2463
Sök

Bytt till större lmm på 740 turbo, Hur stora spridare ska jag ha?

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
2 april 2009
Trådstartare
Ja har slängt på en lmm från en BMW 535 på min 740 turbo, som är 75 mm i diameter innuti.
Och den gamla lmm är 65 mm innuti.
Och på bilen sitter just nu gröna spridare, andrar att det är originalspridare till 940 turbo. vet inte hur många cc dom är på.

Så nu undrar jag om det finns någon vänlig skäl som kanske kan räkna ut hur stora spridare jag ska ha för att allt skall lite fint.

6 Inlägg
3 april 2009
Kan vara bra om du tar reda på vad du har för spridare, annars kan man inte räkna ut hur stor lmm ska vara.
Man ska ju öka lmm arean procentuellt  lika mycket som man ökar spridarna, om du byter spridare från 350 cc till 700 cc så ska du fördubbla lmm arean.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
NPersson skrev:
Kan vara bra om du tar reda på vad du har för spridare, annars kan man inte räkna ut hur stor lmm ska vara.
Man ska ju öka lmm arean procentuellt  lika mycket som man ökar spridarna, om du byter spridare från 350 cc till 700 cc så ska du fördubbla lmm arean.

Jojo visst det, men någon borde ju veta vad 940 turbons gröna spridare har för cc.

Och nu har jag ju gjort tvärtom och bytt lmm och är ute efter vad jag ska ha för spridare. måste ju gå att räkna baklänges;)

6 Inlägg
3 april 2009
Rooth07 skrev:
NPersson skrev:

Jojo visst det, men någon borde ju veta vad 940 turbons gröna spridare har för cc.

Och nu har jag ju gjort tvärtom och bytt lmm och är ute efter vad jag ska ha för spridare. måste ju gå att räkna baklänges;)

Men om du kör med 940ins org.spridare så fattar jag inte varför du ska byta till större lmm???

Rapidoz
688 Inlägg
3 april 2009
NPersson skrev:
Rooth07 skrev:
NPersson skrev:

Men om du kör med 940ins org.spridare så fattar jag inte varför du ska byta till större lmm???

Han kanske trimmar bilen????

Orginal spridarna på 940 (gröna) är på 337cc..

Nu har jag inte tillgång till kalkylator så kan tyvärr ej räkna ut åt dig..

Men man tar (omjag minns rätt..)

Roten ur (337/*) = upphöjningen (*)

65x (*) = uppökningen...

EDIT: nu tänkte jag ju på det...
65 invändigt är väl inte orginal på volvo?
har inte 740 61mm invändigt?
Senast redigerat av 940turboplus (3 april 2009)

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
940turboplus skrev:
NPersson skrev:
Rooth07 skrev:

Han kanske trimmar bilen????

Orginal spridarna på 940 (gröna) är på 337cc..

Nu har jag inte tillgång till kalkylator så kan tyvärr ej räkna ut åt dig..

Men man tar (omjag minns rätt..)

Roten ur (337/*) = upphöjningen (*)

65x (*) = uppökningen...

EDIT: nu tänkte jag ju på det...
65 invändigt är väl inte orginal på volvo?
har inte 740 61mm invändigt?

Tack för det svaret. så nu går vi vidare om någon kan räkna ut det, för fattat då ingenting:D

Enligt mitt skjutmått så är det mellan 64 och 65 i diameter invändigt.

Rapidoz
688 Inlägg
3 april 2009
Rooth07 skrev:
Tack för det svaret. så nu går vi vidare om någon kan räkna ut det, för fattat då ingenting:D

Ja okej som jag får det till så ska du använda dig utav 460cc spridare till 75mm diameters lmm.

Men det utgår ju också ifrån att du hade 65 ifrån början.

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
940turboplus skrev:
Rooth07 skrev:

Ja okej som jag får det till så ska du använda dig utav 460cc spridare till 75mm diameters lmm.

Men det utgår ju också ifrån att du hade 65 ifrån början.

