2413
Sök

Pontiac Trans Am WS6 -02 [Totalföstörd jänkare - Skroten nästa!]

TACS Medlem
457 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#1
Men tjena!
Ni har nu lyckats med den sjusärdeles fina bedriften att ramla in till min projekttråd. Här kommer jag visa hur projektet med att fixa till min bil fortlöper.
Om inte så mycket för er att ni ska gotta er i det så desto mer för mig. Det blir som en dagbok för mig, en historia om min bil kan man säga.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/101881/611271_1t9jxo.jpg
Min bil hösten -08
Vad är det för bil då?

Huvudpersonen i historien är en Trans AM WS6 Ram-Air från 2002. Den är intagen från staterna 2007, inte av mig utan av nån jeppe från Göteborg som tydligen sysslar mycket med sånt. Han i sin tur sålde vidare den till en annan göteborgare (kanske var det rent utav denne andra göteborgare som beställt den?!) som till sin förtret upptackte att bilen blivit skadad under frakten.
Bilen hade skeppats över Atlanten på däck på fartyget, den billigare varianten utan container, och där fått sig en törn av grannbilen under färden. Låter lite otroligt i mina öron så jag tippar på att det var i samband med pålastningen som de slarvade och törnade emot något. Dessa jänkare ...
Skadorna som blev följden av detta olyckliga pucklande på bilen var skadad framskärm och trasig dörr på passagerarsidan.
Göteborgarn började reparera bilen, ny dörr och ny framskärm ordnades. En garagelack for på och iväg med skrotet .. till en blåögd och lite smågullig kille, dvs. mig!

Jag tog bilen i befintligt skick. Vilket innebar en ej fungerande fönsterhiss, en ej fungerande antennmotor och en ej fungerande lampmotor. Den åker upp och ner men med ett efterfäljande oväsen. Jag fick dock prutmån på grund av dessa brister. Jag hade redan innan en Trans Am, en -94'ans årsmodell. Han tog den i inbyte och så lade jag till en nätt liten summa emellan. Jag blev nöjd, han blev nöjd ... men ibland undrar jag om inte han blev nöjdast!?

Den är ingen flyttgodsbil så några undantag från svenska och europeiska brestämmelser har den inte. Men så farligt är det inte., bullernivån klarade den galant likaså avgasvärdena. Det som jäklas är färgen på blinkers och reflexer, vilket egentligen inte är något stort problem - bara irriterande!





Så vad har jag för planer med bilen då?

Jag har tänkt mig projektet i tre etapper. Dels för att ekonomin inte tillåter allt på en gång och dels för att ... ... jo, det första täcker nog varför.

1. Reparation och puts: Att laga de fel och brister bilen hade när jag köpte den.

- Lampmotorn skall repareras. Det är pop-up lysen på bilen och när man hissar upp eller ner lamphuset så skorrar det nåt fruktansvärt i ungefär fem sekunder. På grund av detta fel så har resten av frontbelysningen också flippat ut. Ett enkelt ingrepp och jag har redan delarna som behövs.
AVKLARAT 18/4

- Elantenn bör bytas. Den kopplar inte på och är alltid utfälld. Kan vara nåt enkelt elfel men jag ska byta ut den ändå för toppen är böjd. Ska beställa delar. Tips? Eller rent utav ta bort helt och hållet ... hmm?

- Fönsterhiss på passagerarsidan måste bytas. Den funkar klent, ungefär fem centimeter åt gången. Ska man ha upp den får man samtidigt använda armkraft som man trycker på strömbrytaren. Hissmotorn här är slut och jag ska byta ut den. Ett ingrepp jag är osäker på men har delarna.
AVKLARAT 25/4

- Ljudanläggning ska installeras. Ska in med de nya 6,5" högtalarna i framdörrarna, bakom framsätena och något i skuffen. Har redan installerat ny huvudenhet och en dubbel 10" baslåda med slutsteg. Ska byta delar vid konsollen runt huvudenhetn också, den passar inte riktigt nu.
AVKLARAT 18/4


2. Egenskaper och framträdande.

- Byta bromsar. Skivor och belägg. Funnit de jag ska köpa hos "Bromsmannen."

- Däck och fälgar. Kommer köpa 20" fälgar och köra med 285 breda däck på. Mest för blingfakltorn faktiskt. Beställning kommer läggas inom kort. Håller på letar efter bästa pris just nu.

- Coilovers. Vill ha en lite lägre och styvare bil så den blir stabilare ... lekfaktor? Javisst!

- Bussningar. Återgen för att få en stabilare och styvare bil. ... lekfaktor? Det vet ni!

