3150
Sök

Ett extra batteri?, koppling?

33 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#1
Nu när jag kopplat in mitt nya slutsteg så blev det självklart nya problem tongue... Det som händer är att ALL elektronik i hela bilen "startas om" (Spänningsfall?) men iaf, tänkte köpa en kondensator men har kollat runt lite här på garaget och ett extra batteri är tydligen mycket bättre så nu har jag ett par frågor:

1.) Hur kopplar jag (+ till + och - till GND)?

2.) Vart sätter jag säkringarna? (Nära huvudbatteriet och efter + på extra batteriet, eller?)

3.) MÅSTE det vara samma Ampere på båda batterierna?

4.) Räcker en 90 Ampere generator?

Tackar för uttömliga svar och gärna bild illustrationer wink

gymnasist, teknisk linje
32 Inlägg
31 mars 2009
#2
det måste inte vara samma ampere på batterierna. batterierna ska parralelkopplas, om du seriekopplar dom får du 24 volt vilket kommer ge lite olika roliga elfel... om det nu var detta du menade med 1.) (paralellkoppling = dra båda minus i karossen och koppla ihop pluskablarna, eventuelt dra pluskabeln från det ena batteriets pluspol till det andra batteriets pluspol.) hoppas jag förstått din fråga rätt, eller gäller ettan slutsteget? mvh david

inge gnäll! öppna spjäll!

33 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#3
PsychoPsycho skrev:
det måste inte vara samma ampere på batterierna. batterierna ska parralelkopplas, om du seriekopplar dom får du 24 volt vilket kommer ge lite olika roliga elfel... om det nu var detta du menade med 1.) (paralellkoppling = dra båda minus i karossen och koppla ihop pluskablarna, eventuelt dra pluskabeln från det ena batteriets pluspol till det andra batteriets pluspol.) hoppas jag förstått din fråga rätt, eller gäller ettan slutsteget? mvh david

Jag menade från batteri till batteri så du har rätt, men hur är det med storlek på säkring då?

573 Inlägg
31 mars 2009
#4
UglyCoolboy skrev:
PsychoPsycho skrev:
det måste inte vara samma ampere på batterierna. batterierna ska parralelkopplas, om du seriekopplar dom får du 24 volt vilket kommer ge lite olika roliga elfel... om det nu var detta du menade med 1.) (paralellkoppling = dra båda minus i karossen och koppla ihop pluskablarna, eventuelt dra pluskabeln från det ena batteriets pluspol till det andra batteriets pluspol.) hoppas jag förstått din fråga rätt, eller gäller ettan slutsteget? mvh david

Jag menade från batteri till batteri så du har rätt, men hur är det med storlek på säkring då?

det beror på hur grov kabel du har.

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

v70 glt & 855 tdi
18 Inlägg
31 mars 2009
#5
tänk på att dom flesta försäkringsbolag har ett MAX avstånd på 30 cm ifrån batteri, längre än 30 cm får de inte vara utan att de sitter en säkring på plats.


33 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#6
Miramithe skrev:
UglyCoolboy skrev:
PsychoPsycho skrev:
det måste inte vara samma ampere på batterierna. batterierna ska parralelkopplas, om du seriekopplar dom får du 24 volt vilket kommer ge lite olika roliga elfel... om det nu var detta du menade med 1.) (paralellkoppling = dra båda minus i karossen och koppla ihop pluskablarna, eventuelt dra pluskabeln från det ena batteriets pluspol till det andra batteriets pluspol.) hoppas jag förstått din fråga rätt, eller gäller ettan slutsteget? mvh david

Jag menade från batteri till batteri så du har rätt, men hur är det med storlek på säkring då?

det beror på hur grov kabel du har.

35mm2, hur stor säkring är det då? Hur får man reda på vilken säkring det ska vara?

247 Inlägg
31 mars 2009
#7
UglyCoolboy skrev:
Nu när jag kopplat in mitt nya slutsteg så blev det självklart nya problem tongue... Det som händer är att ALL elektronik i hela bilen "startas om" (Spänningsfall?) men iaf, tänkte köpa en kondensator men har kollat runt lite här på garaget och ett extra batteri är tydligen mycket bättre så nu har jag ett par frågor:

1.) Hur kopplar jag (+ till + och - till GND)?

2.) Vart sätter jag säkringarna? (Nära huvudbatteriet och efter + på extra batteriet, eller?)

3.) MÅSTE det vara samma Ampere på båda batterierna?

4.) Räcker en 90 Ampere generator?

