2859
Sök

Växelkulis v70

1 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#1
hej
jag har en v70 som är A-traktor som ska byggas om till bil igen och den är srtyppt i växlarna i växel kulissen någon som vet var den siter ?

3 225 Inlägg
för 17 timmar sedan
#2
Sätter man inte den spärren under damasken till spaken?

Jasså, det går i praktiken att få den godkänd som bil igen?
Trodde det var "omöjligt" = teoretiskt möjligt men i praktiken omöjligt att få intyg från biltillverkaren.

Spännande och hoppas det löser sig.
Senast redigerat av Mossan1 (för 17 timmar sedan)

2 417 Inlägg
för 16 timmar sedan
#3
Mossan1 skrev:
Jasså, det går i praktiken att få den godkänd som bil igen?
Trodde det var "omöjligt" = teoretiskt möjligt men i praktiken omöjligt att få intyg från biltillverkaren.

Den uppfattningen har jag också fått, och är faktiskt en stor del av varför jag avskyr a-traktorer. När jag bessade 945an för några månader sedan sa t om bes. mannen att det "var kul att se en 940 som inte gått a-traktor döden".

Om det faktiskt är praktiskt möjligt att få dom till bilar igen så blir det ju genast mycket bättre.


Fri fart för ett fritt folk!
14 138 Inlägg
för 16 timmar sedan
#4
Lucif3r skrev:
Mossan1 skrev:
Jasså, det går i praktiken att få den godkänd som bil igen?
Trodde det var "omöjligt" = teoretiskt möjligt men i praktiken omöjligt att få intyg från biltillverkaren.

Den uppfattningen har jag också fått, och är faktiskt en stor del av varför jag avskyr a-traktorer. När jag bessade 945an för några månader sedan sa t om bes. mannen att det "var kul att se en 940 som inte gått a-traktor döden".

Om det faktiskt är praktiskt möjligt att få dom till bilar igen så blir det ju genast mycket bättre.

en 940 är ju istort omöjlig att få igenom okapad.   
pga viktfördeleningen pga rwd..  eller så måste man över 2000kg för att få den godkänd.  utan flak. 

derför man idag ser så väldigt många fwd bilar och 4wd bilar. 
med en 4wd bil behöver man inte bry sig om något igentligen   

en fwd är ju 60% av vikten fram som minst för att bli godkänd  eller över 2ton. 
sen gäller det att axlarna klarar vikten och där faller många bilar bort att ingen bil klarar totalvikt på över 2ton
och då faller många bilar bort. 

växelådan är ju enkel spärrning idag det räcker med att sätta stopp på dom växlarna som kommer trycka över 30km/h över men denna kullisen måste hålla för mycket våld  det finns många exempel där polisen sparkat sönder spaketstället för att få den att gå förbi spärren..   

derför ska man ALLTID kapa spaken så den lätt går av vid övervåld.   självklart ovanför kullisen så kan polisen stå där som idiotenra dom är och försöka förklara varför spaken gått av pga deras övervåld.

Kör fort så hinner inget hända...

2 417 Inlägg
för 15 timmar sedan
#5
Growe skrev:
en 940 är ju istort omöjlig att få igenom okapad.   
pga viktfördeleningen pga rwd..

... Med tanke på hur många okapade 7/940(sedan och kombis) a-traktorer det åker omkring här så........ Kan det ju inte vara speciellt svårt.


* Voff voff *
10 607 Inlägg
för 13 timmar sedan
#6
Growe skrev:
en 940 är ju istort omöjlig att få igenom okapad.   
pga viktfördeleningen pga rwd..  eller så måste man över 2000kg för att få den godkänd.  utan flak.

Lösningen som jag förstått det är barlastflak i bakluckan (944) eller på bakluckan (945). Så nej, verkligen inte omöjligt eller svårt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/


Sök