4272
Sök

Elhissar sidoruta Golf IV

7 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Har en golf från 03. Har alltid varit felfri men idag så fick jag inte upp sidorutan när jag skulle hissa upp den. Efter några försök åkte hela rutan ner med en smäll och nu ligger den nere i dörren och skramlar. Känns som att det inte är elhissarna det är fel på utan att hela rutan på något sätt lossnat. Någon som vet vad det kan vara eller hur man kan åtgärda det?

Administratör
2 980 Inlägg
16 maj 2009
Det brukar vara hela vajerhistorian som ger sig det sitter plastförare som ska dra alt putta i rutan och dom pajjar. Köper man ett nytt sidostycke brukar man få i metall istället... Men givetvis är enda sättet att vara 100% att riva ner dörrsidan och kolla !

En kopp av den svarta såsen...

7 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Ok, tack för snabbt svar. Hur svårt är det att riva ner dörrsidan, behöver man verkstadshandbok? Har aldrig gjort något mer avancerat än att byta däck:).

4 586 Inlägg
16 maj 2009
det sitter 2st skruvar under dörrsidan samt vid handtaget sedan så ska det bara vara att dra ut så den släpper sedan uppåt.

7 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Ok, då ska jag pröva det i morgon, tack, tack!

70 Inlägg
16 maj 2009
kan vara hela vajer systemet som har gått sönder.

7 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Vad innebär det om det skulle vara hela vajersystemet? Är det dyrt, går det att byta själv?

CRAZYRIDE SWEDEN
336 Inlägg
17 maj 2009
granis76 skrev:
Vad innebär det om det skulle vara hela vajersystemet? Är det dyrt, går det att byta själv?

Hände samma sak på min VW Bora (precis samma dörrar som golf 4)

Det var vajern som hade skruvat ihop sig på något sätt så den bara small och så flög hela fönstret ner.

+ så sprack de två platsgrejerna som håller fönstret.

Detta hände när jag var nere i Croatien på semester smile och flickans kusiner har verkstad
så de fixade det åt mig.

Fick köpa en sån komplett upphängning och byta ut det.

För att ta av dörrsidan gör följande:

Finns 4 st skruver, skruva av dem och lyft sedan upp dörrsidan samtidigt som du drar den mot dig.

Det finns clips så du får rycka lite men var försiktig smile

Lycka till!
Senast redigerat av XtremeTuning (17 maj 2009)

7 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Försöker få bort dörrsidan men är osäker på om jag hittat alla skruvar. Har lossat tre st på undersidan och en i sidan på övre högerkanten. Finns det några andra som är dolda eller är det bara att dra lite hårdare för att få bort den smile?

7 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Jag tror jag hittade svaret själv, http://www.dubdiy.net/interior/z.html :-)

148 Inlägg
17 maj 2009
renoveringssatsen kostar runt 500...

7 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
Nu har jag fått bort dörrsidan. Har hittat två små hål där man kan se rutan. Försöker pilla upp rutan genom de två hålen men det känns omöjligt. Finns det något annat bättre sätt att få upp den på?

Sök