- Headers och sportavgassystem. Som en grund för framtida trim, man måste ju bli av med avgaserna fort. Och för att framträdandet skall höras lite bättre.



3. Hästkafter och körglädje.

- Trimkam. Med lyftare, rullvippor och hela den baletten. Inte bara går bättre, utan låter grymmare också.

- Förstärka drivlinan. Man måste ju se till att motorn håller för eventuella extra krafter.

- Kompressor. Väldigt långt in i framtiden, men är ju en blåögd, lite smågullig killes våta dröm. Vill gärna komma upp till 450-500 hästar på bakhjulen.



Så ... nu börjas det...
Senast redigerat av KingWS6 (16 augusti 2009)

TACS Medlem
457 Inlägg
3 april 2009
Trådstartare
#2
skalman1 skrev:
kul! roligt med såna här bilar

Japp! Känns som om vi med "riktiga" bilar är i underkant här på garaget. tongue  cool

På måndag eller tisdag blir det update, förhoppningsvis med bilder på mina nya fälgar big_smile

4 682 Inlägg
4 april 2009
#3
trevligt projekt smile , kommer att följas!

TACS Medlem
457 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#4
Aja ... detta långtidsprojekt fick då en väldigt lååångsam början. Men snart så hännder det lite.

Det blev visst inga Boyd Coddingtonfälgar. Det var överpris på dom, och jag ska ju göra mer på bilen i år än bara rulla på fina fälgar! Jag letar vidare.
Har ni nå tips på fälgar? Gärna några som påminner om Boyd Coddington's Hot Rod, eller i det stuket.

Bilen ska in på verkstad (eller till en vän) nästa vecka för att sedan besiktas ... och gå igenom! yikes

Är det svårt att koppla om baklysena från US-stil till EU-stil? Jag menar det är ju inte bara glasen som skiljer, de blinkar på olika sätt också.

Ha det!

TACS Medlem
457 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#5
Äntligen händer det grejer!

Förra lördagen fick jag hjälp av en bekant till min pappa så nu funkar elmotorn till pop-up lyset igen. Tyvärr inga bilder från dess då jag sälv inte ens var närvarande ... var på tävling i Järfälla. Måste ju jobba också, tyvärr!

Det enda som är kvar att fixa innan besiktningen nu på måndag är en glappande kontakt till en blinker (hoppas vi att det är iaf.) Bilen står fortfarande i pappas bekantas garage. Han har lovat hjälpa mig med att byta elmotorn till fönsterhissen också när bilen ändå är hos honom.

-Helt värdelös på sånt där själv så tur att man har vänner som hjälper.

Kommer lite kort efter helgen på vad som gjorts, så ni ser att saker och ting börjar fungera!cool

TACS Medlem
457 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#6
Igår hann man med bilen, knappt bör tilläggas. Men saker hann bli gjorda i alla fall.

Lite bilder blev det (som i motsats til mycket,) hann inte fjanta omkring med kameran, jag var ju där för att jobba.tongue

Blinkersen som inte ville blinka var snabbt åtgärdad, lite glappt bara. Bytte lampan på en gång när vi var där och grävde.Fick hjälp att byta ut den felande fönsterhissen. Bökigt värre! Det var då ingen orginal motor som de sa när vi fick den. Men med van hjälp löste det sig ändå. Stort tack till Mr. R för det!

https://www1.garaget.org/gallery/archive/101881/638418_1okatw.jpg
Byte av fönsterhiss (höger dörr) och installation av högtalare(båda sidor.)


Installerade samtidigt de nya 6,5" fronthögtalarna (GTO6507C,) inte de värsta måhända men är inte så mycket för tävlingsljud. De ljuder och jag är nöjd! cool
https://www1.garaget.org/gallery/archive/101881/638436_h3lg48.jpg
Nya fronthögtalarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/101881/638454_fkrdcg.jpg
Rev dörren för att få in högtalarna.

Amerikansk plastig kvalité i dörrarna. Pilligt med delar som inte riktigt passade, små sköra delar. Låsknappen på passagerarsidan sprack vid återmonteringen av dörren. Blir till att beställa ny nu. Nån som har en över?


En fördel med att ha en liten och tunn pappa är att han kommer åt i de allra mest skymda skrymslen. Passade bra när vi skulle rikta om den nyreparerade pop-up lampan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/101881/638504_wzgbtx.jpg
Pappa använder sin slanka figur till att rikta om pop-up lampan.

Vill passa på att tacka pappa för all hjälp samt Mr.R för hjälpen med fönsterhissen. Det gick galant.

