2716
Sök

Vatteinsprutning på en diesel

152 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#1
Ett vanligt trick för att höja effekten i motorerna som används inom tractorpulling är att sänka kompressionen,höja laddtrycket och spruta in vatten. Detta ger tillsammns effekter bortåt 10000 hästar.
Det borde gå att boosta en sugdiesel i en bil med vattensprut,frågan är väl mest: Ska det in samtidigt som bränslet (paralell spridare) eller via insugsröret? Det senare verkar ologiskt som effekthöjande då det borde motarbeta kolven ytterligare i kompressionstakten (värme bildas och vattnet expanderar till ånga).

Någon som vet hur det funkar det där?

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
8 maj 2009
#2
det är inte mycket att fundera på tuvär, hela grejen med vatten insprut bygger på att kyla och som "bi produkt" höjs effekten.
en diesel motor med vatten insprut är inget du bara monterar dit och kör, det krävs mycket värme för att allt ska funka och starkare stakar, vev,kolvar typ rubbet.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

152 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#3
Jo...Jag vet att belastningen är stor,men det går att montera på insuget för att spara motorn,och "sota ur"den något. Men den s.k. effekthöjning som en tillverkare påstod att det skulla vara,kanske skulle kunna vara en sanning på en turbodiesel då möjligen?

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
8 maj 2009
#4
ja med en turbo har du bättre chanser men det krävs ändå mycket till innan det blir resultat.
om det är ursotning du är ute efter så ska det finnas en pedal till höger big_smile

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Supraman
2 300 Inlägg
8 maj 2009
#5
på en sug diesel utan höjd komp mm e det ganska meningslöst

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

152 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#6
utan höjd komp? Jag har 22,5 : 1 på Cadden-vet inte om det går att få så mycket mer...
Sota ur med högerfoten? Det är väl då det kolar som värst! *skratt*

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Blyfot och motor dödare
388 Inlägg
8 maj 2009
#7
tittade lite närmare på vilken motor du har å den "konverterade" 350 är inget annat än en stor klump skrot. så jag skulle rekomendera att häva i 6.5 TD då får du mer newton under locket om du är på jakt av effekt.

Det är alltid lika kul att gasa tills det rasar då får man ju skruva isär å upgraddera.
Jag har alltid rätt förutom när jag har fel.
grattis å lycka te...

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 maj 2009
#8
_Butcher_ skrev:
tittade lite närmare på vilken motor du har å den "konverterade" 350 är inget annat än en stor klump skrot. så jag skulle rekomendera att häva i 6.5 TD då får du mer newton under locket om du är på jakt av effekt.

Håller med den här killen. Stenklart.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

152 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#9
Jo 5.7'an ÄR ett bojsänke! MEN den är INTE konverterad som man kanske tror. Blocket är kraftigare,lagerlägena större och sen är allt hopslängt med lite väl klena bultar...
Planen är ARP komponenter och lite andra modifieringar-de ska visst hålla för turbo efteråt!
Jag är ute efter en hållbar originalmotor i Cadden-men jag har en Fenmerca som jag ska stoppa i en 3.0diesel i... DEN ska däremot trimmas en del.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

152 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#10
Siarnaq skrev:
_Butcher_ skrev:
tittade lite närmare på vilken motor du har å den "konverterade" 350 är inget annat än en stor klump skrot. så jag skulle rekomendera att häva i 6.5 TD då får du mer newton under locket om du är på jakt av effekt.

Håller med den här killen. Stenklart.

Far din säljer gärna delarna som krävs för ombyggnationen,och du har väl åkt i den ni hade?

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 maj 2009
#11
SevilleDiesel skrev:
Far din säljer gärna delarna som krävs för ombyggnationen,och du har väl åkt i den ni hade?

Jarå, det är bara att kontakta han om vad du ska ha, eller vad du vill hitta. smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
8 maj 2009
#12
Det du borde söka efter om du är intresserad är "vatten och metanol insprutning" men effekt vinsten är inte så stor.. på min bil ger det ca 10-15hk och med en sänkt avgastemp vilket är önskvärt!

