3785
Sök

Varför är det så hett att köpa en civilpolisbil och sedan säga det hela tiden till alla?

635 Inlägg
4 april 2009
Om ni vill ha info om polisbilar och deras utrustning, varför inte skriva era frågor i detta forum, här får ni 100%iga svar !!

http://polisman.se/forum/

Min gamla volvo 244a 1987 F.D polisbil var en enkel DL i grunden som hadde fått GLT motorn och dom kraftigare GLT fjädrarna, bromsar o kränghammarna mm monterad på fabriken när den tillverkades, har för övrigt en pärm från volvo, samma som polisen fick till polisbilarna, där kan man läsa all fakta om polisbilarnas utrustning från volvo-fabriken, typ motor, växellåda mm mm mm mm !!

635 Inlägg
4 april 2009
bjoorniiee skrev:
AcesHigh666 skrev:
bjoorniiee skrev:
Visst att de är välservade och så, men jag fattar inte varför man skriver ut "FD polisbil" på garaget. Varför gör man det?

Just för att påpeka att den har lite polisutrustning kanske? eller du tycker det är onödigt och skriva ut saker som turbo också eller?

Större bromsar, är det polisutrustning? En extra lampa i taket, är det polisutrustning ? Förstår inte vad det är för speciellt med det. Tycker det är en jävla skillnad motför att skriva att man har turbo.

Lampan i taket, fast större och lyser starkare, sitter där som orginal innerbelysning sitter, och är samma som TAXI-bilarna fick i sina bilar när det gäller volvo !!

2 182 Inlägg
4 april 2009
Hot_Rod_Nisse skrev:
Niklas1987 skrev:
Pikey skrev:
Finns väl inget coolt att åka runt i sleten gammal volvo som dessutom ägts av Polisen?

Bara så du vet så finns det andra bilmärken än Volvo som gör polisbilar.

Skulle gärna vilja en en gammal Caprice snutbil, eller en Ford Crown Victoria cool

Jag vet om en äkta amerikank polisbil som är till salu, en Ford Crown Victoria, den silvriga på länken av "731132", bilen finns i sverige !!

http://veteranohobbyfordon.egetforum.se … p;start=15

själv så är jag medlem i POLISFORDONSHISTORISKA SÄLLSKAPET.. se länk för bilder på några polisbilar som är renoverade, många fler renoveras, se listan på länken !

http://veteranohobbyfordon.egetforum.se … php?t=1059

Häftig, tyvärr är nog även min plånbok för tunn sad

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

689 Inlägg
5 april 2009
Då kan man ju lika gärna skryta med att man äger en gammal taxibil hehe. fan va tuff man skullle va om taxametern satt kvar med wink

Driver
2 111 Inlägg
5 april 2009
Hot_Rod_Nisse skrev:
bjoorniiee skrev:
AcesHigh666 skrev:

Just för att påpeka att den har lite polisutrustning kanske? eller du tycker det är onödigt och skriva ut saker som turbo också eller?

Större bromsar, är det polisutrustning? En extra lampa i taket, är det polisutrustning ? Förstår inte vad det är för speciellt med det. Tycker det är en jävla skillnad motför att skriva att man har turbo.

Lampan i taket, fast större och lyser starkare, sitter där som orginal innerbelysning sitter, och är samma som TAXI-bilarna fick i sina bilar när det gäller volvo !!

WOW wink.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

356 Inlägg
5 april 2009
Janken skrev:
Hot_Rod_Nisse skrev:
bjoorniiee skrev:

WOW wink.

Menar det.. Inget att skryta om direkt.

Inläggskritiker
990 Inlägg
5 april 2009
Vore väl typiskt en inavlad volvoägare och skryta om att bilen varit en snutbil, spelar ju fan ingen roll om den varit taxi eller ambulans innan heller, eller kanske fraktat småpojkar ner till östsverige.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 april 2009
Hammarslag skrev:
Vore väl typiskt en inavlad volvoägare och skryta om att bilen varit en snutbil, spelar ju fan ingen roll om den varit taxi eller ambulans innan heller, eller kanske fraktat småpojkar ner till östsverige.

Saab gör också en och annan polisbil? wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Teddan
2 495 Inlägg
5 april 2009
TurbOla skrev:
Hammarslag skrev:

men har du sett någon saab-ägare skryta om att hans bil har varit polisbil ?

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 april 2009
r-ted skrev:
TurbOla skrev:
Hammarslag skrev:

Har faktiskt aldrig sett någon annons med f.d. Saab polisbil, civil eller f.d. patrullbil, till salu. roll
Dom kanske inte klarar sig så länge?

