2520
Sök

Sanning eller bara allmänt bullshit S60R vs S60 T5?

1 268 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#1
skulle en T5 2005 hänga av en R? eller hänger R av?

olika snack om det där men vad stämmer?

Trucker
2 710 Inlägg
16 maj 2009
#2
Om du menar vilken av respektive bilarna skulle vinna i en rejs så har det mer med chaffisen o göra wink R har ju 300hk och T5 250hk så det är ju skillnad. Generellt så är det väl R smile

Fart missbrukare

Meister
6 763 Inlägg
16 maj 2009
#3
BMWgrabben skrev:
Om du menar vilken av respektive bilarna skulle vinna i en rejs så har det mer med chaffisen o göra wink R har ju 300hk och T5 250hk så det är ju skillnad. Generellt så är det väl R smile

Med den effekt skillnaden så ska det vara en fruktansvärt dålig chafför på R:en.. R piskar skiten ur en T5:a


1 268 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#4
om vi utgår från nyare T5 2005 med 260hk smile

Meister
6 763 Inlägg
16 maj 2009
#5
og900turbo skrev:
camaro67 skrev:
BMWgrabben skrev:
Om du menar vilken av respektive bilarna skulle vinna i en rejs så har det mer med chaffisen o göra wink R har ju 300hk och T5 250hk så det är ju skillnad. Generellt så är det väl R smile

Med den effekt skillnaden så ska det vara en fruktansvärt dålig chafför på R:en.. R piskar skiten ur en T5:a

Vilket det finns många av !

Joo men visst gör det de men ska man säga vilken bil som är snabbast så är det R:en.


huh?
10 427 Inlägg
16 maj 2009
#6
Skiljer kanske 150kg i tjänstevikt mellan bilarna också, om nu någon tänker på det.
R-bilen är lite tyngre generellt av naturliga skäl.


352 Inlägg
16 maj 2009
#7
S60R är väl fyrhjulsdriven och har 40hk mer än T5an? varför slänga upp en tråd om en sån grej? :S

"You can have any brew you want, as long as it's a Corona"

Gorgilus addictus
4 756 Inlägg
16 maj 2009
#8
steifan skrev:
Skiljer kanske 150kg i tjänstevikt mellan bilarna också, om nu någon tänker på det.
R-bilen är lite tyngre generellt av naturliga skäl.

Ja mycket av den extra vikten hänger väl på Haldex?

Allt för den där jävla hatten!

1 268 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
#9
Biggi skrev:
S60R är väl fyrhjulsdriven och har 40hk mer än T5an? varför slänga upp en tråd om en sån grej? :S

pga att kom in på det när en polare å jag snackade? :S

Trucker
2 710 Inlägg
16 maj 2009
#10
Det är ju ganska så självklart att S60R oavsett iprincip wink

Fart missbrukare

186 Inlägg
16 maj 2009
#11
camaro67 skrev:
BMWgrabben skrev:
Om du menar vilken av respektive bilarna skulle vinna i en rejs så har det mer med chaffisen o göra wink R har ju 300hk och T5 250hk så det är ju skillnad. Generellt så är det väl R smile

Med den effekt skillnaden så ska det vara en fruktansvärt dålig chafför på R:en.. R piskar skiten ur en T5:a

Piskar skiten vettefan..Ren väger väl mer och har 4WD som tar lite hk, från stillastående så är det klart att den vinner pga 4wdn men rullande start från 60 km/h så vettefan om det är så mycket skillnad...


/ Danne
Senast redigerat av danneC5 (16 maj 2009)


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
16 maj 2009
#12
är rätt säker att 50-200 så tror jag faktist att t5 tar det eller ruskigt jämnt

när greppet kvittar kommer nog dom där 40hk mer och 150kg mer vikt sabba allt för r:en

Kör fort så hinner inget hända...

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 maj 2009
#13
Growe skrev:
är rätt säker att 50-200 så tror jag faktist att t5 tar det eller ruskigt jämnt

när greppet kvittar kommer nog dom där 40hk mer och 150kg mer vikt sabba allt för r:en

Jämnt blir det.
Däremot vid hyffsat/dåligt väglag, då har FWD inte mycket att säga till om.