Besiktning imorgon då. Håller tummarna! big_smile

12 Inlägg
27 april 2009
#7
Fin bil. Fönsterhissarna är jobbiga på dom bilarna smile. Pappa har en -99, 30th anniversary

TACS Medlem
457 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#8
Rosenblad skrev:
Fin bil. Fönsterhissarna är jobbiga på dom bilarna smile. Pappa har en -99, 30th anniversary

Var ju inte så farligt när allt kom omkring, men hade inte klarat det på egen hand. Möjligtvis om det behövs göras igen att man fixa det!?

Är det de jubileumsbilarna som är cab, gul med svarta fälgar? Isf - Tycker de är fina!

TACS Medlem
457 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#9
Klarade besiktningen! Eller nja .... beror på hur man ser på saken.

När jag var redo att åka till hallen kunde det konstateras att vänstra halvljuset tackat för sig. Eftersom vi under helgen sett över belysningen fram så antog vi att det bara var lampan som behövde bytas. Men när vänster blinkers sedan inte ville funka när besiktningsmannen testade förstod jag illa kvickt att det är nåt glapp någonstans. Alla säkringar är intakta och allt fungerade kvällen innan.

Underkänt, men behöver inte ombesikta. Han sa bara. "Nu blir det att åka hem och skruva då!" Och så var det inget mer med det.

Jobbigt när det ska vara elfel.

825 Inlägg
28 april 2009
#10
Härlig bil , ska bli kul att höra mer i framtiden om den . Jag har alltid gillat Trans Am bilar .

Riktiga Bilar Kommer Från USA *****____________________
*****____________________

TACS Medlem
457 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#11
fontheking5 skrev:
Härlig bil , ska bli kul att höra mer i framtiden om den . Jag har alltid gillat Trans Am bilar .

Roligt att det finns vettigt folk där ute! tongue Det blir uppdateringar allt eftersom jag har råd att uppgradera bilen. smile


Eftersom jag snudd på gett upp att någonsin hitta ett par fälgar som är snygga och som jag har råd med, så funderar jag på att skjuta på det till nästa år. Satsa på att inhandla ett SLP loudmouth catback istället.

Eller vad säger ni?

12 Inlägg
29 april 2009
#12
KingWS6 skrev:
Rosenblad skrev:
Fin bil. Fönsterhissarna är jobbiga på dom bilarna smile. Pappa har en -99, 30th anniversary

Var ju inte så farligt när allt kom omkring, men hade inte klarat det på egen hand. Möjligtvis om det behövs göras igen att man fixa det!?

Är det de jubileumsbilarna som är cab, gul med svarta fälgar? Isf - Tycker de är fina!

Ja det är en jubileumsbil, fast inte den gula, den som kom innan. Vit bil med blåa stripes och blå fälgar smile ingen cab heller.

TACS Medlem
457 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#13
Rosenblad skrev:
KingWS6 skrev:
Rosenblad skrev:
Fin bil. Fönsterhissarna är jobbiga på dom bilarna smile. Pappa har en -99, 30th anniversary

Var ju inte så farligt när allt kom omkring, men hade inte klarat det på egen hand. Möjligtvis om det behövs göras igen att man fixa det!?

Är det de jubileumsbilarna som är cab, gul med svarta fälgar? Isf - Tycker de är fina!

Ja det är en jubileumsbil, fast inte den gula, den som kom innan. Vit bil med blåa stripes och blå fälgar smile ingen cab heller.

En sån har jag aldrig sett. Inte ens på bild hmm Men i mitt stilla inre låter den snygg ändå! wink

3 354 Inlägg
29 april 2009
#14
verkar som ett roligt projekt.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

TACS Medlem
457 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#15
Nu banne mig funkar all belysning på bilen. Bra nog skönt.

Lagningen från förra helgen hade blivit ogjord igen. Så: Gör om - Gör bättre!
... och det gjorde vi....

Pop-up motorn hade börjat skorra igen, vänster halvljus funkade inte, blinkersen nere vid vänstra parkeringsljuset fungerade inte liksom blinkersen på vänster sida.
Monterade ner vänster lykta så vi kunde se hur det såg ut med alla sladdar och kablar. Såg på en gång att en skarvning hade dragits isär, även en till. Vad berodde detta på då? Aha, sladdarna var för korta så när pop-up lampan hissades räckte de inte till. Då lossnade sladden till sidoblinkersen samtidigt. Lätt åtgärdat - längre sladd bara.

