Men tjena!
Ni har nu lyckats med den sjusärdeles fina bedriften att ramla in till min projekttråd. Här kommer jag visa hur projektet med att fixa till min bil fortlöper.
Om inte så mycket för er att ni ska gotta er i det så desto mer för mig. Det blir som en dagbok för mig, en historia om min bil kan man säga.
Min bil hösten -08
Vad är det för bil då?
Huvudpersonen i historien är en Trans AM WS6 Ram-Air från 2002. Den är intagen från staterna 2007, inte av mig utan av nån jeppe från Göteborg som tydligen sysslar mycket med sånt. Han i sin tur sålde vidare den till en annan göteborgare (kanske var det rent utav denne andra göteborgare som beställt den?!) som till sin förtret upptackte att bilen blivit skadad under frakten.
Bilen hade skeppats över Atlanten på däck på fartyget, den billigare varianten utan container, och där fått sig en törn av grannbilen under färden. Låter lite otroligt i mina öron så jag tippar på att det var i samband med pålastningen som de slarvade och törnade emot något. Dessa jänkare ...
Skadorna som blev följden av detta olyckliga pucklande på bilen var skadad framskärm och trasig dörr på passagerarsidan.
Göteborgarn började reparera bilen, ny dörr och ny framskärm ordnades. En garagelack for på och iväg med skrotet .. till en blåögd och lite smågullig kille, dvs. mig!
Jag tog bilen i befintligt skick. Vilket innebar en ej fungerande fönsterhiss, en ej fungerande antennmotor och en ej fungerande lampmotor. Den åker upp och ner men med ett efterfäljande oväsen. Jag fick dock prutmån på grund av dessa brister. Jag hade redan innan en Trans Am, en -94'ans årsmodell. Han tog den i inbyte och så lade jag till en nätt liten summa emellan. Jag blev nöjd, han blev nöjd ... men ibland undrar jag om inte han blev nöjdast!?
Den är ingen flyttgodsbil så några undantag från svenska och europeiska brestämmelser har den inte. Men så farligt är det inte., bullernivån klarade den galant likaså avgasvärdena. Det som jäklas är färgen på blinkers och reflexer, vilket egentligen inte är något stort problem - bara irriterande!
Så vad har jag för planer med bilen då?
Jag har tänkt mig projektet i tre etapper. Dels för att ekonomin inte tillåter allt på en gång och dels för att ... ... jo, det första täcker nog varför.
1. Reparation och puts: Att laga de fel och brister bilen hade när jag köpte den.
- Lampmotorn skall repareras. Det är pop-up lysen på bilen och när man hissar upp eller ner lamphuset så skorrar det nåt fruktansvärt i ungefär fem sekunder. På grund av detta fel så har resten av frontbelysningen också flippat ut. Ett enkelt ingrepp och jag har redan delarna som behövs.
AVKLARAT 18/4
- Elantenn bör bytas. Den kopplar inte på och är alltid utfälld. Kan vara nåt enkelt elfel men jag ska byta ut den ändå för toppen är böjd. Ska beställa delar. Tips? Eller rent utav ta bort helt och hållet ... hmm?
- Fönsterhiss på passagerarsidan måste bytas. Den funkar klent, ungefär fem centimeter åt gången. Ska man ha upp den får man samtidigt använda armkraft som man trycker på strömbrytaren. Hissmotorn här är slut och jag ska byta ut den. Ett ingrepp jag är osäker på men har delarna.
AVKLARAT 25/4
- Ljudanläggning ska installeras. Ska in med de nya 6,5" högtalarna i framdörrarna, bakom framsätena och något i skuffen. Har redan installerat ny huvudenhet och en dubbel 10" baslåda med slutsteg. Ska byta delar vid konsollen runt huvudenhetn också, den passar inte riktigt nu.
AVKLARAT 18/4
2. Egenskaper och framträdande.
- Byta bromsar. Skivor och belägg. Funnit de jag ska köpa hos "Bromsmannen."
- Däck och fälgar. Kommer köpa 20" fälgar och köra med 285 breda däck på. Mest för blingfakltorn faktiskt. Beställning kommer läggas inom kort. Håller på letar efter bästa pris just nu.
- Coilovers. Vill ha en lite lägre och styvare bil så den blir stabilare ... lekfaktor? Javisst!
- Bussningar. Återgen för att få en stabilare och styvare bil. ... lekfaktor? Det vet ni!
- Headers och sportavgassystem. Som en grund för framtida trim, man måste ju bli av med avgaserna fort. Och för att framträdandet skall höras lite bättre.
3. Hästkafter och körglädje.
- Trimkam. Med lyftare, rullvippor och hela den baletten. Inte bara går bättre, utan låter grymmare också.
- Förstärka drivlinan. Man måste ju se till att motorn håller för eventuella extra krafter.
- Kompressor. Väldigt långt in i framtiden, men är ju en blåögd, lite smågullig killes våta dröm. Vill gärna komma upp till 450-500 hästar på bakhjulen.
Så ... nu börjas det...
