3610
Sök

Kommer bilens "ström" att räcka?

Skoda Addict
167 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Hej,

Då jag är absolut okunnig på "bilstereogrejjer", så måste jag försöka att få hjälp att reda ut några frågetecken som jag har.

Kommer eventuellt att beställa en del "grejjer" under morgondagen.

1) Slutsteg:

http://www.mds.se/products/caraudio_two … emId=24026

2) Dubbelbaslåda:

http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=23879

3) Kit-Fram-System:

http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=23822

Så, långt känns allt relativt bestämt och tryggt wink Skall betala för montering, material etc. Då, jag inte är så händig på den biten själv.

Men, frågorna jag har har rör "ström". Hur vet man om man kommer att kunna köra med befintliga batteriet i bilen? Hur vet man om/hur länge man kan stå med bilen av och lyssna på musik?! (eller t.ex kolla en DVD)

Hur vet man vad bilen klarar utav att leverera i trafik?! Kommer "grejjerna" spela som dem skall i hög volym, utan att bilen kommer att få för lite ström och uppföra sig konstigt?!

Som Ni märker...har ingen koll alls på "strömbiten" sad HJÄLP!!!

(är orolig detta är första gången med slutsteg och andra högtalare/basar)

Med Vänlig Hälsning
Senast redigerat av Ghost RS (9 april 2006)

-=[Tobbe]=-
Skoda Fabia V RS 2004 "Ghost Edition"
Motto: "Den Som Har Flest Saker När Han Dör Vinner." ;)

Mr
267 Inlägg
9 april 2006
Om du ska stå med bilen avslagen så kommer batteriet dö rätt snabbt.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

Skoda Addict
167 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Okej smile

Hur snabbt är rätt snabbt? Om man står och lyssnar på låg volym?! *nyfiken*

I trafik då? Kommer dem ovanstående "grejjerna" att funka som dem skall vid hög volym...samt att strömmen...räcker till bilens övriga funktioner?! samt uppladdning utav batteriet!?

Många frågor blir det, men vill känna mig lite mer "trygg" innan jag "slår till" på "grejjerna" tongue

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-

Mr
267 Inlägg
9 april 2006
Beror på hur stor generatorn är om det räcker "i drift".. Det är svårt att säga hur länge man kan stå med bilen avstängd o lyssna...

Om man har någorlunda volym eller kör på rätt högt så kan det gå jäkligt snabbt iaf..

På många nya bilar (om inte alla) så går inte startmotorn om det är för lite pulver kvar i batteriet... Så man behöver inte köra slut på batteriet för att bilen inte ska starta, de räcker med att man hamnar under en viss gräns.

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.

OEM <3
194 Inlägg
9 april 2006
Om du inte spelar så jätte högt klara batteriet sig ganska länge brukar inte va några problem ! Men ska du spela högre en längre stund hade jag haft bilen på tomgång så är man säkert på att den inte blir strömlös ! Generator kommer utan porblem att ladda upp batteriet .. Det enda problmemet är att den får ladda hårdare och slits snabbare,

Bilen kommer utan problem funka som den ska göra i trafik .. Finns folk som har värre bygge .. och deras bilar går fin fint wink .. MVH n0jas

These days &#9834;&#9835;

Skoda Addict
167 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Tack!!!

Now we're talking wink

Om jag tolkat detta rätt, så kommer bilen att funka som den skall i trafik och den kommer att både orka driva "systemet" samt ladda batteriet?! big_smile Original batteriet alltså?!

Kan jag räkna med att generatorn räcker till för ovanstående "system" på denna bilen????

Står man still och lyssnar på låg musik...t.ex en 20-30 minuter...så, skall detta inte vara något problem heller?!

Jag "behöver" alltså inget sepciellt batteri eller så?

