2968
Sök

Hertz HX380D VS JBL P1222

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
Softis skrev:
Äh, steget ska jag ha kvar. Det är bara 5 veckor gammalt och har verkligen inte råd att köpa något värre. Men som sagt, är det bättre bas i en Hertz HX380D än en JBL P1222?

Sen vill jag ha en bas som kan drivas i 2 ohm, min P1222 har 2x2ohm spolar sad

kan du inte köra den i 2ohm henom att bara koppla in ena spolen tongue

Jag vill ju inte bara koppla in den ena spolen, halv effekt och det är säkerligen inte bra för basen heller.

Booyakasha!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
Ingen verkar förstå att jag måste sälja min bas för att få några pengar. Och om jag gör det och köper kablar och batteri istället då har jag ändå ingen bas....

JAG GÅR PÅ SOC! Och har 2 ungar och en kärrning. Kan inte lägga undan en enda krona. Men visst kan jag fixa grövre kablar gratis, men jag tänker inte KÖPA några. Inget extra batteri heller. Har barnvagn som måste få plats också.

Det enda jag ville veta var vilken av basarna som var bäst, oberoende vilket slutsteg man har för det kan ändras med tiden.

Vad jag försöker få dig att förstå är att om du inte ser till at byta kablarna till stegen (oavsett vad du får ge för dem) så kan det bli ÄNNU dyrare för dig i framtidem om grejerna ger sig.
Och DET är onödigt...eller hur? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
Har inga skarvar på mina kablar. Men jag vet inte hur många amp mitt steg drar, den har 4 st 20 amp säkriningar, vilken grovlek behöver jag ha på kabeln då?

Om vi säger att jag behöver 16 mm2, kan jag dra 4 st 4 mm2 då eller blir det fel?

80A då klarar sig 16mm2 precis då det är max vad den får säkras av med.
Men hur det blir med att tillföra area på det viset är jag osäker på hur ekvationen blir.
Logiken säger det du funderar på....men ibland stämmer inte logiken med verkligheten vilket gör mig osäker.
Sedan funderar jag på avsäkringen till dem...in med alla kablar i samma block eller säkra av varje delkabel för sigh? Hmmm......
Jag har aldrig tänkt i dessa banor förr och aldrig monterat på det viset så just där är jag väldigt osäker.
Personligen skulle jag kört på EN kabel (duh).....men det är jag det (och jo jag lider med dig kring ekonomin då jag själv är ensamförsörjande i hushållet)

21 761 Inlägg
10 maj 2009
När man har flera separata kablar ihopkopplade så ska man egentligen avsäkra varje kabel för sig, så har jag iaf förstått det hela.

Orsaken till detta TROR jag är att det sitter isolering på varje "delarea" och att det är just isoleringen som begränsar hur mycket ström som kabeln tål innan risken för kabelbrand är för stor, därför måste man avsäkra varje kabel för sig.

Om det påståendet är felaktigt så får väl någon hojta till. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 maj 2009)

7 241 Inlägg
10 maj 2009
Drönirettab skrev:
När man har flera separata kablar ihopkopplade så ska man egentligen avsäkra varje kabel för sig, så har jag iaf förstått det hela.

Orsaken till detta TROR jag är att det sitter isolering på varje "delarea" och att det är just isoleringen som begränsar hur mycket ström som kabeln tål, det är alltså isoleringen som blir överhettad vid hög ström och riskerar att börja brinna. Därför måste man avsäkra varje kabel för sig.

Om det påståendet är felaktigt så får väl någon hojta till. smile

Max 30A på 4mm2....
Hm....köra med 4 st 4mm2 och ha hängsäkringar på 20A på dessa?
Blir ju inte SÅ många pengar hos tex Biltema (menar givetvis med sockel)
Tex. ArtNr: 24-314 (19.90 för 10st) ihop med ArtNr: 35-644 (hållare för 4 säkringar 29,90)
Vi snackar 50 spänn här.....

21 761 Inlägg
10 maj 2009
Om man går efter rekommendationstabell hos Nårdik så är det 60 A som är högsta rekommenderade säkring för 16 mm2 kabel, men det skiljer ju litegrann mellan den tabellen och tabellen som EMMA har. Kan vara en aning förvirrande tyvärr. smile

MDS GP800 ger (vid 14,4 V inmatad spänning) ut 400 WRMS i 4 Ohm och 800 WRMS i 2 Ohm enligt specen, om detta sedan stämmer struntar jag i utan jag räknar på just den effekten. Steget arbetar i klass D och såna steg kan ha 75-80% verkningsgrad, en del även 80-85%.

En teoretisk strömförbrukning med 800 W utmatad effekt och 75% verkningsgrad kan vara runt 74-75 A, med 5 m lång 16 mm2 kabel så blir spänningsfallet ca 0,42 V och med lika lång 21 mm2 kabel så blir det ca 0,32 V. Det skiljer ju bara 0,1 V i teoretiskt spänningsfall, men jag hade valt 21 mm2 kabel och 80-100 A säkring. smile

Men om man har knapert i kassan så går det förstås att göra som Lonefox skriver, att sätta små säkringar på varje kabel. Dock får man nog vara beredd på att kontaktytorna både vid kabelinfästningen och vid själva säkringarna inte är 100% pålitligt med såna säkringshållare, risken för glapp och allmänt halvtaskig kontakt är betydligt större än med "riktiga" säkringshållare+säkringar. smile
Senast redigerat av Drönirettab (10 maj 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2009
Om du inte vill köpa nya kablar så kan du ju göra så som du själv föreslog och köra flera 4mm2, för säkerhetsskull så skulle då jag ha kört med 5 kablar då, när du ändå har. smile Då är du på den säkra sidan (om du säkrar av varje kabel med 20A) så borde det fungera, även om en 21mm2 är bättre. Se till så att du gör samma sak på jordsidan också bara. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
En fråga till om säkringar och sånt. Varför måste man ha en säkrning på kabeln när det ändå sitter på steget?

