4223
Sök

Volvo 940 -92 b230FP drar väldigt mycket bensin.

flummjoao
5 april 2009
Trådstartare
Hej min volvo drar väldigt mycket bensin det sitter en b230FP i den. Bilen går som den ska. Det har hänt att lambda lampan har lyst till ibland men har bara nollställt allt efter det. Kan det vara lambdasonden som är trasig ? Är tacksam för tips och råd.

82 Inlägg
5 april 2009
På dessa "bilar" är väl en förbrukning på 1,0-1,5 och mer inget att oroa sig för.
Det är väl normalt. Har flera polare som har nioförtis och de är glada om de ligger under 2/liter milen. big_smile

Volvoskadad
6 017 Inlägg
5 april 2009
B230FB heter motorn, min drar ca 1,1-1,2 l/mil. Annars kan ju LMM eller Lambdasonden vara pajj.

Jonas

flummjoao
5 april 2009
Trådstartare
ok kanske får byta till en annan snörra för jag kommer inte ha råd att åka med den sen när jag har körkort. Den har ju trots allt 135hk på bakhjulen.

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 april 2009
volvojoao skrev:
ok kanske får byta till en annan snörra för jag kommer inte ha råd att åka med den sen när jag har körkort. Den har ju trots allt 135hk på bakhjulen.

135 hk är ju inget köp en gl som har 116 hk istället då lär vell inte dra nå mindre för de

+att de går även och köra turbo motorerna under litern om man kör ekonomiskt
så borde verkligen gå med de utan turbo med

flummjoao
5 april 2009
Trådstartare
Vill verkligen inte sälja den är volvon så ett motorbyte får väl bli alternativet.

flummjoao
5 april 2009
Trådstartare
Hur mycket drar ltt ??

5 650 Inlägg
5 april 2009
volvojoao skrev:
Hur mycket drar ltt ??

beror vell på runt litern +- beronde på vem de är som kör och hur den kör

men inte för och va sån nu vill man ha en soppa snål bil kör man inet volvo man åker nån japansk minibil volvos har alltid vart törstiga ju mer hk du har ju mer dricker de ganska enkel fakta

du lär inte tjäna nått på byta motor .
säger så här leta upp vad som är felet till att den drar mkt .

men gåru byta motorplanerna byt bil istället smidigare och enklare

vill du veta lite info om 940 turbo+ 190 hk motorn min drar minst 1.5 liter milen lungkörning och gasar man och har skit kul är man runt 2,5 liter minst milen

så volvos är törstiga

flummjoao
5 april 2009
Trådstartare
vet att volvo dricker men morsan har avnänt min bil ett tag och hon kör lungt har ändå druckit väldigt mycket får kolla luftmassemätaren och lambdasonden. Det är inte så att man kör plattan i botten.

Livsnjutare (ibland å på helgerna)
228 Inlägg
5 april 2009
har du kollat felkoder?

min 940 var väldans törstig å då va det lambdan som var skrot.. kostar runt 500 på biltema. å du byter den sket lätt.

4x4 is tha shit!

flummjoao
5 april 2009
Trådstartare
lambdasond lampan har lyst till lite då och då men har bara nollställt allt. men det var ett tag sen den lös nu faktiskt. men antar att lambdan är skrot.

5 650 Inlägg
5 april 2009
volvojoao skrev:
lambdasond lampan har lyst till lite då och då men har bara nollställt allt. men det var ett tag sen den lös nu faktiskt. men antar att lambdan är skrot.

bara för att den lampan lyser betyder de inte att lambdan är körd när den lampan lyser är finns de motorfelkoder för bränslesystemet eller tändingsystemet

mkt bättre läsa ut felkoderna innan de 0as brukar ju kunna tala om vad som ev är fel;)

flummjoao
5 april 2009
Trådstartare
jo ska ta den till skolan och läsa av felkoderna.

5 650 Inlägg
5 april 2009
volvojoao skrev:
jo ska ta den till skolan och läsa av felkoderna.

går ju och göra hemma

efter som allt du behöver sitter redan på bilen i motorummet sen söker du upp listan med vilka koderna är på nätet;)

och lyser inte lambda lampan finns de inga felkoder
Senast redigerat av MrEricsson (5 april 2009)

Sök