3353
Sök

Köpråd: BMW 530i e34 eller Mercedes 300e 24v? 90-94års

551 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#1
Letar efter lite bilar o tänkte se med er om bra eller dåliga saker med dessa bilarna?
Båda har ju lite över 200 hk, vilken är den snabbare av dom? roligare? har alltid gillat den mercedes modellen mycket så det lutar mer åt det hållet men har kört en 520 bmw e34 o jag tyckte det var bra komfort, den va slö men inte så konstigt pga motorn.
Vet att BMWna är rätt så slutkörda när det gäller de äldre modellerna med stor motor, men man kanske har tur o hittar en fin iaf.

har tittat på 325, 328 och e190 2.6 också men har kommit fram till att dom e lite för små.

så vilken är bäst egentligen?

obs: vill bara ha tips på dessa bilar.. inga andra

You can't B serious, oh K

Finlirare
478 Inlägg
29 april 2009
#2
530in har ju V8, och Mercan rak 6a. Har du lite tur hittar du en 530 med manuell låda, vilket är lite pålitligare än aut-lådorna. Ljudet från en V8 slår ju det mesta. Har själv kört en med manuell låda, jävligt go komfort och vrid så det räckte och blev över. Mercan kan jag inte uttala mig om.


551 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#3
ahh juste den har v8, plötsligt blev den inte så intressant längre.. trodde det var rak 6 som i nyare 530 också.

You can't B serious, oh K

Finlirare
478 Inlägg
29 april 2009
#4
marven skrev:
ahh juste den har v8, plötsligt blev den inte så intressant längre.. trodde det var rak 6 som i nyare 530 också.

Tänker du på förbrukningen eller? tongue


huh?
10 427 Inlägg
Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
29 april 2009
#6
azXig skrev:
530in har ju V8, och Mercan rak 6a. Har du lite tur hittar du en 530 med manuell låda, vilket är lite pålitligare än aut-lådorna. Ljudet från en V8 slår ju det mesta. Har själv kört en med manuell låda, jävligt go komfort och vrid så det räckte och blev över. Mercan kan jag inte uttala mig om.

Visst är en manuell pålitligare än en automat, men 530 E34 är befriad från "plastkuleproblemet" som 540 lider av. Så en automat är absolut inget dålig köp.

Förbrukningen är inte så hög som man tror.
Jag har inga problem alls att köra min 530 snålare än siffrorna BMW har satt. Under litern är inte svårt.
Faktum är att BMW'n med V8 är mycket snålare än min Volvo T5'a. Man tycker ju att 2,3 liter ska vara snålare än 3,0 liter men icke. Även under extrem snålkörning är BMW'n snålare.

0,6-0.7 liter per mil landsväg och 0,9 blandad körning. Då har jag ca. 1 mil till jobbet så det är mycket kortkörningar.

Jag tror inte du kommer så mycket under det ens med Mercedesen, även om den har färre cylindrar.
En V8 på 3 liter behöver inte stressa lika mycket som en 6'a på 3 liter för att uträtta samma saker.
Inga problem alls att växla mellan 2000- och 2500 varv och ändå hålla hyffsad acceleration. Vridmoment är roligt!

Enda nackdelen är väl att det är mysigt att lyssna på 8 burkar och då drar man väl på liiite extra bara för ljudets skull roll

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

dARKiE
5 031 Inlägg
29 april 2009
#7
marven skrev:
ahh juste den har v8, plötsligt blev den inte så intressant längre.. trodde det var rak 6 som i nyare 530 också.

Dem nyare 530  från -93 har V8.

Min -88 530 hade en rak sexa på 188hk orginal.

Sen har du ju 535 också som har rak sexa med 211hk har jag för mig..


Mercedesen 300E har jag dock aldrig kört. Så kan inte säga någonting om motor prestandan. Men det är en underbart fin kaross (speciellt coupé modellen med b stolparna som vevas ner med rutorna) och KOMFORTEN skulle jag nästan kunna säga slår Bmwn.


så det är lite som du själv tycker..
Senast redigerat av Darkie (29 april 2009)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Allmänt envis
12 512 Inlägg
29 april 2009
#8
Bmw kör man, Mercedes åker man brukar stämma för det mesta.

Mercedes brukar ha rätt höga förbrukningar, speciellt om det är en stor bensinare. Så när det gäller förbrukningen är nog 530i det snålare valet.

