2954
Sök

GARAGET.org, den ultimata sidan för den svenska avundsjukan?

DFFL
9 020 Inlägg
22 april 2009
#61
Jag tycker att min bil fick ett rättvisare betyg.
Hade ~4,6 eller nåt innan, på en, sånär som på fälgarna, original bil...
Nej nånstans mellan "Ok" och "schysst" är troligare.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Kanon..
1 473 Inlägg
22 april 2009
#62
FireTraXX skrev:
Jag tycker att min bil fick ett rättvisare betyg.
Hade ~4,6 eller nåt innan, på en, sånär som på fälgarna, original bil...
Nej nånstans mellan "Ok" och "schysst" är troligare.
Ja men vad ska man annars ha på en audi roll


Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
22 april 2009
#63
fattar inte hur ni kan ta de på så blodigt allvar oj nån röstade en 1a på min bil varför fick inte ja en 5a för buhu snyft snyft skärp er förfan bara ni e nöjd me bilen så behöver ni ju inte bry er om vad andra tycker jävla kärringar ser sånna här trådar hela tiden

tjooolihoo

Golfare
164 Inlägg
22 april 2009
#64
Själv kan jag nog inte säga att jag anser att Garaget.org är "Den ultimata sidan för den svenska avundsjukan" eller "den ultimata sidan för personer med låg självkänsla som behöver boosta sig.."

Garaget är ett stort bilforum med 104 000 + medlemmar, vilket oxå betyder snudd på lika många personligheter, åsikter tycke och smak etc.

Det enda man kan säga med säkerhet är att är att vi nog alla har ett intresse kring bilar på något sätt.
Vissa gillar styling/show, andra gillar teknik, nån gillar biljud, nån annan dekaltrim.
Vissa gillar alltihop och andra tycker om en blandad kompott av vissa bitar etc.

Redan där bör man inse att betygsättningen blir därefter.

Låt oss ta ett exempel;
Säg att du ställer ut din bil på en välbesökt plats någonstans i Sverige där 104 000+ personer passerar.
Säg att du har en rätt dyr originalbil, tex en Porsche Boxster S -04.
Tror du att 104 000+ tycker likadant om din bil som du antagligen själv tycker när dom stannar upp och tittar?

Okej, Du har säkert några på din sida redan. Min ej motorintresserade morsan tycker tex att Porsche gör "balla bilar" och det är ett väl etablerat "nischmärke" i folkmun. 

I och med detta har du kanske tack vare detta oxå lika många som inte står på din sida pga av samma anledning. Dom kanske inte alls gillar Porsche, dom kanske inte gillar modellen eller dom kanske är avundsjuka, det spelar ingen roll oavsett för dom har inte samma åsikt som du.

Dagen är slut och du har kanske klarat dej rätt bra ändå pga utgångsmodellen eller folks tycke för just ditt ex.

Låt oss säga att du istället åker dit till samma ställe med din projektbil som du precis byggt klar efter 5-6 års byggtid. En Volvo 242 som du bytt varenda skruv på och byggt om helt för att passa dej och din smak.
Samma åskådare (104 000+ personer) passerar förbi, vad tror du dom tycker om ditt bygge?

Folk som inte har en aning om vad du gjort eller vet hur allt såg ut ifrån början vet heller inte vilket jobb du lagt ner, dom ser bara en gammal volvo. Medan dom som ser vad du gjort och är intresserade av detta uppskattar din bil ännu mer.


Klart är att folk har olika intressen, olika kunskap och olika uppfattningar om vad som är viktigt och vad som dom anser vara fint,fränt och häftigt. Så är det inte bara på Garaget utan i hela Sverige och utanför våra gränser oxå.

Alla här inne är inte intresserade av tex tekniken och har kanske ingen aning om hur en bil är konstruerad. Dom kanske heller inte är här av den anledningen utan gillar annat med bilar. Precis som att det är många här inne som tycker det motsatta och hatar alla "överstylade" bilar med originalmotor etc. Bedömningen blir därefter när folk vill betygsätta.