Ni har nu lyckats med den sjusärdeles fina bedriften att ramla in till min projekttråd. Här kommer jag visa hur projektet med att fixa till min bil fortlöper.
Om inte så mycket för er att ni ska gotta er i det så desto mer för mig. Det blir som en dagbok för mig, en historia om min bil kan man säga.
Min bil hösten -08
Vad är det för bil då?
Huvudpersonen i historien är en Trans AM WS6 Ram-Air från 2002. Den är intagen från staterna 2007, inte av mig utan av nån jeppe från Göteborg som tydligen sysslar mycket med sånt. Han i sin tur sålde vidare den till en annan göteborgare (kanske var det rent utav denne andra göteborgare som beställt den?!) som till sin förtret upptackte att bilen blivit skadad under frakten.
Bilen hade skeppats över Atlanten på däck på fartyget, den billigare varianten utan container, och där fått sig en törn av grannbilen under färden. Låter lite otroligt i mina öron så jag tippar på att det var i samband med pålastningen som de slarvade och törnade emot något. Dessa jänkare ...
Skadorna som blev följden av detta olyckliga pucklande på bilen var skadad framskärm och trasig dörr på passagerarsidan.
Göteborgarn började reparera bilen, ny dörr och ny framskärm ordnades. En garagelack for på och iväg med skrotet .. till en blåögd och lite smågullig kille, dvs. mig!
Jag tog bilen i befintligt skick. Vilket innebar en ej fungerande fönsterhiss, en ej fungerande antennmotor och en ej fungerande lampmotor. Den åker upp och ner men med ett efterfäljande oväsen. Jag fick dock prutmån på grund av dessa brister. Jag hade redan innan en Trans Am, en -94'ans årsmodell. Han tog den i inbyte och så lade jag till en nätt liten summa emellan. Jag blev nöjd, han blev nöjd ... men ibland undrar jag om inte han blev nöjdast!?
Den är ingen flyttgodsbil så några undantag från svenska och europeiska brestämmelser har den inte. Men så farligt är det inte., bullernivån klarade den galant likaså avgasvärdena. Det som jäklas är färgen på blinkers och reflexer, vilket egentligen inte är något stort problem - bara irriterande!
Så vad har jag för planer med bilen då?
Jag har tänkt mig projektet i tre etapper. Dels för att ekonomin inte tillåter allt på en gång och dels för att ... ... jo, det första täcker nog varför.
1. Reparation och puts: Att laga de fel och brister bilen hade när jag köpte den.
- Lampmotorn skall repareras. Det är pop-up lysen på bilen och när man hissar upp eller ner lamphuset så skorrar det nåt fruktansvärt i ungefär fem sekunder. På grund av detta fel så har resten av frontbelysningen också flippat ut. Ett enkelt ingrepp och jag har redan delarna som behövs.
AVKLARAT 18/4
- Elantenn bör bytas. Den kopplar inte på och är alltid utfälld. Kan vara nåt enkelt elfel men jag ska byta ut den ändå för toppen är böjd. Ska beställa delar. Tips? Eller rent utav ta bort helt och hållet ... hmm?
- Fönsterhiss på passagerarsidan måste bytas. Den funkar klent, ungefär fem centimeter åt gången. Ska man ha upp den får man samtidigt använda armkraft som man trycker på strömbrytaren. Hissmotorn här är slut och jag ska byta ut den. Ett ingrepp jag är osäker på men har delarna.
AVKLARAT 25/4
- Ljudanläggning ska installeras. Ska in med de nya 6,5" högtalarna i framdörrarna, bakom framsätena och något i skuffen. Har redan installerat ny huvudenhet och en dubbel 10" baslåda med slutsteg. Ska byta delar vid konsollen runt huvudenhetn också, den passar inte riktigt nu.
AVKLARAT 18/4
2. Egenskaper och framträdande.
- Byta bromsar. Skivor och belägg. Funnit de jag ska köpa hos "Bromsmannen."
- Däck och fälgar. Kommer köpa 20" fälgar och köra med 285 breda däck på. Mest för blingfakltorn faktiskt. Beställning kommer läggas inom kort. Håller på letar efter bästa pris just nu.
- Coilovers. Vill ha en lite lägre och styvare bil så den blir stabilare ... lekfaktor? Javisst!
- Bussningar. Återgen för att få en stabilare och styvare bil. ... lekfaktor? Det vet ni!
- Headers och sportavgassystem. Som en grund för framtida trim, man måste ju bli av med avgaserna fort. Och för att framträdandet skall höras lite bättre.
3. Hästkafter och körglädje.
- Trimkam. Med lyftare, rullvippor och hela den baletten. Inte bara går bättre, utan låter grymmare också.
- Förstärka drivlinan. Man måste ju se till att motorn håller för eventuella extra krafter.
- Kompressor. Väldigt långt in i framtiden, men är ju en blåögd, lite smågullig killes våta dröm. Vill gärna komma upp till 450-500 hästar på bakhjulen.
Så ... nu börjas det...
Senast redigerat av KingWS6 (16 augusti 2009)
0
0
0
0