2888
Sök

Köpråd bra 201-402m bil (trimvänlig, tålig osv max 50.000:-)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
20 maj 2009
#41
Moparboy440 skrev:
tror du på det där själv? en tung bil med 440hk som drar 0.85 i stan?
om det mot all förmodran skulle stämma så skulle alla biltillverkare i världen villa anställa dig roll .

Tung och tung går ju givetvis att diskuteras, men du kan gärna ringa upp killen som numera bor i Huddik om du nu vägrar tro på det? Amerikanska bilar är inte heller gjorda för att dra soppa, nya bilar går ju i princip aldrig över 5k RPM, och blanda det med en jävligt lättrullad bil så drar den inte mycket.


Så du menar att morsans Riviera från 1965 med gjutjärns 425 cui med dubbla förgasare på 370hk är en ren lögn att den drar 1.3 liter i stan?


Istället för att ifrågasätta, testa det. Jag tror knappast att du själv har runt 50 års erfarenhet sammanlagt med V8'or.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

12 086 Inlägg
20 maj 2009
#42
Snabb, trimvänlig, driftsäker, soppasnål, billig bil? Vafan vakna upp, det finns inget sådant.

4 682 Inlägg
20 maj 2009
#43
Siarnaq skrev:
Tung och tung går ju givetvis att diskuteras, men du kan gärna ringa upp killen som numera bor i Huddik om du nu vägrar tro på det? Amerikanska bilar är inte heller gjorda för att dra soppa, nya bilar går ju i princip aldrig över 5k RPM, och blanda det med en jävligt lättrullad bil så drar den inte mycket.


Så du menar att morsans Riviera från 1965 med gjutjärns 425 cui med dubbla förgasare på 370hk är en ren lögn att den drar 1.3 liter i stan?

Istället för att ifrågasätta, testa det. Jag tror knappast att du själv har runt 50 års erfarenhet sammanlagt med V8'or.

världens billtillverkare satsar miljarder på att få ner förbrukning i sina bilar, men ändå har ingen byggt en bil med 450 hk som drar så lite.
de har tillgång till den modernaste mätutrustningen å använder modern teknik som Mds,Vvt ,Multiair,start/stop teknik m.m.
och du menar alltså att en hemmatrimmare skulle lyckas bättre med en 40 år gammal bil med usel aerodynamik?
du bör nog tänka över vad du skriver.
sen så skrev du ju att det var du som hade impalan, inte din kompis i Huddik roll .

och ingen bil e gjord för att dra soppa..

sen så har jag aldrig sagt nånting om rivierans förbrukning.

och att själv prova på det e som att prova köpa en elektrisk turbo, du behöver knappast 50 års erfarenhet (som du tydligen har? )för att veta att det är en bluff.

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#44
JapMax skrev:
Snabb, trimvänlig, driftsäker, soppasnål, billig bil? Vafan vakna upp, det finns inget sådant.

Allt är relativt.

"Liberty of thought is the life of the soul"

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#45
Bjork skrev:
Ja, vrf inte en 9000 CSE med 2.3T...du bor ju i rätt stad för att fixa delar tongue
Det stora projektet med FWD är väl isf Vxl.lådan? En Saabturbo är ju rätt
lättskrämd.

Japp quife diff och fullförstärkt låda isåfall.
Kör man diffat så får man ju ner effekten i backen betydligt bättre än odiffat.

Frågan är ju om jag ska gå på utseènde eller bara motor.. ng900 finns ju en uppsjö av eftermarknads grejer till samt att dom e mö snyggare, men 9000 är ju jävligt driftsäker..

"Liberty of thought is the life of the soul"

17 Inlägg
20 maj 2009
#46
En bil me ventilavstängare  drar lite på lugn körning sen går den runt på alla när de ska gå fort:P kostar dock lite mera:P


543 Inlägg
20 maj 2009
#47
Skulle nog säga att en 200sx är både trimvänlig och billig i inköp..

Trött och bitter?? javisst!