Ja jag ska kontrollmäta igen och ta bilder på att så får vi se:D

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Har nu bilder på måtten, BMW lmm = 75-76 mm i innediameter och
740 original lmm = 65-66 mm i innediameter. någon som kan hjälpa till att räkna lite nu då?tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/47263/615240_6dxdey.jpg
Där har vi BMW lmm och enligt mina ögon så är den mellan 75 och 76 mm i innediameter

https://www1.garaget.org/gallery/archive/47263/615241_29nl7y.jpg
Här har vi 740 original lmm. och i mina ögon så är den mellan 65 och 66 mm i innediameter.
Senast redigerat av Rooth07 (8 april 2009)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
blir det 460 cc spridare som 940turboplus skriver? Och vad hittar man sådanda i så fall till ett rimligt pris=)

93 Inlägg
10 april 2009
R spridare bör funka dom är på 465cc men då måste du ta bort motståndet till spridarna=(
för det finns inte så små låg ohm spridare. (inte vad jag hittat iallafall)

volvo 760 b23et 4life

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
turboture skrev:
R spridare bör funka dom är på 465cc men då måste du ta bort motståndet till spridarna=(

Ja det är ju så. men det jag inte förstår är hur man kopplar bort spridarmotstånden. Någon idé?

One Man Clan
4 287 Inlägg
10 april 2009
Rooth07 skrev:
turboture skrev:

Ja det är ju så. men det jag inte förstår är hur man kopplar bort spridarmotstånden. Någon idé?

Åk till en skrot å köp spridarmotståndet på en bil, klipp kablarna några cm efter kontaktstycket å tvinna ihop alla å lägg en bit lödtenn på...  du ska göra kortslutning så att säga..alla kablarna ska kopplas ihop

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
11 april 2009
Trådstartare
Xuri skrev:
Rooth07 skrev:
turboture skrev:

Åk till en skrot å köp spridarmotståndet på en bil, klipp kablarna några cm efter kontaktstycket å tvinna ihop alla å lägg en bit lödtenn på...  du ska göra kortslutning så att säga..alla kablarna ska kopplas ihop

Okej det är så enkelt då alltså. men varför åka till en skrot och köpa en när jag redan har en?tongue alltså bara klippa, tvinna ihop kablarna, lägga en lite lödloppa och sen går det köra på hög ohm spridare?

One Man Clan
4 287 Inlägg
11 april 2009
jo fär om du får nån dryg jävel på besiktningen kan de vara bra å kunna återställa tongue

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Xuri skrev:
jo fär om du får nån dryg jävel på besiktningen kan de vara bra å kunna återställa tongue

Äh det är nog ingen fara. tror ju knappast att dom kollar om spridarmotstånden sitter där^^

One Man Clan
4 287 Inlägg
12 april 2009
Rooth07 skrev:
Xuri skrev:

Äh det är nog ingen fara. tror ju knappast att dom kollar om spridarmotstånden sitter där^^

nä men dom ser nog om de är org spridare som sitter där eller inte.... ska du byta spridare ska du tillbaka med motståndet..

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Xuri skrev:
Rooth07 skrev:
Xuri skrev:

nä men dom ser nog om de är org spridare som sitter där eller inte.... ska du byta spridare ska du tillbaka med motståndet..

Äh det bryr dom sig inte om där jag besiktar:P

Men en sista kll nu då. stämmer det att jag skall ha 460cc spridare?

Och gröna R spridare är på 465cc och ska funka?

Är det från nyare s60 och v70 R vi snackar om då?

Rapidoz
688 Inlägg
13 april 2009
Rooth07 skrev:
Xuri skrev:
Rooth07 skrev:

Ja, det fungerar...

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
940turboplus skrev:
Rooth07 skrev:
Xuri skrev:

Ja, det fungerar...

Jahopp. var hittar man R spridare då? förutom på davidssons?
Senast redigerat av Rooth07 (13 april 2009)

Sök