4589
Sök

Till er fiskare.nya fiskeregler på gädda

7 100 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
hallå!
http://www.sr.se/cgi-bin/stockholm/nyhe … el=2687973

"Skäpta fiskeregler ska rädda gäddan
Det är stora problem med återväxten av gäddor, särskilt i Stockholms ytterskärgård. Därför inför Fiskeriverket i sommar nya regler för att begränsa fritidsfisket efter gädda i Östersjön.

Statistik från yrkesfisket visar att fångsterna av gädda minskat med 80 procent de senaste 15 åren.

För att skydda gäddan kommer den som fiskar med handred-skap från och med i sommar därför bara tillåtas ta upp tre gäddor per dag. Dessutom får bara gäddor som är mellan 40 och 75 centimeter tas upp.

Åtgärderna inriktas på fritidsfisket eftersom yrkesfiskarna bara står för cirka fyra procent av gäddfångsterna i Östersjön"

bara ja som tycker att de inte är dåligt med gädda?
här hemma finns det ju as mycke.
kul att bara ta upp 3 st,vi säljer ju gädda till lokala fiskerökeriet vi!

tycker att de där bara är skit,gäddan förstör ju allt!!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
7 april 2009
Jag lägger alltid tillbaka gäddan.
Inget gott att äta.

Supraman
2 300 Inlägg
7 april 2009
maximus skrev:
Jag lägger alltid tillbaka gäddan.
Inget gott att äta.

Beror på hur gamla dom e.
Får man tag i gammelgäddan kan man lika gärna tugga bark

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
7 april 2009
Aborre och regnbåge är mycket godare

7 100 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
klart de är godare smile
äter inte gädda,ja säljer de bara!

998 Inlägg
7 april 2009
Nja gädda är väl ingen favorit, vi ger bort dom till folk med katt. Ibland till äldre folk som åt mycket gädda som barn och dom gillar det, men annars så går det under kattfisk. Kul att fiska men det mesta åker i igen.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

36 Inlägg
7 april 2009
Hur kan gäddan förstöra allt? Det är väl ändå vi människor som förstör allt? Själv släpper jag tillbaka all fisk om dem inte är för skadade. Så mig drabbar det inte, och om det kan hjälpa gäddan så är det väl bra för både gäddan och sportfiskaren.

7 100 Inlägg
7 april 2009
Trådstartare
merten skrev:
Hur kan gäddan förstöra allt? Det är väl ändå vi människor som förstör allt? Själv släpper jag tillbaka all fisk om dem inte är för skadade. Så mig drabbar det inte, och om det kan hjälpa gäddan så är det väl bra för både gäddan och sportfiskaren.

gäddan äter upp all fisk såsom öring,aborre mm
vet många sjöar som har problem med att gäddan äter upp all öring,rengbåge mm

Studerande
727 Inlägg
7 april 2009
maximus skrev:
Aborre och regnbåge är mycket godare

Gös då?tongue

stora bilar och små bilar, alla bilar är lika fina:)

FreddeK
7 april 2009
Catch&realese på all gädda borde tillämpas! Finns det någon som ens äter den där slemproppen? Härligt att fiska på den dock men lite slö när den väl har huggt!

Sleeper
3 084 Inlägg
7 april 2009
Gädda är då bra mycket godare än barracuda iaf som är nationalfiskrätt i Senegal (en jävla massa fisk har dem.)
vadå 40-75 ska man låta gammelgäddan ruttna sönder då?
i övik är de då inte lite gädda körde en 100m efter stranden och såg över 20 gäddor fast inte en jävel nappade då vi drog drag förbi dem sad
Senast redigerat av Sushikocken (7 april 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

1 570 Inlägg
7 april 2009
Äh det är väl ingen statlig kontrollant som åker omkring och jagar folk ändå. Bara att dra upp om man nu vill ha gädda. Aborre, gös och strömming är de bästa tycker jag. smile

Legitimerad klåpare
212 Inlägg
7 april 2009
bmx skrev:
hallå!

kul att bara ta upp 3 st,vi säljer ju gädda till lokala fiskerökeriet vi!

Du säger vi dvs att de är mer än en så 3 gäddor per dag och person kan ni alltid se de som;). Och  du kan få mina 3 gäddor per dag också ja får liks aldrig några hur mycke jag än fiskar roll

FreddeK
8 april 2009
Sushikocken skrev:
Gädda är då bra mycket godare än barracuda iaf som är nationalfiskrätt i Senegal (en jävla massa fisk har dem.)
i övik är de då inte lite gädda körde en 100m efter stranden och såg över 20 gäddor fast inte en jävel nappade då vi drog drag förbi dem sad

kanske var leken och då nappar dom inte så bra=)

Ej Medlem
369 Inlägg
8 april 2009
Freddeponken skrev:
Sushikocken skrev:

eller så hade dom inget drag på! lol

You haven't lived until you found something worth dying for!

FreddeK
8 april 2009
Rydholm skrev:
Freddeponken skrev:
Sushikocken skrev:

eller så hade dom inget drag på! lol

eller så har dom inte fått börja använda vassa krokar för mamsen=)

Fisketokig
2 997 Inlägg
8 april 2009
Fjollregler.

Båten är typad för 200kg och jag + utrustningen väger hälften så resterande är reserverad för gädda tongue

Men här fiskas det bara i insjöar och inte östersjön.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

FreddeK
8 april 2009
Martin 9-3 skrev:
Fjollregler.

Båten är typad för 200kg och jag + utrustningen väger hälften så resterande är reserverad för gädda tongue

Du måste ha mer prylar=) haha!

624 Inlägg
8 april 2009
fiska?.., vem jag=)

who´s the man?

7 100 Inlägg
8 april 2009
Trådstartare
Martin 9-3 skrev:
Fjollregler.

har du fiskat nere i sunnäs?
om inte,så borde du hänga med,grymt fina gäddor där smile

Sök