Folk är olika. Folk är omogna ,trevliga, avundsjuka, ärliga och oärliga etc
. Det finns alla sorter och dom finns här med. Betygen tejpas inte på din bil, repas inte in i lacken. Dom finns bara på den här sidan.
Att du själv är nöjd med din bil är väl det viktigaste?!

Detta har för övrigt debatterats här inne så många ggr att det kanske vore bra om det fanns ett "sticky-tråd" gömd nånstans där folk som tror att dom ändrar andras syn på folks respektive bilsmak eller avundsjuka kan skriva av sej. Nya trådar om samma ämne skapar ingen trevlig diskussion utan det blir bara en gnäll tråd på allt och alla.

Betyg systemet har gjort om och folk har ifrågasatt ifall det måste finnas betygsystem och det gör det fortfarande för så vill man ha det här, då får vi som lägger upp våra bilar här oxå finna oss i att våra bilar kommer bedömas  och att vi själva får tänka på hur vi själva bedömer andras bilar.
Senast redigerat av Karl_Kravall (22 april 2009)

1 570 Inlägg
22 april 2009
#65
Det är ju mkt attention junkies här som vill synas, höras och märkas. Lika många som de avundsjuka.

"hej har precis ärvt 10 miljoner, vad ska jag köpa för bil?" haha. Bilintresse = 0

"hej vad tycker ni, ska jag köpa den eller den bilen, vilken är snyggast tycker ni?"

Själv röstar jag bara 4or och 5or om jag tycker någon har en snygg smakfull bil. De andra sk-ter jag i.

218 Inlägg
22 april 2009
#66
kanske lika bra att lägga ner detta med poäng och årdna rankingar efter antal besök

alternativt att skapa fler kategorier typ fabrikstyllade, bilar mindre än tre år, 50tal, 60tal, oginal renoveradel osv etc etc

Avstängd
233 Inlägg
22 april 2009
#67
epapower skrev:
Finns säkert flera trådar med detta men vill bara höra när ni röstar på en bil, va är det som påverkar eran röst? Tittar ni på märke? skicket? hur dyr den är? Berätta för mig..

Anledningen till att ja undrar är att så fort man kommenterar något på en tråd och inte håller med alla andra då börjar ettor dimpa in.. Tycker det är fel för gillar man inte de ja skriver i tråden kan man väl istället kommentera det ja skrivit. Nej istället rösta man en etta på bilen..

Är det den svenska avundsjukan som uppkommer eller va händer?
har du tänkt på att folk kanske röstar 1or på dina bilar för att dem inte är värda mer? själv hade jag nog inte lagt mer än en 1a på någon av dina bilar, och det säger jag inte för att jag har saab och du volvo, jag röstar fan inte 5or på saab heller.

Blå saab 9-3 turba

1 661 Inlägg
22 april 2009
#68
Karl_Kravall skrev:
Själv kan jag nog inte säga att jag anser att Garaget.org är "Den ultimata sidan för den svenska avundsjukan" eller "den ultimata sidan för personer med låg självkänsla som behöver boosta sig.."

Garaget är ett stort bilforum med 104 000 + medlemmar, vilket oxå betyder snudd på lika många personligheter, åsikter tycke och smak etc.

Det enda man kan säga med säkerhet är att är att vi nog alla har ett intresse kring bilar på något sätt.
Vissa gillar styling/show, andra gillar teknik, nån gillar biljud, nån annan dekaltrim.
Vissa gillar alltihop och andra tycker om en blandad kompott av vissa bitar etc.

Redan där bör man inse att betygsättningen blir därefter.

Låt oss ta ett exempel;
Säg att du ställer ut din bil på en välbesökt plats någonstans i Sverige där 104 000+ personer passerar.
Säg att du har en rätt dyr originalbil, tex en Porsche Boxster S -04.
Tror du att 104 000+ tycker likadant om din bil som du antagligen själv tycker när dom stannar upp och tittar?

