3463
Sök

Köpråd: BMW 530i e34 eller Mercedes 300e 24v? 90-94års

218 Inlägg
1 maj 2009
#21
en gång i tiden valde jag mellan en 300 och en 540(jaja jag vet tråden handlade om 530 men wtf)
testade många 300 men de föll mig inte i smaken. Va ju kofetabla men slöa.
Däremot hittade jag en 540 med aoutomat och den va kanon. Både konfortabel och snabb. Och diskret vilket jag gillade då man hamnade breved någon gasglad killa som vädrade vinst mot en bmw(ack så fel de hade)
Men du ska ju helt klart gå efter va du själv tycker och hittar.
Min bmw hade 1 ägare som va läkare.Dessutom va den autobahn anpassad vilket va bra fint hehe wink

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 maj 2009
#22
marven skrev:
Team-Adolfsson skrev:
såg att du tog upp 535 e34 här me
köp inte säger jag tongue
dom flesta är slutkörda och du kan räkna med mycket fel om du inte köper en pedantskött för 40k ++
mercan är mer gubba bil och därför är det inte lika mycket 18 åringar med nytaget körkort lekt på varvstoppen med dom
jag köpte mig en 535a den höll 400 mil sen fick jag ras på den
det är svårt att hitta en 535 med M30B35 motor idag som inte är slutkörd
och att det är en bra motorkonstruktion vet jag inte
det är en förvånansvärt trött motor för att vara på hela 3.5 liter
samt att motorn går i kok är garanterat när man leker M30 motorn värsta svaghet

mercan
hm grymt bra bil snygg karossmässigt bra drivlina upphägning
väghållnigen klår BMWns med hästlängder
rosten är inte heller så farligt på W124 karossen
det värsta är vid handtagen på dörrar samt bagagelucka och framskärmarna
300 24V har en lite klenare topp konstruktion så ska man inte köra orginal så hänger toppen inte me länge
spricker vid hårda körningar om motorn inte är orginal
jag hade köpt en 12V även om det bara är 170hk i den så är det inga prbolem att klämma ur 200-240hk med lite småsaker ur den motorn
med allt orginal i toppen och botten på den motorn så finns det folk som klämmt ur över 350hk
så jag säger mercedes alla gånger
efter ha ägt flera BMWs och nu är inne på merca så kommer jag aldrig sluta köra mercedes

bra inlägg med mycket info, tackar. fast det där med väghållningen vet jag inte om jag tror på. ja då kan jag titta på 12v också. vad menar du med småsaker isåfall? kan iaf lite om trimning, menar du plana topp, extraktor o leka med tändning o sånt eller? jo jag håller med om att CE versionen är grymt snygg och slår bmwn lätt.

ang väghållnigen
mercan har dubbla länkarmar o det är något som BMWn saknar
jag har provat mig fram med min 535a o min brorsans 300E
samma sorts däck samma bredd samma storlek
inga dåliga fjädrar eller bussningar i någon av bilarna
samma kurva å väder med mera
535an klarade 150kmh innan fronten släppte
mercan klarade 180 innan baken släpte
har aldrig lyckats få en merca att släppa på framhjulen när man kör fort i en kurva
brukar va baken som slänger iväg

ang trimmning
så är det bara slänga på ett eftermarknads sprut då orginal är skit
typ vems eller ms funkar bra
extraktorgrenrör portad å plana topp
samt 2.5" hela vägen med rensad kat
bara där är du uppe över 210hk
sen kan man ju börja med annan kam å lite då är det inga problem att dra ur 250hk med e85


551 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#23
henrikh skrev:
marven skrev:
henrikh skrev:

180 med kat och 190 utan. smile

Det skiljer väldigt lite prestandamässigt mellan 12v och 24v konstigt nog. Så jag menar du kan lika gärna ta med den vanliga 300an i urvalet, kanske till och med coupén som är grymt snygg. Har hört "rykten" många gånger att den äldre 12ventilaren är mer slittålig. Min går som ett troll och har gått 36000mil.

Den går att tantköra på dryga litern om man vill. Jag hade valt en MB automat om jag skulle glida och en BMW med manuell om jag skulle ha något mer sportigt. Mercan är inte speciellt sportig att köra tycker jag, mer limousinaktig och biffig, väldigt speciell "tung" strykjärnskänsla på vägen. Det är därför jag inte vill leva utan en MB.