Vill du ha en bekväm bil, köp mercan. Tycker du om att leka och ha roligt bakom ratten köp Bmw. Annars är de rätt likvärdiga i det mesta.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Fire And Silk
2 254 Inlägg
29 april 2009
#9
Så jävla härligt ljud från 6'an i Mercan, sen så går det väldigt friskt också. En bil med byggkvalitet rakt igenom.

Mercedes 300E 24V 0-220km/H
http://www.youtube.com/watch?v=ovEuGp0DsVI


BMW 530 0-220km/H
http://www.youtube.com/watch?v=PO56Zm4l … re=related

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

551 Inlägg
29 april 2009
Trådstartare
#10
det var många bra inlägg. tack så mycket. är det 3.5 liters motor i 535 eller? jag tycker mercan e snyggare karossmässigt, drömde in mig på 500e när jag tittade runt på nätet, helvete vilket drag haha. jag får kika runt lite då och då o provköra båda bilarna o se vilken som känns bäst. det ska ju vara till vintern jag ska ha den så där e ingen brådska.

You can't B serious, oh K

73 Inlägg
29 april 2009
#11
Sen är rak sexorna som finns i 530/535 mycket stryktåliga, många som säger att den motorn är den mest bombsäkra som bmw gjort.


264 Inlägg
30 april 2009
#12
-Mackan- skrev:
Så jävla härligt ljud från 6'an i Mercan, sen så går det väldigt friskt också. En bil med byggkvalitet rakt igenom.

Mercedes 300E 24V 0-220km/H
http://www.youtube.com/watch?v=ovEuGp0DsVI


BMW 530 0-220km/H
http://www.youtube.com/watch?v=PO56Zm4l … re=related

det är bara en vanlig 300E med uppdaterad mjukvara. 300E 24 ger förövrigt 8 hk mer o varvar till 7000 rpm oxå. Trådskaparen: kan nog lugnt säga att prestanda mässigt hänger inte 530in på .
Senast redigerat av sv3nss0n (30 april 2009)


Gödseldräng
4 529 Inlägg
30 april 2009
#13
såg att du tog upp 535 e34 här me
köp inte säger jag tongue
dom flesta är slutkörda och du kan räkna med mycket fel om du inte köper en pedantskött för 40k ++
mercan är mer gubba bil och därför är det inte lika mycket 18 åringar med nytaget körkort lekt på varvstoppen med dom
jag köpte mig en 535a den höll 400 mil sen fick jag ras på den
det är svårt att hitta en 535 med M30B35 motor idag som inte är slutkörd
och att det är en bra motorkonstruktion vet jag inte
det är en förvånansvärt trött motor för att vara på hela 3.5 liter
samt att motorn går i kok är garanterat när man leker M30 motorn värsta svaghet

mercan
hm grymt bra bil snygg karossmässigt bra drivlina upphägning
väghållnigen klår BMWns med hästlängder
rosten är inte heller så farligt på W124 karossen
det värsta är vid handtagen på dörrar samt bagagelucka och framskärmarna
300 24V har en lite klenare topp konstruktion så ska man inte köra orginal så hänger toppen inte me länge
spricker vid hårda körningar om motorn inte är orginal
jag hade köpt en 12V även om det bara är 170hk i den så är det inga prbolem att klämma ur 200-240hk med lite småsaker ur den motorn
med allt orginal i toppen och botten på den motorn så finns det folk som klämmt ur över 350hk
så jag säger mercedes alla gånger
efter ha ägt flera BMWs och nu är inne på merca så kommer jag aldrig sluta köra mercedes


73 Inlägg
30 april 2009
#14
Har då inte haft problem med m30 motorer, och trötta? Nja, dom har rätt bra vrid och sen börjar det roliga efter 4000 varv.
Men inte för att börja att börja argumentera om mercedes eller bmw är bättre så säger jag att min åsikt är - Köp bmw, helst 535. Du kan hitta bra exemplar om man söker, man ser ju ganska bra om bilen är plågad och förstörd. tongue


Fire And Silk
2 254 Inlägg
30 april 2009
#15
sv3nss0n skrev:
-Mackan- skrev:
Så jävla härligt ljud från 6'an i Mercan, sen så går det väldigt friskt också. En bil med byggkvalitet rakt igenom.

