3015
Sök

Uppgradering kkk k24 turbo?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjena har hittat en uppgradering på GIKs hemsida till min k24 turbo som suttit på en s2a å nu undrar ja vad de blir för skillnad om ja köper det å sätter dit ?

P.S det står att det bara är kompressor huset som ska bytas i den uppgtaderingen...

http://gikturbo.se/uppgraderingsturbo.a … =subfolder

Mvh Markus
Senast redigerat av sjovold (6 maj 2009)

----->Strippen S2<-----

VCRACING

41 Inlägg
6 maj 2009
#2
Är absolut inte säker, så du behöver ju inte ta mig så seriöst men ... smile

Jag har från något håll hört att det är något man byter ut på en K24 så att den ska klara av lite högre laddtryck. Skulle möjligtvis kunna vara kompressorhuset.. ?

Som sagt, inte säker. Så du får vänta på att någon som vet svarar.

MVH Linus


Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#3
lajnuzz skrev:
Är absolut inte säker, så du behöver ju inte ta mig så seriöst men ... smile

Jag har från något håll hört att det är något man byter ut på en K24 så att den ska klara av lite högre laddtryck. Skulle möjligtvis kunna vara kompressorhuset.. ?

Som sagt, inte säker. Så du får vänta på att någon som vet svarar.

MVH Linus

joo de tänkte ja med smile hoppas att de är så för uppgraderingen kostar j bara 700 tongue

kan ju vänta se om nån annan kommer med nå bra svar tongue

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 maj 2009
#4
Jag har för mig att lagerna byts ut, för original är inte bra alls.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#5
TurbOla skrev:
Jag har för mig att lagerna byts ut, för original är inte bra alls.

aha smile e de nå man kan göra själv lr? antar att det är 360 graders lager eller?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 maj 2009
#6
Tja, klart man kan göra det själv...
men sen bör ju turbinaxeln balanseras.

Annars kan det bli riktigt obehagligt om turbinaxeln vibrerar sådär obehagligt vid 180 000 varv i minuten... wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#7
TurbOla skrev:
Tja, klart man kan göra det själv...
men sen bör ju turbinaxeln balanseras.

Annars kan det bli riktigt obehagligt om turbinaxeln vibrerar sådär obehagligt vid 180 000 varv i minuten... wink

aha hmm då vart de sämmre de måste man nog skicka iväg den för att göra sad

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 688 Inlägg
14 juni 2009
#8
sjovold skrev:
TurbOla skrev:
Jag har för mig att lagerna byts ut, för original är inte bra alls.

aha smile e de nå man kan göra själv lr? antar att det är 360 graders lager eller?

Har mailat GIK angående 360lager och det finns inte rakt av till k24, måste byggas om en del.
Så det är det nog inte sad

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#9
Losgard skrev:
sjovold skrev:
TurbOla skrev:
Jag har för mig att lagerna byts ut, för original är inte bra alls.

aha smile e de nå man kan göra själv lr? antar att det är 360 graders lager eller?

Har mailat GIK angående 360lager och det finns inte rakt av till k24, måste byggas om en del.
Så det är det nog inte sad

mailade dom ja med men de fans inge riktigt kit utan en hel turbo å den skulle dom ha ca 10k för :S

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 688 Inlägg
14 juni 2009
#10
sjovold skrev:
Losgard skrev:
sjovold skrev:

aha smile e de nå man kan göra själv lr? antar att det är 360 graders lager eller?

Har mailat GIK angående 360lager och det finns inte rakt av till k24, måste byggas om en del.
Så det är det nog inte sad

mailade dom ja med men de fans inge riktigt kit utan en hel turbo å den skulle dom ha ca 10k för :S

Lustigt,  frågade nämligen om det fanns 360lager att tillgå.
Fick dock ett annat svar än dig, saxar rakt ur mailet:

"Hej,

Finns tyvärr inget som passar utan mycket stora modifieringar.


Med vänlig hälsning / Best regards, Peter
GIK Turboteknik AB
Tagenevägen 30
S-425 37 Hisings Kärra
Sweden
Tel  +46 31 571220
Fax +46 31 572027
www.gikturbo.se"

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
14 juni 2009
Trådstartare
#11
Losgard skrev:
sjovold skrev:
Losgard skrev:

Har mailat GIK angående 360lager och det finns inte rakt av till k24, måste byggas om en del.
Så det är det nog inte sad

mailade dom ja med men de fans inge riktigt kit utan en hel turbo å den skulle dom ha ca 10k för :S

Lustigt,  frågade nämligen om det fanns 360lager att tillgå.
Fick dock ett annat svar än dig, saxar rakt ur mailet:

"Hej,

Finns tyvärr inget som passar utan mycket stora modifieringar.