Många 124 är ju rätt slitna numera, det är till att leta lite om man ska slippa slipa rost tyvärr. Min granne hade en BMW 530 med sexan som funkade bra men de kan rosta minst lika friskt som mercorna, typ i dörrar och runt tanklocket.

Lite vanliga 124 fel är
1. Slitna bussningar i bakvagnen som gör väghållningen dålig skapar otrevliga dunkningar
2. Världens sämsta P-broms, kan bli rätt dyrt om man har otur
3. Rost i framskärmarna

lite rost skadar inte för jag har möjlighet o svetsa, spackla o lackera, är ute efter en bil som har bra motor o drivlina, skavanker på karossen kan jag som sagt fixa till, inga problem. men jag orkar inte med att börja ägandet med en motor renovering.

kan du berätta vad du menar med P bromsen? vad är det som klyddar?
har hört att mercornas enkel vindrutetorkare går sönder och att det är snordyrt o köpa en ny sån hux-flux grej

Dålig P-broms har man ju haft åtskilliga gånger på besiktningen. Vanligtvis måste man spänna vajern. Nu är min inne på verkstaden för vajern hade gått av invid torpedväggen så de måste riva hela panelen. Jag vet inte om det har med göra att man stampar ner p-bromsen med foten, om det blir extra belastning på vajern då. roll

Torkararmen kan man öppna upp lite då och då och smörja upp mekanismen på med typ wd40. Gör man inte det kan det slita det på torkarmotorn som brinner upp till slut. Märker man att torkaren går trögt och det luktar lite halvbränt i kupén, börja smörja bums! smile

ok, då får man kolla så p-bromsen fungerar bra och att torkaren inte går trögt på nåt sätt. tack

You can't B serious, oh K

551 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#24
Team-Adolfsson skrev:
marven skrev:
Team-Adolfsson skrev:
såg att du tog upp 535 e34 här me
köp inte säger jag tongue
dom flesta är slutkörda och du kan räkna med mycket fel om du inte köper en pedantskött för 40k ++
mercan är mer gubba bil och därför är det inte lika mycket 18 åringar med nytaget körkort lekt på varvstoppen med dom
jag köpte mig en 535a den höll 400 mil sen fick jag ras på den
det är svårt att hitta en 535 med M30B35 motor idag som inte är slutkörd
och att det är en bra motorkonstruktion vet jag inte
det är en förvånansvärt trött motor för att vara på hela 3.5 liter
samt att motorn går i kok är garanterat när man leker M30 motorn värsta svaghet

mercan
hm grymt bra bil snygg karossmässigt bra drivlina upphägning
väghållnigen klår BMWns med hästlängder
rosten är inte heller så farligt på W124 karossen
det värsta är vid handtagen på dörrar samt bagagelucka och framskärmarna
300 24V har en lite klenare topp konstruktion så ska man inte köra orginal så hänger toppen inte me länge
spricker vid hårda körningar om motorn inte är orginal
jag hade köpt en 12V även om det bara är 170hk i den så är det inga prbolem att klämma ur 200-240hk med lite småsaker ur den motorn
med allt orginal i toppen och botten på den motorn så finns det folk som klämmt ur över 350hk
så jag säger mercedes alla gånger
efter ha ägt flera BMWs och nu är inne på merca så kommer jag aldrig sluta köra mercedes

bra inlägg med mycket info, tackar. fast det där med väghållningen vet jag inte om jag tror på. ja då kan jag titta på 12v också. vad menar du med småsaker isåfall? kan iaf lite om trimning, menar du plana topp, extraktor o leka med tändning o sånt eller? jo jag håller med om att CE versionen är grymt snygg och slår bmwn lätt.

ang väghållnigen
mercan har dubbla länkarmar o det är något som BMWn saknar
jag har provat mig fram med min 535a o min brorsans 300E
samma sorts däck samma bredd samma storlek
inga dåliga fjädrar eller bussningar i någon av bilarna
samma kurva å väder med mera
535an klarade 150kmh innan fronten släppte
mercan klarade 180 innan baken släpte
har aldrig lyckats få en merca att släppa på framhjulen när man kör fort i en kurva
brukar va baken som slänger iväg

ang trimmning
så är det bara slänga på ett eftermarknads sprut då orginal är skit
typ vems eller ms funkar bra
extraktorgrenrör portad å plana topp
samt 2.5" hela vägen med rensad kat
bara där är du uppe över 210hk
sen kan man ju börja med annan kam å lite då är det inga problem att dra ur 250hk med e85

det låter bra. vilken hade bättre accelereation av dom två bilarna då?

