blacken skrev:
Som tidigare nämnts, dum är jag inte och inser med övertydlig klaritet vilka och vem som du avser med ditt lite oinitierade yttrande. Så försök inte spela "oskyldig". Det andra är att i vissa ganska så sällsynta fall så ÄR det nödvändigt att behöva "bowla" mellan väggar och tak med jycken, för att fastställa dominans, inse att det yttrandet skall INTE tas för bokstavligt utan är mera som en förklaring till vilken metod/tillvägagångssätt som ger avsedd effekt.
Försök att läsa vad man säger INTE vad du TROR att man säger. Givetvis så ska man vara snäll och rar gentemot kräket/en det ger bäst resultat i längden, men det finns hundarter/individer som kräver "skarpa" åtgärder helt enkelt, speciellt då på VUXNA individer som jag avsåg, INTE valpar..
Jag spelar inte oskyldig, jag skrev mycket tydligt att jag inte riktade det specifikt mot dig, jag tog upp flera exempel på vad jag läst i tråden utan att lägga märke till vem som skrivit det. Skrev även tydligt att om du står fast vid din åsikt om att bowla omkring med hunden, då vet du vad jag tycker.
Tyvärr misstar många mjuka metoder för vekhet. Där har Ceasar en bra poäng, bara genom kroppshållning och attityd (utan att ens kommunicera direkt med hunden) kan du visa din ställning som överlägsen i rang.
Håller med Angelicque på många punkter, hundar är långt ifrån alltid fysiska med varandra i sin kommunikation. Som jag skrev tidigare, så kommer MÅNGA signaler innan en hund blir fysisk. Och en hund som är fysisk "bowlar inte omkring" med den hunden den vill uppfostra. Om två hundar anser sig vara på samma nivå i rang så slutar det, om ingen av dem ger sig, i slagsmål. Där tror jag inte att någon hundägare vill hamna med sin hund för det är dömt att misslyckas. Därför är det heller ingen lösning på aggressivitet att bli aggressiv och fysisk tillbaka.
Dessutom är merparten av hundarna med aggressivt beteende i grund och botten rädda. Att då ge som råd till hundägaren att bowla omkring med hunden, ger totalt motsatt effekt. Därför förstår jag inte, hur man i ett internetforum kan kläcka ur sig en sådan kommentar, då man inte har någon som helst koll på hundens beteende mer än det man fått berättat för sig. Många mindre erfarna hundägare kan läsa det och få helt fel bild av hundfostran vilket är beklagligt.
Lite OT:
Jag såg ett mycket intressant vetenskapsprogram där man hade gjort undersökningar på skillnaderna mellan våra domesticerade tamhundar och vargar.
Bland annat gjorde de ett experiment där två hinkar placerades upp och ner på marken. Under ena hinken la man godis.
Sedan tog man in en valp som släpptes framför hinkarna. Mellan hinkarna stod en person som gav handtecken mot hinken med godis i. Valpen tittade på människan och gick genast till den hinken där godiset fanns.
Sedan tog man in en varg och gjorde samma sak. Vargen gav människan ingen som helst uppmärksamhet och ännu mindre dess handtecken, utan luktade sig på egen hand till godiset.
Hundarna är alltså genom år av avel så präglade på människan att de medfött läser våra signaler. Vargen hade absolut ingen hjälp av människan och skulle än mindre ha förstått handtecknet om den ens försökte. Valpen hade givetvis inte gjort övningen förut så det var inget inlärt beteende utan ett medfött.
I nästa experiment hade man lagt in godis i en försluten bur. Hunden (en vuxen individ i det här fallet) försökte en stund att nå godiset men satte sig sedan på rumpan och tittade upp på människan och "bad om hjälp". Vargen gav inte upp förrän den på egen hand hade fått tag i godiset.
Lite OT som sagt, men det var väldigt intressant att se tyckte jag. Vi jämför så ofta våra hundar med vargar men i själva verket har de många hundra åren av prägel gjort dem väldigt skilda åt.