Tackar för uttömliga svar och gärna bild illustrationer wink

1 du drar i en jord till batteriet fram 35mm2 om du har de som ström bakåt ..
sen till batteriet bak kan du dra i dubbla 35 mm2 jord visst de behövs inte men dålig jord e mycke värre en dålig plus satsäga för jorden är viktigast annars kan du få mycke oönskade fel

2du ska ha en säkring tror de är max 30 cm från batteriet fram och så ska du ha en säkring tror de är max 30 från batteriet bak och de att du ska ha säkring bak med beror på de att om kabeln där den går igenom torpedväggen skulle nötas hål på så går ju säkringen fram men har du då ingen bak så blir det ju fortfarande ström i kabeln så därför måste du ha en säkring bak med så den med går om kabelhöljet blir nött mot plåt hoppas du förstår e satans dålig på stavning haha smile big_smile

3 nej tror inte de måste vara samma ampere på batterierna jag har olika ampere i min bil men ja har ett laddrelä imellan kör med ett stinger spv 70 och ett stinger spv 44

4 ja din generator räcker nog min är bara på 80 ampere men stödladdning är ju inte fel för batterierna även om jag inte gör de allt för ofta hehe smile

tror du fått svar på allt men ljud är som mycke annat vissa tycker en sak vissa en annan vissa bygger på ett vis vissa på ett annat så det finns ju många sätt att göra på som är rätt

:):) 740:):)

573 Inlägg
31 mars 2009
#8
UglyCoolboy skrev:
Miramithe skrev:
UglyCoolboy skrev:
Jag menade från batteri till batteri så du har rätt, men hur är det med storlek på säkring då?

det beror på hur grov kabel du har.

35mm2, hur stor säkring är det då? Hur får man reda på vilken säkring det ska vara?

Kabelarea       Max säkring A
1                     7,5
1,5                     15
2,5                     25
4                     30
6                    35
8                    40
10                    50
16                   60
21                   100
33                    140
45                   200
55                   300
finns tabell på www.nardik.se finns en på emmanet.se oxå, ska hitta den

edit:

EMMAS reglemente ser ut såhär:
Area  Säkring
0,5    5
0,75  7,5
1       10
1,5    15
2,5    25
4       30
6       40
8       50
10     60
16     80
20     100
25     125
30     150
50     200
70     250
95     300
Senast redigerat av Miramithe (31 mars 2009)

Ny kamera, Nya bilder på bilen.
Nya lampsetupen kolla den!

33 Inlägg
31 mars 2009
Trådstartare
#9
740Glt16valve skrev:
UglyCoolboy skrev:
Nu när jag kopplat in mitt nya slutsteg så blev det självklart nya problem tongue... Det som händer är att ALL elektronik i hela bilen "startas om" (Spänningsfall?) men iaf, tänkte köpa en kondensator men har kollat runt lite här på garaget och ett extra batteri är tydligen mycket bättre så nu har jag ett par frågor:

1.) Hur kopplar jag (+ till + och - till GND)?

2.) Vart sätter jag säkringarna? (Nära huvudbatteriet och efter + på extra batteriet, eller?)

3.) MÅSTE det vara samma Ampere på båda batterierna?

4.) Räcker en 90 Ampere generator?

Tackar för uttömliga svar och gärna bild illustrationer wink

1 du drar i en jord till batteriet fram 35mm2 om du har de som ström bakåt ..
sen till batteriet bak kan du dra i dubbla 35 mm2 jord visst de behövs inte men dålig jord e mycke värre en dålig plus satsäga för jorden är viktigast annars kan du få mycke oönskade fel

2du ska ha en säkring tror de är max 30 cm från batteriet fram och så ska du ha en säkring tror de är max 30 från batteriet bak och de att du ska ha säkring bak med beror på de att om kabeln där den går igenom torpedväggen skulle nötas hål på så går ju säkringen fram men har du då ingen bak så blir det ju fortfarande ström i kabeln så därför måste du ha en säkring bak med så den med går om kabelhöljet blir nött mot plåt hoppas du förstår e satans dålig på stavning haha smile big_smile

3 nej tror inte de måste vara samma ampere på batterierna jag har olika ampere i min bil men ja har ett laddrelä imellan kör med ett stinger spv 70 och ett stinger spv 44

4 ja din generator räcker nog min är bara på 80 ampere men stödladdning är ju inte fel för batterierna även om jag inte gör de allt för ofta hehe smile

tror du fått svar på allt men ljud är som mycke annat vissa tycker en sak vissa en annan vissa bygger på ett vis vissa på ett annat så det finns ju många sätt att göra på som är rätt

Så om jag ska ha 2 olika batterier så måste jag ha ett relä?
Tack så mycket för ett bra svar i övrigt wink

247 Inlägg
1 april 2009
#10
UglyCoolboy skrev:
740Glt16valve skrev:
UglyCoolboy skrev:
Nu när jag kopplat in mitt nya slutsteg så blev det självklart nya problem tongue... Det som händer är att ALL elektronik i hela bilen "startas om" (Spänningsfall?) men iaf, tänkte köpa en kondensator men har kollat runt lite här på garaget och ett extra batteri är tydligen mycket bättre så nu har jag ett par frågor:

1.) Hur kopplar jag (+ till + och - till GND)?

