2880
Sök

Bilbyggare?

underordnad allfixare
696 Inlägg
11 maj 2009
TopRocker skrev:
LasseMan skrev:
har jag tonat min bil själv (med plexi toning) sen har jag även slängt på en dekal så jag anser mig som bilbyggare

glömde en sak! jag modifierade ju om org grillen själv så jag måste ju vara nått av det lite mer extrema hållet!

Jag ser även att du vinklat skärmen på kepsen också, nu kan du även kalla dig för hattmakare...

ja, hade jag glömt skriva det?

Jag hatar att förlora, det får någon annan hålla på med!

16 197 Inlägg
11 maj 2009
finns FÅ i detta land som verkligen bygger bilar..  om man bygger en bil från grunden så e man en bilbyggare..  sen att finns en hel del som bygger om sina bilar me både bättre å sämmre resultat e en helt annan sak..

själv anser ja att ja e en bilstereoidiot..big_smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

705 Inlägg
11 maj 2009
Texi skrev:
Shalle89 skrev:
håller med helt, jag kan inte kalla mig för en Designer bara för att jag väljer hur min fälgar ska lackas av en lackar, eller?
Till Texi:
Sen så om inte alla har tid eller tillgång till en verksta eller kunskap, så borde man inte få skit för de. Så om du inte bygger eget skjolpaket så borde inte du kunna tävla med de?
Låter bara fel i mina öron men du kanske har gjort allt själv från grunden. *tummen upp*

hah Nej. verkligen inte så jag menade. jag menar folk som lämnar in allt men vinner priser och blir kända som duktiga bilbyggare eller vad ni vill kalla det.
Tycker det är roligare när man får se vad folk kan göra själva utan proffs hjälp!!!!! Och det är MIN åsikt sen får ni andra tycka precis vad ni vill.

kk. XD GTKW

--------------------------------------------------------------------------------
(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

1 675 Inlägg
11 maj 2009
Moparboy440 skrev:
bilbyggare e ju ingenjörerna som konstruerar bilarna , vanliga hemmafixare e ju entusiaster.

Det jag menade med cool

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

597 Inlägg
11 maj 2009
Håller med finns allt för många som betalar någon annan att utföra arbetet sedan går de runt och kallar sig bilbyggare och talar om vad "dom" gjort för ngt på bilen

Forummoderator
9 299 Inlägg
11 maj 2009
Jag har byggt en bil. Jag är bilbyggare. tongue

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

512 Inlägg
11 maj 2009
bilbyggare är en som bygger om både in och utsida på bilen eller bygger ett amatörbygge anser jag ( jag är inte bilbyggare jag är småfixare) 

bara montera kjolpaket och fälgar är inte bilbyggande enligt mig det är kosmetika ,

Att byta chip och avgas är inte motorbyggande  men att porta byta turbo kolvar stakar  mm det är motorbyggande

att byta motor eller trimma den som är i + byta bromsar mm + att montera kjolpaket ( helst även bredda skärmarna eller på annat sätt ändra karossen ) + att byta stolar mm är enklaste bilbyggarna och ju mer avanserat därifrån desto större chans att man blir kallad bilbyggare av mig iaf som exempel är min t-23 byggd av en amatörbilbyggare = han har inte byggt många bilar och han är inte proffs men han har byggt hela bilen

kan även i vissa fall kalla originalrenoverare för bilbyggare ( men för att det ska göras ska dom ha tagit ett skogsvrak byggt upp hela bilen till originalskick och dessutom ska det vara modeller som är så udda så man tex måste göra nya skärmar mm själv å inte kan köpa ekonomiplåt till mm samt dom ska ha byggt/renoverat hela bilen själv inte lämnat bort motorn till en å inredning till en annan  men lack kan jag godta att man lämnar bort

+att  folk som bygger dragracingbilar eller rally/racingbilar mm också ärbilbyggare då dom bygger om så otroligt mycket ( gäller ej originalklasser med bara monterad bur å utrensad inredning)
många är dock specialliserad där så det blir tex chassibyggare motorbyggare mm

slutsats en bilbyggare ska kunna renovera och/eller förbättra alla bilens beståndsdelar samt även gjort det på minst en bil alternativ ha plocka grejor från flera olika bilar för att bygga en bil som är mer optimal för byggaren endamål

512 Inlägg
11 maj 2009
caromania skrev:

ja det är du enligt mig

1 150 Inlägg
11 maj 2009
finns fåtal som kan kalla sig de på garaget ,ni som satt på ett opassande kjolpaket lackat om bilen eller liknande är inte bilbyggare , Nån som ja tkr kan kalla sig bilbyggare är ronnie hilmersson opel manta smile
Senast redigerat av lelleal (11 maj 2009)

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
11 maj 2009
LilleSKUTT: äntligen! någon som beskriver vad är en bilbyggare, mycket bra sagt, håller med i 100%. wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Forummoderator
9 299 Inlägg
12 maj 2009
LilleSKUTT skrev:
caromania skrev:

ja det är du enligt mig

Tackar! Jag skulle vilja tillägga att resultatet kanske inte alltid blir det absolut bästa om man envisas med att göra allt själv jämfört med om ett proffs skulle gjort det, men men känner en stolthet i att kunna säga att man gjort allt själv.

Det är 4 saker jag inte gjort eller kommer göra på Austinen som jag av säkerhetsskäl/kunskapsbrist inte pillat med.

1) Rikta framaxeln som var krokig och sänka den men ändå bibehålla spårvidden. Det är inte bara att glödga och bocka...
2) Limma fast nya bromsband på backarna.
3) Nita fast ny kopplingslamell på svänghjulet.
4) Jag kommer lämna fälgarna på renovering/riktning.

Jag har annars
1) renoverat chassiets alla lösa delar och monterat ihop det
2) renoverat och monterat ihop motorn från två halvkompletta motorer och ett gäng lösa delar
3) byggt karossen från 4 släta aluminiumplåtar med trästomme
5) lackat karossen
6) Jag håller på med inredningen och andra smådetaljer som passbitar, spännen, remmar......
7) kopplat all el (det funkar eureka!)

Jag har iofs aldrig kört fortare än 30-35 med den, men vi får väl hoppas att det håller. smile

Skulle jag rekommendera någon annan att göra samma sak?
Ja!

Skulle jag göra det igen?
Nej!! wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Sök