2769
Sök

Audi vs Seat (årsmodell mellan 95 och 00)

72 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
Hej

Jag har lite frågor angånde audi a4 1.8T och seat leon 1.8T i årsmodeler mellan ungefär 1995 och 2000.

Det är ju ganska stor priskillnad mellan bilarna, en audi från tex 97 kostar ungefär mellan 30 och 40.000kr och en seat leon för sama pengar får man en från iaf 00.

Vilken av dom 2 bilarna skulle ni lägga pengarna på om ni bara tänker hur ni själva skulle vilja ha de.

sen undrar jag om det är någon som vet vad audin och seaten gör 0 till 100 på?

Sen sist men inte minst, vilken av bilarna är mest prisvärd tycker ni? eller borde jag kanske satsa på något annat märke? vill ha en med turbo, har 40.000kr at rör mig på.

(jag kommer at chippa bilen vilken det en blir)

Tack på förhand!

1 582 Inlägg
11 maj 2009
Jag hade personligen kört på en Audi då den känns stabilare samt bättre andrahandsvärde än vad Seat har idagsläget. Sen så är Quattro ett måste, annars kvittar det vilken av dom två du skulle välja smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 maj 2009
Kör på Audin, även idag är skillnaden enorm mellan märkerna och ett par år tillbaka var skillnaden ännu större. I princip samma bil bortsett från att Audin har en mycket högre kvalitetsnivå i allt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

72 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Ok tack, så det spelar egentligen igenroll att seaten är nyare en audin?
Och varför är Quattron så viktig Livivloud?

Vad tror ni om trycket i bilarna da? jag var och körde kompisens seat nyss en 1.8t chippad till 215hk och det var grymt bra tryck i den! tror ni att audin kommer upp i likvärdigt tryck? med en 1.8T chippad till 196hk?

Tack igen

1 582 Inlägg
12 maj 2009
Min personliga åsikt är att jag aldrig skulle köpa en Audi om den inte hade Quattro. Det är för att Quattro är betydligt stabilare vintertid, roligare att köra oavsett årstid samt väldigt bra att ha om man tänkte trimma bilen då det inte är så kul att spinna på framhjulen :D

Kolla på Ace Competition, steg 3 ska ge 210hk och på Dahlbäck Racing ska steg 2 ge 210hk, priset är nästan desamma och båda firmorna är grymma när det gäller Audi.

jri87 skrev:

Vad tror ni om trycket i bilarna da? jag var och körde kompisens seat nyss en 1.8t chippad till 215hk och det var grymt bra tryck i den! tror ni att audin kommer upp i likvärdigt tryck? med en 1.8T chippad till 196hk?

Tack igen

2 751 Inlägg
12 maj 2009
Quattro och Audi är som BMW och Rak sexa smile

Who Djaa bless no man curse

72 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
LIVINL0UD skrev:
Min personliga åsikt är att jag aldrig skulle köpa en Audi om den inte hade Quattro. Det är för att Quattro är betydligt stabilare vintertid, roligare att köra oavsett årstid samt väldigt bra att ha om man tänkte trimma bilen då det inte är så kul att spinna på framhjulen big_smile

Kolla på Ace Competition, steg 3 ska ge 210hk och på Dahlbäck Racing ska steg 2 ge 210hk, priset är nästan desamma och båda firmorna är grymma när det gäller Audi.

jri87 skrev:

Tack igen

Tack för tipsen! jag har bara kollat in BSR enså länge va vet ni om dom?. så kolla dom andra snart.
På bsr kostar en trimmning som ger 222k 12 775kr och bilden måste vara från minst 1998då. et är tyvär för mycket för mig, en trimmning steg1 ger 193hk på bsr och kostar 3300kr

Det verkar inte finnas så många A4or med Quattro för max 40.000kr

72 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
DasAuto skrev:
Quattro och Audi är som BMW och Rak sexa smile

Heheh okej:D

1 854 Inlägg
12 maj 2009
Leon bra bil, billigare ovanligare
Har ägt en Leon 1.8T chippad o sportavgas mm den gick fint med den 6-växlade lådan som håller.
Finns mycke godis till den om du tänkte piffa upp den sen.

Alla snackar om Quattro Leon finns med haldex fyrhjulsdrift så säger Leon igen :p

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 maj 2009
Kör på fyrhjulsdrift oavsett val, effektryck i ratten och understyrning är aldrig roligt oavsett bil smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 582 Inlägg
13 maj 2009
Jo visst är Leon betydligt ovanligare än vad en A4 är, men jag hade kört på A4:an ändå pga mer kvalitétskänsla än vad Seat har. Inge ont om Haldex men kör hellre med Torsen big_smile

onej84 skrev:
Leon bra bil, billigare ovanligare
Har ägt en Leon 1.8T chippad o sportavgas mm den gick fint med den 6-växlade lådan som håller.
Finns mycke godis till den om du tänkte piffa upp den sen.

