4029
Sök

740 turbo, går det byta till 16v topp?

Skaune
26 juli 2009
#41
Daniel_89_Boy skrev:
NU är jag tillbacka. jag tänkte lite på det där med kolvarna från 16v som jag frågade om. för jag har rensat ur hela min bil från inredning o merkt att karossen är väldigt rostog så jag kommer att köpa en mycket betre caros med väldigt lite rost en 740 GLT 16v o sen ska jag plocka ner hela B230ET motorn o byta lager o allt då tänkte jag kan jag inte licka gärna ta kolvarna från 16v motron eller klarar dom inta av trycket. jag byter kolv ringar med då nöär jag byter alla lager pakningar o pack boxar. för min B230ET har ju trots allt gåt 31000 nonting. tack för svar

Lite OT men fan vad jobbigt det är att läsa när du skriver så!!!

467 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#42
Axor skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
NU är jag tillbacka. jag tänkte lite på det där med kolvarna från 16v som jag frågade om. för jag har rensat ur hela min bil från inredning o merkt att karossen är väldigt rostog så jag kommer att köpa en mycket betre caros med väldigt lite rost en 740 GLT 16v o sen ska jag plocka ner hela B230ET motorn o byta lager o allt då tänkte jag kan jag inte licka gärna ta kolvarna från 16v motron eller klarar dom inta av trycket. jag byter kolv ringar med då nöär jag byter alla lager pakningar o pack boxar. för min B230ET har ju trots allt gåt 31000 nonting. tack för svar

Lite OT men fan vad jobbigt det är att läsa när du skriver så!!!

vadå OT

Skaune
26 juli 2009
#43
Daniel_89_Boy skrev:
Axor skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
NU är jag tillbacka. jag tänkte lite på det där med kolvarna från 16v som jag frågade om. för jag har rensat ur hela min bil från inredning o merkt att karossen är väldigt rostog så jag kommer att köpa en mycket betre caros med väldigt lite rost en 740 GLT 16v o sen ska jag plocka ner hela B230ET motorn o byta lager o allt då tänkte jag kan jag inte licka gärna ta kolvarna från 16v motron eller klarar dom inta av trycket. jag byter kolv ringar med då nöär jag byter alla lager pakningar o pack boxar. för min B230ET har ju trots allt gåt 31000 nonting. tack för svar

Lite OT men fan vad jobbigt det är att läsa när du skriver så!!!

vadå OT

OT= Off topic, hade inte med ämnet att göra.

467 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#44
Axor skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
Axor skrev:

Lite OT men fan vad jobbigt det är att läsa när du skriver så!!!

vadå OT

OT= Off topic, hade inte med ämnet att göra.

vet du inget om minfråga då? feresten jag ska byta B230ET motorn till den andra carossen sen

Forummoderator
26 343 Inlägg
26 juli 2009
#45
Daniel_89_Boy skrev:
Axor skrev:
Daniel_89_Boy skrev:

vadå OT

OT= Off topic, hade inte med ämnet att göra.

vet du inget om minfråga då? feresten jag ska byta B230ET motorn till den andra carossen sen

Ursäkta men vart var frågan i den långa texten ovanför?
Inget illa menat. Har en kusin som har dyslexi men det är samma sak där. Jag har svårigheter att läsa hennes texter också.
Därför jag undrar. Ta det hellre kortfattat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

467 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
#46
AirOne skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
Axor skrev:

OT= Off topic, hade inte med ämnet att göra.

vet du inget om minfråga då? feresten jag ska byta B230ET motorn till den andra carossen sen

Ursäkta men vart var frågan i den långa texten ovanför?
Inget illa menat. Har en kusin som har dyslexi men det är samma sak där. Jag har svårigheter att läsa hennes texter också.
Därför jag undrar. Ta det hellre kortfattat.

oki jag har en 740 TIC o nu har jag plockat dän allt i för att jag ska byta till svart inredning. men då merkte jag att rostlagningen i gålv o allt var så dåligt så jag låter motorn sitta kvar i den så kan jag köra lite som jag vill med den carosen. sen ska jag köpa en typ rost fri caros med 16v o då ska jag seta det på B230ETn som jag ska renuvera helt. då undrade jag om man kunde ta 16v kolvarna istellet för att svarva 3mm på turbo kolvarna. inte så kort fattat men i alla fal då ska turbo motorn i den nya carosen

300 Inlägg
27 juli 2009
#47
som jag fattar de så vill du sätta i 16v kolvar i din b230ET? ja de funkar


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 juli 2009
#48
men tänk på att du måste svarva ner 16v kolvarna också om du ska köra med överladdning.

