3276
Sök

För och nackdelar med Aga-diff?

TVT Member
377 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#1
Har funderat lite.... när man aga-diffar en bakaxel, så svetsar man ju ihop diffen i bakaxeln...och på detta sätt blir det lättare att ställa ut bilen, men vad är nackdelarna med detta??

Är det så att man tappar fäste pågrund av att båda däcken tvingas att snurra lika fort? eller?
Senast redigerat av te_wik (25 augusti 2011)

21 761 Inlägg
30 mars 2006
#3
Med diffad bakaxel så kan du vända på en femöring, det är lätt att sladda. När man ska iväg hjälper det mycket med diff. När man svänger snävt på torr asfalt så hasar ju däcken.
Senast redigerat av Drönirettab (30 mars 2006)

TVT Member
377 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#4
joo okok...de e klart, men sliter de mera på däcken när man kör med en "aga-diff"? ja menar i vanliga fall...när man kör relativt lugnt? tongue

5 Inlägg
30 mars 2006
#5
Japp.. Det sliter mkt däck..

¤¤¤ I Don`t Giva A F***k What U Think!! ¤¤¤

TVT Member
377 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#6
okey...så kanske inte så ekonomiskt....hehe

TVT Member
377 Inlägg
30 mars 2006
Trådstartare
#8
Jaaa, skit i ekonomin...man ska ju ha kul!!!!smile

Diesel-Galning
36 Inlägg
30 mars 2006
#10
har man otur när man svetsar, störst risk e de väl om man låter diffrentialen sitta kvar så kan härdningen i drivaxlarna försvinna så dom ryker av...
sen har ja hört att när det släpper så e de svårt att få tillbaka greppet,
eftersom båda hjulen snurrar lika fort...
har själv agadiffat min...
dock inte provkört ännu pga ålder + att bakaxeln ska iväg på blästring innan den sätts på plats igen..


TVT Member
377 Inlägg
31 mars 2006
Trådstartare
#11
Sv3nsson skrev:
har man otur när man svetsar, störst risk e de väl om man låter diffrentialen sitta kvar så kan härdningen i drivaxlarna försvinna så dom ryker av...
sen har ja hört att när det släpper så e de svårt att få tillbaka greppet,
eftersom båda hjulen snurrar lika fort...
har själv agadiffat min...
dock inte provkört ännu pga ålder + att bakaxeln ska iväg på blästring innan den sätts på plats igen..

okok...jo de låter vettigt, hoppas allt går bra med din bil då wink hehe

28 Inlägg
2 april 2006
#12
om du kör med folk i bilen så är risken stor att du drar av drivaxlarna eller att du rensar krondrevet på kugg.. annars är det grymt roligt.. dyrt med däck bara. notera att drivaxlarna kommer med 90 procents sannorlikhet smälla av förr eller senare även om du åker själv i bilen... och bilprovningen sätter 2 direkt

214 Inlägg
3 april 2006
#13
Tobbitutt skrev:
om du kör med folk i bilen så är risken stor att du drar av drivaxlarna eller att du rensar krondrevet på kugg.. annars är det grymt roligt.. dyrt med däck bara. notera att drivaxlarna kommer med 90 procents sannorlikhet smälla av förr eller senare även om du åker själv i bilen... och bilprovningen sätter 2 direkt

Varför skulle bilprovningen sätta en 2a?

Evolution
1 627 Inlägg
3 april 2006
#14
bil provningen ska väll inte bry sej efter som de finns lamelldiffar och så vidare. Man har ju lyxvarianten av diff

Fäll ner pungen och landa

4 554 Inlägg
3 april 2006
#15
_JoCCeV skrev:
Har funderat lite.... när man aga-diffar en bakaxel, så svetsar man ju ihop diffen i bakaxeln...och på detta sätt blir det lättare att ställa ut bilen, men vad är nackdelarna med detta??

Är det så att man tappar fäste pågrund av att båda däcken tvingas att snurra lika fort? eller?

ja har bara hört att de heter esabdiff:D

Snabb =)
247 Inlägg
3 april 2006
#16
inte sätter bilprovningen ngn 2 för aga diff hade det på min 240 och inte sa han ngt om det. det enda han inte tyckte om var mina bakdäck ;P helt släta hade varit på en liten provtur före besiktningen smile

Just real power no turbo shit =)

TVT Member
377 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
#17
loudness skrev:
_JoCCeV skrev:
Har funderat lite.... när man aga-diffar en bakaxel, så svetsar man ju ihop diffen i bakaxeln...och på detta sätt blir det lättare att ställa ut bilen, men vad är nackdelarna med detta??

Är det så att man tappar fäste pågrund av att båda däcken tvingas att snurra lika fort? eller?

ja har bara hört att de heter esabdiff:D

de e mycket möjligt att de kan heta de med...hehe men ja har hört det kallas aga-diff tongue

Mr
267 Inlägg
3 april 2006
#18
enligt min åsikt är aga-diff helt onödigt om man inte ENDAST ska ha bilen att leka sönder med... vill man ha diffat så är det bättre att ha en riktig diffspärr..

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Bärs!
3 456 Inlägg
labil eller va det la bil
82 Inlägg
6 april 2006
#20
bilprovningen gillar inte svets diff pga att det inte går att mäta av broms värdena för vardera hjul.

men märker dom inget så går den ju igenom,så man ska nog hällst bes på vintern så det inte kasar så mycket*L*

objekt 142 t
kör sierra cossy
åker bmw 318


Sök