2936
Sök

MÅSTE man reg.besikta bilen vid motorbyte??

Lastbilschafför
86 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
jo jag vet att man egentligen måste besikta om bilen vid motor byte,
men oftast gör man ju inte det.
har bytt från en 240D till en 300D, men bilen är reggad med 220D
så jag undrar vad kostar en reg.besiktning och vad ska man tänka på innan den??
och vad innebär det om man inte reg.besiktar den, exempelvis vid en krock.
får man inte ut ersättning för motorn man har, utan bara för motorn som den är reggad med??
roll

Det är hårt att ligga på topp :D

LillNaisarn
28 april 2009
TheOneAndOnly skrev:
jo jag vet att man egentligen måste besikta om bilen vid motor byte,
men oftast gör man ju inte det.
har bytt från en 240D till en 300D, men bilen är reggad med 220D
så jag undrar vad kostar en reg.besiktning och vad ska man tänka på innan den??
och vad innebär det om man inte reg.besiktar den, exempelvis vid en krock.
får man inte ut ersättning för motorn man har, utan bara för motorn som den är reggad med??
roll

Ja du måste regga om bilen då du bytt motor, dom kommer nog att märka då du bytt till en motor med mera cyl (vet ej om det är 5cyl 300a eller 6 du har i nu).

"Intyg för ändrat fordon (bil). Detta är en sk liten besiktning, inget återbesök. Se info ombyggnad för mer information. 2000:-"
Enligt SFRO.

Om du ej reggar/typar om med nya motor så kommer du att få ut ersättning efter listpriset på 123 med 220D.

1 675 Inlägg
28 april 2009
Kan inte svara på alla frågor. Men en vanlig bes. går ju inte blir väl stop direkt.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

Lastbilschafför
86 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
nä nog går de me en vanlig besiktning, det är sällan dom märker skillnaden på motorerna där verkar det som. för ja vet massor me folk som bytt utan att reg.besikta.
men va händer om de märker det på besiktningen då? blir de körförbud?

LillNaisarn
28 april 2009
TheOneAndOnly skrev:
nä nog går de me en vanlig besiktning, det är sällan dom märker skillnaden på motorerna där verkar det som. för ja vet massor me folk som bytt utan att reg.besikta.
men va händer om de märker det på besiktningen då? blir de körförbud?

Varför gör du ens en tråd om du "vet" att dom inte märker ngt?

Förstår inte varför folk inte kan vara seriösa om du bytt motor är det väll inte svårare än så att beställa för att typa/regga om bilen!

Om dom märker det så kommer du med all sannorlikhet få körförbud tills du beställt reg bes.

Lastbilschafför
86 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
Jag "vet" inte att dom inte märker nått. utan ja sa att rätt så ofta märker de ingenting.

ja då ska jag tala om för dig varför "folk" inte är så seriösa....det handlar inte om att vara seriös eller inte, utan det sitter i pengarna.
för det första har det tagit mig 3 månader att överhuvudtaget få ihop pengar till en "ny" (begagnad) motor. så att få fram pengar till en regbesiktning är ju inte så "bara" det heller.

ja kan väl åtminstone köra med den "omärkt" tills den ska besiktas nästa gång, då kanske man har jobb, eller en "pappa som betalar" som många andra har big_smile

22 Inlägg
28 maj 2009
jag tror det går bra att besikta din bil ska nog inte vara några problen därimot är jag osäker på min det är förståss en likadan motor i fortfarande men dock ingen turbo som det står i papprena men det märks när jag orkar beställa besiktning

JBR (Jimmys bil o rondell)

1 297 Inlägg
28 maj 2009
Vadå få ut ersättning vid en krock? du kör väl inte helförsäkrat på en sån bil?

Lastbilschafför
86 Inlägg
31 maj 2009
Trådstartare
MrTobias skrev:
Vadå få ut ersättning vid en krock? du kör väl inte helförsäkrat på en sån bil?

Och med detta menar du exakt vadå??
klart som fan jag vill ha ut på försäkringen om någon krockar med mig, inte har väl jag massa pengar i fickan att köpa ny bil för.

Sök