Du måste svarva en likadan "håla" som turbokolvarna har.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

10 287 Inlägg
27 juli 2009
#49
Vad skall du med B230ET motorn till? Turbokonvertera B234F direkt istället i den 740-16V du tänker köpa.

Men för att veta om det du har tänkt dig är vettigt så måste vi få svar på:

1: vad har du för effektmål?

2: vad har du för budget?

3: Hur skall bilen användas? Busbil eller en bil som du är beroende av dagligen?

4: Vilka mek-resurser och mek-vana har du själv?


Och du inser att du inte kan besikta (lagligt) efter detta va.

/Göran



Daniel_89_Boy skrev:
oki jag har en 740 TIC o nu har jag plockat dän allt i för att jag ska byta till svart inredning. men då merkte jag att rostlagningen i gålv o allt var så dåligt så jag låter motorn sitta kvar i den så kan jag köra lite som jag vill med den carosen. sen ska jag köpa en typ rost fri caros med 16v o då ska jag seta det på B230ETn som jag ska renuvera helt. då undrade jag om man kunde ta 16v kolvarna istellet för att svarva 3mm på turbo kolvarna. inte så kort fattat men i alla fal då ska turbo motorn i den nya carosen

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
27 juli 2009
#50
Igentligen så har sharky rätt, rätta mig om jag har fel nu grabbar...

men räcker det inte med att göra följande för att bygga om en 16v till turbo.

1: svarva ner kolvarna (kompsänka)

2: bygga ett grenrör.

3: fixa oljeanslutningarna till turbon.

4: bygga dit IC.

5: mappa.

Det borde räcka till 250-300hk ? eller är jag helt ute och cyklar?

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 021 Inlägg
27 juli 2009
#51
inge illat menat men om du precis fått reda på att 16v har 2 kamhjul istället för 1 så kanske inte detta är något för dig, syftar på dit andra inlägg i tråden.


467 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#52
142R skrev:
som jag fattar de så vill du sätta i 16v kolvar i din b230ET? ja de funkar

ja det var det jag tämkte men moste jag endå komp sänka den då?

467 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#53
AcesHigh666 skrev:
men tänk på att du måste svarva ner 16v kolvarna också om du ska köra med överladdning.

Du måste svarva en likadan "håla" som turbokolvarna har.

oki jag har inte haft motorn i sär så vet inte hur kolvarna ser ut vet bara hur B21A kolvarser ut. men i så fall lemnar jag dom till non som kan svarva dom

467 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#54
Rille0 skrev:
inge illat menat men om du precis fått reda på att 16v har 2 kamhjul istället för 1 så kanske inte detta är något för dig, syftar på dit andra inlägg i tråden.

jo jag läste i genom hela tråden det låter såm jag är hel korkad. fast jag vet att det är 2 kam jul på 16v

467 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
#55
Sharky skrev:
Vad skall du med B230ET motorn till? Turbokonvertera B234F direkt istället i den 740-16V du tänker köpa.

Men för att veta om det du har tänkt dig är vettigt så måste vi få svar på:

1: vad har du för effektmål?

2: vad har du för budget?

3: Hur skall bilen användas? Busbil eller en bil som du är beroende av dagligen?

4: Vilka mek-resurser och mek-vana har du själv?


Och du inser att du inte kan besikta (lagligt) efter detta va.

/Göran



Daniel_89_Boy skrev:
oki jag har en 740 TIC o nu har jag plockat dän allt i för att jag ska byta till svart inredning. men då merkte jag att rostlagningen i gålv o allt var så dåligt så jag låter motorn sitta kvar i den så kan jag köra lite som jag vill med den carosen. sen ska jag köpa en typ rost fri caros med 16v o då ska jag seta det på B230ETn som jag ska renuvera helt. då undrade jag om man kunde ta 16v kolvarna istellet för att svarva 3mm på turbo kolvarna. inte så kort fattat men i alla fal då ska turbo motorn i den nya carosen


varför konvertera om B234F motorn? det är ju mer häst i en ET motor en en FT motor?
1. jag vet inte ricktigt men lite över 300 så det går att drifta lite roligt med den.
2.
3.det ska vara en bus fin bil:P sommar bil
4. det mesta har vi. har inte hålt på med bilar så mycket men lär mig fort
varför skulle det inte gå att besiktigaden lagligt?

