3129
Sök

Batteri, dåligt eller ej ?

278 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#1
Tja! Jag köpte en bil för några veckor sedan och då starta den hur bra som helst osv, sen en dag när jag städa bilen så hade jag alla dörrarna öppna och då var ju taklampan tänd under den tiden ( några timmar ) Så när jag skulle starta bilen så gick den inte igång, det klicka lite där säkringar / reläer sitter inne i bilen sen var den heelt död.. Så vi satte den på laddning en stund och starta den. Sen bara för att pröva så stanna vi bilen och skulle starta den igen = Helt död då med hmm.. Så nu har jag tagit hem batteriet och det stod på laddning en hel dag. Dagen efter koppla vi av laddaren och spänningsmätte batteriet, det låg på 14volt. Sen dagen efter mätte vi igen då låg det på 13,2volt och nu 2 dagar efter låg den också på 13,2volt. Ska batteriet ligga så högt eller ? Vet inte riktigt om det är dåligt eller man kanske kan köra på det nu igen när det är uppladdat ett dygn ?  Ska ju köpa steg o massa sånt sen och steget är ganska kraftigt så jag behöver bra batteri.

Mvh Fabian


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
23 maj 2009
#2
köp 1 nytt batteri löser allt meninglöst ladda gammla batterin


21 761 Inlägg
23 maj 2009
#3
fabbemannen skrev:
Dagen efter koppla vi av laddaren och spänningsmätte batteriet, det låg på 14volt. Sen dagen efter mätte vi igen då låg det på 13,2volt och nu 2 dagar efter låg den också på 13,2volt. Ska batteriet ligga så högt eller ?

Vissa batterier har lite drygt 13 V i vilospänning när de är fulladdade, tex en del AGM-batterier brukar ha så. Men det kan också bero på att batteriet är sulfaterat och har en "falsk" vilospänning, det går att kolla upp genom att belasta batteriet ganska kraftigt och mäta hur mycket spänningen sjunker. smile

En bra belastningstestare brukar finnas hos tex en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad, hör gärna med ett sånt ställe.

278 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#4
Drönirettab skrev:
fabbemannen skrev:
Dagen efter koppla vi av laddaren och spänningsmätte batteriet, det låg på 14volt. Sen dagen efter mätte vi igen då låg det på 13,2volt och nu 2 dagar efter låg den också på 13,2volt. Ska batteriet ligga så högt eller ?

Vissa batterier har lite drygt 13 V i vilospänning när de är fulladdade, tex en del AGM-batterier brukar ha så. Men det kan också bero på att batteriet är sulfaterat och har en "falsk" vilospänning, det går att kolla upp genom att belasta batteriet ganska kraftigt och mäta hur mycket spänningen sjunker. smile

En bra belastningstestare brukar finnas hos tex en bilverkstad eller bilelektrisk verkstad, hör gärna med ett sånt ställe.

Okej, får  väl åka till verkstad och få det prövat dårå smile men om det är dåligt sen tror jag ändå jag köper ett som kostar runt 800-1000 kr ett " standard " batteri. Tror du inte de duger till steget o de jag ska ha ?


21 761 Inlägg
23 maj 2009
#5
Hur blev det med det där Banner Uni Bull som du funderade på förut, mailade du till killen?

Det kommer ju att fungera bättre än med nuvarande batteri iaf. Om du dessutom håller koll på det nya batteriets laddningsstatus, så att det inte blir väldigt mycket urladdat, då fungerar det bra även med ett "vanligt" batteri ifall det batteriet har bra startström. smile

278 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#6
Drönirettab skrev:
Hur blev det med det där Banner Uni Bull som du funderade på förut, mailade du till killen?

Det kommer ju att fungera bättre än med nuvarande batteri iaf. Om du dessutom håller koll på det nya batteriets laddningsstatus, så att det inte blir väldigt mycket urladdat, då fungerar det bra även med ett "vanligt" batteri ifall det batteriet har bra startström. smile

Äh jag sket i de batteriet, kändes inte lönt, man vet ju inte om det är dåligt eller ej om man köper det xD Men jag tror det blir ett " standard " batteri om detta jag har är dåligt smile. Med bra startström, vad menar du då ? Ampere eller Amperetimmar ?


21 761 Inlägg
23 maj 2009
#7
Startström (kallstartström) = CCA-värde.

Ett 60 Ah batteri som har tex 500-600 A i CCA-värde är bra, ett 70 Ah som har tex 600-700 A är bra. smile

278 Inlägg
23 maj 2009
Trådstartare
#8
Drönirettab skrev:
Startström (kallstartström) = CCA-värde.

Ett 60 Ah batteri som har tex 500-600 A i CCA-värde är bra, ett 70 Ah som har tex 600-700 A är bra. smile

Okej tack då vet jag det smile det batteriet jag har är på 55 Ah och typ 400 A


21 761 Inlägg
23 maj 2009
#9
Det batteriet är inte överdrivet starkt i den storleksklassen, flera modeller som är på 55 Ah har runt 500-520 A. Iof har jag bara kollat hos Varta och Tudor, men jag är rätt säker på andra tillverkare har liknande siffror. smile

