Äntligen har jag fått tag i en Audi 80 GTE quattro. Denna kommer att förfinas till en "KSI edition" med andra modernare / snyggare fälgar och tidstypiska tillbehör. Bilen ska fortfarande se ut som den skulle kunna... Visa mer
Mina gummibussningar till kylaren samt bakre skivor och klossar till A3:an
Bara att montera grejerna direkt I med kylaren, och börja fylla på kylarvätska i alla slangar innan man skruvar fast de. Så man undviker så många luftfickor som möjligt
Upptäckte tyvärr att det läckte i den plast anslutningen på baksidan av toppen :-(
Trångt att komma åt, men till slut så var den demonterad Packningen var hel
Men det är 2 sprickor i plasten i höjs med skruvhålen
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
240517 Fick hem en ny kylarvätskeanslutning till baksidan på. toppen, Fanns att köpa på Autodoc från ca 50:-. Men förra paketet där ifrån tog 3 veckor innan det kom fram. Så det blev en Audi original. Beställde på Torsdagen, och på fredag morgon fanns den hemma hos Audi i Kista 👍. Lite dyrare, men mycket snabbare och den förra original har hållit sedan 1986 😁
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
240519 Monterade nya delen och fyllde sedan med ny kylarvätska. Sen var det bara att lyfta i batteriet, men då sprack kabelskon 😕
Som tur var så hade jag en ny i förpackning i en låda 😊
Sen så startade den direkt och jag hade i gång den i 30 sekunder på 2500 varv. Stängde sedan av och kollade efter eventuella läckage. Det var inga 😁
sen så startade jag den igen och körde den på 2000-2500 varv i 15 min så att den nya kammen blev inkörd på rätt sett enligt instruktionerna.
Där efter så sköljde jag av allt damm från den när den iallafall stod ute😁
Jag behöver justera upp tomgången lite, och sen byta olja och filter. Sen är den redo 🏎️
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
I onsdags så var det dags för att köra bilen på Rullande landsväg. Bärgaren kom och hämtade bilen på morgonen
Medan jag väntade så blev det en glasspaus När jag gick tillbaka efter drygt 2 timmar så var den på rullarna En liten film från rullande landsvägs sista körningen.
Färdig Jämn och fin kurva Resultatet Tidigare (82Kw) 112 Hk DIN @ 5500 r/min (82Kw) Max vridmoment 155 Nm DIN @ 3100 vid r/min Nya siffrorna Max Engine Power 128,02 HP @ 6630 RPM och Max Engine Torque 162,28 Nm @ 3614 RPM
Så en ökning med 15% 😊
Jag märket en stor skillnad vid omkörningar mot tidigare. Jag åkte från Nykvarn ner till Nyköping och tittade till det andra bygget som står hos Larsson Cutomizing . Finns byggtråd på den bilen här
När jag svängt av motorvägen och bara var några kilometer hemifrån så sjönk gaspedalen i botten precis när jag skulle växla upp till 2:an från ett trafikljus … Jag vet att 2 av mina audi kompisar haft liknande problem tidigare. Jag tog mig in på en parkering och sedan var det bara börja felsöka. Vajern under huven var hel. Jag skruvade bort panelen under ratten och hittade felet. Samma fel som mina kompisar haft på sina gammel audi av -84 års modell. Min är en -86 så nu var det min tur. Det ska sitta 2 gummigenomföringar / Hylsor vid övergången mellan gaspedal och gasvire. Nr6 på bilden Det gör det inte längre 😉
Den på pedalen är helt borta. Den andra ser inte så pigg ut heller Här ska det sitta 2st.. Det ska vara ett litet runt hål, så denna är också torr i gummit. Artikelnr på bussningen Fanns inte hos återförsäljarna i Sverige, men finns hos Audi tradition för 14,10 EUR st ( och även på vw classic parts) och sen tillkommer 30 EUR i frakt.. Men det går fortfarande att få tag i 😊 Jag beställde 2st och de ska skickas till Möller i Bro som är den närmaste verkstaden som kunde beställa där ifrån. Har fått tipsen att dels släppa gasviren på motorsidan så man kan dr igenom den en bit till så blir det lättare att få i kroken på gasviren i den nya bussningen. Samt att demontera hela gaspedalen, och montera bussningen och plåtbiten med sin bussning när man har allt på arbetsbänken.
Senast redigerat av KSI-Garage (28 juni )
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Kul med lite effektökning! Ska själv göra detta sen på min nya brukis. Men blir mjukvara som är hyllvara dvs en mjukvara som inte kräver att man kör på rullar.
Tur att det var ett enkelt fel med gaspedalen, men är ju så gummi blir ju gammalt och dåligt.
Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY
Ja det är en mycket roligare bil att köra nu. Märker stor skillnad på vridet. Och det är mycket roligare att köra om nu :-)
I veckan så har jag monterat mina nya gummibussningar till gaspedalen, Lagade även hålen i plasten som sitter bakom som fuktspärr och passade även på att måla upp undersidan på panelen under instrumentbrädan, med halvmatt svart färg Före Nymålad Klar
Jag har även installerat en slang så att jag får mer kall luft in i luftburken. Köpte detta kittet Provade först om jag bara kunde lägga ena flänsen emot hålet som fanns i frontplåten. Men då behövde jag bygga någon typ av fäste för att hålla i slangen.
Så istället fick modifiera hålet i fronten med en dremmel så det blev lite större diameter. Då det var svårt att få igenom slangen. Sedan var det bara att skruva fast den i burken med den medföljande slangklämman Och så här blev det i frontplåten
Sen så slipade jag av en bit av baksidan på gallret som sitter under stötfångaren Original På gång, halva är klar Typ så här blir det. Renslipade även med en fil så det blir fina kanter på gallret Färdigt och monterat. Så det blir frisk luft in där slangen nu sitter ? Jag gjorde även om min foliering av låscylindern. Nu tog jag bort handtaget och plockade ur låscylindern. Klippte till en bit och värmde den så den formade sig efter kanterna. Jag upptäckte även att den lilla fjädern som ska sitta på baksidan av cylindern och göra så att den fjädrar tillbaka till viloläget, var borta. Så jag tog en från mina extrahandtag i ?lagret?
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
I lördags var jag på 2 bilträffar. Först var det Tidningen Klassikers Frukostklubben-träff kl 06-08 vid Hällasgården.
Vi träffades en bit innan träffen så vi kunde åka på rad dit
Vi åkte 3 Audi i rad , min, en kompis med en 80 quattro -84 samt en Audi Cupé 2,6
Sen åkte jag hem och åt en andra frukost och kom på att jag skulle byta texten på nummerplåtshållarna även på denna bilen.
Lite snyggare, och NA finns inte längre aktiv som hemsida..
Lite senare på eftermiddagen så åkte vi mot UnitedCarMeet i Enköping. Då bar det jag och Kompisen Johan som åkte med sin 80 2,3 quattro B4 -94
3 olika Audi quattro på samma bild ?
Träffen skulle börja 18:00 och vi var där någon minut i och fick parkera lååångt bort. Otroligt roligt med så mycket folk och bilar .
Vi Skulle möta upp en 3:e Audi80 kompis, men han stod på ett annat ställe, och det var inte förrän det började glesa ur med folk som vi fick plats bredvid varandra alla 3. Men då tog vi lite fler bilder så klart
Så 5st Audi i rad blev det i alla fall.
Utställningsnrplåten och nya nrplåtshållartexten
Innan vi åkte hemåt, så gick vi in på Max och käkade när det började regna, och när vi kom ut så var himlen så häftig. Det var som att den brann. Så då måste man bara ta fler bilder med det ljuset ?
Senast redigerat av KSI-Garage (16 juli )
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Sjukt fin bil och kul att du fortfarande håller på och fixar med den
Tack, jag har ägt den bilen i snart 11 år :-) så då hinner man gå igenom bilens olika delar och fixa till genom åren. Men som sagt trots det , så finns det ännu nya planer för den :-) Dock så tar det andra 80 quattro projektet den mesta av budgeten nu, och där går det fort framåt med karossen nu.
Senast redigerat av KSI-Garage (21 augusti )
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Lite smått har det hänt. Fick en ny växelspaksknopp i 50 årspresent av en Audikompis, Trankelstein här på garaget. före
Efter
Sen har jag ett litet projekt med en av original hjulsuppsättningarna Tog de som var sämst.
Bilder kommer sen när det är klart :-)
Har även tagit hem min billyft till garaget.
För att få in den, så var jag tvungen att köra ut bilen. så nu har den varit ute i snön igen :-)
När jag skulle köra in den igen, så var larmdosan helt död.... Så jag fick hämta reserven. Men efter batteribyte så funkar den igen :-)
Inne i värmen igen
fin vy genom dörren :-)
Senast redigerat av KSI-Garage (26 november )
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4
Nu har jag ställt min HKB20 lyft rätt, kopplat in den
och provlyft bilen :-)
Lyften lyfter en liten bit till, men min stege i taket tar i bilens tak om jag lyfter högre ;-)
Blev taggad i ett inlägg på Facebook där de lagt ut bild på min bil i en utländsk bilgrupp :-)
Senast redigerat av KSI-Garage (för 11 timmar sedan)
Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4