4272
Sök

Volvo 850 T5 med sent / obefintligt laddtryck

8 253 Inlägg
20 april 2009
#41
Enda du behöver bry dig om är ju A2 och enligt det så är det lungt.


28 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#42
I'm out of ideas.............. Mållösheten är total =P Är förknippad med att ha ett gott tålamod, men det har nog nått sitt kulmina nu...

Tur att jag har en kompis som vill ha henne för den hon är ^^

Skämt å sido... jag köpte bilen i Januari och har haft det mer eller mindre som ett projekt för att lära mig.. har verkligen inget behov av en bil, men ser nyttan av att känna till hur det fungerar.. Den har varit såhär ända sedan köpet... hm..


EDIT:

När man söker felkoder på bränslesystemet så antar jag inte att bilen skulle vara på?? Enligt Nordic 85x70 Club skulle man slå på tändningen, men hur ska det gå att kontrollera avgassystemet om det inte arbetar..?
Senast redigerat av antipasti (20 april 2009)

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

8 253 Inlägg
20 april 2009
#43
antipasti skrev:
När man söker felkoder på bränslesystemet så antar jag inte att bilen skulle vara på?? Enligt Nordic 85x70 Club skulle man slå på tändningen, men hur ska det gå att kontrollera avgassystemet om det inte arbetar..?

Den kollar bara om lambdan (vad gäller avagassidan) är hel och får/ger signal, alltså behöver inte motorn gå


8 253 Inlägg
21 april 2009
#44
Ett annat alternativ att kolla upp är ju om vev/kammar är riktigt nollade?


28 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#45
Vad innebär detta? Nollade? jag vet att jag och en kompis hade isär kamrem och spännare för att byta vattenpump. Och då ställde vi in alla hjul som dom skulle vara med markeringar.. Om det möjligtvis är det du menar?


EDIT:
Jag funderar på att köpa mig en pysventil... Även om det bär mig starkt emot...

Finns det något märke man bör välja eller så? och var finner man dessa?

Är det svårt att installera?
Senast redigerat av antipasti (21 april 2009)

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

8 253 Inlägg
21 april 2009
#46
antipasti skrev:
Vad innebär detta? Nollade? jag vet att jag och en kompis hade isär kamrem och spännare för att byta vattenpump. Och då ställde vi in alla hjul som dom skulle vara med markeringar.. Om det möjligtvis är det du menar?

Ja, det är det jag menar, för om det vart nåt fel då så kan trycket komma sent. För markeringarna om man går efter original, de är bara på ett ungefär, för sen använder man tolkar för att få allting riktigt rätt.


28 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#47
Okej! Behövs det justeras menar du, eller är denna faktor försumbar i denna sak?

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

Supraman
2 300 Inlägg
21 april 2009
#48
antipasti skrev:
Okej! Behövs det justeras menar du, eller är denna faktor försumbar i denna sak?

Du skrev att du får upp laddtryck om du rycker slangen.
Det betyder att turbon e hel.
Kammarna lär nog inte heller stå fel får det hade man märkt samt att du troligen inte hade fått upp någon riktig gashastinghet för att få snurr på turbon.

ett 18t levererar mer luft än original snurran vid samma laddtryck och om programvaran inte e anpassad för de kommer den att reglera ner laddtrycket.
större turbo, mer luft vid samma laddtryck
vad kör du på för oktan?
Kan ev va så att systemet upptäcker knackningar som reglerar ner de.
Du kan tasta och köra på 98 el högre för att ev se om du kan ha ett knacknings problem.

Har du startat motorn för att se vad du får för voltvärden vid magnetventilen.
magnetventilen e naturligt öppen så du bör få utslag på den om signalen går fram.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

28 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#49
Stefan Varberg: Motorn har ett knackande ljud tills motorn blir varm, vilket även två av mina kamrater har med liknande T5or. I övrigt är det inte något speciellt oroande missljud från motor (iofs: jag oroar mig för minsta lilla.. men det sägs att den låter klokt)

Jag kör på 98-oktan, alternativt V-max när inte 98-oktan erbjuds..

Jag har inte startat motorn när jag kontrollerat volttalet till magnetventilen - bara med tändningen på. Då låg det på 12-14 volt..

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

28 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#50
jag beställde hem en pysventil som jag har liggandes hemma. Hugget som stucket tänkte jag, kan väl vara bra att ha någon annan gång om inte annat.

Satt och funderade på installation;

Ska pysventilen sättas mellan WG-klockan och dess anslutning till MV:n? Eller ska man koppla vacuumslangen på något annat sätt?