You can't B serious, oh K

564 Inlägg
1 maj 2009
#25
Då jag inte vet som mycket om mercedes 300, förutom att det är snygg bil med mycket komfort och bra kvalite, så kan jag inte uttala mig om den så mycket.(bör vara en av mercedes bästa bilar hittils).

Däremot har jag haft 2st E34 525 och en E32 735 (samma motor som 535).

E34orna och E32orna är nog Bmw´s hittils bäst ihopskruvade bilar. Dom har en kassaskåpskänsla som dagens bmw inte liever upp till. (Anser jag, har testat massor och ägt en ny bmw).

-Motorn i 535an är mycket stryktålig. Det går dessutom att få upp den i rätt hygglig effekt med endast kamaxel och extraktorgrenrör.
-Det man bör se upp med är att topplockspackningen ALLTID går sönder efter ca 22000mil. Är den inte bytt än så får man ränka med att göra det inom snar framtid. (Då kan det ju samtidigt vara lämpligt med ny kamaxel.)
-Kontrollera oljeröret som smörjer kamaxeln under ventilkåpan. Det måste komma olja ur alla hålen, annars nöts kamaxeln ner ganska snabbt. Byt om dålig. (Billig och lätt att byta själv).
-Med fräscha bussningar i fram och bakvagn, samt med fräscha stötdämpare är den riktigt skön att både köra och åka i. Dessutom är den riktigt körglad!
-Försök att hitta en med diffbroms. Det blir lite roligare då. wink
-Det går fortfarande att hitta fräscha 535or som inte är "slutkörda". Alla bilar har inte ägts av 18 åringar. smile


//Johan

1 570 Inlägg
1 maj 2009
#26
marven skrev:
det låter bra. vilken hade bättre accelereation av dom två bilarna då?

530 185hk 8,6 (10,8)
535 211hk 7,7 (9,1)
300E 180hk 7,9 (8,5)
300E-24v 220hk 8,0 (7,8)

Detta gällde väl för bilarna som nya, kan ju vara lite si och så med den saken 20 år senare smile

källa: www.autopower.se & www.mercefreaken.com
Senast redigerat av henrikh (1 maj 2009)

551 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#27
henrikh skrev:
marven skrev:
det låter bra. vilken hade bättre accelereation av dom två bilarna då?

530 185hk 8,6 (10,8)
535 211hk 7,7 (9,1)
300E 180hk 7,9 (8,5)
300E-24v 220hk 8,0 (7,8)

Detta gällde väl för bilarna som nya, kan ju vara lite si och så med den saken 20 år senare smile

källa: www.autopower.se & www.mercefreaken.com

kollar på siffrorna, 24v måste väga mycket mer än vanliga. det talar mycket för mercedesen.. ska titta på lite bilar o se.

You can't B serious, oh K

264 Inlägg
1 maj 2009
#28
marven skrev:
henrikh skrev:
marven skrev:
det låter bra. vilken hade bättre accelereation av dom två bilarna då?

530 185hk 8,6 (10,8)
535 211hk 7,7 (9,1)
300E 180hk 7,9 (8,5)
300E-24v 220hk 8,0 (7,8)

Detta gällde väl för bilarna som nya, kan ju vara lite si och så med den saken 20 år senare smile

källa: www.autopower.se & www.mercefreaken.com

kollar på siffrorna, 24v måste väga mycket mer än vanliga. det talar mycket för mercedesen.. ska titta på lite bilar o se.

