3340
Sök

[Renovering, lack + motorbyte, AIRRIDE] Volvo 144 -67

Helrenovering med motoruppgradering och luftfjädringsbygge på min Volvo 144 -67, målas i en ljus lamborghini grön med ljusgul pearl, och moddas för att kunna stå på 18" ekerfälgar. Cleant stuk och mycket krom är tanken,... Visa mer

amatörkonstruktör
564 649 Visningar
Uppdaterades senast 12 april 2013
30 Inlägg
22 februari 2013
#1101
Han heter lowprofiletyre på Instagram !

// Bevara den svenska raggarkulturen!

4 162 Inlägg
23 februari 2013
#1102
Haha det kan nog vara det mest patetiska jag någon sin varit med om. Någon som känner eller vet vem han är irl? Är han en riktigt mobbad tönt wannabee?

Aja som sagt, du får väll ta det som en komplimang, att han tycker ditt projekt är så fräckt:)


Simcaentusiast på heltid
166 Inlägg
23 februari 2013
#1103
zemet skrev:
Haha det kan nog vara det mest patetiska jag någon sin varit med om. Någon som känner eller vet vem han är irl? Är han en riktigt mobbad tönt wannabee?

Aja som sagt, du får väll ta det som en komplimang, att han tycker ditt projekt är så fräckt:)

Lenny Zenthio

Simca power!! inge Turboskit, ska vara Weber!!!!!

118 Inlägg
24 februari 2013
#1104
zemet skrev:
Haha det kan nog vara det mest patetiska jag någon sin varit med om. Någon som känner eller vet vem han är irl? Är han en riktigt mobbad tönt wannabee?

Aja som sagt, du får väll ta det som en komplimang, att han tycker ditt projekt är så fräckt:)

Ja kanske ska läsa lite mer innan ja kommenterar.... -.- som ja läst nu så håller ja me dig. Vem orkar ta bilder å lägga upp som deras projekt xD killen vehöver ett liv xp


118 Inlägg
26 februari 2013
#1105
Mickeidiket skrev:
Här kan ni läsa det han skrev, även hans "nya" projekt på bilden också,
är säkert snodd från nån tråd här på garaget...
http://dayviews.com/volvogruppen/512933222/

ursäkta men inte de en 740 på den bilden xD ellere de bara ett otränat öga hmm


amatörkonstruktör
535 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#1106
raggarpearson skrev:
Mickeidiket skrev:
Här kan ni läsa det han skrev, även hans "nya" projekt på bilden också,
är säkert snodd från nån tråd här på garaget...
http://dayviews.com/volvogruppen/512933222/

ursäkta men inte de en 740 på den bilden xD ellere de bara ett otränat öga hmm

Just den bilden är en 740, hans "nya bygge" då han säger att han gett bort 140'n till sin far tongue


amatörkonstruktör
535 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#1107
Blir för långt att svara er alla en och en med jo jag har också sett honom på Instagram, helt sjukt att ni finns överallt och ser allt som händer, underbara är ni smile

Alla bilder på min bil är iallafall borta nu och kikar in på både Dayviews och på hans sida på Insta då och då men han verkar lagt ner som tur är. Håller helt klart med att man får ta det som en komplimang, finns inte mycket annat att göra tongue


Iaf till något helt annat..
Ni som följt tråden ett tag kanske minns att jag sagt något om bakre "stabiliseringsstaget"/krängningshämmaren eller vad man nu ska kalla det, som sitter på bakaxeln och upp i ramen. Funderingarna har ju varit många både här och även nån av mina vänner som undrat, kan det bli så att staget "trycker ut" axeln åt sidan pga kortningen och alla modifikationer med luft te.x? Jag har hela tiden sagt att jag inte vet, men det tror jag inte!? Känns för mig ologiskt, men jag vet som sagt inte. Tänkte i början att jag skulle flyttat fästet i ramen men nu behövs det inte längre då jag placerar om bälgarna istället, kan vara där dom idéerna om att det kunde flytta sig kom upp, minns faktiskt inte smile

Har nu iaf lämnat staget till CNC som ligger dörr i dörr med där jag går i skolan och dom skulle bygga om det till ett ställbart efter mina ritningar, så hoppas det kommer fungera, väldigt enkel lösning smile ni får se när det är klart!

