2463
Sök

Informationsbrist på EGR DESPERAT FÖR HJÄLP!

15 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/archive/97841/668018_3zexuu.jpg
Här ses grenrör med EGR ingångar till toppen som pilarna visar


Jag snart ska byta motor på volvo 740 och det är samma toppar på den som sitter i och den som senare ska i (530)

Eftersom förra var en insprut saknades EGR ingångar på den toppen (vet inte om de beror på insprut) men det finns tecken på att EGR kan förekomma på toppen om man borrar.

Ska nämnligen inte ha insprut för att all el saknas.

Frågan är nu kan man borra själv dessa hål som EGR ska in?
- är tvungen att ha EGR för att besiktning ska gå igenom


https://www1.garaget.org/gallery/archive/97841/668030_s88ify.jpg
Toppen som senare ska i syns här med markeringar för EGR ingångar som inte är borrade eftersom EGR saknades på denna bil. Kan dessa borras av en amatör mekaniker?
Senast redigerat av Qlimax (25 maj 2009)

15 Inlägg
25 maj 2009
Trådstartare
#2
Väldigt tacksam för hjälp skulle betyda mycket smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
26 maj 2009
#3
det där har inget med egr:en att göra utan det är är pulsair


skit i att montera dessa grejer endå ingen som kommer titta att det sitter där eller om det fungerar

egr ventilen sitter monterad under insuget med ett rör som sitter i grenröret
denna funktion kontrolerar dom inte längre

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#4
Growe skrev:
det där har inget med egr:en att göra utan det är är pulsair


skit i att montera dessa grejer endå ingen som kommer titta att det sitter där eller om det fungerar

egr ventilen sitter monterad under insuget med ett rör som sitter i grenröret
denna funktion kontrolerar dom inte längre

Jasså? nu blev jag förvirrad, en annan sa att dessa var EGR, aja då är de väl så:P

kontrollerar dom "pulsair:en" då tro? eller var det de du menade?

4 001 Inlägg
26 maj 2009
#5
dom kontrollerar inte pulsair på bilprovningen numera MEN du kan få problem att klara avgasvärdena, inte speciellt troligt men du KAN få problem.
Jag skulle skita i pulsairen.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

15 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#6
kolvas skrev:
dom kontrollerar inte pulsair på bilprovningen numera MEN du kan få problem att klara avgasvärdena, inte speciellt troligt men du KAN få problem.
Jag skulle skita i pulsairen.

Precis jag kom nyss att tänka på det med, vågar man riskera det? Det är ett rätt stort projekt sen veta att den inte går igenom kan va surt.
   Dessa grejer sitter ju där av en anledning liksom.

4 001 Inlägg
26 maj 2009
#7
Qlimax skrev:
kolvas skrev:
dom kontrollerar inte pulsair på bilprovningen numera MEN du kan få problem att klara avgasvärdena, inte speciellt troligt men du KAN få problem.
Jag skulle skita i pulsairen.

Precis jag kom nyss att tänka på det med, vågar man riskera det? Det är ett rätt stort projekt sen veta att den inte går igenom kan va surt.
   Dessa grejer sitter ju där av en anledning liksom.

jag har aldrig fått problem men en kompis som bytte motor fick det men det var en förgasarmotor så han snålställde den lite extra under besiktningen sen var det inga problem

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
26 maj 2009
#8
med en vättigt inställd förgasare ska det inte var några problem

finns inget gott med egr eller pulsair
så skit i det och i värsta fall tankar du lite e85 inför bes
det enda dom bryr sig om är co halten  2.5 eller 3.5 eller vad det är på en förgasarmotor

passa på att renovera förgasaren och ställ in den med en riktig gasmätare
och ställ förgasaren efter förstånd..
alltså där hc är så låg som möjligt och co halten inom lagens gräns så kommer motorn gå kanon sen smile

Kör fort så hinner inget hända...

15 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#9
Growe skrev:
med en vättigt inställd förgasare ska det inte var några problem

finns inget gott med egr eller pulsair
så skit i det och i värsta fall tankar du lite e85 inför bes
det enda dom bryr sig om är co halten  2.5 eller 3.5 eller vad det är på en förgasarmotor

passa på att renovera förgasaren och ställ in den med en riktig gasmätare
och ställ förgasaren efter förstånd..
alltså där hc är så låg som möjligt och co halten inom lagens gräns så kommer motorn gå kanon sen smile

Låter rätt omständigt för en amatör? är det sånna fall inte mer värt att slänga på en katt ?tongue


Sök