3637
Sök

Dagsbidrag för arbetslös

BECE
147 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
Kommer nu att bli arbetslös till sommaren (går ut gymnasiet). Om jag går och skriver in mog hos arbetsförmedlingen, har hört att man kan få något slags dagsbidrag eller sånt? Om man springer på möten osv. Något som vet hur mycket detta ligger på, och om man får det direkt eller hur fungerar det där?
Tacksam för svar. smile

Ingen minns en fegis.

DFFL
9 020 Inlägg
24 maj 2009
Måste väl vara arbetslös i 3 månader innan man får sånt väl?
Har nästan för mig att det är så.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

9 108 Inlägg
24 maj 2009
För alfakassa (3200 i månaden) måste du ha fyllt 20 också.

Muttley
24 maj 2009
och du måste vara minst 20 år innan du kan få de med. så får du runt 3000 i månaden.

629 Inlägg
24 maj 2009
Om du inte har arbetat kan du inte få alfa-kassan (minst 6-månader).
Dock efter 3 månaders arbetslöshet åker du med i arbetsgarantin för ungdomar, där du får 134kr om dagen i ersättning om du är över 20.

Mröh

huh?
10 427 Inlägg
24 maj 2009
Förr hade man rätt till grundersättning från en a-kassa om man hade studerat eller liknande innan
och var över 20 år.

(Men det var bland det första som rök med nya studentvänliga-regeringen wink)

Exempel:
Person tar studenten, gör lumpen (blir 20) blir arbetslös och får grundersättning pga ingen inkomst
istället för att inte ha rätt till något alls speciellt som det är nu.

BECE
147 Inlägg
24 maj 2009
Trådstartare
ja, det var ju typiskt då att jag fyller 20 den 28:e september. sad Men då borde jag ju få dagsersättning då efter det, då jag går ut skolan den 12:e juni, och inte fått något sommarjobb alls.

Ingen minns en fegis.

429 Inlägg
25 maj 2009
Plugga? Vid lågkonjunktur som denna så skulle jag gjort de smile

// Pontus

231 Inlägg
25 maj 2009
Du kommer hamna i jobbgarantin efter några månader som inskriven i arbetsförmedligen, då är det som sagt typ 134kr om dagen innan skatt. Bara o söka jobb som en idiot då du inte lär få pengar från alfa kassan innan jul om du ens vore beviljad

huh?
10 427 Inlägg
25 maj 2009
Som biber skrev så är väl plugga det enda rätta.
Om man inte är tät och kan ta ett "sabbatsår" som en massa
lirare verkar göra efter gymnasiet. Typ röka hasch i Australien.yikes

BECE
147 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Hade planer på att plugga men har ju inte sökt in till nåt och nu är det ju för sent. tongue

Ingen minns en fegis.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
25 maj 2009
Det är aldrig försent att söka in.
Sökte en månad efter o blev antagen o de hoppar alltid av massvis med folk.
Läser du distansutbildningar blir du dessutom alltid antagen i princip...
Senast redigerat av Mortalis (25 maj 2009)

429 Inlägg
25 maj 2009
Mm precis, jag rekommenderar att du söker smile Skulle känns väldigt osäkert att försöka skaffa jobb nu tongue

// Pontus

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
25 maj 2009
Till TS: Vilken gymnasieutbildning har du?
Det är aldrig omöjligt att söka och få jobb, men mycket hänger på om du gått fordon eller ekonomi osv när det gäller gymnasie som högsta utbildning.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

BECE
147 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
Jag går ut livsmedelsprogramet med inriktning bageri/konditori

Ingen minns en fegis.

1 082 Inlägg
25 maj 2009
ellert skrev:
Jag går ut livsmedelsprogramet med inriktning bageri/konditori

Prognosen är väl inte jättesäker i dessa tider, men man räknar med att inom ett par år vara i fas med examinerade/tänkbara arbetstillfällen. Kan du tänka dig att flytta så har du nog mycket värt! Det gäller ju för både sommarjobb och tillsvidareanställningar.

huh?
10 427 Inlägg
25 maj 2009
Vill man inte plugga högskola så finns det ju kvalificerade yrkesutbildningar (KY) överallt,
eller yrkeshögskoleutbildningar som det kommer heta framöver. Brukar vara 1-2år ungefär.

Finns ganska mycket olika utbildningar att välja på också.

Svetsare
3 150 Inlägg
25 maj 2009
Lånar tråden 3 sekunder bara:   Vad heter den kurs som man kan/ska gå innan man bestämmer sig för att öppna nåt eget?  Alltså egenföretagare.   Vi är nämligen 3 killar i klassen som har insett hur läget ser ut och tänker ta chansen då det inte finns så mycket att förlora.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

1 082 Inlägg
25 maj 2009
ZonaX skrev:
Lånar tråden 3 sekunder bara:   Vad heter den kurs som man kan/ska gå innan man bestämmer sig för att öppna nåt eget?  Alltså egenföretagare.   Vi är nämligen 3 killar i klassen som har insett hur läget ser ut och tänker ta chansen då det inte finns så mycket att förlora.

Medborgarskolan: http://www.medborgarskolan.se/templates … rta%20eget

Ams: http://www.arbetsformedlingen.se/go.aspx?c=31597

Eller läs företagsekonomi...

Sleeper
3 084 Inlägg
25 maj 2009
är väl försent att söka hösttermin nu men vår kan man väl söka kanske..

imorrn drar man 70 mil hemifrån till sitt nya jobb smile ska bli spännande som fan.

Och nu är det väl så att det finns nåt arbetslöshet bla bla för unga. Men det är ju knappt 3000 spänn och då ska man ha vart arbetslös ett tag sen blir man inslängd på första bästa (sämsta) jobb. och innan man får de småpengarna så är det väl 3 månader arbetslös eller nått. Så det suger ju verkligen fårtestiklar genom sugrör.

sök jobb, plugga, eller fortsätt bo hos mor och far, är väl typ alternativen.

Dagge88 skrev:
Om du inte har arbetat kan du inte få alfa-kassan (minst 6-månader).
Dock efter 3 månaders arbetslöshet åker du med i arbetsgarantin för ungdomar, där du får 134kr om dagen i ersättning om du är över 20.

Ahh där står det ju
Senast redigerat av Sushikocken (25 maj 2009)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sök