guwib skrev:
om man kastar sig på en valp och håller den i ngt form av strypgrepp för att den har gnagit på ngt då e man dum i huvudet och skall uppenbarligen inte ha hund!
vem fan vill inte komma loss om man blir fasthållen,ofta man söker ögonkontakt då..
ett tips för mini ceasar aka "ichibon"vart fick du det ifrån,ngn tamagochi?..kolla på riktiga ceasar,kort consist och direkt=hundspråk..de är djur!!!
Jag vet inte vad du skrivit tidigare i den här tråden, men jag har läst kommentarer om att de ska tryckas ner i marken, bowlas omkring med, vridas tag i strupen, trycka tills de ger sig osv osv. Så hanterar man inte en valp, då är man dum i huvudet just som du skriver.
Har kollat mycket på Ceasar, problemet med honom är att han inte använder positiv förstärkning över huvud taget. Hans metoder fungerar, ja. Men i en hundflock är det inte viktigt för den enskilda individen, att hunden den säger åt är lycklig. Förstår du hur jag menar?
Dessutom är många metoder han använder så kallade "quick fix". Som elhalsband, strypkoppel, att motionera hunden trött innan man börjar träna, släppa den i hundflock några timmar osv. Det funkar i tv, många blir lurade och tror att det är så enkelt.
Om vi vill ha en glad hund som är med på våra upptåg, vill lära sig nya saker och ha en geniun kontakt med sin ägare, så kan vi inte bara gå på problemen hela tiden. Att bara säga nej så fort de gör fel, men aldrig säga bra när de gör rätt, ger en hund som blir uttråkad, ointresserad, som inte vill göra rätt, den vill bara hålla sig undan och undvika tillsägelser. Alternativt blir den till slut immun mot tillsäger också och slutar lyssna.
Ceasar är mycket bra i de fall det handlar om hundägare som inte fattar att hundarna måste ha konsekventa gränser. Hundägare som vill "nej" men som signalerar "ja". Men det ger inte hela bilden. En hund ska till 80% få höra "bra, duktig" och till max 20% få höra "nej, fy".
Det är förstås upp till var och en att avgöra vilken sorts hund man vill ha. Jag vill ha en lycklig, positiv, lättlärd och pigg hund som älskar att umgås med mig lika mycket som jag älskar att umgås med henne. Jag är hård på henne när hon gör fel, men framförallt är jag noga med att ge beröm för allt bra hon gör.