Har jag fattat det hela rätt då? *ler*

Med Vänlig Hälsing

-=[Tobbe]=-

Evolution
1 627 Inlägg
9 april 2006
ne de ska du nog klara dej med bara det är bra skick på det  annars finns det ju batterier gjorda för det

Fäll ner pungen och landa

Skoda Addict
167 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Okej,

Men, man kan inte "förstöra" nå't genom att köra med original batteriet då? Inget som går sönder utav att det inte "orkar med" eller så?!

Annars låter ju svaren som att det bara är att köpa grejjerna och få dem monterade och tuta och köra wink Det var ju så jag hoppades att det skulle vara också tongue

Vill ju inte stå efter några dagar och inse att en massa fler saker..t.ex värre batteri MÅSTE inhandlas wink

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-

EVOLUTION GARAGE
1 837 Inlägg
9 april 2006
Om du är osäker på om det skall räcka och om du vill kunna spela musik ev. dra en film, utan att ha bilen igång kan du ha ett extra batteri som driver systemet, har sett flera byggen som har det så. detta batteriet kopplas givetvis också till generator, så att det laddas upp.

Kan vara en lösning. Men det borde inte vara några större problem att köra på original. smile

//Edge

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 april 2006
Min generella rekommendation är att om du går över 750-800W nånstans så är ett extra batteri at rekommendera.

Du kommer inte att ha den effekten rikrigt, så jag tror det kommer funka bra utan extra batteri. Du kommer givetvis inte att kunna stå på en mässa i 3 timmar med musik på halv-hög volym utan laddning, det är uteslutet.

När du kör är det inga problem. Det enda som kommer hända är att generatorn kommer få jobba lite extra.

mvh Jonas

Ghost RS skrev:
Hej,

Då jag är absolut okunnig på "bilstereogrejjer", så måste jag försöka att få hjälp att reda ut några frågetecken som jag har.

Kommer eventuellt att beställa en del "grejjer" under morgondagen.

1) Slutsteg:

http://www.mds.se/products/caraudio_two … emId=24026

2) Dubbelbaslåda:

http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=23879

3) Kit-Fram-System:

http://www.mds.se/products/speaker_twoc … emId=23822

Så, långt känns allt relativt bestämt och tryggt wink Skall betala för montering, material etc. Då, jag inte är så händig på den biten själv.

Men, frågorna jag har har rör "ström". Hur vet man om man kommer att kunna köra med befintliga batteriet i bilen? Hur vet man om/hur länge man kan stå med bilen av och lyssna på musik?! (eller t.ex kolla en DVD)

Hur vet man vad bilen klarar utav att leverera i trafik?! Kommer "grejjerna" spela som dem skall i hög volym, utan att bilen kommer att få för lite ström och uppföra sig konstigt?!

Som Ni märker...har ingen koll alls på "strömbiten" sad HJÄLP!!!

(är orolig detta är första gången med slutsteg och andra högtalare/basar)

Med Vänlig Hälsning

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Skoda Addict
167 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Det tackar man för!!! smile

Vill som sagt helst att det skall gå att köra på originalbatteriet...

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-

21 761 Inlägg
9 april 2006
Nej, normalt sett går det inte sönder om batteriet är för svagt. Om generatorn kommer att orka ladda beror på hur många ampere den har som maxström, det brukar stå på den hur många A den är på. Jag kan säga att på min 240 så drar det ca 25-30A när motorn är igång och bara halvljuset är på. Generatorn är på 80A så den orkar ladda med full spänning när motorn går på tomgång, även med fläkten på läge 1 och 2. Men om jag slår på fler saker så att det drar mer ström så orkar inte generatorn ge full spänning(ca 14V) med motorn på tomgång. En viktig sak att veta är att generellt orkar inte en generator hålla full spänning med motorn på tomgång när den belastas med 50% eller mer av maxströmmen, motorvarven måste vara ca 2000 varv eller mer för att den ska kunna hålla full spänning och därmed kunna ladda batteriet ordentligt.