2.) Vart sätter jag säkringarna? (Nära huvudbatteriet och efter + på extra batteriet, eller?)

3.) MÅSTE det vara samma Ampere på båda batterierna?

4.) Räcker en 90 Ampere generator?

Tackar för uttömliga svar och gärna bild illustrationer wink

1 du drar i en jord till batteriet fram 35mm2 om du har de som ström bakåt ..
sen till batteriet bak kan du dra i dubbla 35 mm2 jord visst de behövs inte men dålig jord e mycke värre en dålig plus satsäga för jorden är viktigast annars kan du få mycke oönskade fel

2du ska ha en säkring tror de är max 30 cm från batteriet fram och så ska du ha en säkring tror de är max 30 från batteriet bak och de att du ska ha säkring bak med beror på de att om kabeln där den går igenom torpedväggen skulle nötas hål på så går ju säkringen fram men har du då ingen bak så blir det ju fortfarande ström i kabeln så därför måste du ha en säkring bak med så den med går om kabelhöljet blir nött mot plåt hoppas du förstår e satans dålig på stavning haha smile big_smile

3 nej tror inte de måste vara samma ampere på batterierna jag har olika ampere i min bil men ja har ett laddrelä imellan kör med ett stinger spv 70 och ett stinger spv 44

4 ja din generator räcker nog min är bara på 80 ampere men stödladdning är ju inte fel för batterierna även om jag inte gör de allt för ofta hehe smile

tror du fått svar på allt men ljud är som mycke annat vissa tycker en sak vissa en annan vissa bygger på ett vis vissa på ett annat så det finns ju många sätt att göra på som är rätt

Så om jag ska ha 2 olika batterier så måste jag ha ett relä?
Tack så mycket för ett bra svar i övrigt wink

jag kör med stinger laddrelä på 80 ampere ee så när jag står still och spelar så slår relät av batteriet fram allså står still med avstängd motor. så jag kan altid starta bilen + att när bateriet fram är fullt så laddas batteriet bak smile säkring kör jag 200 ampere på min 50mm2 kabel och fram och på säkringen bak körde ja bara 150 för min 200 som satt där paja men de berode inte på anläggningen utan de var för ja själv va klantig så satte ditt 150 för de går endå inte så stor ström i den kabeln den ska ju i stort set bara ladda batteriet bak
Senast redigerat av 740Glt16valve (1 april 2009)

:):) 740:):)

Elektriker
139 Inlägg
20 maj 2009
#11
Miramithe skrev:
UglyCoolboy skrev:
Miramithe skrev:

det beror på hur grov kabel du har.

35mm2, hur stor säkring är det då? Hur får man reda på vilken säkring det ska vara?

Kabelarea       Max säkring A
1                     7,5
1,5                     15
2,5                     25
4                     30
6                    35
8                    40
10                    50
16                   60
21                   100
33                    140
45                   200
55                   300
finns tabell på www.nardik.se finns en på emmanet.se oxå, ska hitta den

edit:

EMMAS reglemente ser ut såhär:
Area  Säkring
0,5    5
0,75  7,5
1       10
1,5    15
2,5    25
4       30
6       40
8       50
10     60
16     80
20     100
25     125
30     150
50     200
70     250
95     300

Har oxå hört liknande påstående, ska bara tillägga att längden och hur bra kylningsförmåga kabeln har m.m. har betydelse

En riktig volvo är bakhjulsdriven!

Sir
291 Inlägg
20 maj 2009
#12
Tänk på att relät måste klara säkringens amperetal med. Det är när ena batteriet är urladdat som det blir en jekla rusning i kabeln när man startar bilen och relät slår till som risken är störst nått går sönder. Inget är starkare än kjedjans svagaste länk. Vill jo kolla mer på dubbelbatterimontage kolla på husvagn/husbils/motorbåt sidor. Finns rätt mycket kring detta där.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

247 Inlägg
21 maj 2009
#13
Dale skrev:
Tänk på att relät måste klara säkringens amperetal med. Det är när ena batteriet är urladdat som det blir en jekla rusning i kabeln när man startar bilen och relät slår till som risken är störst nått går sönder. Inget är starkare än kjedjans svagaste länk. Vill jo kolla mer på dubbelbatterimontage kolla på husvagn/husbils/motorbåt sidor. Finns rätt mycket kring detta där.

