte bländar och inte är någon direkt trafikfara för tillfället.
Hans svar blev följande:
Hej!
Påföljden blir böter (500:-) samt kontrollbesiktning (bedömning 2) med körförbud som påföljd om denna ej utförs inom föreskriven tid!
Hälsningar
Lars-Erik Nilsson
Trafikpolischef

Så nu när vi rett ut detta kan man då se följande, kör du ej typgodkända lampor konverterat finns risken att du får 500 kr i böter och får plocka av allt för besiktning på 300 kr.
Mitt råd är att låta bli hel/halvljuset och montera extraljus om du är ute efter ljuset, tycker du bilen ser bättre ut med xenon får man helt enkelt chansa eller lagligt konvertera för 7 000-15 000kr.

Hoppas du blivit klokare, det har jag iallafall!

men risken att man ska åka på något handlar om promillen.
här hemma e det hur många som helst inkl mig som konverterat och ingen polis har någonsinn brytt sig om det e xenon el inte.
enda man behöver göra e att plocka ur dom vid besiktning men kan ofta gå igenom ändå.
Bilhobbyn e inget för paragrafryttare.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.


Sök