Om man lättar en R så kan den bli mycket roligare smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
17 maj 2009
#14
John87 skrev:
Growe skrev:
är rätt säker att 50-200 så tror jag faktist att t5 tar det eller ruskigt jämnt

när greppet kvittar kommer nog dom där 40hk mer och 150kg mer vikt sabba allt för r:en

Jämnt blir det.
Däremot vid hyffsat/dåligt väglag, då har FWD inte mycket att säga till om.

Om man lättar en R så kan den bli mycket roligare smile

jo allt hänger på fästet.. räcker med en gammal 850turbo för att det ska gå loss ganska lätt även helt orginal

med chip+regn så släpper min även i 90 om man gör en kickdown visst inte dom bästa märkesdäcken men iallfall

Kör fort så hinner inget hända...

12 086 Inlägg
17 maj 2009
#15
Att Kenny bräck i en T5 kör ifrån kalle 12 år i en R känns föga väsentligt.

Med bara en gissning kan jag lova att en R drar en T5 (av samma årsmodell)

2 656 Inlägg
17 maj 2009
#16
JapMax skrev:
Att Kenny bräck i en T5 kör ifrån kalle 12 år i en R känns föga väsentligt.

Med bara en gissning kan jag lova att en R drar en T5 (av samma årsmodell)

hur kan du lova de som sagt väger r en med sen har r 4 hjulsdrift = fan så många mer % drivline förlust från stilla stående tar nog r en de men bara en rullande start tror jag ej de e nån skillnad


528 Inlägg
17 maj 2009
#17
ekelund88 skrev:
JapMax skrev:
Att Kenny bräck i en T5 kör ifrån kalle 12 år i en R känns föga väsentligt.

Med bara en gissning kan jag lova att en R drar en T5 (av samma årsmodell)

hur kan du lova de som sagt väger r en med sen har r 4 hjulsdrift = fan så många mer % drivline förlust från stilla stående tar nog r en de men bara en rullande start tror jag ej de e nån skillnad

Är verkligen drivlineförlusten på Haldex så stor jämfört med fwd?   Haldexkopplingen driver bara om det släpper, vilket det inte gör i högre hastighet.

Dessutom, om nu frågan är speciellt allvarligt menad - bör man speca förhållandena.  Hastighetsintervall, vägunderlag etc.  Innan dess är det bara nonsensfråga.  Men visst vore det konstigt om inte R:en är mer potent i acceleration under likadana förhållanden.

16 Inlägg
17 maj 2009
#18
R:en vinner mot T5:an även om T5:an har mjukvara i sig.    låg bakom en T5:a och en R som körde från ca 70-200 och R åkte sakta ifrån.  iof så hade T5:an bsr trimm..


12 086 Inlägg
17 maj 2009
#19
ekelund88 skrev:
JapMax skrev:
Att Kenny bräck i en T5 kör ifrån kalle 12 år i en R känns föga väsentligt.

Med bara en gissning kan jag lova att en R drar en T5 (av samma årsmodell)

hur kan du lova de som sagt väger r en med sen har r 4 hjulsdrift = fan så många mer % drivline förlust från stilla stående tar nog r en de men bara en rullande start tror jag ej de e nån skillnad

Det säger sig själv, jag är beredd att bli idiotförklarad den dagen jag är överbevisad!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
17 maj 2009
#20
Någon som vet S60R 0-100-tider?
Vad jag vet har ingen lyckats köra den på Volvos specifierade 5,4 sekunder. Det brukar ligga ganska mycket högre enligt alla tester jag läst.

S60 T5 ska göra det på 6,3 sekunder.

Uppe i hastighet när vikt spelar mindre roll har nog T5'an inte en chans.
Starten blir dock jämn.

Jag hade velat se lite tider på en lättad S60R. Kan bli en mycket potent bil smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.


Sök