2732
Sök

Volvo 855 -95 startar ej

Volvomekaniker
299 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#1
Min 855 startade inte en morgon när jag skulle köra till jobbet.

Bränse pumpen går men det finns ingen gnista.

Jag har bytt Kamaxelgivare
                  Vevaxelgivare
                  Tändspole+tändslutsteg
                  Styrenhet
                  Relä bränsesystem

Sen när jag provat byta dessa grejer så har bilen blivit konstig.

När man slår till tändningen så går kylfläkten på halvfart sen ökar den till fullt och sen stannar den.

Samtidigt så blinkar lamda lampan och tändspolen skickar gnister och bilen är inte igång.

Någon som har tips på vad det kan vara för fel??
Senast redigerat av Rille_745 (4 maj 2009)


8 250 Inlägg
30 april 2009
#2
Prova att byta huvudrelä


Volvomekaniker
299 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#3
var sitter det??


8 250 Inlägg
30 april 2009
#4
Ovanför kylaren, ett stort grått, det brukar stå fuel system main relay på det


Volvomekaniker
299 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Ovanför kylaren, ett stort grått, det brukar stå fuel system main relay på det

Provade att byta men den startar inte ändå


Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
4 maj 2009
#6
vad säger felkoderna då?
för du började väll där hoppas jag ? smile

Kör fort så hinner inget hända...

Volvomekaniker
299 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#7
Growe skrev:
vad säger felkoderna då?
för du började väll där hoppas jag ? smile

Bara felkod på turbo reglering men det är för den är trimmad.


Snål gnällspik
402 Inlägg
5 maj 2009
#9
Har du larm? Imobilizerproblem händer ju ibland , ofta kopplat till problem med tändningslåset. Larmrelät sitter ju över pedalerna 210-211, kanske kan man bara rycka ur det och testa? (jag spånar lite här.. :-)  )

Volvo S80 2,9.

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
5 maj 2009
#10
perzy skrev:
Har du larm? Imobilizerproblem händer ju ibland , ofta kopplat till problem med tändningslåset. Larmrelät sitter ju över pedalerna 210-211, kanske kan man bara rycka ur det och testa? (jag spånar lite här.. :-)  )

larm relät bryter endast startmotorn inget annat

eftersom det är en 95:a och det inte står något om imob så förutsätter jag att det inte sitter

Kör fort så hinner inget hända...

Snål gnällspik
402 Inlägg
5 maj 2009
#11
Ser på bilden av motorrummet att du inte har nån kalluftsslang från ECU'n till fronten. Då sugs varm luft från motorrummet in och det är nog inte så nyttigt i längden.

Volvo S80 2,9.

Volvomekaniker
299 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#12
Growe skrev:
perzy skrev:
Har du larm? Imobilizerproblem händer ju ibland , ofta kopplat till problem med tändningslåset. Larmrelät sitter ju över pedalerna 210-211, kanske kan man bara rycka ur det och testa? (jag spånar lite här.. :-)  )

larm relät bryter endast startmotorn inget annat

eftersom det är en 95:a och det inte står något om imob så förutsätter jag att det inte sitter

Nä det sitter inget orginallarm i men det sitter ett eftermonterat utan immo


Volvomekaniker
299 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#13
Alfzone skrev:
Kan det va jordfel nånstans???

Jag har mätt alla jordkablar från styrenheten och det är bra jord


Volvomekaniker
299 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#14
perzy skrev:
Har du larm? Imobilizerproblem händer ju ibland , ofta kopplat till problem med tändningslåset. Larmrelät sitter ju över pedalerna 210-211, kanske kan man bara rycka ur det och testa? (jag spånar lite här.. :-)  )

Jag hade ett larm innan men jag hade ingen fjärrkontroll så vi tog bort det men det kanske sitter något kvar av larmet som spärrar.

Jag har inget kopplingshema till det heller för jag vet inte vad det är för larm.


Snål gnällspik
402 Inlägg
8 maj 2009
#15
Är det volvos larm, det finns flera modeller av det,  så sitter det ett relä under pedalerna, plats 210 o 211 har jag för mig, det är ett stort relä som är rött eller svart.

Volvo S80 2,9.


Sök