24v ligger på 1500kg ungefär. tiderna där 7,8 sekunder är lite i överkant om man ser på vår 24v iaf. det går o avverka det snabbare, sen så är 24v mycket snabbare om man fortsätter upp i högre hastigheter än 12v.
Senast redigerat av sv3nss0n (1 maj 2009)


8 Inlägg
1 maj 2009
#29
henrikh skrev:
marven skrev:
henrikh skrev:

180 med kat och 190 utan. smile

Det skiljer väldigt lite prestandamässigt mellan 12v och 24v konstigt nog. Så jag menar du kan lika gärna ta med den vanliga 300an i urvalet, kanske till och med coupén som är grymt snygg. Har hört "rykten" många gånger att den äldre 12ventilaren är mer slittålig. Min går som ett troll och har gått 36000mil.

Den går att tantköra på dryga litern om man vill. Jag hade valt en MB automat om jag skulle glida och en BMW med manuell om jag skulle ha något mer sportigt. Mercan är inte speciellt sportig att köra tycker jag, mer limousinaktig och biffig, väldigt speciell "tung" strykjärnskänsla på vägen. Det är därför jag inte vill leva utan en MB.

Många 124 är ju rätt slitna numera, det är till att leta lite om man ska slippa slipa rost tyvärr. Min granne hade en BMW 530 med sexan som funkade bra men de kan rosta minst lika friskt som mercorna, typ i dörrar och runt tanklocket.

Lite vanliga 124 fel är
1. Slitna bussningar i bakvagnen som gör väghållningen dålig skapar otrevliga dunkningar
2. Världens sämsta P-broms, kan bli rätt dyrt om man har otur
3. Rost i framskärmarna

lite rost skadar inte för jag har möjlighet o svetsa, spackla o lackera, är ute efter en bil som har bra motor o drivlina, skavanker på karossen kan jag som sagt fixa till, inga problem. men jag orkar inte med att börja ägandet med en motor renovering.

kan du berätta vad du menar med P bromsen? vad är det som klyddar?
har hört att mercornas enkel vindrutetorkare går sönder och att det är snordyrt o köpa en ny sån hux-flux grej

Dålig P-broms har man ju haft åtskilliga gånger på besiktningen. Vanligtvis måste man spänna vajern. Nu är min inne på verkstaden för vajern hade gått av invid torpedväggen så de måste riva hela panelen. Jag vet inte om det har med göra att man stampar ner p-bromsen med foten, om det blir extra belastning på vajern då. roll

Torkararmen kan man öppna upp lite då och då och smörja upp mekanismen på med typ wd40. Gör man inte det kan det slita det på torkarmotorn som brinner upp till slut. Märker man att torkaren går trögt och det luktar lite halvbränt i kupén, börja smörja bums! smile

wd40 är det nån sorts olja? skulle vilja ha mer spec ang producten?.. tongue tack

535 Inlägg
1 maj 2009
#30
Team-Adolfsson skrev:
ang väghållnigen
mercan har dubbla länkarmar o det är något som BMWn saknar
jag har provat mig fram med min 535a o min brorsans 300E
samma sorts däck samma bredd samma storlek
inga dåliga fjädrar eller bussningar i någon av bilarna
samma kurva å väder med mera
535an klarade 150kmh innan fronten släppte
mercan klarade 180 innan baken släpte
har aldrig lyckats få en merca att släppa på framhjulen när man kör fort i en kurva
brukar va baken som slänger iväg

Att mercedes har vassare väghållning än bmw var väl inte direkt någon nyhet.

Bara på ny asfalterad väg eller på racebana som bmw är snabbare, ibland.



Ett exempel:


E-klass kan piskas fram på krokiga vägar, även om de är gropiga och mer eller mindre gravt tjälskadade. Däcken behåller bettet i asfalten på ett imponerande sätt och bilen börjar aldrig studsa eller konstra på annat sätt.

Inte ens värsta konkurrenten BMW hänger med i de turerna. Knappast någon annan standardbil heller, för den delen.   

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=182
Senast redigerat av aha_100 (1 maj 2009)


dARKiE
5 031 Inlägg
1 maj 2009
#31
aha_100 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
ang väghållnigen
mercan har dubbla länkarmar o det är något som BMWn saknar
jag har provat mig fram med min 535a o min brorsans 300E
samma sorts däck samma bredd samma storlek
inga dåliga fjädrar eller bussningar i någon av bilarna
samma kurva å väder med mera
535an klarade 150kmh innan fronten släppte
mercan klarade 180 innan baken släpte
har aldrig lyckats få en merca att släppa på framhjulen när man kör fort i en kurva
brukar va baken som slänger iväg

Att mercedes har vassare väghållning än bmw var väl inte direkt någon nyhet.

