Danne_485 skrev:
Sjogren-Racing skrev:
Det du behöver är kunskap och erfarenhet.
Inget illa menat men det är ingenting som vem som helst kan göra.
Hur skall jag skaffa det om jag inte testar själv då? Alltså är man någorlunda händig så måste man väl kunna spraya på lite färg eller? Så svårt kan det väl inte vara ändå om man gjort det några gånger? Sedan kanske jag lämnar bort det som sagt men man måste ju göra förarbete osv och det tänker jag inte slänga pengarna i sjön på utan gör helst det mesta själv.
Jag har lackat i 5år ungefär nu.Och börjar att lära mig det lite tycker jag,många som tycker att jag gör fina arbeten mm.
Det är bara att träna och träna.Men du måste ha kunskap oxå,alltså teori.Matriallära,veta vilka produkter som funkar ihop,veta varför vissa fel uppstår för att kunna lösa det.
Veta hur färgsprutan funkar och hur du ställer in den.Jag skulle kunna skriva ett kanonlångt inlägg på 10 sidor om hur vissa saker funkar,hur viktigt det är med temperaturer,lufttryck,avluftningstider,blandningsförhållanden mm.Men du som är "någorlunda händig" vet kanske det redan?
Det är inte att bara spreja på.
Så det är pengarna i sjön att låta en erfaren lackerare göra förarbetet?Det som tar han en vecka fixar du på ett par dagar med samma resultat?
Ett par frågor till dig:
Vi säger att du ska fixa en bil där följande finns.Hur går du tillväga för att fixa det?
1.Fullt med stenskott på huven.
2.En buckla som går utåt.
3.En buckla som går inåt.
4.Klarlackssläpp fläckvis på bagageluckan.
5.Sprutspackel som det har blivit blåsor i under lacken på taket.
Dom frågorna är för att jag ska veta lite hur mkt kunskap du har om förarbete för att kunna hjälpa dig med svar.