2958
Sök

Söker dump med speciellt dumpljud

135 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
Tja!
Undrar vilken dump det är som låter typ; lite högt, disktingt och visslande. typ "pziiiii" Och alltså inte som en tråkig Xsdump som bara pyser med ett "pchhhhhhhhh" Någon som har något tips på vad det kan vara för dumpventil och fabrikat?
Hoppas ni förstår ljuden jag försöker förklara smile

/Patrik

1 453 Inlägg
11 april 2006
Kan det vara en öppen dump du pratar om? De brukar "plinga" lite mer i pysljudet än återcirkulerande...

747 Inlägg
11 april 2006
Bygg en egen som jag gjort.... lite för jävla bra...

Älgahäng Räjsing Club

191 Inlägg
11 april 2006
HKS SSQV, inget snack om saken.
Möjligtvis en återcirkulerande Forge dump, modell... DV00???

135 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
OK, Men förändras ljudet så mkt vid byte till en annan återcirkulerande som ex forge återcirkuelrande? nu blir det bara ett Ptz-tz-tz-tz!! med återcirkulernade orginal bosch svart plastbit.. blir det mer ett "pchiiii" med forgen? Ingen som har inspelat hur HKS:en låter? big_smile

add:
Har kört med GFBdumpen ( hybrida ) men den låter precis som orginal då man kör den som återcirkulernade. och öppen byggnad på den låter jävligt tråkigt Pchhhhhhhhh...
Senast redigerat av pacco (11 april 2006)

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
11 april 2006
Kolla in http://www.blowoffvalves.com där finns "en massa" dumpventiler som man kan lyssna på.

135 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
Tack för länken... det gjorde det hela klart vad som är intressant HKS SSQV och Greddyn låter ju helt klart grymmast...!

Klubbmannen
11 april 2006
pacco skrev:
Tack för länken... det gjorde det hela klart vad som är intressant HKS SSQV och Greddyn låter ju helt klart grymmast...!

Gillar du SSQV-ljudet? Tjuter ju som en gammal kaffekanna =P
Mycket beror på hur högt laddtryck man har. SSQV:n kan låta ganska olika på olika bilar

http://video.google.com/videoplay?docid … mp;pl=true
Den här gillar jag, när dom bänkar den svarta supran med 815 hk. Den har ett ballt dumpljud
Senast redigerat av Klubbmannen (11 april 2006)

135 Inlägg
11 april 2006
Trådstartare
Klubbmannen skrev:
pacco skrev:

Gillar du SSQV-ljudet? Tjuter ju som en gammal kaffekanna =P
Mycket beror på hur högt laddtryck man har. SSQV:n kan låta ganska olika på olika bilar

http://video.google.com/videoplay?docid … mp;pl=true
Den här gillar jag, när dom bänkar den svarta supran med 815 hk. Den har ett ballt dumpljud

Väl film smile

135 Inlägg
22 april 2006
Trådstartare
Kom på en liten fråga till nu i efterhand,
Vad de gäller orginal samt kopia, är ljudet desamma på HKS kopian som orginal?
Hur mycket sämre är de med en kopia? har bara kört äkta men tänkte att jag skulle köpa en kopia först om jag inte blev hel nöjd med ljudet, så jag slipper lägga ~3000kr på HKS SSQV orginal.

Någon som vet?

23 april 2006
pacco skrev:
Tja!
Undrar vilken dump det är som låter typ; lite högt, disktingt och visslande. typ "pziiiii" Och alltså inte som en tråkig Xsdump som bara pyser med ett "pchhhhhhhhh" Någon som har något tips på vad det kan vara för dumpventil och fabrikat?

/Patrik

Med min Forge återcirkulerande dump så blir det ett snärtigt piskljud (vill absolut inte ha mer pysljud iaf, låter mer än vad den gör nytta då).

Inte nog med att jag även har chippat den och monterat ett open air luftfilter.

Audi A4 1.8Ts Steg 3
www.johnny.nu

135 Inlägg
24 april 2006
Trådstartare
Audi_freak_on_a_leash skrev:
pacco skrev:
Tja!

/Patrik

Med min Forge återcirkulerande dump så blir det ett snärtigt piskljud (vill absolut inte ha mer pysljud iaf, låter mer än vad den gör nytta då).

Tack för synpunkten, men det problemet är redan löst,... smile
Nu är bara frågan om en kopia kan kontra en orginal..
Senast redigerat av pacco (24 april 2006)

Supraman
2 300 Inlägg
1 maj 2006
pacco skrev:
Audi_freak_on_a_leash skrev:
pacco skrev:
Tja!

/Patrik

Tack för synpunkten, men det problemet är redan löst,... smile
Nu är bara frågan om en kopia kan kontra en orginal..

Detta undrar jag med.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
1 maj 2006
satte tillbaka mitt öppna filter idag och upptäckte att min original bosch membrandump hade givit upp vilket gör att det nu låter "VRROOOOOAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH! tju-tju-tju-tju!" dvs är membranet spräckt och låter röv... däremot upptäckte jag att bosch har en dump med mässingskolv till det facila priset av 300 kronor på vag, kör med den istället nu och den låter riktigt trevligt, snabb respons och lagom mycket pys...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

558 Inlägg
1 maj 2006
Ptja är det kvitter ljud du är ute efter så är det bara plocka bort dumpen helt och plugga igen hålet. Då sticker luften bakvägen och ut igenom turbon där egentligen luften ska gå in. Och när luften då studsar på impellern så blir det ett fint kvitter ljud (rally). Dock dödar du turbon rätt fort genom att köra så. Så detta var bara en ironi grej. Kan vara bra att veta iaf.

747 Inlägg
1 maj 2006
Älskar mitt dump ljud.... Min underbara dump...

Älgahäng Räjsing Club

135 Inlägg
1 maj 2006
Trådstartare
TS_quattro skrev:
satte tillbaka mitt öppna filter idag och upptäckte att min original bosch membrandump hade givit upp vilket gör att det nu låter "VRROOOOOAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHH! tju-tju-tju-tju!" dvs är membranet spräckt och låter röv... däremot upptäckte jag att bosch har en dump med mässingskolv till det facila priset av 300 kronor på vag, kör med den istället nu och den låter riktigt trevligt, snabb respons och lagom mycket pys...

Körde med en annan dump och fick precis samma ljud fast den var inte i plast och hade kolv istället för membran, men den lät tju-tju-tju-tju också.. varför??

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
1 maj 2006
pacco skrev:
Körde med en annan dump och fick precis samma ljud fast den var inte i plast och hade kolv istället för membran, men den lät tju-tju-tju-tju också.. varför??

För hårt ställd, inte kopplat in vakumanslutningen t.ex?

135 Inlägg
1 maj 2006
Trådstartare
insane_1 skrev:
pacco skrev:

För hårt ställd, inte kopplat in vakumanslutningen t.ex?

Nja tror inte de är felet, testade den i olika lägen, och vaccumet är de nog inget fel på.

Sök