3755
Sök

Bygga avgassystemet som en snorkel?

53 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
hallå alla..!

har lite planer på att frääscha upp bilen lite.....

en sak jag skulle vilja göra är att dra upp avgassystemet ur huven och ha utblåset såhär:
http://www.pixbox.se/pic_show_id27260045.html

kan man ha det såhär??
isåfall hur ska man fästa det??
blir det för varm i a-stolpen???
ska man fösöka o fästa det enbart under huven?
finns det några bra lösningar för att slippa vatten ner i det?
typ sådana som dem har på färjor osv? ett sånt lock? eller måste man kanske försöka böja det upptil?
är det lagligt att ha det såhär?

tack för svaren!

ps inte att förväxlas med en snorkel!
Senast redigerat av hgren (26 april 2009)

Gas,
Grass,
Or Ass,
No One Rides For Free

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
26 april 2009
hgren skrev:
hallå alla..!

har lite planer på att frääscha upp bilen lite.....

en sak jag skulle vilja göra är att dra upp avgassystemet ur huven och ha utblåset såhär:
http://www.pixbox.se/pic_show_id27259617.html

kan man ha det såhär??
typ sådana som dem har på färjor osv? ett sånt lock? eller måste man kanske försöka böja det upptil?

tack för svaren!

ps inte att förväxlas med en snorkel!

kan man ha det såhär??
Självklart kan man det, osäkert vad sbp säger dock, men det bör inte vara några problem. Har du otur så kan du få in avgaser i kupen dock..

Skruva/svetsta fast fästen kan ju vara att rekommendera

Kanske möjligtvis när man kör långsamt.. Placera en avskärmningsplåt mellan rör och a-stolpe så är det problemet löst!

Glöm det... Du behöver ett fäste mot slutet av röret

Ett lock i gångjärn ovanpå, så som traktorer har!

???

Ring bilprovningen och fråga

53 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
avskärmnignsplåt?? hur då?
värmen går väl igenom fästena in i stolpen??
jao det låter ju som ett bra alternativ o ringa o fråga tongue haha
jo det var ett sådant lock jag menade smile

vad tror ni ser bäst ut för tum på ett sådant rör?

Gas,
Grass,
Or Ass,
No One Rides For Free

764 Inlägg
26 april 2009
2,5" eller 3" lär väl vara ganska lagom. Förslagsvis gör du avskärmningen genom att ta ett rör som är ½" större än avgasröret, kapar röret på längden så att du får en "half-pipe" och skruvar/svetsar fast den någon cm ifrån avgasröret!

Risken för att värmen ska gå igenom fästena och skada lacken tycker jag känns väldigt liten, tänk på att lacken/fästena hela tiden kyls av luften. Annars gör du fästena i ett annat material med lägre värmeledningsförmåga alt. lägger ett mellanlägg mellan fäste/plåt som isolerar bort ev. värme

53 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
axelj skrev:
2,5" eller 3" lär väl vara ganska lagom. Förslagsvis gör du avskärmningen genom att ta ett rör som är ½" större än avgasröret, kapar röret på längden så att du får en "half-pipe" och skruvar/svetsar fast den någon cm ifrån avgasröret!

Risken för att värmen ska gå igenom fästena och skada lacken tycker jag känns väldigt liten, tänk på att lacken/fästena hela tiden kyls av luften. Annars gör du fästena i ett annat material med lägre värmeledningsförmåga alt. lägger ett mellanlägg mellan fäste/plåt som isolerar bort ev. värme

ja det låter smart det med "half pipen"  trodde du menade något stort åbäke som skulle se förskräckligt ut tongue
detta ska nog gå o lösa endå smile tack för hjälpen

Gas,
Grass,
Or Ass,
No One Rides For Free

764 Inlägg
26 april 2009
hgren skrev:
axelj skrev:

ja det låter smart det med "half pipen"  trodde du menade något stort åbäke som skulle se förskräckligt ut tongue

No probs! Har inte jag sett din bil i Sandared några gånger btw? Fet som fan är den isf!

53 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
axelj skrev:
hgren skrev:
axelj skrev:

No probs! Har inte jag sett din bil i Sandared några gånger btw? Fet som fan är den isf!

ja det kan du nog ha gjort wink bor du här utåt? ^^

Gas,
Grass,
Or Ass,
No One Rides For Free

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
26 april 2009
Kan säga att SBF kommer inte godkänna det, avgasröret måste mynna ut en bit bakom dörren om den är reggad som lätt lastbil är den inte det så måste det sluta efter bakhjulen

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

764 Inlägg
26 april 2009
Bor i sandared! Då får jag ju se avgassystemet när det är klart wink

53 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
hehe ja det kommer du ju få göra wink men det dröjer ett tag har en växellåda o byta innan den ens rullar...

oki har bakom dörrarna just nu ut på bägge sidor...
men då kan man ju typ bara tillverka nån skit som man kan bara byta under besiktningen då..
så röret som kommer upp bara ser ut som "ren styling utan nytta" tongue
jobbigt men ska dem jävlas så......

Gas,
Grass,
Or Ass,
No One Rides For Free

Trafikledare
563 Inlägg
26 april 2009
Varför?? Kör du med bilen i vatten så kommer ju inte vatten in genom avgassystemet så länge motorn går på bilen...

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

764 Inlägg
26 april 2009
Melin skrev:
Varför?? Kör du med bilen i vatten så kommer ju inte vatten in genom avgassystemet så länge motorn går på bilen...

Och när bilen är parkerad utomhus och det börjar regna??
cool

53 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
har man bara ett lock så är det ju inget problem....

tycker det bara ser "manligt" ut wink

Gas,
Grass,
Or Ass,
No One Rides For Free

2 337 Inlägg
26 april 2009
Är väl vanligare att man har luftintaget på den platsen, om något.

53 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Sarge skrev:

precis därför jag skrev "ps inte att förväxlas med en snorkel!"

Gas,
Grass,
Or Ass,
No One Rides For Free

2 337 Inlägg
26 april 2009
hgren skrev:
Sarge skrev:

precis därför jag skrev "ps inte att förväxlas med en snorkel!"

Hah, jag missade den sista raden, ber om ursäkt.

Sök