JonR skrev:
FireTraXX skrev:
JonR skrev:
Vem fan har pratat om att byta in en bil? Ingen annan än du... En bilfirma vill tjäna pengar på sina inbyten antar jag så därför ger dom rättså mycket under marknadsvärdet... det kan ju typ en kanin på speed lista ut... samma kanin kan också lista ut att man kan få det dubbla på privata marknaden jämfört med vad en bilhandlare bjuder för bilen...
"köparens marknad" ja beror väl på vilken prisklass det handlar om... jävla skillnad på o sälja en bil för 300.000kr och en för 40.000kr.. väldigt få har råd med en 300.000krs bil i dessa tider och jävligt många har råd med en bil för 40.000kr...
Jag är inte ett smack intresserad av hur mycket du tjänar på dina affärer så du behöver inte ligga sömnlös över att jag ska få reda på det...
Vart bara irriterad över att du snackar massa goja om vad han kan få för sin bil... vad du vill ge personligen är jäkligt ovesäntligt i sammanhanget då det inte hade ett dugg med saken att göra.. Men nån som letar efter en ärlig och fin audi a6 köper nog den hellre av trådskaparen än av en bilhandlare som inte vet ett skit om bilen... så lite skillnad är det på vem som säljer sakerna också..
MVH/Jon
En 11 år gammal bil hade jag hellre köpt hos bilhandlare som enligt lag måste ge mig ett halvårs garanti.
Rasar skithögen (Med eller utan boken) när jag rullar ut från uppfarten hos en privatperson så är det taskigt läge.
Och det är fortfarande väldigt många som har råd med 300 000krs-bilar.
De med pengar har fortfarande pengar.
De som inte har råd med sådana nu hade inte det innan "krisen" heller, även om de nu lyckats skaffa ett ofördelaktigt lån.
Ja jag har full förståelse för att folk som inte kan så mycket om bilar väljer att köpa hos en bilhandlare pga av garantier o liknande... Som sagt, kan man ingenting så är det ju svårt att leta o hitta möjliga eller framtida fel som börjat visa sig när man ska handla bilen... Men då är det ju så att nån annan ska ha betalt för det kunnandet och man får betala överpris för bilen hos en handlare(mer än hos en privatperson)
Säg att en bil i kanonskick på blocket kostar 40.000kr, en identisk hos bilhandlaren kostar kanske 60-70.000kr? Ja och hur mycket reperationer får man inte för dom pengarna? Är väldigt osannolikt att en bil i den prisklassen skulle kosta över 30.000kr i reperationer inom en snar framtid.. så osannolikt att det är för mig totalt uteslutet att handla hos en bilhandlare..(och då pratar jag om seriösa bilhandlare, om sådana finns:))
Sen om man handlar privat så får man ju läsa av personen och se hur ärlig han är och hur mycket han döljer.. det visar sig ju på bilens skick.. har han undanhållit en rostig skärmkant kan han lika gärna undanhålla en svetsad vevaxel.. om ni är med på hur jag menar? Sen kan man ju undvika att köpa långmilare med automatlåda tex om man vill slippa dyra reperationer.. Och sen hålla sig till kvalitetsbilar som vw, audi, bmw, volvo etc etc.. köper man franskt eller italienskt så får man väl skylla sig lite själv..
Jag kan inte påstå att jag är speciellt insatt i finanskrisen men jag har ändå ögon o se med på blocket... dyra bilar sänks med 100.000kr o ligger fortfarande ute på annons... bilar under 40.000kr är det stor rullians på... det är den uppfattningen jag har fått av att glo på blocket iaf... sen om det är 100% korrekt eller inte kan jag ju inte garantera!
Ja nu vart det ju aningen offtopic men svaren trådskaparen sökte finns ju iaf..
MVH/Jon
Ja, att säga att jag kan mecka är som att påstå att Mannen med gula hatten inte är gay.
Men, en bil för 40000kr är inte en splitterny bil (Dacia räknas inte).
Därför så har dem en tendens att gå sönder oftare än en helt ny bil.
Och säg att man köper en Audi S4 B5, Turboras första veckan, växellådsras andra veckan o.s.v.
Då skenar kostnaderna ganska rejält, då är det nog rätt skönt med en garanti i ryggen.
Jag köpte min bil för 138000kr, kontant av privatperson.
Den har kostat mig en hyfsat stor summa de tre åren drygt jag haft den i reparationer.
(Vissa är p.g.a. mig)
To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.