2562
Sök

Avskärming av öppet luftfilter?

105 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Tjo! Äger en Opel Vectra 1.8 16V -00 och har nyligen monterat K&Ns öppna luftfilter. http://www.knfilters.com/search/product … od=57-0139

Monterade allt efter beskrivning utom luftslagen. Den skulle sitta längst ner på frontspoilern och ledas upp till luftfiltret mellan kylare och motor precis vid grenrören! Det blev ohyggligt fult så jag förlängde original luftinsläpp från grillen till luftfiltret. Filtret blir rätt så varmt vid stadskörning men svalt vid landsväg. Om jag har förtått det rätt så skall motorn ha kall luft.

NU TILL FRÅGAN smile lönar det sig att montera en avskärmingsplåt runt halva filtret? En polare har sagt att om jag monterar en plåt så minskar jag mängden luft till filtret. Plåten har 3 fästen och monteras runt filtret. I en av rörklämmorna antar jag? Tack på förhand! Markus

1 291 Inlägg
19 maj 2009
Det absulut bästa är att helt och hållet avskärma filtret från motorrumet och ta luften i hjulhuset eller från fronten med tex en 3" slang.

183 Inlägg
19 maj 2009
Yes det ska skickas så kall luft som möjligt till motorn, sätt en avskärmnigen på filtret mot motorn och försök dra ett rör någonstanns helst från hjulhuset som tidigare också skrev.

105 Inlägg
19 maj 2009
Trådstartare
okey då skall jag prova det, tack så mkt smile

12 Inlägg
20 maj 2009
montera plåt runt om, den kommer o få tillräckligt med luft endå och den kommer få kallare luft(=mer syre, därför man föredrar kalluft)

1 291 Inlägg
20 maj 2009
pet-zoo skrev:
montera plåt runt om, den kommer o få tillräckligt med luft endå och den kommer få kallare luft(=mer syre, därför man föredrar kalluft)

Om manbara bygger en luftburk runt filtret utan något friskluftintag kommer den att ta luften som finns i motorrummet och den är betydligt varmare.

105 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
hur ska jag fästa plåten? den har 3 fästen. ska jag ta å dra buntband (stripes) eller ska jag släppa lite på ena slangklämman som håller filtret och köra in fästerna där?? risk för tjuvluft? sen blir det att modifiera lufttillförtsen

105 Inlägg
30 maj 2009
Trådstartare
hörru op du kan radera denna tråd nu big_smile

Sök