Nej, normalt sett går det inte sönder om batteriet är för svagt. Om generatorn kommer att orka ladda beror på hur många ampere den har som maxström, det brukar stå på den hur många A den är på. Jag kan säga att på min 240 så drar det ca 25-30A när motorn är igång och bara halvljuset är på. Generatorn är på 80A så den orkar ladda med full spänning när motorn går på tomgång, även med fläkten på läge 1 och 2. Men om jag slår på fler saker så att det drar mer ström så orkar inte generatorn ge full spänning(ca 14V) med motorn på tomgång. En viktig sak att veta är att generellt orkar inte en generator hålla full spänning med motorn på tomgång när den belastas med 50% eller mer av maxströmmen, motorvarven måste vara ca 2000 varv eller mer för att den ska kunna hålla full spänning och därmed kunna ladda batteriet ordentligt.
När det gäller att spela med motorn avslagen så går det att räkna ut ungefär hur mycket/länge man kan spela innan batteriet blir urdraget. Man ska dock veta att alla bilbatterier, speciellt startbatterier("vanliga" bilbatterier), mår dåligt av att dras ur för mycket.
Kapaciteten på bilbatterier brukar anges i Amperetimmar(Ah) och reservkapacitet(RC). Reservkapaciteten anges i minuter och innebär att batteriet kan belastas med 25A i en viss tid innan spänningen har sjunkit till 10,5V och då är batteriet helt urladdat. Generellt på ett 60Ah batteri är RC ungefär 120 minuter, alltså kan man dra ur 25A i 120 minuter innan batteriet är "slut". Då kan man gissa på ett ungefär hur länge det går att stå med motorn avslagen och poppa stereon innan batteriet körs i botten. För att inte skada batteriet för mycket så kan man säga att helst bör det inte dras ur med mer än 50%, ungefär 25A i 60 minuter alltså.