4291
Sök

Tips vid portning?

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#1
tjena ska porta min topp på corradon (själv) å såg att man kan ta mycket runt ventil styrningarna å nu undrar ja hur lätt går dom sönder om man slipar ner styrningarna jämnt med själva portningen så att de blir helt slätt... (nya ventilstyrningar)

----->Strippen S2<-----

VCRACING

152 Inlägg
26 maj 2009
#2
Hmm...Du ska undvika att ändra styrningarna alls. Det blir rätt varmt i avgasporten och även i ventilskaftet på insugsporten,och styrningarna avleder denna värme vidare till godset i toppen. Kortare styrningar blir mindre yta att ta upp värme på,vilket kan ge andra problem (taskiga tätningar,skurna skaft o.s.v.)
Dessutom är längden bra för att just styra upp det hela. En ventil rör sej rätt snabbt vid 6000!

Du kan däremot forma godset runt styrningarna så de blir elliptiska() och med avrundade avslut. Då stör de inte flödet något alls direkt,då det inte blir några störande virvlar runt dem.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#3
SevilleDiesel skrev:
Hmm...Du ska undvika att ändra styrningarna alls. Det blir rätt varmt i avgasporten och även i ventilskaftet på insugsporten,och styrningarna avleder denna värme vidare till godset i toppen. Kortare styrningar blir mindre yta att ta upp värme på,vilket kan ge andra problem (taskiga tätningar,skurna skaft o.s.v.)
Dessutom är längden bra för att just styra upp det hela. En ventil rör sej rätt snabbt vid 6000!

Du kan däremot forma godset runt styrningarna så de blir elliptiska() och med avrundade avslut. Då stör de inte flödet något alls direkt,då det inte blir några störande virvlar runt dem.

men de va mest insugsporten ja tänkte ändra de på, inte en några millimeter?

är det nån som har tips på hur ja ska forma runt styrningarna? bild skulle va bra big_smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

152 Inlägg
26 maj 2009
#4
Du ska "spetsa" dem ,som två parenteser (). föreställ dej hur det flödar runt hörn och gjutvårtor m.m. så brukar det bli bra. kanalen ska ju bli "strömlinjeformad" så du ska ta bort skarpa "kurvor" längs vägen.
Om du vill ha riktigt bra flöde ska du försöka ta mest mot pckningen,och sedan få den trattformad-ungefär i storlek med ventilen närmast sätet. Detta för att få upp farten på gaserna utan motstånd,vilket ger bättre fyllnadsgrad. Om du tar massor i insuget får du "stillestånd" i kanalen och skitdåligt bottenvrid+att det kanske inte ger nåt extra i övrigt!
Eftersom du troligtvis inte har högern i botten hela tiden,så får du ut mera på att få "raka spåret" i insuget och detsamma i utblåset.Dessutom stämmer du av hålen i toppen och insugsrör/avgaslimpa mot packningarna,så det inte blir några "hack" emellan.
Du tjänar ju på att motorn inte måste jobba lika hårt med att trycka ut soporna-oavsett var du har gaspedalen nånstans.

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#5
SevilleDiesel skrev:
Du ska "spetsa" dem ,som två parenteser (). föreställ dej hur det flödar runt hörn och gjutvårtor m.m. så brukar det bli bra. kanalen ska ju bli "strömlinjeformad" så du ska ta bort skarpa "kurvor" längs vägen.
Om du vill ha riktigt bra flöde ska du försöka ta mest mot pckningen,och sedan få den trattformad-ungefär i storlek med ventilen närmast sätet. Detta för att få upp farten på gaserna utan motstånd,vilket ger bättre fyllnadsgrad. Om du tar massor i insuget får du "stillestånd" i kanalen och skitdåligt bottenvrid+att det kanske inte ger nåt extra i övrigt!
Eftersom du troligtvis inte har högern i botten hela tiden,så får du ut mera på att få "raka spåret" i insuget och detsamma i utblåset.Dessutom stämmer du av hålen i toppen och insugsrör/avgaslimpa mot packningarna,så det inte blir några "hack" emellan.
Du tjänar ju på att motorn inte måste jobba lika hårt med att trycka ut soporna-oavsett var du har gaspedalen nånstans.

så ja ska göra så att luften och avgaserna går så mjukt som möljigt runt ventilstyrningarna?

kan man slipa lite i styrningarna så dom blir lite spetsiga eller är det en dålig ide?