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#48
Någon här som kan bidra med sanningsenlig fakta om förbrukning på 80-90tals modeller av firebird/trans am/z28?

Vet att dom går på litern landsväg men vill ha en ärlig förbrukning blandad/stadskörning av någon som äger en sådan eller liknande..

"Liberty of thought is the life of the soul"

TACS Medlem
457 Inlägg
20 maj 2009
#49
hedley skrev:
Någon här som kan bidra med sanningsenlig fakta om förbrukning på 80-90tals modeller av firebird/trans am/z28?

Vet att dom går på litern landsväg men vill ha en ärlig förbrukning blandad/stadskörning av någon som äger en sådan eller liknande..

Som jag skrev tidigare i tråden så kunde min förra Trans Am 94' gå under litern blandad körning, dvs. både stad och landsväg (ingen motorväg.) Motorväg räknade jag ut att den drog 0,8 förra sommaren när jag drog iväg till Jönköping enbart motorväg, (körde inte alltför sakta alla partier av E4:an då heller ...) cool

Och det är ärligt ... men det lyckades jag bara med en gång för det var en tråkig tank att köra upp, och har man en stark bil så brukar man inte köra så lugnt alltid. wink och ibland kom jag i vissa extrema fall upp till strax under två liter. (I snitt på en tank alltså.)

Min nuvarande T/A med annan utväxling drar bra mycket mer då den går på högre varv hela tiden ... men gött med mos. Men om du ska trimma bilen drar soppaförbrukningen iväg oavsett bil. sad

Camaro eller Firebird med V6 är det svårt att få upp över litern stadstrafik vid vanlig pensionärskörning, ingen egen erfarenhet av detta men från väldigt goda kontakter.

Och allt är ju relativt .. här pratar vi om bilar som kan/kan inte dra under en liter milen som om det vore att dra lite soppa ... tongue

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#50
men jänk med v6.a känns ju lite som att ta bort känslan istället då tyvärr:(

om man kör med dom original eller bara så trimmade till strax under 300hk så bör dom la inte dricka så extremt?

"Liberty of thought is the life of the soul"

TACS Medlem
457 Inlägg
20 maj 2009
#51
hedley skrev:
men jänk med v6.a känns ju lite som att ta bort känslan istället då tyvärr:(

om man kör med dom original eller bara så trimmade till strax under 300hk så bör dom la inte dricka så extremt?

Min T/A 94' hade headers och sportavgas = 305 hk +/- Och den var hyffsad i bränsleekonomi.
You decide! wink

(V6 känns faktiskt inte som riktig jänk ...)

Saaboholic
3 129 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#52
men en sån får man å andra sidan inte för några 50k wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

230 Inlägg
20 maj 2009
#53
Siarnaq skrev:
Moparboy440 skrev:
tror du på det där själv? en tung bil med 440hk som drar 0.85 i stan?
om det mot all förmodran skulle stämma så skulle alla biltillverkare i världen villa anställa dig roll .

Tung och tung går ju givetvis att diskuteras, men du kan gärna ringa upp killen som numera bor i Huddik om du nu vägrar tro på det? Amerikanska bilar är inte heller gjorda för att dra soppa, nya bilar går ju i princip aldrig över 5k RPM, och blanda det med en jävligt lättrullad bil så drar den inte mycket.


Så du menar att morsans Riviera från 1965 med gjutjärns 425 cui med dubbla förgasare på 370hk är en ren lögn att den drar 1.3 liter i stan?


Istället för att ifrågasätta, testa det. Jag tror knappast att du själv har runt 50 års erfarenhet sammanlagt med V8'or.

Största lögnarn idag?!lol

482 Inlägg
20 maj 2009
#54
eh knepig kombination, jag skulle nog sattsa på att bygga en super seven med nån dieselspis från mb . där borde du kunna få låg förbrukning o låga tider och klara dig på 50 000

just real power
no turbo shit


Sök