2757
Sök

Ljudbygge V70R

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
7 juni 2009
Drönirettab skrev:
Enligt vad jag har läst på diverse ställen så blir en slotport lite kortare än en "vanlig" port när man jämför samma area och avstämning. Har själv inte gjort några provmätningar för att testa hur det förhåller sig, men tydligen ska det vara på det sättet. smile

Well du har luskat mer i detta ämne än jag......sluten människa som jag är wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
7 juni 2009
Och för att krångla till det ytterligare så kan en slotport få lite olika längd vid samma area och avstämning beroende på förhållandet mellan höjd och bredd. wink

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Portade lådor brukar vara känsligare. För litermåttet kommer inte stämma. Får bygga den så stor som möjligt. Men tror inte ja kommer över 13 liter.

Slutna lådor brukar inte vara så känsliga. Det är iaf min uppfattning

Funderar på.

http://www.pioneer.se/se/products/25/13 … specs.html

http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_51

Sen dessa om det kan funka med sluten låda. Och om det kan bli något tryck och spela bra i en sluten låda med dessa?

http://www.dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_210

Får inte ta så mycket plats. ju mindre desto bättre.... Men samtidigt ska det låta bra... Kan väll kanske bli problem o få 2 6,5" o leverera lika bra som en 10"

Lika en 8" kan väll inte leverera lika bra djupbas som en 10" sen hur dessa element med bara 8cm mont djup funkar? Vet inte ja. Någon som lysnat på dessa?

Vilka röstar ni på?

/Andreas

21 761 Inlägg
7 juni 2009
Nu har jag inte testat denna bas, men frågan är om inte RE Audio RE10D4 kan tänkas fungera bra till det begränsade utrymme som du har. Ända ner till 10 liter ska den funka att monteras i enligt Blekinge bilradio. smile

Fritidsforskare
344 Inlägg
7 juni 2009
Seriöst, va grejjer ni kan big_smile, Fint bygge!. Kommer nog  bli redigt bra.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nu har jag inte testat denna bas, men frågan är om inte RE Audio RE10D4 kan tänkas fungera bra till det begränsade utrymme som du har. Ända ner till 10 liter ska den funka att monteras i enligt Blekinge bilradio. smile

Ser nice ut. Problemet är att monteringsdjupet får helst inte gå över 100mm. iaf inte på en 10" Pga att den tar i värmepaketet.

Kanske borde ta bort värmepaketet. Då får man ju lätt plats med 12" tongue

Inte någon som lyssnat på DLS RW6 eller pioneer med 75mm monteringsdjup i sluten låda?

21 761 Inlägg
7 juni 2009
Du har ju också JL Audio 6W0, de spelar djupt i sluten låda för att bara vara 6". Monteringsdjupet är 89 mm. Som jag har förstått så går de aningen djupare i basen än DLS RW6, vilka ändå spelar på riktigt bra enligt flera. smile

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Du har ju också JL Audio 6W0, de spelar djupt i sluten låda för att bara vara 6". Monteringsdjupet är 89 mm. Som jag har förstått så går de aningen djupare i basen än DLS RW6, vilka ändå spelar på riktigt bra enligt flera. smile

Vilka tror du skulle spela djupast och bäst. Ja är inte ute efter o spela 150db. Men ska vara finlir med bra tryck i basen.

DLS RW6
dubbla JL audio 6"
Pioneer 10" med 75 mm monteringsdjup

Eller andra tips. Tips motages hjärna..

/Andreas

7 241 Inlägg
7 juni 2009
De flesta jag kommer att tänka på bygger över 100mm på djupet så.....såvida man inte kikar på JL, Pioneer, RF mfl flatbasar.
Och DÄR kan jag då rekomendera MacAudio Aliante10. Visst nu har jag bara hört dem på 90-talet under namnet Phase Linear, i olika slutna lådor från 9l upp till 16l i olika bilar. Hård o tight torr hifibas MEN drev på djuipt matad med 1Kw eller så roll

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 juni 2009
jag skulle kört på pion, för enkelheten. lättare att få det bra o.s.v. samt så spelar den nog helt enkelt bättre än de andra. även om jag anser att de skulle va jävligt coolt med 2. 6.5" eller 2 6"
Iaf, om du bygger slutet.

Skulle du köra de andra så kan man nog hitta på en massa roliga lösningar, med port, elr slotporten.

Du får bestämma dig över hur du vill så kan vi ju komma på lösningar efter ditt beslut:)

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Ja inte så lätt o bestämma sig när man har beslutsångest.. lol

Ja har också känslan av att pioneeren kommer låta bättre. Men inte alls den enklaste. pga avståndet mellan värmepaketet som sitter vid torpedväggen och till handskfacket. Det är hårfint att det går med en 10" Men borde gå. Men blir en jävla massa vinklar. Det absolut enklaste vore en 8" eller dubbla 6 eller 6,5" i sluten låda. Har inte hört Pioneer eller någon annan flat bas heller för den delen. Men pioneer brukar ju göra bra prylar.

pattilatti2 skrev:
jag skulle kört på pion, för enkelheten. lättare att få det bra o.s.v. samt så spelar den nog helt enkelt bättre än de andra. även om jag anser att de skulle va jävligt coolt med 2. 6.5" eller 2 6"
Iaf, om du bygger slutet.