Tänkte även lyfta i motorn i veckan eller till helgen beroende på hur det blir med tid över osv, kommer hit släkt och ska bo över Vasaloppet och då förvandlas garaget till skidvallnings central så kanske får skjuta upp det tills det är över hmm


4 162 Inlägg
26 februari 2013
#1108
Menar du panhardstaget?
http://www.ofiengineering.se/Car/Panhardstag.jpg

Panhardstaget trycker ut bakaxeln åt höger ifall du sänker bilen och drar axeln åt vänster ifall du höjer bilen. Hur viktigt det är med ställbart låter jag vara osagt. Jag har inte märkt någon skillnad på min 749 iaf och den är sänk 65 mm.

Enklaste är nog att kapa av den på lämpligt ställe och sedan sätta dit en bult så du kan justera den som du vill. Antar att det är den lösningen du kom på.
Senast redigerat av zemet (26 februari 2013)


amatörkonstruktör
535 Inlägg
26 februari 2013
Trådstartare
#1109
zemet skrev:
Menar du panhardstaget?

Panhardstaget trycker ut bakaxeln åt höger ifall du sänker bilen och drar axeln åt vänster ifall du höjer bilen. Hur viktigt det är med ställbart låter jag vara osagt. Jag har inte märkt någon skillnad på min 749 iaf och den är sänk 65 mm.

Enklaste är nog att kapa av den på lämpligt ställe och sedan sätta dit en bult så du kan justera den som du vill. Antar att det är den lösningen du kom på.

JA bra tack för ordet, ibland är det omöjligt att komma på't smile

Men precis den funderingen jag menar. Kommer ju iofs aldrig rulla helt nedsänkt men kan ju vara bra att veta ifall det blir så att fälgarna tar i skärmkanterna bak då det kommer bli rätt tight som det är. Och har ju inga exakta mått än på hur låg bilen faktiskt blir.

Jo det var ungefär så jag hade tänkt men till slut blev det en annan lösning med låsningar på båda sidorna, lättare att visa än förklara tror jag smile det jag egentligen är ute efter är hur mycket justermån jag behöver, jag kan tänka mig att eftersom nån cm redan är bortkapad så ~100-150 mm borde vara lagom?
Senast redigerat av dyeltsbreh (26 februari 2013)


4 162 Inlägg
26 februari 2013
#1110
dyeltsbreh skrev:
zemet skrev:
Menar du panhardstaget?

Panhardstaget trycker ut bakaxeln åt höger ifall du sänker bilen och drar axeln åt vänster ifall du höjer bilen. Hur viktigt det är med ställbart låter jag vara osagt. Jag har inte märkt någon skillnad på min 749 iaf och den är sänk 65 mm.

Enklaste är nog att kapa av den på lämpligt ställe och sedan sätta dit en bult så du kan justera den som du vill. Antar att det är den lösningen du kom på.

JA bra tack för ordet, ibland är det omöjligt att komma på't smile

Men precis den funderingen jag menar. Kommer ju iofs aldrig rulla helt nedsänkt men kan ju vara bra att veta ifall det blir så att fälgarna tar i skärmkanterna bak då det kommer bli rätt tight som det är. Och har ju inga exakta mått än på hur låg bilen faktiskt blir.

Jo det var ungefär så jag hade tänkt men till slut blev det en annan lösning med låsningar på båda sidorna, lättare att visa än förklara tror jag smile det jag egentligen är ute efter är hur mycket justermån jag behöver, jag kan tänka mig att eftersom nån cm redan är bortkapad så ~100-150 mm borde vara lagom?

Tror det räcker och blir över med 10-30mm men det är ju alltid bra att kunna justera mer:)


1 200 Inlägg
27 februari 2013
#1111
Vore ju fint med en hydralisk alt pneumatisk kolv som ställer sig i rätt längd i samma veva som bilen sjunker smile


72 Inlägg
27 februari 2013
#1112
Wattlänk lösning på staget så är alltid axeln i mitten smile men kanske lite väl dyr utgift att köpa en sån.


amatörkonstruktör
535 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#1113
zemet skrev:
Tror det räcker och blir över med 10-30mm men det är ju alltid bra att kunna justera mer:)

Jo tänkte det var bättre att vara på den säkra sidan, men ska höra med gubben på CNC och se vad han säger om det smile

Haha jo kolv och wattlänk har varit på tapeten men det är för mycket och för dyrt jobb så det får bli ett senare projekt isf smile


72 Inlägg
27 februari 2013
#1114
dyeltsbreh skrev:
zemet skrev:
Tror det räcker och blir över med 10-30mm men det är ju alltid bra att kunna justera mer:)