När det gäller att spela med motorn avslagen så går det att räkna ut ungefär hur mycket/länge man kan spela innan batteriet blir urdraget. Man ska dock veta att alla bilbatterier, speciellt startbatterier("vanliga" bilbatterier), mår dåligt av att dras ur för mycket.
Kapaciteten på bilbatterier brukar anges i Amperetimmar(Ah) och reservkapacitet(RC). Reservkapaciteten anges i minuter och innebär att batteriet kan belastas med 25A i en viss tid innan spänningen har sjunkit till 10,5V och då är batteriet helt urladdat. Generellt på ett 60Ah batteri är RC ungefär 120 minuter, alltså kan man dra ur 25A i 120 minuter innan batteriet är "slut". Då kan man gissa på ett ungefär hur länge det går att stå med motorn avslagen och poppa stereon innan batteriet körs i botten. För att inte skada batteriet för mycket så kan man säga att helst bör det inte dras ur med mer än 50%, ungefär 25A i 60 minuter alltså.

Skoda Addict
167 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Tack så mycket!!! smile

Mycket att fundera på...hänger med bra i resonemanget smile

Finns det någon som kan ha någon uppfattning om vad generatorn på denna bilen kan ligga på då? Fattar jag det rätt...så skall det troligtvis funka bra med dem grejjerna och originalbatteriet...om man inte står och spelar mycket utan att ha bilen igång..

Men, vanlig körning och högt spelande skall vara helt okej eller?!

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-

Skoda Addict
167 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Det väsentligaste egentligen, är ju att det går att spela på så mycket man orkar med...då, man kör bilen smile

Sedan vill man givetvis kunna poppa lite medans man sitter i bilen och tillexempel väntar på tjejen om hon är inne på en affär eller så..alltså i normal ljudnivå..kanske 20-30 minuter...

Men, som sagt...viktigast är att det går att spela vilt då man kör bilen wink

OCH ALLT DETTA MED ORIGINALBATTERIET, om det nu går?! *ler*

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
9 april 2006
Det är nog som sagt tidigare, inga som helst problem att poppa så högt det går, om du kör smile

Skoda Addict
167 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Okej smile

Tack så mycket, då får man "chansa" på det då

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-

21 761 Inlägg
9 april 2006
Ja, men tänk också på en annan sak. Att ladda upp tex ett 60 Ah batteri som är ganska mycket urdraget kan ta ett helt dygn med en hyffsad laddare och att ladda upp batteriet med bilens generator kommer att ta minst lika lång tid även fast generatorn kan ge ut mycket högre ström än en vanlig batteriladdare. Det beror bla på att när man kör så går ju motorn på tomgång ibland och på högre varv ibland och vid låga varv så är det inte säkert att generatorn laddar ordentligt om flera strömförbrukare är igång samtidigt.
Det är alltså bra att underhållsladda batteriet lite då och då om man spelar med motorn avslagen en del. Kör man dessutom mycket kortkörning så är det extra viktigt att hålla koll på batteriets kondition.

Skoda Addict
167 Inlägg
9 april 2006
Trådstartare
Okej smile

Kör nästan aldrig mindre än 3 mil, då man väl startat bilen...innan man vrider utav nyckeln igen..

Får hoppas att det kommer att funka med originalbatteriet...kommer att ringa och höra på dem "grejjerna" imorgon iallfall..

Tack för alla svar!

Med Vänlig Hälsning

-=[Tobbe]=-

Örebroare i exil
970 Inlägg
9 april 2006
Ett tips är att när du har kopplat in allt är att du mäter över strömkabeln med en tångamperemeter. Då får du ut ett värde och med det kan du sen räkna ut hur lång tid du kan stå och poppa innan du behöver ringa efter startkablar wink

Hej FRA!

21 761 Inlägg
10 april 2006
Fast när man behöver startkablar för att starta motorn så har batteriet redan tagit en hel del stryk. Det är bättre tycker jag att räkna ut hur lång tid det tar tills man har dragit ur max 50%, då håller batteriet längre. Men det är ju min åsikt förstås.

Sök