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 april 2009
TurbOla skrev:
r-ted skrev:
TurbOla skrev:

Har faktiskt aldrig sett någon annons med f.d. Saab polisbil, civil eller f.d. patrullbil, till salu. roll
Dom kanske inte klarar sig så länge?

bara kolla på bil auktions företag så ståre?wink

sen behöver ju folk tex inte skriva de i annonsen heller
som tex min volvo när skulle kolla på den visste jag inte att de va en polisbil föräns jag kollade upp reg nret på vägvägket va 2008 så de hette så då

sen svart till nån som tyckte de va skryta att nämna att tex bilen är en polisbil
läst nån regel för bilarna här på gorg att namnet på dem ska va så korekt som möjligt står de polis i regbeviset är de ju 100% rätt så om folk kallar de för skryt skulle jag snarare säga avundsjukan har slaigt till igen..

men visst bilen får säkert mer uppmerksamhet för de står tex ordet polis gämfört mot om de skulle tex stå turbo men ändå
rätt ska ju va rätt trots allt

Reservdansk
6 271 Inlägg
5 april 2009
MrEricsson skrev:

Jaha, nej, det kollar jag aldrig på. tongue

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 april 2009
TurbOla skrev:
MrEricsson skrev:

Jaha, nej, det kollar jag aldrig på. tongue

typ där man ser dom mest 

på privat grejjs typ blocket så finns dem säkert med bara att de just inte står ordet polis i rubriken lr annonsen

512 Inlägg
5 april 2009
Gronwalls skrev:
men hur är de med min bil då? yikes de står i pappera att de är en Gl med T paketet. men de har suttit en Turbo motor i den sen ny. de står ändrad KW i papperna, men inte att de är en gammal Polis bil. Den har blivit besiktad så sen ny. nån som har nån aning på de då? tongue

har haft en sån 740 förut jag oxå och som det sägs så är det ett turbopaket man kunde välja till från volvo original om man tex skulle ha den som husvagndragare mm och då står det motor ändrad i papprena   ( min var en  förgasarturbo utan intercooler )
Senast redigerat av LilleSKUTT (5 april 2009)

4 299 Inlägg
5 april 2009
Jag skulle hellre ha en fd polisbil än en privatbil med samma miltal, årsmodell etc. För som det sagts tidigare så är dom mer servade och man kan lita mer på att bilen är servad som den ska.

Privatbilen är säkert inte mer skött än vad som är nödvändigt i dom allra flesta fall.
Privatpersoner är lika duktiga dom på att bara starta och åka iväg på kallstarter som polisen gör vid uttryckning, väldigt få som varmkör sina bilar ens 10 sekunder innan dom åker iväg. Och trycka på gasen är det många som inte har några problem med heller.

Sen måste inte en polisbil vara kass i plåt och lack, jag kollade på en 850 i höstas. Det fanns inte ens ett dörruppslag i plåten.

Sen det där varför man nämner det hela tiden att det är en gammal polisbil vet jag inte riktigt varför. Man kan ju nämna det i "övrigt" i informationen, för det är trots allt en del av bilens historia.
Men man behöver ju kanske inte överdriva som många gör och tro att det är värsta supervolvon/saaben/volkswagen/etc.

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
5 april 2009
Bara löjligt egentligen... För de jag känner som har/har haft såna hatar polisen.. Lite ironiskt..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

36 Inlägg
5 april 2009
Har haft en del olika ex polisbilar, en saab 900 T16 som förutom batongfästen, förstärkta dörrsidor, dubbelglas i fönstren osv så hade den flyttade fjäderbenstorn, styvare fjädring, värre bromsar, flyttat batteri för rakare avgas osv..den gick fint både på väg och i motor och allt var omgjort utav polisen och ingen annan så den var ju lite speciell!
Sen har jag en gammal bubbla som gått som polisbil i lycksele tror jag det var, vita skärmar, nån sorts rosenpolerad plåt på dörrsidorna och lite annat krafs men lite speciell med Saxomatic och om jag inte minns fel så tror jag att den har en annan bakaxelupphängning också!

Men detta är dock inget jag direkt har gått ut med i annonser eller liknande men samtidigt kan ju det faktum att det varit ex polisbilar vara lite rolig kuriosa att veta!

635 Inlägg
5 april 2009
Rallyhalle skrev:
Jag skulle hellre ha en fd polisbil än en privatbil med samma miltal, årsmodell etc. För som det sagts tidigare så är dom mer servade och man kan lita mer på att bilen är servad som den ska.

Det är just detta som gör att folk skriver en F.D Polisbil i en annons, man vet att bilarna servas ordentligt, min volvo 244 som va en gammal snutbil, var helt rostfri, den kolla jag upp noga innan jag bytte åt mej den, gick även toppen i motorn med sina 24 tusen mil  !!

635 Inlägg
5 april 2009
Ottosson79 skrev:
Har haft en del olika ex polisbilar, en saab 900 T16 som förutom batongfästen, förstärkta dörrsidor, dubbelglas i fönstren osv så hade den flyttade fjäderbenstorn, styvare fjädring, värre bromsar, flyttat batteri för rakare avgas osv..den gick fint både på väg och i motor och allt var omgjort utav polisen och ingen annan så den var ju lite speciell

Den  SAABen vill vi veta mer om, har du bilder på den, reggnummret är vi också intresserad av !!

Random Hero
4 047 Inlägg
5 april 2009
Hot_Rod_Nisse skrev:
Ottosson79 skrev:
Har haft en del olika ex polisbilar, en saab 900 T16 som förutom batongfästen, förstärkta dörrsidor, dubbelglas i fönstren osv så hade den flyttade fjäderbenstorn, styvare fjädring, värre bromsar, flyttat batteri för rakare avgas osv..den gick fint både på väg och i motor och allt var omgjort utav polisen och ingen annan så den var ju lite speciell

Den  SAABen vill vi veta mer om, har du bilder på den, reggnummret är vi också intresserad av !!

värre bromsar ? vfr ska dom ha värre bromsar för ? tongue hade ja kört polisbil hade ja velat ha bätre bromsar tongue

Dog food lid. Backwards

Sök