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

8 253 Inlägg
23 april 2009
#51
antipasti skrev:
Ska pysventilen sättas mellan WG-klockan och dess anslutning till MV:n? Eller ska man koppla vacuumslangen på något annat sätt?

Dra en slang från uttaget på kompressorhuset till wasgaten, dela den slangen sen och sätt pysen där. Plugga slangarna från mv'n


Supraman
2 300 Inlägg
23 april 2009
#52
antipasti skrev:
jag beställde hem en pysventil som jag har liggandes hemma. Hugget som stucket tänkte jag, kan väl vara bra att ha någon annan gång om inte annat.

Satt och funderade på installation;

Ska pysventilen sättas mellan WG-klockan och dess anslutning till MV:n? Eller ska man koppla vacuumslangen på något annat sätt?

koppla förbi mv med pysen.
du får fram ström till mvn så det e ju bra.
men e du säker på att slangarna sitter som dom ska?
har vart med om det innan och då fungerar det inte som det ska.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

28 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#53
Marlboroman skrev:
Dra en slang från uttaget på kompressorhuset till wasgaten, dela den slangen sen och sätt pysen där. Plugga slangarna från mv'n

Jag är ganska obevandrad när det gäller kopplingar i motorrum.. Men "kompressorhuset" som du nämner; kan det vara den som sitter "olägligast" till när man ska koppla in en av de tre slangarna till MV:n?? För jag antar att en slang går till detta "kompressorhus"?

Som jag tidigare nämnt så är det tre kablar varav en går till klockan. Medan de två andra går till luftfiltret(?) och eventuellt kompressorhuset??

Ska jag alltså rycka alla tre anslutningarna som leder till MV:n och plugga igen; eller ska jag endast rycka den som går till klockan (+ kompressorhuset) och plugga dessa två?

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

8 253 Inlägg
23 april 2009
#54
Ut från mv har du ju 3 slangar: en till inloppsröret, en till wastegaten och en till kompressorhuset.


28 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#55
Ah, precis.. kunde inte sagt det bättre själv. Tack. Då ska jag plugga två av slangarna till MV:n; den till wastegaten och den till kompressorhuset.


Jag får se det som en tillfällig lösning då avsaknaden av energi är ett faktum. Får fortsätta felsöka vad det kan vara! Får leta vidare med multimetern och löda om kontakten som Du föreslog... Någonstans måste felet ligga. Mystiskt..!

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

28 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
#56
Har testat köra lite när jag kopplat som ovan nämnt. Kan säga att systemet visst reagerar på när jag skruvar på pysventilen. DOCK jag har jag bara fått två olika laddtryck med hjälp av pysventilen.

Med magnetventilen pluggad (de två anslutningarna till WG och kompressorhuset) samt pysventilen ikopplad mellan WG och kompressorhus.

Helt tillsluten pysventil ger 0.2 i laddtryck medan jag annars får 0.45 i laddtryck. Oavsett om jag skruvar 1/10 dels varv, eller om jag skruvar 8. Alltså ingen skillnad; antingen 0.2 eller 0.45.

Jag har till avsikt att koppla tillbaka magnetventilen som den ska; och fortsätta mitt felsökande...

Funderar på att se över slangen som går in till kompressorhuset; den var väldigt svår att komma åt när jag skulle byta ut systemets vacuumslangar.

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.

10 Inlägg
5 maj 2009
#57
hallå tänkte komm in och fråga en sak, blir de sämre effekt om dumpen läcker?

8 253 Inlägg
5 maj 2009
#58
Kungenkumar skrev:
hallå tänkte komm in och fråga en sak, blir de sämre effekt om dumpen läcker?

Ja, om det läker luft, oavsett som det är en slang eller dumpen så kommer den att gå sämre.


10 Inlägg
7 maj 2009
#59
Marlboroman skrev:
Kungenkumar skrev:
hallå tänkte komm in och fråga en sak, blir de sämre effekt om dumpen läcker?

Ja, om det läker luft, oavsett som det är en slang eller dumpen så kommer den att gå sämre.

Okej, men nu är de så här att jag har en t5 på ungefär 300 hk, men mitt laddtryck e knas, ibland laddar den 0.7-8 och ibland 1 kg! varför blir de så? och när den laddar 1 kg går den sen ner till ungefär 0.7-8 varför?

28 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
#60
Hm. Nu har det gått några veckor, och jag har försökt att använda pysventilen så som Marlboroman nämde; och den laddar 0,5.... Skumt....

Your best? - Loosers allways whining about doing their best, winners go home and **** the proom queen.


Sök