Alla snackar om Quattro Leon finns med haldex fyrhjulsdrift så säger Leon igen :p

1 582 Inlägg
13 maj 2009
BSR är helt ok dom med faktiskt, men BSR är ett bolag som är inriktade på alla bilmärken, dom två jag nämnde är inriktade på VAG men kan även andra märken smile

Finns desvärre inte så många, men det är bara fortsätta att leta big_smile

jri87 skrev:
Tack för tipsen! jag har bara kollat in BSR enså länge va vet ni om dom?. så kolla dom andra snart.
På bsr kostar en trimmning som ger 222k 12 775kr och bilden måste vara från minst 1998då. et är tyvär för mycket för mig, en trimmning steg1 ger 193hk på bsr och kostar 3300kr

Det verkar inte finnas så många A4or med Quattro för max 40.000kr

72 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
hahah okej tackar:D
får nog bli BSR det är dom enda som pånboken klarar av just nu haha

Men är det någon som vet acelerations tiderna på bilarna? 0 till 100
vill iaf att audin ska vara likvärdig polarens seat:P
Senast redigerat av jri87 (13 maj 2009)

1 582 Inlägg
13 maj 2009
Sök på google, det är din bästa vän så smile

jri87 skrev:
hahah okej tackar:D
får nog bli BSR det är dom enda som pånboken klarar av just nu haha

Men är det någon som vet acelerations tiderna på bilarna? 0 till 100
vill iaf att audin ska vara likvärdig polarens seat:P

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
13 maj 2009
jri87 : i mitt fall så skulle jag välja audin , jag har inte så mycket erfarnhet av seat , audin om man ska trimma eller Seat om man vill äga en bilig bil , lycka till med de du väljer

Nissan Silvia

94 Inlägg
13 maj 2009
Jag hade nog köpt en Seat med tanke på att den ser exakt likadan ut på insidan som A3/Golf och har samma komponenter som A3 och Golf har.Har haft en Seat Leon innan som vart trimmad och den gick grymt bra.Sen har du ju golf gti som du kan jämföra med dessa 2 bilar (A3 och Leonen).

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 maj 2009
Skulle valt Audin, Audi placerar sig högt i Autoindex undersökningar, Seat ohjälpligt i botten eller sist de senaste åren...kvalitetskänsla, verkstäder, återförsäljare är framförallt vad folk inte gillar hos dem tydligen.
Sen är vad jag läst rostskyddet betydligt sämre på Seat än övriga bilmärken inom VAG. Audi är i toppen.
Får ändå tänka att det är en 9-10 år gammal bil och då har de börjat krypa fram. Trist o ha lagt 40 lax å se brunt

197 Inlägg
13 maj 2009
Ermin skrev:
Jag hade nog köpt en Seat med tanke på att den ser exakt likadan ut på insidan som A3/Golf och har samma komponenter som A3 och Golf har.Har haft en Seat Leon innan som vart trimmad och den gick grymt bra.Sen har du ju golf gti som du kan jämföra med dessa 2 bilar (A3 och Leonen).

Vadå ser exakt likadan ut på insidan? Snacka om att prata i nattmössan..
Då har du inte kollat inredning på ngn av dem bilarna.

Jag säger Audi lätt, jag skulle inte vilja jämföra Audi och Seat ens.

72 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Okej tack:D det blir en audi, nu måste jag bara få min BMW 316 såld (nån som vill köpa? big_smile) och sen ska jag hitta en bra. Har sett några jag är sugen på, men vill få den gammla såld först.

Min budget är ju som sagt 40.000kr finns det kanske nån annan bil ni tycker att jag borde köpa istället för audin? kraven är bara att den ska ha turbo 4 dörrar och vara pigg!

tack igen

1 582 Inlägg
13 maj 2009
Köp audin med quattro så blir du jävligt nöjd coolcool

jri87 skrev:
Okej tack:D det blir en audi, nu måste jag bara få min BMW 316 såld (nån som vill köpa? big_smile) och sen ska jag hitta en bra. Har sett några jag är sugen på, men vill få den gammla såld först.

Min budget är ju som sagt 40.000kr finns det kanske nån annan bil ni tycker att jag borde köpa istället för audin? kraven är bara att den ska ha turbo 4 dörrar och vara pigg!

tack igen

Sök