Skulle du köra de andra så kan man nog hitta på en massa roliga lösningar, med port, elr slotporten.

Du får bestämma dig över hur du vill så kan vi ju komma på lösningar efter ditt beslut:)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 juni 2009
hihi, kör på jlbasarna då. 2x6" i slutet.

Men ja skulle kört på pion:) Med en baffel elr 2 så kommer den ut tillräckligt.
Senast redigerat av pattilatti2 (7 juni 2009)

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
En liten bild..  Inte så bra bild. Men ni kanske får ett hum om vad ja menar att värmepaketet är lite i vägen.

Och så ska man desutom lyckas bygga en låda där.  Allt kablage är flyttat så mycket det går.  Bilden tagen ovan ifrån med bort plockad bräda.

http://forumbilder.se/images/d4200921059PM20ed.jpg

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
hihi, kör på jlbasarna då. 2x6" i slutet.

Men ja skulle kört på pion:) Med en baffel elr 2 så kommer den ut tillräckligt.

Teoretiskt så borde 2 6" va större än en 10" Men i praktiken tror ja 10.an låter bättre.

Ingen här som lyssnat på någon flat bas? Eller Dls RW6 JL Audio.s 6"?

Vore kul o höra..  Sj kan ja bara gå efter specen. Och den talar inte alltid sanning..

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
7 juni 2009
om ja jämför själva pio basen me de dls basar ja haft, har haft endel av dem. borde ligga i samma atmosfär. så tror jag att pions bas är lite djupare, samt av bättre kvalite helt enkelt. visst dls basar låter nice, snärtigt, men jag tkr dem är lite torra. men smaken är ju som baken.

Tror iaf för enkelheten att pion är de lättaste, men varför göra allt så enkelt:) du kan ju köra me flera rör i mindre storlek, finns väl hos rörfirmor, tex, 2x2" elr så. haha helt eget:)

21 761 Inlägg
7 juni 2009
En vanlig 10" har större konarea än 2 st vanliga 6", 10" kan ha runt 300-350 cm2 area och 6" har runt 125-135 cm2. Sedan finns förstås andra areor, men dessa är relativt vanliga. smile

1 634 Inlägg
7 juni 2009
Varför inte köra med dubbel rw6 fram och nån lite tyngre bas bak?

Numera Saab 9-5 Aero -00

7 241 Inlägg
7 juni 2009
andreas_gbg_ skrev:
Varför inte köra med dubbel rw6 fram och nån lite tyngre bas bak?

Nja han vill inte ha bas där bak....

T-RÖD skrev:
Visst man kan sätta i basen bak. Men då faller hela iden. går inte få till tidskompen lika bra med basen bak som om man har basen fram. pga avståndet.

Så helst vill ja ha basen under handskfacket.

Just det med att det inte går att kompa in kan vi ju diskutera...men det tänker jag inte göra (då jag själv vet att det går...likaväl som du vet detAndreas smile )

Han har bestämt sig för att ha basen under handskfacket så som jag tolkat det. Inte ersätta facket heller utan ha basen UNDER.....

Hifi Freak
462 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Jo ja kommer ersätta handskfacket. Handskfacklådan alltså. Den får ja offra. Men själva luckan ska vara kvar.

Och ang tidskompen. Så har ja inte sagt att det inte går. Men det blir inte lika bra. Hade det blivit det. Då hade ja inte bråkat med o ha basen fram. Men lite av samma princip som att ja inte har basen bakom soffan hemma..

7 241 Inlägg
7 juni 2009
T-RÖD skrev:
Jo ja kommer ersätta handskfacket. Handskfacklådan alltså. Den får ja offra. Men själva luckan ska vara kvar.

Och ang tidskompen. Så har ja inte sagt att det inte går. Men det blir inte lika bra. Hade det blivit det. Då hade ja inte bråkat med o ha basen fram. Men lite av samma princip som att ja inte har basen bakom soffan hemma..

Läste du mitt citat av dig? wink
Nej du har inte sagt att det inte går....men att det inte går lika bra smile

Ah....så som jag uppfattade det så skulle du ha kvar handskfacket.

Men du....hur långt ner kan du gå med basen som mest och hur långt ner hamnar DLS-basen om du måttar in den? För det ser ut som att magneten KANSKE går att få förbi värmepaktete om du låter dne spela rakt ner....dock med hörnladdningen runt 50-60Hz som ett brev på posten...(fick iaf den uppfattningen av Jonas när jag påpekade att jag har en peak där "Spelar du rakt ner med basen?" var det enda han frågade)

Sök