Mercedes 300E 24V 0-220km/H
http://www.youtube.com/watch?v=ovEuGp0DsVI


BMW 530 0-220km/H
http://www.youtube.com/watch?v=PO56Zm4l … re=related

det är bara en vanlig 300E med uppdaterad mjukvara. 300E 24 ger förövrigt 8 hk mer o varvar till 7000 rpm oxå. Trådskaparen: kan nog lugnt säga att prestanda mässigt hänger inte 530in på .

Det har du rätt i, här har du en 300CE 24V så mycket kan det väl inte skilja i vikt?

http://www.youtube.com/watch?v=_h4_LsiQJDQ

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

1 570 Inlägg
30 april 2009
#16
Team-Adolfsson skrev:
jag hade köpt en 12V även om det bara är 170hk i den så är det inga prbolem att klämma ur 200-240hk

180 med kat och 190 utan. smile

Det skiljer väldigt lite prestandamässigt mellan 12v och 24v konstigt nog. Så jag menar du kan lika gärna ta med den vanliga 300an i urvalet, kanske till och med coupén som är grymt snygg. Har hört "rykten" många gånger att den äldre 12ventilaren är mer slittålig. Min går som ett troll och har gått 36000mil.

Den går att tantköra på dryga litern om man vill. Jag hade valt en MB automat om jag skulle glida och en BMW med manuell om jag skulle ha något mer sportigt. Mercan är inte speciellt sportig att köra tycker jag, mer limousinaktig och biffig, väldigt speciell "tung" strykjärnskänsla på vägen. Det är därför jag inte vill leva utan en MB.

Många 124 är ju rätt slitna numera, det är till att leta lite om man ska slippa slipa rost tyvärr. Min granne hade en BMW 530 med sexan som funkade bra men de kan rosta minst lika friskt som mercorna, typ i dörrar och runt tanklocket.

Lite vanliga 124 fel är
1. Slitna bussningar i bakvagnen som gör väghållningen dålig skapar otrevliga dunkningar
2. Världens sämsta P-broms, kan bli rätt dyrt om man har otur
3. Rost i framskärmarna

551 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#17
Team-Adolfsson skrev:
såg att du tog upp 535 e34 här me
köp inte säger jag tongue
dom flesta är slutkörda och du kan räkna med mycket fel om du inte köper en pedantskött för 40k ++
mercan är mer gubba bil och därför är det inte lika mycket 18 åringar med nytaget körkort lekt på varvstoppen med dom
jag köpte mig en 535a den höll 400 mil sen fick jag ras på den
det är svårt att hitta en 535 med M30B35 motor idag som inte är slutkörd
och att det är en bra motorkonstruktion vet jag inte
det är en förvånansvärt trött motor för att vara på hela 3.5 liter
samt att motorn går i kok är garanterat när man leker M30 motorn värsta svaghet

mercan
hm grymt bra bil snygg karossmässigt bra drivlina upphägning
väghållnigen klår BMWns med hästlängder
rosten är inte heller så farligt på W124 karossen
det värsta är vid handtagen på dörrar samt bagagelucka och framskärmarna
300 24V har en lite klenare topp konstruktion så ska man inte köra orginal så hänger toppen inte me länge
spricker vid hårda körningar om motorn inte är orginal
jag hade köpt en 12V även om det bara är 170hk i den så är det inga prbolem att klämma ur 200-240hk med lite småsaker ur den motorn
med allt orginal i toppen och botten på den motorn så finns det folk som klämmt ur över 350hk
så jag säger mercedes alla gånger
efter ha ägt flera BMWs och nu är inne på merca så kommer jag aldrig sluta köra mercedes

bra inlägg med mycket info, tackar. fast det där med väghållningen vet jag inte om jag tror på. ja då kan jag titta på 12v också. vad menar du med småsaker isåfall? kan iaf lite om trimning, menar du plana topp, extraktor o leka med tändning o sånt eller? jo jag håller med om att CE versionen är grymt snygg och slår bmwn lätt.

You can't B serious, oh K

551 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#18
henrikh skrev:
Team-Adolfsson skrev:
jag hade köpt en 12V även om det bara är 170hk i den så är det inga prbolem att klämma ur 200-240hk

180 med kat och 190 utan. smile

Det skiljer väldigt lite prestandamässigt mellan 12v och 24v konstigt nog. Så jag menar du kan lika gärna ta med den vanliga 300an i urvalet, kanske till och med coupén som är grymt snygg. Har hört "rykten" många gånger att den äldre 12ventilaren är mer slittålig. Min går som ett troll och har gått 36000mil.