Den skorrande motorn (skorra=oväsen) svor vi åt, och bestämde oss för att köpa en ny. Den gamla hade vi ju monterat ner, shimsat och monterat ihop igen och satt dit delarna så de skulle sitta kvar. Ändå höll den bara i två dagar.
Men när vi monterade på lamphuset igen såg vi en konstig beteckning på armen som ska resa lampan. Det stod RIGHT (höger,) det bode väl stå LEFT (vänster) på en del som ska sitta till vänster. Tydligen har tidigare ägare tryckt dit en del som inte passar. Armen var på tok för lång och kunde därför inte pressa lampan upp i rätt läge vilket motorn inte förstod utan fortsatte försöka få den i rätt stoppläge och spann på fastän det tagit stopp redan. Enda skillnaden mellan RIGHT och LEFT var längden på armarna.


Vi kapade armen i två, mätte ut hur lång den skulle vara och svetsade ihop den där. Provade montera och voila! Inget irriterande ljud. Mission completed.

Så imorgon bär det av till Uppsala i trans Am'en för lite festligheter över Valborg.

Kanske ses!?

TACS Medlem
457 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#16
Seth skrev:
verkar som ett roligt projekt.

Visst är det det och  bilen blir nog extra rolig när den är klar! smile

12 Inlägg
30 april 2009
#17
KingWS6 skrev:
Rosenblad skrev:
KingWS6 skrev:
Var ju inte så farligt när allt kom omkring, men hade inte klarat det på egen hand. Möjligtvis om det behövs göras igen att man fixa det!?

Är det de jubileumsbilarna som är cab, gul med svarta fälgar? Isf - Tycker de är fina!

Ja det är en jubileumsbil, fast inte den gula, den som kom innan. Vit bil med blåa stripes och blå fälgar smile ingen cab heller.

En sån har jag aldrig sett. Inte ens på bild hmm Men i mitt stilla inre låter den snygg ändå! wink

Okej, ja den är snygg! wink Här är massor av bilder på bilarna smile http://images.google.se/images?sourceid … amp;tab=wi
Senast redigerat av Rosenblad (30 april 2009)

TACS Medlem
457 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#18
Den förbannade pop-up lampmotorn har slitit sönder sig själv på grund av någon tidigare ägares felaktiga montering. (En för lång arm som hissade lamphuset och pop-up motorn från varandra så det blev glappt.) Det yttrar sig som så att när man sänker den igen skorrar det i ungefär fem sekunder, riktigt jävla högt.

Jag har lagat den två gånger redan men efter någon dag blir huset för glappt och delarna (hjulen i motorn) får inte tillräckligt med kontakt med varandra och bara spinner och skorrar. Det är lätt att laga - för en vecka i taget!

Nej tack! Det blir till att köpa en ny motor. Kostade 1700:- sist jag kollade, får se vad det går loss på nu med en världsmarknad som nästan tillintetgör kronans värde.

Annars är allt bra med bilen- skönt! Blir en tvätt nu, sen lägger jag nog upp en bild på bilen nytvättad och fungerande lampor (ljudet från pop-up'en hörs ju inte på kortet. wink

4 Inlägg
12 maj 2009
#19
KingWS6 skrev:
fontheking5 skrev:
Härlig bil , ska bli kul att höra mer i framtiden om den . Jag har alltid gillat Trans Am bilar .

Roligt att det finns vettigt folk där ute! tongue Det blir uppdateringar allt eftersom jag har råd att uppgradera bilen. smile


Eftersom jag snudd på gett upp att någonsin hitta ett par fälgar som är snygga och som jag har råd med, så funderar jag på att skjuta på det till nästa år. Satsa på att inhandla ett SLP loudmouth catback istället.

Eller vad säger ni?

Skulle inte rekomendera SLP loudmouth om du inte gillar ett vasst skorrande V8-ljud. Kika på Borla eller Magnaflow istället. (kolla på tuben så får du höra lite olika ljud)

TACS Medlem
457 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
#20
CeDEe skrev:
KingWS6 skrev:
fontheking5 skrev:
Härlig bil , ska bli kul att höra mer i framtiden om den . Jag har alltid gillat Trans Am bilar .

Roligt att det finns vettigt folk där ute! tongue Det blir uppdateringar allt eftersom jag har råd att uppgradera bilen. smile


Eftersom jag snudd på gett upp att någonsin hitta ett par fälgar som är snygga och som jag har råd med, så funderar jag på att skjuta på det till nästa år. Satsa på att inhandla ett SLP loudmouth catback istället.

Eller vad säger ni?

Skulle inte rekomendera SLP loudmouth om du inte gillar ett vasst skorrande V8-ljud. Kika på Borla eller Magnaflow istället. (kolla på tuben så får du höra lite olika ljud)

Självklart eftersträvar man ju ett djupt muller, inte ett skorrande. Har faktiskt kollat lite på tuben också, men jag upplevde inte SLP som så.

Jag skulle ju gärna höra de olika avgassystem i verkliga livet för att göra det bästa valet ...hmm


Sök