Okej, Du har säkert några på din sida redan. Min ej motorintresserade morsan tycker tex att Porsche gör "balla bilar" och det är ett väl etablerat "nischmärke" i folkmun. 

I och med detta har du kanske tack vare detta oxå lika många som inte står på din sida pga av samma anledning. Dom kanske inte alls gillar Porsche, dom kanske inte gillar modellen eller dom kanske är avundsjuka, det spelar ingen roll oavsett för dom har inte samma åsikt som du.

Dagen är slut och du har kanske klarat dej rätt bra ändå pga utgångsmodellen eller folks tycke för just ditt ex.

Låt oss säga att du istället åker dit till samma ställe med din projektbil som du precis byggt klar efter 5-6 års byggtid. En Volvo 242 som du bytt varenda skruv på och byggt om helt för att passa dej och din smak.
Samma åskådare (104 000+ personer) passerar förbi, vad tror du dom tycker om ditt bygge?

Folk som inte har en aning om vad du gjort eller vet hur allt såg ut ifrån början vet heller inte vilket jobb du lagt ner, dom ser bara en gammal volvo. Medan dom som ser vad du gjort och är intresserade av detta uppskattar din bil ännu mer.


Klart är att folk har olika intressen, olika kunskap och olika uppfattningar om vad som är viktigt och vad som dom anser vara fint,fränt och häftigt. Så är det inte bara på Garaget utan i hela Sverige och utanför våra gränser oxå.

Alla här inne är inte intresserade av tex tekniken och har kanske ingen aning om hur en bil är konstruerad. Dom kanske heller inte är här av den anledningen utan gillar annat med bilar. Precis som att det är många här inne som tycker det motsatta och hatar alla "överstylade" bilar med originalmotor etc. Bedömningen blir därefter när folk vill betygsätta.

Folk är olika. Folk är omogna ,trevliga, avundsjuka, ärliga och oärliga etc
. Det finns alla sorter och dom finns här med. Betygen tejpas inte på din bil, repas inte in i lacken. Dom finns bara på den här sidan.
Att du själv är nöjd med din bil är väl det viktigaste?!

Detta har för övrigt debatterats här inne så många ggr att det kanske vore bra om det fanns ett "sticky-tråd" gömd nånstans där folk som tror att dom ändrar andras syn på folks respektive bilsmak eller avundsjuka kan skriva av sej. Nya trådar om samma ämne skapar ingen trevlig diskussion utan det blir bara en gnäll tråd på allt och alla.

Betyg systemet har gjort om och folk har ifrågasatt ifall det måste finnas betygsystem och det gör det fortfarande för så vill man ha det här, då får vi som lägger upp våra bilar här oxå finna oss i att våra bilar kommer bedömas  och att vi själva får tänka på hur vi själva bedömer andras bilar.
Jag beundrar ditt ork. Bra skrivet

Suksikaa vittuun "pomot" !
311 Inlägg
22 april 2009
#69
Nu har ni chansen att ändra er "svenskar"!

Dumppa avundsjukan o säg som det är istället.

Själv hatar jag alla skvallerkärringar o gubbar som knyter näven i fickan.

Jag säger ALLTID ifrån till vederbörande, detta har oxå gett mig problem i tex arbetslivet.
Men kan man förklara sitt aggerande så brukar folk (kollegor) hålla med en till slut (undantag finns).

Inte konstigt att Sverige fått en byråkrat stämppel utomlands,
INGEN VÅGAR AGGERA HÄR OCH NU! utan allt ska utredas.

Denna livssyn syns även här på gorg.

Så, handen ur fickan och sluta att gömma er bakom skärmen !!!


Muttley
22 april 2009
#70
Hammarslag skrev:
Synd att sidan domineras av konkurerande bonnmärke. smile
du menar både saab och volvo roll
för de finns en jäkla massa saabar med.


Sen finns de för många snorungar på sidan med som borde växa upp.