Med vänlig hälsning / Best regards, Peter
GIK Turboteknik AB
Tagenevägen 30
S-425 37 Hisings Kärra
Sweden
Tel  +46 31 571220
Fax +46 31 572027
www.gikturbo.se"

aha va konstigt fast ja vet inte om dom fattade vilken k24 ja menade dom kanske menade dom till volvo

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 688 Inlägg
15 juni 2009
#12
sjovold skrev:
Losgard skrev:
sjovold skrev:

mailade dom ja med men de fans inge riktigt kit utan en hel turbo å den skulle dom ha ca 10k för :S

Lustigt,  frågade nämligen om det fanns 360lager att tillgå.
Fick dock ett annat svar än dig, saxar rakt ur mailet:

"Hej,

Finns tyvärr inget som passar utan mycket stora modifieringar.


Med vänlig hälsning / Best regards, Peter
GIK Turboteknik AB
Tagenevägen 30
S-425 37 Hisings Kärra
Sweden
Tel  +46 31 571220
Fax +46 31 572027
www.gikturbo.se"

aha va konstigt fast ja vet inte om dom fattade vilken k24 ja menade dom kanske menade dom till volvo

Kom på att jag frågade efter 360lager till 7200an, kanske rent av är samma rep.satser me lager osv.
Säker är jag däremot inte. smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Forummoderator
10 576 Inlägg
15 juni 2009
#13
Losgard skrev:
sjovold skrev:
Losgard skrev:

Lustigt,  frågade nämligen om det fanns 360lager att tillgå.
Fick dock ett annat svar än dig, saxar rakt ur mailet:

"Hej,

Finns tyvärr inget som passar utan mycket stora modifieringar.


Med vänlig hälsning / Best regards, Peter
GIK Turboteknik AB
Tagenevägen 30
S-425 37 Hisings Kärra
Sweden
Tel  +46 31 571220
Fax +46 31 572027
www.gikturbo.se"

aha va konstigt fast ja vet inte om dom fattade vilken k24 ja menade dom kanske menade dom till volvo

Kom på att jag frågade efter 360lager till 7200an, kanske rent av är samma rep.satser me lager osv.
Säker är jag däremot inte. smile

Tyvärr är det ofta frågetecken kring uppgtraderingar och svar från GIK, läs denna tråd tex http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=137314

Det är ju tråkigt om man investerar pengar på fel saker fastän att man frågat efter rätt prylar...




http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=137314

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 062 Inlägg
15 juni 2009
#14
Det dem menar med dem där "paketen" är att dem sätter inte på dem på tex en vanlig k24 som du köper utan vill du ha ett större komp.hus så kostar det 700 extra

EX en vanlig k24 säger vi kostar 9300kr och med komphuset så kostar den 10000kr. Fattar du??

dem säljer inte grejjerna lösa ut till kund utan bara till agg dem renoverar om du då vill ha den uppgraderingen

Mvh Jocke

Team Björkeryd

1 688 Inlägg
16 juni 2009
#15
Losgard skrev:
sjovold skrev:
Losgard skrev:

Lustigt,  frågade nämligen om det fanns 360lager att tillgå.
Fick dock ett annat svar än dig, saxar rakt ur mailet:

"Hej,

Finns tyvärr inget som passar utan mycket stora modifieringar.


Med vänlig hälsning / Best regards, Peter
GIK Turboteknik AB
Tagenevägen 30
S-425 37 Hisings Kärra
Sweden
Tel  +46 31 571220
Fax +46 31 572027
www.gikturbo.se"

aha va konstigt fast ja vet inte om dom fattade vilken k24 ja menade dom kanske menade dom till volvo

Kom på att jag frågade efter 360lager till 7200an, kanske rent av är samma rep.satser me lager osv.
Säker är jag däremot inte. smile

Rättar mig själv, k24 som sitter på audi s-modeller original, k24 7000 har k24 lagerhus.
k24 7200 är ett k26 lagerhus med 6ans avgashus och någon skum kompressor och har därför en helt annan lagersats än vanliga k24an smile

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

904 Inlägg
17 juni 2009
#16
Slänger väll in ett inlägg jag också då smile

K24 som sjovold har kommer från en S2 eller S4... jaaa sak samma, den heter iaf
K24 7000 och maxar runt 280-300hk beroende på vem man frågar, max laddtryck är runt 1.5 bar

Sedan så finns K24 till RS2, den heter K24 7200 och har en K26 avgasdel å en hybrid av K24 kompressor del. Denna turbo maxar runt 360hk