Bara på ny asfalterad väg eller på racebana som bmw är snabbare, ibland.



Ett exempel:


E-klass kan piskas fram på krokiga vägar, även om de är gropiga och mer eller mindre gravt tjälskadade. Däcken behåller bettet i asfalten på ett imponerande sätt och bilen börjar aldrig studsa eller konstra på annat sätt.

Inte ens värsta konkurrenten BMW hänger med i de turerna. Knappast någon annan standardbil heller, för den delen.   

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=182

Mercedes har en väldigt fin viktdelning på sina bilar.
Märker jag tex, min 230CE mot min BMW 328 på krokiga vägar och då ändå min bmw moddad med extra krängninghämmare fram/bak under/i bilen.. Har inte en chans mot mercan när det svänger kraftigt trots HK skillnaden mellan en 230CE och 328:an..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
1 maj 2009
#32
henrikh skrev:
530 185hk 8,6 (10,8)
535 211hk 7,7 (9,1)
300E 180hk 7,9 (8,5)
300E-24v 220hk 8,0 (7,8)

530 med V8 (1993-1994) gör 0-100 på 7.7 sekunder enligt BMW.

Jag hade inte tittat på någon av dessa bilar om jag var ute efter en rödljusräser. Då hade jag tittat efter lätta turbobilar istället.

Mercedesen är nog roligare när det svänger. Men sedan ser jag inga fler fördelar med den jämfört med 530'n.
Jag tror inte den är snålare (trots två cylindrar mindre) och jag tror inte den är snabbare.
Av egen erfarenhet så stämmer inte BMW's 1,07 liter per mil för 530. Jag kör min på 0,8-0,9 blandad körning med lite V8-vrål då och då cool
Dessutom är det mysigt att kunna dra från 1000 varv och ändå få okej fart.

Det är inte svårt att hitta en pensionärskörd 530. Min har två tidigare ägare (varav en i tyskland och sedan en 60-årig präst).
Jag tror att en mindre V8 tilltalar lite fler äldre än en varvig 6'a.

Fast det är klart. Vissa gillar Mercedes och vissa gillar BMW. Det kommer alltid vara vi-mot-dem med två olika läger.
De bygger absolut inga dåliga bilar. Snygga har de också varit en gång i tiden..

Ingen av bilarna är ett dålig köp om man hittar ett välskött exemplar.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 maj 2009
#33
Darkie skrev:
aha_100 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
ang väghållnigen
mercan har dubbla länkarmar o det är något som BMWn saknar
jag har provat mig fram med min 535a o min brorsans 300E
samma sorts däck samma bredd samma storlek
inga dåliga fjädrar eller bussningar i någon av bilarna
samma kurva å väder med mera
535an klarade 150kmh innan fronten släppte
mercan klarade 180 innan baken släpte
har aldrig lyckats få en merca att släppa på framhjulen när man kör fort i en kurva
brukar va baken som slänger iväg

Att mercedes har vassare väghållning än bmw var väl inte direkt någon nyhet.

Bara på ny asfalterad väg eller på racebana som bmw är snabbare, ibland.

Ett exempel:

E-klass kan piskas fram på krokiga vägar, även om de är gropiga och mer eller mindre gravt tjälskadade. Däcken behåller bettet i asfalten på ett imponerande sätt och bilen börjar aldrig studsa eller konstra på annat sätt.

Inte ens värsta konkurrenten BMW hänger med i de turerna. Knappast någon annan standardbil heller, för den delen.   

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=182

Mercedes har en väldigt fin viktdelning på sina bilar.
Märker jag tex, min 230CE mot min BMW 328 på krokiga vägar och då ändå min bmw moddad med extra krängninghämmare fram/bak under/i bilen.. Har inte en chans mot mercan när det svänger kraftigt trots HK skillnaden mellan en 230CE och 328:an..