Rättvisare betyg kan även ges om man sätter iallafall 18 års gräns på att ens rösta här. För de kan nog vara en del barn här som röstar högt på dessa överdrivet fula saker.

Aktad Medlem
301 Inlägg
22 april 2009
#71
Störtskönt att höra att folk ligger sömnlösa över vilket betyg bilen har på internet... det betyget säger ju absolut mer om:

* Fotografen
* Modellen
* Färgen

Än hur välbyggd bilen är.. jag åkte och tittade på en bil som råkade ha typ 4,957 i betyg, massor med röster och fans.. den var dyr men kanske dessa höga betyg tydde på att den var något i hästväg.

Det var den inte.. stod där med slantarna i fickan och såg ett garagelackat bygge utan finish, med dålig inredning, dock bra fotat i en snygg färg och med rätt tillbehör.. men inget mer. Bilen låg topp 1 i sin märkes klass.. (vill inte hänga ut ägaren)

Jag fick femmor på min vinterbil, en rostig och muggig impreza med 90hk.. "wow va frän, klar femma!"
Frun skämdes över miin vinterbil och vägrade åka i den, vi drog över överdragslöädsel från jula för att få lite fräschet inne och bättrade den utvändigt med några extraljus... Där var det garanterat modellen som fick femmor inte min bil.
Senast redigerat av morganevelina (22 april 2009)


Smålänning
7 882 Inlägg
22 april 2009
#72
Klart att proffsiga bilder ger ett högre betyg på bilen... Om man gnäller på det är det ju bara att lära sig ta riktiga kort...

Det räcker egentligen med att läsa rubriken på denna tråden så fattar man vad den handlar om...

Jag har konstigt nog inte upplevt detta faktum dock mer än nå enstaka gång, men inte fan gnäller jag för det smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Teddan
2 495 Inlägg
22 april 2009
#73
Decibel skrev:
Satt och funderade lite och läste lite tidigare trådar om samma gnäll och kom fram till något rätt intressant.
(en åsikt, min åsikt)

Garaget är inte den ultimata sidan för den svenska avundsjukan, det är den ultimata sidan för personer med låg självkänsla som behöver boosta sig lite genom att fokusera sitt bilintresse på vad andra tycker om dem och deras bilar.
När deras farkoster med 80% banklån ratas med en 1;a börjas det grina och vrida bort fokuset från dem till avundsjuka personer (rätt vanlig psykologisk hantering förvisso).

Det som är mest intressant är att personer med mer vanliga bilar som inte är tokbelånade men som folk lägger mycket tid på har en tendens att klaga mindre på sina betyg.

Det kommer alltid klagas på poängen, det kommer alltid klagas på de som lämnar poäng och den svenska avundsjukan kommer alltid (i de fall som passar in på ovan) användas som motargument, det är så människan i dagens psykologiska samhälle fungerar sålänge man inte har insikt i att folk tänker och tycker olika.
Men vänta lite nu..... du klagar på folk som har lån på sina bilar ? det är oxå ett sätt att visa avundsjuka.
Eller har du gjort för många konkurser så du inte är kreditvärdig längre ?? så du får köpa bil för pengarna du har i fickan.

Jag skiter i om någon röstar ettor på mina bilar bara för att jag har lånpå dom eller att dom inte gillas.
Jag har mina bilar för att tillfredsställa mina behov.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
22 april 2009
#74
Alpenretter skrev:
Nu har ni chansen att ändra er "svenskar"!

Dumppa avundsjukan o säg som det är istället.

Själv hatar jag alla skvallerkärringar o gubbar som knyter näven i fickan.

Jag säger ALLTID ifrån till vederbörande, detta har oxå gett mig problem i tex arbetslivet.
Men kan man förklara sitt aggerande så brukar folk (kollegor) hålla med en till slut (undantag finns).

Inte konstigt att Sverige fått en byråkrat stämppel utomlands,
INGEN VÅGAR AGGERA HÄR OCH NU! utan allt ska utredas.