den är hel lugnt wink för att relät slår ifrån när man vrider nyckeln så startmotorn går runt så det går ingen ström igenom de då winktongue

:):) 740:):)

Sir
291 Inlägg
21 maj 2009
#14
740Glt16valve skrev:
Dale skrev:
Tänk på att relät måste klara säkringens amperetal med. Det är när ena batteriet är urladdat som det blir en jekla rusning i kabeln när man startar bilen och relät slår till som risken är störst nått går sönder. Inget är starkare än kjedjans svagaste länk. Vill jo kolla mer på dubbelbatterimontage kolla på husvagn/husbils/motorbåt sidor. Finns rätt mycket kring detta där.

den är hel lugnt wink för att relät slår ifrån när man vrider nyckeln så startmotorn går runt så det går ingen ström igenom de då winktongue

Ah, du har ett relä som pallar 150-200 A då? Ja då e de ju lungt. Annars så lär de blir hett kring relät om ena batteriet är fullt och det andra mycke mindre än fullt. Har själv bränt några 70A relän på grund av det. Kör numera med en Tystor Septor ist som är mycket bättre. Inga brända relän eller eldsvådor i fordonen längre. ;-)

Se http://www.tystor.com/index.php?option= … ;Itemid=27 för mer info om septor.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

247 Inlägg
21 maj 2009
#15
Dale skrev:
740Glt16valve skrev:
Dale skrev:
Tänk på att relät måste klara säkringens amperetal med. Det är när ena batteriet är urladdat som det blir en jekla rusning i kabeln när man startar bilen och relät slår till som risken är störst nått går sönder. Inget är starkare än kjedjans svagaste länk. Vill jo kolla mer på dubbelbatterimontage kolla på husvagn/husbils/motorbåt sidor. Finns rätt mycket kring detta där.

den är hel lugnt wink för att relät slår ifrån när man vrider nyckeln så startmotorn går runt så det går ingen ström igenom de då winktongue

Ah, du har ett relä som pallar 150-200 A då? Ja då e de ju lungt. Annars så lär de blir hett kring relät om ena batteriet är fullt och det andra mycke mindre än fullt. Har själv bränt några 70A relän på grund av det. Kör numera med en Tystor Septor ist som är mycket bättre. Inga brända relän eller eldsvådor i fordonen längre. ;-)

Se http://www.tystor.com/index.php?option= … ;Itemid=27 för mer info om septor.

kör 80 ampere men det är lugnt för mig det fungerar wink men jag har ett riktigt stabilt batteri bak och jag spelade 27 mil på hög volym utan problem likaså körde jag db test efter dom milen:) och de hände då inget min steg slukar ström de behöver ja inte va orolig för men har man bara rejäl ström bank är det lugnt smile och sen när man inte spelar så laddas det ju mycket så har aldrig märkt av något wink

:):) 740:):)

392 Inlägg
20 juni 2009
#16
Lånar tråden lite här.

Jag ska koppla ihop 2st batterin med varrandra.    Måste jag ha ett relä imellan dom?

Kommer i stort sett aldrig spela med motorn avslagen och utan laddare på.
Blir mest att spela på utställningar och under färd,

Räcker det att då ha en laddare på det främre batterit för att ladda båda batterierna?

Så här tänkte jag koppla:    Främre batterit---säkring--------------säkring---bakre batteri.
+ från främre till + på bakre.   - från bakre till chassit...

Hoppas nån har tid och lust att svara

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

BASS GLAD
1 381 Inlägg
20 juni 2009
#17
jag har kopplat min rakt ihop båda battreina=)
sen har jag laddaren bak som även laddar de fram smile


så de bara köra på...

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
20 juni 2009
#18
Skiljerelä är inget MÅSTE...

Men det underlättar vid uppstart av bilen om man spelat slut på batteriet bak då man har kräm i främre batteriet.

Dock är en säkring vid varje battari på mellankabel ett måste IMO....
Detta för att skydda mot kortslutning från båda batterierna om olyckan skulle vara framme (vilket redan har påpekats)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

392 Inlägg
20 juni 2009
#19
Okay. Tack för svaren. Börjar nog utan relä, funkar det inte alls bra får jag väl köpa ett senare smile

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

247 Inlägg
21 juni 2009
#20
Orange_Dragon skrev:
Okay. Tack för svaren. Börjar nog utan relä, funkar det inte alls bra får jag väl köpa ett senare smile

MVH//Jonas

är ganska bra och ha själv har jag tagit bort mitt nu de är pga att jag vill kunna släppa på mer ström till stegen från båda batterierna men ska koppla in relät igen de är gött och ha nu är man lite orolig ibland när man ska starta wink men men big_smile

:):) 740:):)


Sök