2204
Sök

Få bra bas i en s4 -92

84 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
ja hur ska jag göra?
hade skit basar förra året (dubbla gas 10")
och tyckte inte att jag fick bra bas tryck sad

så vad ska jag rikta in mig på i år?
är lite av en nybörjare p ådetta big_smile

har kickat på kicker l7 12" dubbla såna måste väl pumpa på bra?

kom med bra förslag big_smile

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
24 april 2009
stork3n skrev:
ja hur ska jag göra?

Kolla min video. Har en JBL 2st 12or i min VW Bora (som är sedan)

Riktigt bra tryck!!

Den baslådan jag har säljs för 3k på BRL.

wink

1 435 Inlägg
24 april 2009
XtremeTuning skrev:
stork3n skrev:
ja hur ska jag göra?

Riktigt bra tryck!!

wink

Ja din lösning är ju bra om man vill spela bas för bagaget och låta skuffluckan skramla.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (24 april 2009)

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
24 april 2009
Alpinabiturbo skrev:
XtremeTuning skrev:
stork3n skrev:
ja hur ska jag göra?

Riktigt bra tryck!!

wink

Ja din lösning är ju bra om man vill spela bas för bagaget och låta skuffluckan skramla.

Den spelar inte för bagaget smile

Skuffluckan skramlar inte som du säger men jag har ingen skidlucka.. så jag vet inte hur jag ska göra?

Du kanske har tips? Det är min första bas som sagt..

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 april 2009
Tryck tvekar jag då inte på att du har med den lådan, men den kan då inte spela så mycket mer än muller i bilen. En kompis har byggt på liknande sätt i sin gamla Kadett (vill inte börja bygga om alltför mycket där pga tank bakom ryggstöden) och visst, den trycker på duktigt bra. Men allt basljud låter typ lika och det är ingen större skillnad ifall det är snabba eller långa bastoner, inuti bilen låter det lika hela tiden. Väldigt tråkigt att lyssna på alltså.

Det man måste göra i en sedan är att få in ljudet i bilen, genom tex skidlucka eller hatthyllan. Jag tycker att jag har lyckats hyfsat på den punkten, tyvärr så är inte min baslåda helt perfekt dock (första jag byggt) men AC/DC funkar lika bra som Black eyed peas eller Scooter.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
24 april 2009
ChriZtoffer skrev:
Tryck tvekar jag då inte på att du har med den lådan, men den kan då inte spela så mycket mer än muller i bilen. En kompis har byggt på liknande sätt i sin gamla Kadett (vill inte börja bygga om alltför mycket där pga tank bakom ryggstöden) och visst, den trycker på duktigt bra. Men allt basljud låter typ lika och det är ingen större skillnad ifall det är snabba eller långa bastoner, inuti bilen låter det lika hela tiden. Väldigt tråkigt att lyssna på alltså.

Det man måste göra i en sedan är att få in ljudet i bilen, genom tex skidlucka eller hatthyllan. Jag tycker att jag har lyckats hyfsat på den punkten, tyvärr så är inte min baslåda helt perfekt dock (första jag byggt) men AC/DC funkar lika bra som Black eyed peas eller Scooter.

Jo, det har du helt rätt i.

Men hur tycker ni att jag borde göra då?

Jag kan fälla ned armstödet (mittbaksätet) men det finns inget hål rakt igenom (alltså så finns det ingen skidlucka) men ska man kanske göra en egen smile?

Bandpasslådan har en port i mitten och två st JBL 12or. Visst är det bara porten i mitten som spelar någon roll, det är därifrån ljudet kommer ?

Så om jag vänder på lådan och gör ett fint hål så blir det bra?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 april 2009
En bandpasslåda kan ha porten i mitten, på sidorna eller både och, det beror på hur den är byggd. Din låda är dock inte en bandpassa utan en vanlig basreflex så där blir det lite annat för då får du ljud både från basarna och porten. Det du kan göra isåfall om du vill få det skapligt bra är att ta upp ett hål i ryggstödet där armstödet är, vänd på lådan så att basarna och porten är mot det hålet och bygg sen en ram mellan ryggstöd och låda för att få in allt tryck i cupén istället för att det ska studsa runt i skuffen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 april 2009
Men inte ens med en sen kommer det spela bra om man bygger fel. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
24 april 2009
ChriZtoffer skrev:
En bandpasslåda kan ha porten i mitten, på sidorna eller både och, det beror på hur den är byggd. Din låda är dock inte en bandpassa utan en vanlig basreflex så där blir det lite annat för då får du ljud både från basarna och porten. Det du kan göra isåfall om du vill få det skapligt bra är att ta upp ett hål i ryggstödet där armstödet är, vänd på lådan så att basarna och porten är mot det hålet och bygg sen en ram mellan ryggstöd och låda för att få in allt tryck i cupén istället för att det ska studsa runt i skuffen.

Okej.. enligt BRL är det en bandpasslåda. Står även så på deras hemsida.

Men jag ska försöka få in det i cupén så bra som möjligt smile

Tack för tipset!

tokfrans
982 Inlägg
24 april 2009
det är INGEN bandpasslåda brl har skrivit fel. är en basreflexlåda smile inget annat

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
24 april 2009
k1mm0 skrev:
det är INGEN bandpasslåda brl har skrivit fel. är en basreflexlåda smile inget annat

Hehe okej smile

84 Inlägg
24 april 2009
Trådstartare
så det som behövs göras för att få in bas tryck är en port in i kupen då?  att man öppnar upp i hatt hyllan typ? big_smile

tack för snabba svar big_smile

21 761 Inlägg
24 april 2009
Om det finns skidlucka så kan du göra som ChriZtoffer skriver, dvs basarna vänd mot luckan och en ram runt baffeln för att "tvinga" in ljudet i kupen. Basreflexröret kan dras upp i hatthyllan så att den inte är blockerad.

Bandpasslåda är ett annat alternativ (dock knepigare att få till bra), då kommer ju allt ljud via porten och den dras då upp i hatthyllan. På så sätt går allt ljud in i kupen. smile

1 435 Inlägg
24 april 2009
XtremeTuning skrev:
Alpinabiturbo skrev:
XtremeTuning skrev:

Riktigt bra tryck!!

wink

Den spelar inte för bagaget smile

Skuffluckan skramlar inte som du säger men jag har ingen skidlucka.. så jag vet inte hur jag ska göra?

Du kanske har tips? Det är min första bas som sagt..

Jag fick det intrycket när ja kikade på ditt videoklipp smile

Du kan testa att göra som redan påpekats, göra en "egen" skidlucka och bygga en ram runt lådan så att ingen bas läcker ut i skuffen. Det kommer göra stor skillnad. Det är så jag ska bygga i min BMW sedan, vilket också blir mitt första bygge smile

Sök