2 021 Inlägg
27 juli 2009
#56
Daniel_89_Boy skrev:
varför konvertera om B234F motorn? det är ju mer häst i en ET motor en en FT motor?
1. jag vet inte ricktigt men lite över 300 så det går att drifta lite roligt med den.
2.
3.det ska vara en bus fin bil:P sommar bil
4. det mesta har vi. har inte hålt på med bilar så mycket men lär mig fort
varför skulle det inte gå att besiktigaden lagligt?

Det går inte o besikta för du har ändrat på motorn, såvida inte besiktningsgubben är blind så får du aldrig igenom den.


4 001 Inlägg
27 juli 2009
#57
Du bör nog läsa på lite mer annars kommer detta aldrig bli bra, här är några nyttiga trådar:

1. Besiktiga med annan motor http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245
2. Förbränningsmotorlära http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=50493


läs igenom dessa och se till att du förstår hur det mesta funkar och fortsätt därefter att fråga om hjälp.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

402 Inlägg
28 juli 2009
#58
Daniel_89_Boy skrev:
Sharky skrev:
Vad skall du med B230ET motorn till? Turbokonvertera B234F direkt istället i den 740-16V du tänker köpa.

Men för att veta om det du har tänkt dig är vettigt så måste vi få svar på:

1: vad har du för effektmål?

2: vad har du för budget?

3: Hur skall bilen användas? Busbil eller en bil som du är beroende av dagligen?

4: Vilka mek-resurser och mek-vana har du själv?


Och du inser att du inte kan besikta (lagligt) efter detta va.

/Göran



Daniel_89_Boy skrev:
oki jag har en 740 TIC o nu har jag plockat dän allt i för att jag ska byta till svart inredning. men då merkte jag att rostlagningen i gålv o allt var så dåligt så jag låter motorn sitta kvar i den så kan jag köra lite som jag vill med den carosen. sen ska jag köpa en typ rost fri caros med 16v o då ska jag seta det på B230ETn som jag ska renuvera helt. då undrade jag om man kunde ta 16v kolvarna istellet för att svarva 3mm på turbo kolvarna. inte så kort fattat men i alla fal då ska turbo motorn i den nya carosen


varför konvertera om B234F motorn? det är ju mer häst i en ET motor en en FT motor?
1. jag vet inte ricktigt men lite över 300 så det går att drifta lite roligt med den.
2.
3.det ska vara en bus fin bil:P sommar bil
4. det mesta har vi. har inte hålt på med bilar så mycket men lär mig fort
varför skulle det inte gå att besiktigaden lagligt?

Tja, har läst igenom tråden o det verkar som att du håller på att ta dej vatten över huvet. Inge illa menat alltså men att byta till 16v topp är ett ganska så stort projekt o ska du bara ha upp bilen i ca 300 hk så finns det ingen större anledning då det utan problem går att plocka det med 8v topp.
O ditt argument "varför använda ft motorn när et motorn har mera häst orginal" det är ungefär som att säga att du inte ska använda en gl kaross för att en turbokaross har mera hk.
Det är inte blocket som bestämmer hur mycke hästar du ska ha, visst att du får ut mer om du har större cylindervolym o så men den ska du jue inte ändra iaf.
Så ja rekomenderar dej att bygga på en 8v istället, blir bara massa mer jobb att göra en 16v turbo.
Har du ens tänkt på att ditt styrsystem kanske inte alls passar bra ihop med 16v?

Bonntrimmare
620 Inlägg
28 juli 2009
#59
har bara snabb läst tråden men det lättaste om du ska köra 16V turbo är att behålla 16 ventilarns orginal block men antingen svarva av dom kolvarna lite för att sänka kompet eller sätta i turbo kolvar som du fräser ventilspår i för det är ganska jobbigt att bygga om remdrivningen och hitta en rem som passar.

MVH Daniel

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Avstängd
424 Inlägg
28 juli 2009
#60
Tror nog inte riktigt du ska ge dig in på något topp byte. Läs litegranna först så du lär dig grunderna.

Mvh

team Svineri. Volvos under construction.


Sök