Den går att tantköra på dryga litern om man vill. Jag hade valt en MB automat om jag skulle glida och en BMW med manuell om jag skulle ha något mer sportigt. Mercan är inte speciellt sportig att köra tycker jag, mer limousinaktig och biffig, väldigt speciell "tung" strykjärnskänsla på vägen. Det är därför jag inte vill leva utan en MB.

Många 124 är ju rätt slitna numera, det är till att leta lite om man ska slippa slipa rost tyvärr. Min granne hade en BMW 530 med sexan som funkade bra men de kan rosta minst lika friskt som mercorna, typ i dörrar och runt tanklocket.

Lite vanliga 124 fel är
1. Slitna bussningar i bakvagnen som gör väghållningen dålig skapar otrevliga dunkningar
2. Världens sämsta P-broms, kan bli rätt dyrt om man har otur
3. Rost i framskärmarna

lite rost skadar inte för jag har möjlighet o svetsa, spackla o lackera, är ute efter en bil som har bra motor o drivlina, skavanker på karossen kan jag som sagt fixa till, inga problem. men jag orkar inte med att börja ägandet med en motor renovering.

kan du berätta vad du menar med P bromsen? vad är det som klyddar?
har hört att mercornas enkel vindrutetorkare går sönder och att det är snordyrt o köpa en ny sån hux-flux grej
Senast redigerat av marven (30 april 2009)

You can't B serious, oh K

1 570 Inlägg
1 maj 2009
#19
marven skrev:
henrikh skrev:
Team-Adolfsson skrev:
jag hade köpt en 12V även om det bara är 170hk i den så är det inga prbolem att klämma ur 200-240hk

180 med kat och 190 utan. smile

Det skiljer väldigt lite prestandamässigt mellan 12v och 24v konstigt nog. Så jag menar du kan lika gärna ta med den vanliga 300an i urvalet, kanske till och med coupén som är grymt snygg. Har hört "rykten" många gånger att den äldre 12ventilaren är mer slittålig. Min går som ett troll och har gått 36000mil.

Den går att tantköra på dryga litern om man vill. Jag hade valt en MB automat om jag skulle glida och en BMW med manuell om jag skulle ha något mer sportigt. Mercan är inte speciellt sportig att köra tycker jag, mer limousinaktig och biffig, väldigt speciell "tung" strykjärnskänsla på vägen. Det är därför jag inte vill leva utan en MB.

Många 124 är ju rätt slitna numera, det är till att leta lite om man ska slippa slipa rost tyvärr. Min granne hade en BMW 530 med sexan som funkade bra men de kan rosta minst lika friskt som mercorna, typ i dörrar och runt tanklocket.

Lite vanliga 124 fel är
1. Slitna bussningar i bakvagnen som gör väghållningen dålig skapar otrevliga dunkningar
2. Världens sämsta P-broms, kan bli rätt dyrt om man har otur
3. Rost i framskärmarna

lite rost skadar inte för jag har möjlighet o svetsa, spackla o lackera, är ute efter en bil som har bra motor o drivlina, skavanker på karossen kan jag som sagt fixa till, inga problem. men jag orkar inte med att börja ägandet med en motor renovering.

kan du berätta vad du menar med P bromsen? vad är det som klyddar?
har hört att mercornas enkel vindrutetorkare går sönder och att det är snordyrt o köpa en ny sån hux-flux grej

Dålig P-broms har man ju haft åtskilliga gånger på besiktningen. Vanligtvis måste man spänna vajern. Nu är min inne på verkstaden för vajern hade gått av invid torpedväggen så de måste riva hela panelen. Jag vet inte om det har med göra att man stampar ner p-bromsen med foten, om det blir extra belastning på vajern då. roll

Torkararmen kan man öppna upp lite då och då och smörja upp mekanismen på med typ wd40. Gör man inte det kan det slita det på torkarmotorn som brinner upp till slut. Märker man att torkaren går trögt och det luktar lite halvbränt i kupén, börja smörja bums! smile

535 Inlägg
1 maj 2009
#20
en 300e är faktiskt lite rolig big_smile
en kompis hade en förut.

Funkar utmärkt att bränna däck med heheh

http://img7.imageshack.us/img7/1078/heheb.jpg



Sök