Denna livssyn syns även här på gorg.

Så, handen ur fickan och sluta att gömma er bakom skärmen !!!
Bra sagt!

Klart som fan det är avundsjuka, bara kolla alla listor, alla filmer, folk som lägger in en film me kanske "dyra" stereo prylar får oftast låga poäng, tumme ner. Ser man sedan dessa filmer med lite sämre produkter då  är det alltid tumme upp.

Ser man på hetaste listan som inatt då ja skrev, 7/20 va volvo 740/744/745/743 och gud vet va lla döper sina till. bensin, disel, etanol, biogas, turbo, inte turbo, halvturbo, hoppas på turbo, ska turbokonvertera.

För h-vete, köp en 740 turbo o tanka den me etanol. svårt?
Sen va dessa bilar har att göra på hetast listan de vette tusan tongue Det borde va lite mer unika bilar.

För att få bra "poäng" här ska man ha en riktig kamera, man ska va filmregissör, fotograf, samt äga en 740gl, gle, glt turbo, disel osv. Går även bra med en 200/300/400/700/900 och alla kombinationer som finns där i. Men även deras nyare modeller. S serien, V serien. O.s.v...

Vem bryr sig i hur folk röstar, rösta ner min med 1-or. Inte grinar jag. Men självklart om man lagt ner 100-tals timmar så förstår man ju att folk röstar ner bara för att de inte är en 740, eller att bilen är i deras smak. Inte fan röstar jag 1-or på en "grym" 240 om den är grym. även om jag hatar 240.

Det är en patetisk diskution då, alla säger ensak, visar sina goda sida, har dock inte sett så många inlägg här i tråden av just dessa 740 raggare.

Har dock sett en väldigt massa inlägg i hjälp mig forumen wink big_smile haha
Senast redigerat av pattilatti2 (22 april 2009)


379 Inlägg
22 april 2009
#75
precis som en skrev här röstar bara 5:or på bilar som ser riktigt bra/grymma ut annars så skiter ja i o rösta smile
o garaget e till för att dela me sig bilder/video på sin bil som man i stort sett uppskattar väldigt mkt
så att slänga 1or på bilar e väl ba onödigt men ja bryr mej sj inte om betyg
mvh

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 april 2009
#76
Det som Kark_Kravall skriver är rätt bra förklarning på olika punkter och behöver inte komma tillbaka till den.
Olika röst nivåer kan vara ofta på grund av otillräckligt information och bilder på bilen i fråga.
Man brukar läsa genom det som ägare skrev om den, oavsett om den är original eller ombyggd, och därefter sätter man betyg på bilar.
Ofta flera kolla bara på bilder om hur ser ut bilen.
Om jag tar ex viss, 4-5 likadana modeller (helt original) betyget kan varierar rätt mycket,
Därför tycker jag att det är viktigt att skriva så mycket av bilen och lägga ut många bra bilder av den så att den blir attraherande med läsning och ögonen.
Att man får en 1a för en super bra bil är lite sund men man får leva med det utan bryr sig om,
Man vet vad man har och det är inte det som sänker värdet på ögonsten.
Senast redigerat av alain (22 april 2009)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Teddan
2 495 Inlägg
22 april 2009
#77
Deutsch-style skrev:
precis som en skrev här röstar bara 5:or på bilar som ser riktigt bra/grymma ut annars så skiter ja i o rösta smile
o garaget e till för att dela me sig bilder/video på sin bil som man i stort sett uppskattar väldigt mkt
så att slänga 1or på bilar e väl ba onödigt men ja bryr mej sj inte om betyg
mvh
Alla har ju olika smak . jag tyckte när jag var 20år och hadde en calibra turbo att dom var skit fräcka ..
Nu tycker jag dom är pinsamt fula, speciellt med massa plasttjafs.
Jag drar mig inte från att rösta en etta på en bil om den inte faller mig i smaken.
så är det ju med allt, ungefär som att fula killar får kn*lla fula tjejer och tvärtom....

sen så är det ju så att det en 20åring tycker är fräckt är inte säkert en 35åring tycker.

