2934
Sök

Använda LH2.4 istället för motronic? Volvo 740 Turbo-bygge

252 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Har köpt mig en 745 turbo, 1988A som styrs av ett motronic. Jag ska plocka ur och renovera den motorn som sen ska ner i min 740 GL där det sitter ett LH2.4.

1. Går det chippa LH2.4 boxarna så att man kan styra turbomotorn med dom eller ska jag flytta över hela motronic-härvan? För om jag inte minns helt fel så har väl LH2.4 separata boxar för tändning- och bränslestyrning?

2. Dom spridarna som sitter på turbomotorn nu, går det använda dom på LH2.4 systemet? Vad för spridare vill LH2.4 ha, lågt eller högt ohm?

3. Bränslepumparna som sitter på GL:n är dom "klenare" än på en 740 turbo?

4. Om jag köper en walbropump som monteras i tanken, kan jag skippa huvudpumpen? (Den som sitter under bilen)

Det blev ett par frågor, tacksam för svar!

/Andrée

252 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#2
Frågorna kvarstår smile

46 Inlägg
27 april 2009
#3
LH2.4 finns både till turbomotorer och sugmotorer. 940 turbo och ltt använder LH2.4 så om du skaffar boxar från en turbobil så ska de nog inte va nåra problem.

du ska ha lågohms spridare nu, och det sitter samma på lh2.4. Du kan köra med hög ohms spridare med, men då får du koppla bort spridarmotstånden, dvs 5 kablar som e ca 10 cm långa och löda ihop dom i ena änden, eller anväda en kopplingsbrygga eller likvärdigt och sen 5 st kabelskor(hanar) och i kopplings stycket.

Angående skillnader på pump så vet jag faktiskt inte, bränsletrycket skiljer ju mellan turbo och sug, turbon har 3 Bar BT och sug är ja inte så säker på vad den ska ha.
men ja kan inte tänka mej att det är samma pump.

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

213 Inlägg
27 april 2009
#4
Du får skaffa boxar från ett LH 2.4 med turbo, helst då boxar som har löst chíp så äre enkelt att chippa sen.

Är klenare pump i en GL ja..

252 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#5
Ok!

Tack för svaren såhär långt! Boxar från LH2.4 som suttit på en turbo 740 ska inhandlas.

Till den viktigaste frågan då:

Kan jag skippa huvudpumpen under bilen om jag sätter in en stark huvudpump i tanken istället för den klena förpumpen som sitter där idag?

Mvh Andrée

KTM 660
537 Inlägg
27 april 2009
#6
Kickboxer skrev:
Ok!

Tack för svaren såhär långt! Boxar från LH2.4 som suttit på en turbo 740 ska inhandlas.

Till den viktigaste frågan då:

Kan jag skippa huvudpumpen under bilen om jag sätter in en stark huvudpump i tanken istället för den klena förpumpen som sitter där idag?

Mvh Andrée

Det ska funka. Köp audi s2 pump så borde du klara dig så länge du ska köra hyffsat orginal

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

252 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
#7
Jag har en sprillans ny walbropump liggandes. Jag har siktet inställt på 250 hk. Den borde väl hänga med dit i alla fall?

Jag tänkte på en annan sak. Är det något som saknas på mitt LH2.4 på min gl? Eller har 740 turbo med LH2.4 exakt likadan kabelhärva?
Senast redigerat av Kickboxer (27 april 2009)

46 Inlägg
27 april 2009
#8
Kickboxer skrev:
Jag har en sprillans ny walbropump liggandes. Jag har siktet inställt på 250 hk. Den borde väl hänga med dit i alla fall?

Jag tänkte på en annan sak. Är det något som saknas på mitt LH2.4 på min gl? Eller har 740 turbo med LH2.4 exakt likadan kabelhärva?

de ska nog funka med bara wallbro pumpen.

Men har inte 740 turbo motronic i vanliga fall.. och enstaka fall LH2.2 ?
940 turbo vet jag har LH2.4 från årsmodell 95 och framåt!

Den som vågar gasa fullt har trimmat för lite..

KTM 660
537 Inlägg
28 april 2009
#9
starmer__ skrev:
Kickboxer skrev:
Jag har en sprillans ny walbropump liggandes. Jag har siktet inställt på 250 hk. Den borde väl hänga med dit i alla fall?

Jag tänkte på en annan sak. Är det något som saknas på mitt LH2.4 på min gl? Eller har 740 turbo med LH2.4 exakt likadan kabelhärva?

de ska nog funka med bara wallbro pumpen.

Men har inte 740 turbo motronic i vanliga fall.. och enstaka fall LH2.2 ?
940 turbo vet jag har LH2.4 från årsmodell 95 och framåt!

Min 740 90a har lh 2.4 så vad ja vet kom det runt 90. Men vissa 740is har fortfarande 2.2 så man får helt enkelt kolla vad som sitter på sin bil.

Det ska bara va boxarna som skiljer. Ska själv i med en ft motor i min gl och efter lite forskande kom ja fram till att boxarna behöver bytas ut.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

252 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#10
Tack för alla svar!

Det verkar dock som att boxarna till LH2.4 för turbo inte växer på träd direkt. Blir eventuellt att flytta över motronic-härvan eller bygga ett eftermarknadssystem. För vad jag vet så är väl LH2.4 inte det lättaste att mappa, sitter själv och försöker klura ut hur det fungerar. Men det är ju inte direkt bara att trycka på en knäpp för att spruta in mer bränsle. Motronic vet jag ett firma som kan mappa.

Jag har lite planer på att köra bilen på etanol, vad tycker walbropumpen om det?


/Andrée

Forummoderator
10 576 Inlägg
28 april 2009
#11
Motronic på 88A?   har du klaffluftmätaren så går det utmärkt, har du motronic och "vanlig" rund LMM så är det omöjligt att chippa en sådan box.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

252 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#12
torpis skrev:
Motronic på 88A?   har du klaffluftmätaren så går det utmärkt, har du motronic och "vanlig" rund LMM så är det omöjligt att chippa en sådan box.

Ja, enligt förra ägaren ska det vara motronic på den. Har dock inte kollat själv. Jag är dock säker på att det är en rund gammal hederlig LMM. Såklart så skulle jag ha oturen att ha ett urgammalt styrsystem på turbobilen och ett styrsystem som inte går att hitta boxar till på GL:n. Går det mappa det gamla motronicsystemet då? Eller är det för gammalt för det? Måste ju ha emulator osv..


/Andrée

261 Inlägg
29 april 2009
#13
Kickboxer skrev:
Det verkar dock som att boxarna till LH2.4 för turbo inte växer på träd direkt
/Andrée

Undrar hur omtyckt detta kommer å bli roll

Men jag råkar faktiskt ha båda boxarna från en 945turbo -93 till salu.....
Om du är intresserad, kan du ju skicka ett pm så kan vi ju lösa den biten utanför den här tråden cool


Sök