Dessa kit är inte billiga kostar runt 4000kr

montering,
Box som kopplas in till bilen och en nossel så nära insuget som möjligt vatten och metanol blandas 50/50

Om du vill ha mer ingående svar rekomenderar jag dig att ställa frågan på www.dieselclubsweden.se wink

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

152 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#13
Tackar för adressen! Men jag är egentligen bara nyfiken på hur det där funkar... Troligen blir det bara överladdning i någon form om jag skrämmer någon motor-Tillräckligt med arbete bara det..

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

1 072 Inlägg
8 maj 2009
#14
SevilleDiesel skrev:
Tackar för adressen! Men jag är egentligen bara nyfiken på hur det där funkar... Troligen blir det bara överladdning i någon form om jag skrämmer någon motor-Tillräckligt med arbete bara det..

Byte till Japs kanske wink big_smile


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
8 maj 2009
#15
sik skrev:
SevilleDiesel skrev:
Tackar för adressen! Men jag är egentligen bara nyfiken på hur det där funkar... Troligen blir det bara överladdning i någon form om jag skrämmer någon motor-Tillräckligt med arbete bara det..

Byte till Japs kanske wink big_smile

Det är som att byta från en mild förkylning till en aggressiv form av AIDS?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

152 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#16
Siarnaq skrev:
sik skrev:
SevilleDiesel skrev:
Tackar för adressen! Men jag är egentligen bara nyfiken på hur det där funkar... Troligen blir det bara överladdning i någon form om jag skrämmer någon motor-Tillräckligt med arbete bara det..

Byte till Japs kanske wink big_smile

Det är som att byta från en mild förkylning till en aggressiv form av AIDS?

Ni kan ju  få vem som helst mörkrädd!
Tanten har en mazda-det får räcka att skruva på den. Jag rider nog hellre på en åsna än äger en jap!
Annars så är det nog mest p.g.a. brist på lokal som jag inte längre tycker det e kul att skruva. Å diesel bara går å går-fast slöare.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

152 Inlägg
9 maj 2009
#17
tror bra på iden med vatteninsprutningen oavsett vilken motor man åker på.

till turbo är det en lysande ide då det både kyler samtidigt som vattnet i sig självt innehåller syremolekyler och därigenom får man ju lite extra syre som man kan tillsätta bränsle till.

sen håller ju vattnet motorn ren.

så turbomata för guds skull, intercooler och vatteninsprutning så får du ladda som rackarns:) 

på vintern tillsätter man metanol i vattnet för att förhindra frysning.

mvh jake

It´s Better to burn out than fade away

26 maj 2009
#18
Som du tidigare nämnde med tractorpulling metoden så är det så att en dieselmotor antänder bränslet med hjälp av den enorma värme som uppstår när luften komprimeras, I en vanlig turbodisel har du möjligtvis max 2 bars övertryck i cylindern vilket inte alls är mycket men i en Prostock/superstock traktor har du uppemot 16 bars övertryck vilket gör att värmen blir enormt hög när den komprimeras och därför sprutar man in vatten i cylindrarna för att kyla inte för att öka effekten. Och bakom dom 10 000 hk du pratade om så ligger bara laddtrycket som grund, Dom bygger topp locken från grunden, svarvar sina egna kolvar osv för att få ut max effekten ur motorn som tro det eller ej är byggd på ett original traktor block i gjutjärn . 
Meckar själv för ett tractorpulling team så jag vet hur det går till. smile
Lycka till med trimmandet.


Sothora <3
1 201 Inlägg
26 maj 2009
#19
om du ska trimma mercedes 300 diesel rekomederar ja det heliga receptet:

Mynä pump
turbo modell stor
intercooler modell stor

så länge du inte tänker åka med gammla 5 cylindriga 300an för då måste det göras ett seriöst portningsarbete på toppen.

Bildemonterare samt egen verkstad. !

152 Inlägg
29 maj 2009
Trådstartare
#20
Nä...inte 300-motorn. 3.0 (1974-75) De var lite för dyra att göra,så merca modifierade motorn till 123-karossen. 3.0 håller för 0,5b utan mod. 300 håller max 1000 mil på samma ladd(bränner kolvarna)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!


Sök