Alla säger att man måste säkra av kablen, men jag har åkt i 2-3 år utan att ha någon säkrning där och inget har hänt.

(Uräkta att jag är lite rebellisk) smile

Booyakasha!

7 241 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
En fråga till om säkringar och sånt. Varför måste man ha en säkrning på kabeln när det ändå sitter på steget?

Alla säger att man måste säkra av kablen, men jag har åkt i 2-3 år utan att ha någon säkrning där och inget har hänt.

(Uräkta att jag är lite rebellisk) smile

Tja om du vill riskera ev. kabelbrand vid ev. olycka såär det upp till dig....men räkna då inte med att få ut ngt från f-bolaget heller....

Säkringen till kabeln är helt enkelt för att skydda kabeln vid ev. kortslutning för att motverka kabelbrand...

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Jaha bara det. Men det är ändå inte försäkrat.

Booyakasha!

21 761 Inlägg
10 maj 2009
Jo, men sedan har vi ju även det där med säkerheten för de personer som åker i bilen. En kabelbrand är inte att leka med, har du riktigt riktigt otur så behöver du inte bekymra dig något mer om bil eller försäkring eller annat eftersom du kanske bor i en liten trälåda nere i marken. hmm

7 241 Inlägg
10 maj 2009
BARA DET?

Kabelnbrand är kabelbrand.....det kan få en bil att övertända fortare än man hinner reagera om det vill sig illa.

DU har barn......antar att du har dem i bilen ibland.....
Tänk på dem iaf.....

Ursäkta om jag låter arg men jag är själv pappa och sätter min dotters liv högre än mitt egna...
Senast redigerat av Lonefox (10 maj 2009)

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Jaha, så ni menar att kabeln kan börja brinna? När någon säger kabelbrand så har jag trott att den den bara blir varm och i värsta fall smälter.

Men då är det ju klart att jag måste fixa en säkrningshåller till kablen. Max 30 cm från batteriet va?

Booyakasha!

115 Inlägg
10 maj 2009
Om du har lite pengar, varför inte satsa på någon billigare bas? Power acustic är billig i alla fall och kommer nog låta bra http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … Id=PW2-12M

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Svenn3SaataN skrev:
Om du har lite pengar, varför inte satsa på någon billigare bas? Power acustic är billig i alla fall och kommer nog låta bra http://www.bilstereoshopen.se/Shop/Inde … Id=PW2-12M

För det första så vill jag ha något värre än vad jag redan har (JBL P1222) sen är jag sugen på en 15"

Booyakasha!

7 241 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
Jaha, så ni menar att kabeln kan börja brinna? När någon säger kabelbrand så har jag trott att den den bara blir varm och i värsta fall smälter.

Men då är det ju klart att jag måste fixa en säkrningshåller till kablen. Max 30 cm från batteriet va?

Bilar har börjat brinna på det viset.....

Skönt att du börjar fatta vad det rör sig om smile

Ja.... Max 30 cm ifrån batteriet smile

4 693 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Softis skrev:

Låter ju väldans otrevligt. Fick en grabb "med på köpet" på 7 år och en egen på 4 månader, så det är bäst att passa sig.

Storlek på den säkringen var 80 amp eller?

Booyakasha!

115 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
Svenn3SaataN skrev:

För det första så vill jag ha något värre än vad jag redan har (JBL P1222) sen är jag sugen på en 15"

Med det steget blir det kämpigt med för feta grejer wink Hellre en mindre fet bas som matchar steget och kan mata det fullt, än en fet bas som steget inte kan driva.

2 914 Inlägg
10 maj 2009
Softis skrev:
Lonefox skrev:
Softis skrev:

Låter ju väldans otrevligt. Fick en grabb "med på köpet" på 7 år och en egen på 4 månader, så det är bäst att passa sig.

det är inte själva kabeln som börjar brinna, eller på sätt och vis, isoleringen + det som är runt omkring kabeln (mattor och dylikt).

storleken beror på vilken kabel du menar, är det 16mm2 skulle jag rekomendera 60A (då det är max rekomenderat för den kabelarean på nårdik) är det 21 så vet jag inte då låter 80A lagom, kolla upp det för säkerhets skull och är det 4mm2 är det max 20 eller vad det var snack om tidigare i tråden. och tänk inte 5 st 4mm2 som en 20mm2 för det behöver bara vara en som skävs sönder och börja brinna, om ljudet är avslaget så löper all ström genom den lilla 4mm2 kabeln då måste den släppa igenom 80A innan säkringen flyger.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
11 maj 2009
Softis skrev:

Om du nu kör med flera 4mm2 kablar så säkrar du av varje kabel med en 20A säkring, vardera. Mitt tips är att du kör med 5 kablar, så ligger du på den säkra sida. Mindre spänningsförlust = mer effekt till basen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Sök