2660
Sök

Skillnad på stötdämpare med nivåreglering och utan

2 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
Hallå

stötdämparn är trasig men hur kan man se om man har nivåreglering på dom? hur ser man skillnad på en stötdämpare med nivåreglering och utan`?
mvh

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
21 april 2009
va før bil?

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

2 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
mazda 626 -98 helkombi

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
23 april 2009
Då har jag ingen aning du men om du kontaktar Mazda så borde dom kunna kolla det

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
26 april 2009
Jag är inte helt säker på hur det är på mazda, men på opel astra gl kombi är det ett litet hål på stötdämparen (sett underifrån) där man kopplar på en slang som man sedan kan pumpa in luft i för att reglera nivån på stötdämparen. Kolla i ditt bagage om det sitter en liten luftnippel där ngnstans. Gör det det så är det stor chans att det är nivåreglerade stötdämpare;)
Senast redigerat av C_A_T (26 april 2009)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

1 Inlägg
14 maj 2009
bobby_be skrev:
Hallå

stötdämparn är trasig men hur kan man se om man har nivåreglering på dom? hur ser man skillnad på en stötdämpare med nivåreglering och utan`?
mvh

Du har tyvärr råkat ut för samma problem på din Mazda som jag nu upptäckt på min. Min 99a kombi har ett läckande fjäderben bak på höger. Bilen har säckat ihop några centimeter på den sidan och under några dagar var det en pöl innanför högerhjulet. Nivåregleringen på kombin görs med uppumpat övertryck. Man ser att det sitter en liten tryckcylinder ihop med fjäderbenet längst ner. Det är ingen billig historia, minst 2000kr st skulle jag gissa på utan att hunnit kolla än. Surt är det, min Mazda har inte passerat 10000mil än. Jag har haft den i knappt ett år och boven är antagligen det trasiga dammskyddet runt kolvstången innanför fjädern. Smuts har kommit in och gjort att packningen runt kolven har tagit slut i förtid. Jag har googlat lite i Tyskland på Ebay och utbytes-fjäderben ligger på drygt 1000kr där och frakt tillkommer. Får se hur jag gör nu, ska höra med min lokala Mazdafirma här i Västerås först. Jag har letat på Bildelsbasen å några andra sidor efter begagnat, men det finns inte att hitta. Till Sedan utan nivåkontroll finns massor!

Mvh Mats

Sök