När det gäller Bmw vs. Mercedes och väghållning är det inte så mycket att disskutera, bilarna är likvärdiga sen finns det förstås nått exempel där Bmw är vassare och nått ex där Mercedes är vassare.

Men den stora skillnaden enligt mig är att en Bmw kommunicerar på ett annat sätt med föraren än en Mercedes, därför är det betydligt lättare att "känna vad man har" bilen i en Bmw. Och därmed tror jag folk har lättare för att köra fort i en Bmw än en MB.

Men angående valet, leta efter båda modellerna och ta det exemplar som känns friskt. Även om du tycker bättre om Mercan är en frisk Bmw roligare och bättre på alla sätt än en sunkig Mercedes.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
1 maj 2009
#34
Rquired skrev:
Även om du tycker bättre om Mercan är en frisk Bmw roligare och bättre på alla sätt än en sunkig Mercedes.

Det är väl klart som korvspad att en frisk BMW är roligare än en sunkig Mercedes?

Underligt argument tycker jag..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 570 Inlägg
1 maj 2009
#35
Cammy skrev:
wd40 är det nån sorts olja? skulle vilja ha mer spec ang producten?.. tongue tack

Den mest kända allroundsprayen som finns typ smile 5-56 är en annan. Det finns överallt, på mackar, ICA osv. Bra-att-ha produkt.

1 570 Inlägg
1 maj 2009
#36
aha_100 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
ang väghållnigen
mercan har dubbla länkarmar o det är något som BMWn saknar
jag har provat mig fram med min 535a o min brorsans 300E
samma sorts däck samma bredd samma storlek
inga dåliga fjädrar eller bussningar i någon av bilarna
samma kurva å väder med mera
535an klarade 150kmh innan fronten släppte
mercan klarade 180 innan baken släpte
har aldrig lyckats få en merca att släppa på framhjulen när man kör fort i en kurva
brukar va baken som slänger iväg

Att mercedes har vassare väghållning än bmw var väl inte direkt någon nyhet.

Bara på ny asfalterad väg eller på racebana som bmw är snabbare, ibland.



Ett exempel:


E-klass kan piskas fram på krokiga vägar, även om de är gropiga och mer eller mindre gravt tjälskadade. Däcken behåller bettet i asfalten på ett imponerande sätt och bilen börjar aldrig studsa eller konstra på annat sätt.

Inte ens värsta konkurrenten BMW hänger med i de turerna. Knappast någon annan standardbil heller, för den delen.   

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=182

Det är ju de nya modellerna. smile Vi har en trevlig 1988 vibe här. E34 vs W124.
Jag gillar båda designmässigt.

551 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#37
Rquired skrev:
Men angående valet, leta efter båda modellerna och ta det exemplar som känns friskt. Även om du tycker bättre om Mercan är en frisk Bmw roligare och bättre på alla sätt än en sunkig Mercedes.

japp men då vet jag, då hittar jag en frisk mercedes så blir det bra.
Senast redigerat av marven (1 maj 2009)

You can't B serious, oh K

Gödseldräng
4 529 Inlägg
1 maj 2009
#38
Darkie skrev:
aha_100 skrev:
Team-Adolfsson skrev:
ang väghållnigen
mercan har dubbla länkarmar o det är något som BMWn saknar
jag har provat mig fram med min 535a o min brorsans 300E
samma sorts däck samma bredd samma storlek
inga dåliga fjädrar eller bussningar i någon av bilarna
samma kurva å väder med mera
535an klarade 150kmh innan fronten släppte
mercan klarade 180 innan baken släpte
har aldrig lyckats få en merca att släppa på framhjulen när man kör fort i en kurva
brukar va baken som slänger iväg

Att mercedes har vassare väghållning än bmw var väl inte direkt någon nyhet.

Bara på ny asfalterad väg eller på racebana som bmw är snabbare, ibland.



Ett exempel:


E-klass kan piskas fram på krokiga vägar, även om de är gropiga och mer eller mindre gravt tjälskadade. Däcken behåller bettet i asfalten på ett imponerande sätt och bilen börjar aldrig studsa eller konstra på annat sätt.

Inte ens värsta konkurrenten BMW hänger med i de turerna. Knappast någon annan standardbil heller, för den delen.   