Om folk inte kan rösta låga betyg så är ju betygsystemet värdelöst.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

2 911 Inlägg
22 april 2009
#78
r-ted skrev:
Decibel skrev:
Satt och funderade lite och läste lite tidigare trådar om samma gnäll och kom fram till något rätt intressant.
(en åsikt, min åsikt)

Garaget är inte den ultimata sidan för den svenska avundsjukan, det är den ultimata sidan för personer med låg självkänsla som behöver boosta sig lite genom att fokusera sitt bilintresse på vad andra tycker om dem och deras bilar.
När deras farkoster med 80% banklån ratas med en 1;a börjas det grina och vrida bort fokuset från dem till avundsjuka personer (rätt vanlig psykologisk hantering förvisso).

Det som är mest intressant är att personer med mer vanliga bilar som inte är tokbelånade men som folk lägger mycket tid på har en tendens att klaga mindre på sina betyg.

Det kommer alltid klagas på poängen, det kommer alltid klagas på de som lämnar poäng och den svenska avundsjukan kommer alltid (i de fall som passar in på ovan) användas som motargument, det är så människan i dagens psykologiska samhälle fungerar sålänge man inte har insikt i att folk tänker och tycker olika.
Men vänta lite nu..... du klagar på folk som har lån på sina bilar ? det är oxå ett sätt att visa avundsjuka.
Eller har du gjort för många konkurser så du inte är kreditvärdig längre ?? så du får köpa bil för pengarna du har i fickan.

Jag skiter i om någon röstar ettor på mina bilar bara för att jag har lånpå dom eller att dom inte gillas.
Jag har mina bilar för att tillfredsställa mina behov.
Jag klagar absolut inte på de som tar lån, rent marknadsekonomiskt är det ett bra sätt att lösa köp-
Det jag fokuserade på var personer som verkar ta höga lån och köpa en bil som kanske inte de själva vill ha utan en bil de vill imponera på andra med. De klagar jag på, inte för att de har en snofsig bil utan för att det är så otroligt korkat.
Man läser ju trådar dagarna i ända om medlemmar som funderar kring lån m.m. på ibland alldeles för tokigt små marginaler, dock många entusiaster för bilar men en heeel del ser det som förlängare.
Personligen röstar jag inte ens på bilar, jag kan beundra och ha respekt för bilbyggare oavsett om det är kredit, cash, 08;s bmw eller 88;as volvo.
Förvisso är det ju så dagens samhälle fungerar inte bara inom bilar, kläder, mobiltelefoner, smink, skor o.s.v. blir ju mer och mer prylar för att hävda sig.

Jag har gjort en konkurs, förra sommaren. Varken före eller efter har jag haft lån eller avbetalningar what so ever, allt jag äger är köpt cash.
Eller jo, det var 1999 nånting, köpte en diskmaskin på delbetalning, så jag lider inte varken nu eller tidigare.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 april 2009
#79
Sitter trådskaparen alltså och observerar sina "ettor-statistik" när denne vet att han kanske upprört någon? DET är patetiskt.


Saabifierad
2 031 Inlägg
22 april 2009
#80
Jag har inte röstat så värst mycket, men när jag väl röstar går jag först och främst efter själva bilmodellen, speciellt gamla fyrkantiga amerikanare från i slutet av 70/ibörjan av 80-talet får lätt en 5:a (om det inte är en riktigt missköt bil). Har ni digitala instrument då blir det en 5:a direkt.
Sedan kollar jag på själva stylingen (om den finns) och ser om jag tycker om den eller inte.

1:or, tja dom är reserverade till Seat Cordoba, Daewoo Matiz och Hyundai Atos big_smile Dock kan styling i dessa fall höja betyget cool

Att ge en 1:a på en bil bara för att ägare har fåniga åsikter, det skulle aldrig falla mig in.
Senast redigerat av Slash (22 april 2009)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!


Sök