Jo tänkte det var bättre att vara på den säkra sidan, men ska höra med gubben på CNC och se vad han säger om det smile

Haha jo kolv och wattlänk har varit på tapeten men det är för mycket och för dyrt jobb så det får bli ett senare projekt isf smile

ja wattlänk är lite dyrt, billigaste jag hittat kostar 6500:- så. Får kanske bli nån vinters uppdatering av bilen smile


amatörkonstruktör
535 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
#1115
kloker skrev:
dyeltsbreh skrev:
zemet skrev:
Tror det räcker och blir över med 10-30mm men det är ju alltid bra att kunna justera mer:)

Jo tänkte det var bättre att vara på den säkra sidan, men ska höra med gubben på CNC och se vad han säger om det smile

Haha jo kolv och wattlänk har varit på tapeten men det är för mycket och för dyrt jobb så det får bli ett senare projekt isf smile

ja wattlänk är lite dyrt, billigaste jag hittat kostar 6500:- så. Får kanske bli nån vinters uppdatering av bilen smile

Ja om det ens behövs smile finns så mycket annat jag skulle vilja lägga pengar på som får komma före, tror min lösning duger bra tills vidare. Sen är ju bygga eget mkt roligare än att köpa färdigt wink


72 Inlägg
27 februari 2013
#1116
joo bara ett ställbart stag gör väldigt mkt smile haha joo där måste jag hålla med dej om att det är mkt roligare att bygga eget än köpa färdigt smile


118 Inlägg
28 februari 2013
#1117
ett tips så säger jag at du kör på M upphögninen eller som folk säger W för då går ju bakaxeln i EXAKT rakt både upp och ner men sen är de ju beroende på hur mycke du kommer att hissa/sänka. som mig tex ja kommer att hissa/sänka ca 60 cm med luft och då blir de jobbigt med pannarstaget wink men de negativa är ju att det går tyvär inte att ha något baksätte (beroende på hur långt isärstagen är) smile


118 Inlägg
28 februari 2013
#1118
kloker skrev:
dyeltsbreh skrev:
zemet skrev:
Tror det räcker och blir över med 10-30mm men det är ju alltid bra att kunna justera mer:)

Jo tänkte det var bättre att vara på den säkra sidan, men ska höra med gubben på CNC och se vad han säger om det smile

Haha jo kolv och wattlänk har varit på tapeten men det är för mycket och för dyrt jobb så det får bli ett senare projekt isf smile

ja wattlänk är lite dyrt, billigaste jag hittat kostar 6500:- så. Får kanske bli nån vinters uppdatering av bilen smile

watt länk är ju väldgt bra om man vill ha väghåning så frågan är ju hur mycke bilen höjjs/sänks för watt länken sträcker sig ju inte så långt hmm


72 Inlägg
28 februari 2013
#1119
raggarpearson skrev:
kloker skrev:
dyeltsbreh skrev:
Jo tänkte det var bättre att vara på den säkra sidan, men ska höra med gubben på CNC och se vad han säger om det smile

Haha jo kolv och wattlänk har varit på tapeten men det är för mycket och för dyrt jobb så det får bli ett senare projekt isf smile

ja wattlänk är lite dyrt, billigaste jag hittat kostar 6500:- så. Får kanske bli nån vinters uppdatering av bilen smile

watt länk är ju väldgt bra om man vill ha väghåning så frågan är ju hur mycke bilen höjjs/sänks för watt länken sträcker sig ju inte så långt hmm

Hur mkt bilen kan fjädra med wattlänk är juh beroende på hur stor propeller man kan ha smile
Men jag tycker nästan delad bakaxel måste juh nästan vara en enklast att köra med?
Senast redigerat av kloker (28 februari 2013)


118 Inlägg
28 februari 2013
#1120
kloker skrev:
raggarpearson skrev:
kloker skrev:

ja wattlänk är lite dyrt, billigaste jag hittat kostar 6500:- så. Får kanske bli nån vinters uppdatering av bilen smile

watt länk är ju väldgt bra om man vill ha väghåning så frågan är ju hur mycke bilen höjjs/sänks för watt länken sträcker sig ju inte så långt hmm

Hur mkt bilen kan fjädra med wattlänk är juh beroende på hur stor propeller man kan ha smile
Men jag tycker nästan delad bakaxel måste juh nästan vara en enklast att köra med?

Ja de håller ja med om till 100 men sen e ju frågan vart man hittar de å med rätt bultcirkel wink (warrlänk) sant men man kan inte ha hur stor som hellst wink



Sök