Om jag fattar GIKs hemsida rätt så har dom en komplett K26/27, den har en K26 avgasdel och passar direkt på S2 grenrör, och K27 kompressor del. Denna turbo pallar 420-470hk beroende på storlek på avgashuset. Dock är dom ganska dyr, och vädligt gammal teknink = seeg spoolup

Vore jag dig sjovold hade jag letat en RS2 turbo, eller byta grenrör å köra på nå Kina turbo annars kommer de sprinag iväg bra i pris.
Senast redigerat av MrVain (17 juni 2009)

De ska va gött å leva

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
17 juni 2009
Trådstartare
#17
MrVain skrev:
Slänger väll in ett inlägg jag också då smile

K24 som sjovold har kommer från en S2 eller S4... jaaa sak samma, den heter iaf
K24 7000 och maxar runt 280-300hk beroende på vem man frågar, max laddtryck är runt 1.5 bar

Sedan så finns K24 till RS2, den heter K24 7200 och har en K26 avgasdel å en hybrid av K24 kompressor del. Denna turbo maxar runt 360hk

Om jag fattar GIKs hemsida rätt så har dom en komplett K26/27, den har en K26 avgasdel och passar direkt på S2 grenrör, och K27 kompressor del. Denna turbo pallar 420-470hk beroende på storlek på avgashuset. Dock är dom ganska dyr, och vädligt gammal teknink = seeg spoolup

Vore jag dig sjovold hade jag letat en RS2 turbo, eller byta grenrör å köra på nå Kina turbo annars kommer de sprinag iväg bra i pris.

joo de e ju sant grenrör e absolut omöjligt att byta, isf får de bli en RS2 Turbo

kan man ladda mer med en sån eller ger den bara mer effekt vid det laddtrycket?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

1 867 Inlägg
17 juni 2009
#18
Det finns andra hybrider att tillgå, bland annat K26 avgasdel med Garrett lagerdel och GT3071 kompressor. Möjligheterna är oändliga egentligen. wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 688 Inlägg
17 juni 2009
#19
MrVain skrev:
Slänger väll in ett inlägg jag också då smile

K24 som sjovold har kommer från en S2 eller S4... jaaa sak samma, den heter iaf
K24 7000 och maxar runt 280-300hk beroende på vem man frågar, max laddtryck är runt 1.5 bar

Sedan så finns K24 till RS2, den heter K24 7200 och har en K26 avgasdel å en hybrid av K24 kompressor del. Denna turbo maxar runt 360hk

Om jag fattar GIKs hemsida rätt så har dom en komplett K26/27, den har en K26 avgasdel och passar direkt på S2 grenrör, och K27 kompressor del. Denna turbo pallar 420-470hk beroende på storlek på avgashuset. Dock är dom ganska dyr, och vädligt gammal teknink = seeg spoolup

Vore jag dig sjovold hade jag letat en RS2 turbo, eller byta grenrör å köra på nå Kina turbo annars kommer de sprinag iväg bra i pris.

K24 på rs2 har helt annan kompressor än den på k24 från s2/s4, bifogar bild.
Rs2ans kompressor på bilden e dock moddad med 3" anslutning på sugsidan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/26738/681504_pc0lew.jpg
Senast redigerat av Losgard (17 juni 2009)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

904 Inlägg
19 juni 2009
#20
Losgard skrev:
MrVain skrev:
Slänger väll in ett inlägg jag också då smile

K24 som sjovold har kommer från en S2 eller S4... jaaa sak samma, den heter iaf
K24 7000 och maxar runt 280-300hk beroende på vem man frågar, max laddtryck är runt 1.5 bar

Sedan så finns K24 till RS2, den heter K24 7200 och har en K26 avgasdel å en hybrid av K24 kompressor del. Denna turbo maxar runt 360hk

Om jag fattar GIKs hemsida rätt så har dom en komplett K26/27, den har en K26 avgasdel och passar direkt på S2 grenrör, och K27 kompressor del. Denna turbo pallar 420-470hk beroende på storlek på avgashuset. Dock är dom ganska dyr, och vädligt gammal teknink = seeg spoolup

Vore jag dig sjovold hade jag letat en RS2 turbo, eller byta grenrör å köra på nå Kina turbo annars kommer de sprinag iväg bra i pris.

K24 på rs2 har helt annan kompressor än den på k24 från s2/s4, bifogar bild.
Rs2ans kompressor på bilden e dock moddad med 3" anslutning på sugsidan.
http://www1.garaget.org/gallery/archive … pc0lew.jpg

Jag skrev ju att den har en annan K24 del?

De ska va gött å leva


Sök