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 maj 2009
#6
rund nos och spetsig bak ger minst motstånd, om man nu inte vågar kapa styrningarna jämns med kanalen.

oavsett vad du gör så läs på noga innan du gör något. att porta är inte lätt att ta bort utbuktningar kan mycket väl försämmre flödet då luften lättare slinker runt ett hörn om den strax innan får en knuff åt andra hållet.  De som kan portning brukar ju "plasta" de lägger alltså till en bulle innan kanalen viker av för att ge dendär puffen...

hemligt är det smile







http://www.basiliscus.com/ProaSections/AppendixD/NACA0012.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#7
torpis skrev:
rund nos och spetsig bak ger minst motstånd, om man nu inte vågar kapa styrningarna jämns med kanalen.

oavsett vad du gör så läs på noga innan du gör något. att porta är inte lätt att ta bort utbuktningar kan mycket väl försämmre flödet då luften lättare slinker runt ett hörn om den strax innan får en knuff åt andra hållet.  De som kan portning brukar ju "plasta" de lägger alltså till en bulle innan kanalen viker av för att ge dendär puffen...

hemligt är det smile







http://www.basiliscus.com/ProaSections/ … CA0012.jpg

ahh tack för bilden smile nu vet ja ungeför hur ja ska göra tongue iomed att kanalerna är så små så gör det nog ganska stor skillnad om man rundar av, tar bort allt gjutskägg å kanske rundar av styrningarna lite smile

----->Strippen S2<-----

VCRACING

152 Inlägg
26 maj 2009
#8
Aha... är det DÄRFÖR de "pucklar" i kanalerna... Jo-hemligt är det! Och förr när det var förgasare och trattar kunde en del porta toppar på löpande band,med puckeln olika långt in i kanalen för att få skjutsen vid rätt varvtal!

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

152 Inlägg
26 maj 2009
#9
http://www.sorman-racing.com/vedbod_fil … enaste.pdf

Denna finns på en annan tråd i forumet.
Kanonbra läsning!

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

4 001 Inlägg
26 maj 2009
#10
Har iofs. bara portat Volvo sugmotorer men så här gör vi på ett ungefär:
Insug brukar vi plocka av styrningen så den ligger jämt med kanalen, sen följer alltid luft/bränsle utsidan av kanalen så man ska försöka undvika att ta något i ingången på kanalen (om man inte tänkt åka med ett jävla laddtryck & kanske lustgas t.ex) utan öppnar upp i taket & på bredden inne i grytan för att få fina radier som luften följer och få ner så mycket som möjligt runt ventilen.
Avgas så brukar vi ta en del mera i kanalen för man vill bli av med att så fort som möjligt, där brukar vi plocka bort lite i nederkant längst nere vid ventilen och sedan öppna mera ju längre ut vi kommer.

Finns lika många tekniker på hur det ska göras som det finns motortrimmare.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 maj 2009
#11
Det är detta räknande man slipper med turbo. Då kan man ha en liten kanal som ger bra gashastigheter på lågvarv = bra bottendrag, samt en kamaxel som ger bra pulver på lågvarv för att sedan helt enkelt tvinga in luften när den behövs på full gas. förlusterna blir som alltid värme men den kyler man lätt bort i IC:n.  Vips slipper man porta häcken av sig och har massa pulver ändå  wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

152 Inlägg
26 maj 2009
#12
mmm.... Jag har svårt att sluta pilla få förgasare,brytarspetsar och annat k-märkt.
Turbo är nästan för hitech. Roothkompressor möjligen=D

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Wolfman Cruisers
1 258 Inlägg
26 maj 2009
Trådstartare
#13
torpis skrev:
Det är detta räknande man slipper med turbo. Då kan man ha en liten kanal som ger bra gashastigheter på lågvarv = bra bottendrag, samt en kamaxel som ger bra pulver på lågvarv för att sedan helt enkelt tvinga in luften när den behövs på full gas. förlusterna blir som alltid värme men den kyler man lätt bort i IC:n.  Vips slipper man porta häcken av sig och har massa pulver ändå  wink

det gäller altså för mig att få så bra flöde som möjligt utan att porta max? ja ska köpa en kam med 268 grader till den toppen ja ska porta å den ska ge ca 15-20 häst med rätt lyft så det ska nog bli stor skillnad med den toppen...

----->Strippen S2<-----

VCRACING

Motorbyggare
3 Inlägg
3 juni 2009
#14
Tips! gör hellre för lite än för mycket...Risken att förstöra är ju mindre..Tyvärr så bygger all topplocks bearbetning för att lyckas på mycket erfarenhet samt bra verktyg..Men att snygga till allt främst under ventilen är att föredra och ger en bra effekt ökning i flesta fall.Snygga till Fb-rummet där ventilen har som trängst så ökar flödet runt ventilen till det positiva och det gäller helst på motorer som har litet borr-dia så som Corradon har ...Att kapa eller slipa ner styningar är inte alltid så klokt tex så har endel bilar redan dåligt/kort styrning std..Om man kortar den yterligare så blir det ju helt tokigt..Städa till bara runt den..
mvh
Peter


driftsättare
169 Inlägg
3 juni 2009
#15
du kan inte slipa ner styrningarna som de gör på volvo då kommer du få problem med fladdrande ventiler och passa dig för o ta för mycket i bakkant då kommer förmodligen styrningarna kantrar... utan ta bort gjutskäggen i skålen och sen ta ner på sidan om styrningen och bakom men lämmna framför och gör den spetsig... de topparna har väldigt lite gods i om man jämför med volvos  tyvärr



Sök