278 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#10
Drönirettab skrev:
Det batteriet är inte överdrivet starkt i den storleksklassen, flera modeller som är på 55 Ah har runt 500-520 A. Iof har jag bara kollat hos Varta och Tudor, men jag är rätt säker på andra tillverkare har liknande siffror. smile

Okej, svaret kommer lite sent, men jag har kollat nu exakt vad det är. Det är på : 55Ah och 390A men jag ska iväg o få det testat men dom trodde det var en cell eller ngt sönder i det , så jag köper nog ett batteri på ca 65Ah timmar sen. Eller vad tycker du jag ska satsa på ? får ju i värsta fall ha bilen igång när jag spelar. Du vet inte hur lång tid batteriet kan hålla sig om man spelar utan att bilen är igång med ett 65Ah timmar batteri ?

/ Fabian


Sir
291 Inlägg
26 maj 2009
#11
De e inte så att laddningen är klen då? Har man laddat ett batteri "över natten" med 230 voltsladdare å mäter batterispänningen efter några 4 timmar och spänningen är runt 13 volt (eller iaf över 12,5 volt) så är det säkert inte något stort fel på batteriet. Sätter du sedan tillbaks batteriet i bilen så startar den säkert. Det finns ingen laddningslampa/mätare i bilen då som lyser eller är trasig? Vad har du för spänning över batteriet när du har motorn igång på dubbla tomgångsvarvet ungefär å halvljus, full fläkt på? Borde ligga runt 14 volt då.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

278 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#12
Dale skrev:
De e inte så att laddningen är klen då? Har man laddat ett batteri "över natten" med 230 voltsladdare å mäter batterispänningen efter några 4 timmar och spänningen är runt 13 volt (eller iaf över 12,5 volt) så är det säkert inte något stort fel på batteriet. Sätter du sedan tillbaks batteriet i bilen så startar den säkert. Det finns ingen laddningslampa/mätare i bilen då som lyser eller är trasig? Vad har du för spänning över batteriet när du har motorn igång på dubbla tomgångsvarvet ungefär å halvljus, full fläkt på? Borde ligga runt 14 volt då.

Okej, angående laddningslampan så lyser det en röd lampa med ett batteri på precis när man startar bilen eller när tändningen är till, men när bilen gått igång så slocknar den, så jag antar att det inte är något fel på laddningen. smile


21 761 Inlägg
26 maj 2009
#13
fabbemannen skrev:
så jag köper nog ett batteri på ca 65Ah timmar sen. Eller vad tycker du jag ska satsa på ?

Jag brukar rekommendera att sätta så stort batteri som får plats på batterihyllan, om nu plånboken tillåter det. Ifall det ryms tex ett 70-75 Ah batteri i din bil så sätt gärna ett sånt om du känner att du vill lägga ut såna pengar. smile

fabbemannen skrev:
Okej, angående laddningslampan så lyser det en röd lampa med ett batteri på precis när man startar bilen eller när tändningen är till, men när bilen gått igång så slocknar den, så jag antar att det inte är något fel på laddningen. smile

Nja, bara för att batterilampan slocknar när motorn är igång så innebär det inte att generatorn ger ut tillräckligt bra laddspänning. Riktigt så enkelt är det inte. Man bör mäta laddspänningen för att vara säker, Dale ger exempel på hur man kan göra vid mätningen.

För att få en rättvisande mätning så ska dock batteriet vara i bra skick och så fulladdat som möjligt.

278 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#14
Drönirettab skrev:
fabbemannen skrev:
så jag köper nog ett batteri på ca 65Ah timmar sen. Eller vad tycker du jag ska satsa på ?

Jag brukar rekommendera att sätta så stort batteri som får plats på batterihyllan, om nu plånboken tillåter det. Ifall det ryms tex ett 70-75 Ah batteri i din bil så sätt gärna ett sånt om du känner att du vill lägga ut såna pengar. smile

fabbemannen skrev:
Okej, angående laddningslampan så lyser det en röd lampa med ett batteri på precis när man startar bilen eller när tändningen är till, men när bilen gått igång så slocknar den, så jag antar att det inte är något fel på laddningen. smile

Nja, bara för att batterilampan slocknar när motorn är igång så innebär det inte att generatorn ger ut tillräckligt bra laddspänning. Riktigt så enkelt är det inte. Man bör mäta laddspänningen för att vara säker, Dale ger exempel på hur man kan göra vid mätningen.

För att få en rättvisande mätning så ska dock batteriet vara i bra skick och så fulladdat som möjligt.

okej får testmäta generatorn också då säg gärna hur man gör (A).. Kan tillägga att jag fick batteriet mätt idag och det var i riktigt dåligt skick. Så jag köpte ett nytt som var på 65Ah tudor.. han sa att det var ett riktigt bra batteri, men dock itne de kraftigaste så jag får ha bilen igång när jag ska spela högt tongue


Sir
291 Inlägg
26 maj 2009
#15
fabbemannen skrev:
Dale skrev:
De e inte så att laddningen är klen då? Har man laddat ett batteri "över natten" med 230 voltsladdare å mäter batterispänningen efter några 4 timmar och spänningen är runt 13 volt (eller iaf över 12,5 volt) så är det säkert inte något stort fel på batteriet. Sätter du sedan tillbaks batteriet i bilen så startar den säkert. Det finns ingen laddningslampa/mätare i bilen då som lyser eller är trasig? Vad har du för spänning över batteriet när du har motorn igång på dubbla tomgångsvarvet ungefär å halvljus, full fläkt på? Borde ligga runt 14 volt då.