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=182

Mercedes har en väldigt fin viktdelning på sina bilar.
Märker jag tex, min 230CE mot min BMW 328 på krokiga vägar och då ändå min bmw moddad med extra krängninghämmare fram/bak under/i bilen.. Har inte en chans mot mercan när det svänger kraftigt trots HK skillnaden mellan en 230CE och 328:an..

jo men det är många som inte vet wink
har man inte provat en mercedes på en krogig väg så vet man inte
mercedes`s väghållning är väldigt underskattad
folk säger att BMW har sån extremt bra väghållning och att dom ligger bra på vägen
jag kan hålla med till en viss del det är en grymt rolig bil att köra
känns verkligen att det är lite sport över bilarna
MEN väghållningen är inte extremt bra för fem öre
orginal så kränger de som fan i framvagnen det gör inte en E klass tillexempel


551 Inlägg
1 maj 2009
Trådstartare
#39
Team-Adolfsson skrev:
Darkie skrev:
aha_100 skrev:

Att mercedes har vassare väghållning än bmw var väl inte direkt någon nyhet.

Bara på ny asfalterad väg eller på racebana som bmw är snabbare, ibland.



Ett exempel:


E-klass kan piskas fram på krokiga vägar, även om de är gropiga och mer eller mindre gravt tjälskadade. Däcken behåller bettet i asfalten på ett imponerande sätt och bilen börjar aldrig studsa eller konstra på annat sätt.

Inte ens värsta konkurrenten BMW hänger med i de turerna. Knappast någon annan standardbil heller, för den delen.   

http://www.vibilagare.se/zino.aspx?modelID=182

Mercedes har en väldigt fin viktdelning på sina bilar.
Märker jag tex, min 230CE mot min BMW 328 på krokiga vägar och då ändå min bmw moddad med extra krängninghämmare fram/bak under/i bilen.. Har inte en chans mot mercan när det svänger kraftigt trots HK skillnaden mellan en 230CE och 328:an..

jo men det är många som inte vet wink
har man inte provat en mercedes på en krogig väg så vet man inte
mercedes`s väghållning är väldigt underskattad
folk säger att BMW har sån extremt bra väghållning och att dom ligger bra på vägen
jag kan hålla med till en viss del det är en grymt rolig bil att köra
känns verkligen att det är lite sport över bilarna
MEN väghållningen är inte extremt bra för fem öre
orginal så kränger de som fan i framvagnen det gör inte en E klass tillexempel

Jag har alltid konstigt nog trott att bmw har haft bättre väghållning, alla pratar om hur bra bmw ligger på vägen bla bla o att mercedes bara e en mjuk bil som bara har komfort o inget annat.

You can't B serious, oh K

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 maj 2009
#40
John87 skrev:
Rquired skrev:
Även om du tycker bättre om Mercan är en frisk Bmw roligare och bättre på alla sätt än en sunkig Mercedes.

Det är väl klart som korvspad att en frisk BMW är roligare än en sunkig Mercedes?

Underligt argument tycker jag..

Jag hade lika gärna kunnat skriva att en frisk MB (eller varför inte Audi?) är roligare bättre än en sunkig Bmw. Poängen är den att det är bättre att hitta en frisk bil än just den man vill ha.

Ang. väghållningen är det som allt annat, en smakfråga. Det finns folk som anser att deras fwd volvo går bättre än någon av de bilar det pratas om här.

MB har mkt bra väghållning men jag håller personligen Bmw ett steg högre, till skillnad från Team-Adolfsson som gör tvärtom. Oavsett så är det ju uppenbart att TS fastnat för Mercedes

Och att en Bmw skulle kränga i framvagnen jämfört med en Merca är inget jag håller med om, tycker tvärtom att bmw är stum och lägger mycket av greppet fram. Vilket ofta resulterar i att bakvagnen kommer farande istället om man pressar den, en MB upplever jag neutralare. Lite tryggt understyrd när man pressat den förbi gränsen jämfört med Bmw skulle väl en motorjournalist uttrycka det som

Men att en Bmw skulle släppa fram när en Merca släpper bak i 30km/h högre fart, det är inget jag känner igen överhuvudtaget, förutsatt att båda bilarna är strikt orginal naturligtvis.
Senast redigerat av Rquired (1 maj 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök