Portal skrev:
Tycker du har klart rätt i att vara petig med din bil... blir så mycket bättre om man är noggran
hoppas den andra karossen e fräsch !
ja det tycker jag oxå, blir ju lättare i slutändan, mindre reparation= mer tid och pengar till bygga:)
idag har jag hämtat donatorbilen, en subaru legacy 2,2 gx kombi-91, blev en liten historia att minnas hehe:)
först stoppade vi i en drivaxel med knut gick på fem korta minuter, jättelätt hehe, då säger uffe(nopistons) att de gick för lätt och att det kommer komma nåt problem sen istället och det gjorde det ordentligt.. först skulle vi bara lossa bromsarna, bilen hade ju stått ett tag och dom satt fast där bak.
inga problem tänkte jag, beläggen var helt ruttna så dom plocka vi bort, sen satt handbrosbackarna fast bara att ta bort oken och lossa skiten..eller inte.. rundade alla bultskallarna(med sexkantshylsa!)
i rent vansinne bankade jag loss skiten så att backarna släppte...
sen funkade kopplingen jävligt skumt, den både slirade och drog med växel+att växlarna var svåra att få i precis som när kopplingen inte är rätt justerad, misstänker att lamellen är både kass och rostat fast på splinesen mot tryckplattan eller svänghjulet..
två hjullager va totalskrot, gör iofs inte så mycket allt ska bytas i vilket fall.. ska hänga utr motorn vid tillfälle och kolla kopplingen och byta, kanske sinterpuckat direkt:)
sen hade vi en dollyvagn som vi skulle köra hem bilen på(två hjul på dollyn två i backen) men det gick 50meter(trögt somfan) sen började bilen hoppa... går visst inte att köra med två fastmonterade hjul när det sitter stum mellandiff hehe smart gjort kunde man räknat ut med röven haha.. fixade en kärra istället av uffes farsa:) upp på kärran med bilen, men gick inte att få loss uppkörningsramperna, va precis på håret att bilen gick på( kärrans maxlast ganska överskriden hehe) men gick att köra en centimeter på startmotorn så det löste sig till slut)
klockan hann bli 23.00 innan bilen var hemma hos migoch vi hade inte hunnit lyfta ur motorn och kolla kopplingen och byta lamell till en bättre beg.
kom precis hem efter att ha skjutsat uffe tillbaka till säffle.
resultat av dagen: bra drivlina, dålig koppling, 2 kassa hjullager, bra motor riktigt pigg redan med subarun på 1450kg, kommer gå riktigt bra med caddyn även original hoppas på 800kg bil sen.
i morgon åker jag och hämtar en fräsch kaross, hopppas den är såpass fräsch som säljaren säljer!
ska försöka ta lite bilder imorgon om jag hinna:)
funderat på turbokonvertering:) dubbla 13c aggregat från volvo 940 turbo, MS sprut,extra spridare dubbla avgasrör i 3" för det där goa boxer mullret
hemmagjorda grenrör i rostfritt,värre bromsar alt nys orriginalisas.
samt ordentlig intercooler,smalbandslamdaoch självklart:D
jävligt go boxersång ur motorn:)
keep ya posted