Okej, angående laddningslampan så lyser det en röd lampa med ett batteri på precis när man startar bilen eller när tändningen är till, men när bilen gått igång så slocknar den, så jag antar att det inte är något fel på laddningen. smile

Den ska lysa när tändningen är på och motorn står still. Detta för att liksom visa att lampan är hel. Slocknar den sen när motorn startat så bör ju laddningen fungera. Mer säkert är ju om man kollar spänningen.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

278 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#16
Dale skrev:
fabbemannen skrev:
Dale skrev:
De e inte så att laddningen är klen då? Har man laddat ett batteri "över natten" med 230 voltsladdare å mäter batterispänningen efter några 4 timmar och spänningen är runt 13 volt (eller iaf över 12,5 volt) så är det säkert inte något stort fel på batteriet. Sätter du sedan tillbaks batteriet i bilen så startar den säkert. Det finns ingen laddningslampa/mätare i bilen då som lyser eller är trasig? Vad har du för spänning över batteriet när du har motorn igång på dubbla tomgångsvarvet ungefär å halvljus, full fläkt på? Borde ligga runt 14 volt då.

Okej, angående laddningslampan så lyser det en röd lampa med ett batteri på precis när man startar bilen eller när tändningen är till, men när bilen gått igång så slocknar den, så jag antar att det inte är något fel på laddningen. smile

Den ska lysa när tändningen är på och motorn står still. Detta för att liksom visa att lampan är hel. Slocknar den sen när motorn startat så bör ju laddningen fungera. Mer säkert är ju om man kollar spänningen.

Hur tittar jag spänningen på den ? Jag har en spänningsprövare men jag vet inte var jag ska hålla den xD


21 761 Inlägg
26 maj 2009
#17
Blir säkert bra, speciellt eftersom det förra batteriet var kasst. smile

Med hjälp av två olika mätningar så får du ganska bra koll på om generatorn verkar ladda som den ska:

1. Låt motorn gå på tomgång, tex 800-900 varv, låt endast halvljuset vara igång. Mät spänningen på batteripolerna, gör sedan en jämförande mätning på själva generatorn.

2. Låt motorn ha 1500-2000 varv konstant, slå sedan på fläkt+elbakruta+sätesvärmare (om du har de sakerna). Mät spänningen på samma sätt igen, dvs på batteriet och på generatorn.

Dessa mätningar ger svar hur generatorn laddar vid tomgång och vid högre varv med en del belastning på generatorn. Mätningen på generatorn visar ifall det skiljer sig i spänning mellan generatorn och batteriet, det bör helst inte skilja mer än 0,2 V när generatorn belastas med flera strömförbrukare. Helst bör det ju inte skilja någonting alls förstås. smile

När man mäter på generatorn så måste man vara mycket försiktig så att inte armen/handen fastnar i drivremmarna. Är det väldigt svårt att komma åt generatorn, strunta i så fall i den mätningen för din egen säkerhets skull. Att vara två stycken vid mätningen är en fördel.

278 Inlägg
27 maj 2009
Trådstartare
#18
Drönirettab skrev:
Blir säkert bra, speciellt eftersom det förra batteriet var kasst. smile

Med hjälp av två olika mätningar så får du ganska bra koll på om generatorn verkar ladda som den ska:

1. Låt motorn gå på tomgång, tex 800-900 varv, låt endast halvljuset vara igång. Mät spänningen på batteripolerna, gör sedan en jämförande mätning på själva generatorn.

2. Låt motorn ha 1500-2000 varv konstant, slå sedan på fläkt+elbakruta+sätesvärmare (om du har de sakerna). Mät spänningen på samma sätt igen, dvs på batteriet och på generatorn.

Dessa mätningar ger svar hur generatorn laddar vid tomgång och vid högre varv med en del belastning på generatorn. Mätningen på generatorn visar ifall det skiljer sig i spänning mellan generatorn och batteriet, det bör helst inte skilja mer än 0,2 V när generatorn belastas med flera strömförbrukare. Helst bör det ju inte skilja någonting alls förstås. smile

När man mäter på generatorn så måste man vara mycket försiktig så att inte armen/handen fastnar i drivremmarna. Är det väldigt svårt att komma åt generatorn, strunta i så fall i den mätningen för din egen säkerhets skull. Att vara två stycken vid mätningen är en fördel.

okej tack så mycket för svaren.. smile Ska försöka testa det nu en dag isåfall smile dock funkar inte vindrutetorkaren på bakrutan, vet inte om det är ngn säkring eller ngt sönder. Får felsöka de senare smile



Sök