3330
Sök

Får jag regga detta i sverige?

498 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#1
Jag håller på att planera mitt nästa projekt. Det kommer att vara en Cheva Silverado 3500 dually eller en ford f350 med en rejäl häst trailer som ska byggas om till boende (huvagn) som ska kunna användas både till show och sommar semester med familjen.

Detta planeras att vara klart om ca 2år (om allt går som jag vill)

Så jag undrar om det går att regga ett sådant ekipage här i Sverige. (Jag kommer troligtvis att börja ta c-kortet nu i augusti).

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2004-Exx … otohosting


DFFL
9 020 Inlägg
28 maj 2009
#2
Med CE och en bil reggad som tung lastbil så borde det väl gå?
Ring SBP och fråga.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

812 Inlägg
28 maj 2009
#3
för något år sedan läste jag om en kille som hade importerat något liknande från usa men på bilprovningen blev det stop, så han har nu en trailer för 200 000 kr som han inte får använda

men prata med bilprovningen så kan dom säkert ge ett svar, om du får ett ja se till att du har det på papper
Senast redigerat av aakesson (28 maj 2009)


498 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#4
FireTraXX skrev:
Med CE och en bil reggad som tung lastbil så borde det väl gå?
Ring SBP och fråga.

Jag ska ringa och fråga i morgon men jag har suttit och skissat några dagar och det slog mig att det kanske inte ens går att få det lagligt och då hoppas jag att det finns någon här som kan stilla min "oro" redan i dag.

Mvh Jonny


498 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#5
aakesson skrev:
för något år sedan läste jag om en kille som hade importerat något liknande från usa men på bilprovningen blev det stop, så han har nu en trailer för 200 000 kr som han inte får använda

men prata med bilprovningen så kan dom säkert ge ett svar, om du får ett ja se till att du har det på papper

Det vill man inte råka ut för :-(


DFFL
9 020 Inlägg
28 maj 2009
#6
jewe skrev:
FireTraXX skrev:
Med CE och en bil reggad som tung lastbil så borde det väl gå?
Ring SBP och fråga.

Jag ska ringa och fråga i morgon men jag har suttit och skissat några dagar och det slog mig att det kanske inte ens går att få det lagligt och då hoppas jag att det finns någon här som kan stilla min "oro" redan i dag.

Mvh Jonny

Det jag tänker på är ifall det är vändskiva på bilen eller bara nån kopplingskula?

För teoretiskt sett så borde det väl isåfall funka att göra så som jag skrev innan?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Trafikledare
563 Inlägg
28 maj 2009
#7
aakesson skrev:
för något år sedan läste jag om en kille som hade importerat något liknande från usa men på bilprovningen blev det stop, så han har nu en trailer för 200 000 kr som han inte får använda

men prata med bilprovningen så kan dom säkert ge ett svar, om du får ett ja se till att du har det på papper

Det fallet handlade om bromsarna som inte var godkända i Sverige, men i USA..

Sen tycker jag att du ska bygga på en B-korts bil, mer lättsålt när du vill sälja och billigare att äga.
Finns ekipage med en Mercedes Sprinter som dragbil och en kärra för två bilar lr bakgavellyft och 15 pallplatser, och dom är reggade på B-kort så man behöver bara ha BE-kort för att få köra ekipaget.
Kan vara lite darför jag har uppkörning på e-kort den 8 Juli... lol

http://www.blocket.se/goteborg/Be__kork … 17&w=3

Det är något om tågvikten som gäller när man har vändskiva, och inte 3,5 tons gränsen.. Allt tackvare EU!

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

427 Inlägg
28 maj 2009
#8
aakesson skrev:
för något år sedan läste jag om en kille som hade importerat något liknande från usa men på bilprovningen blev det stop, så han har nu en trailer för 200 000 kr som han inte får använda

men prata med bilprovningen så kan dom säkert ge ett svar, om du får ett ja se till att du har det på papper

Den har jag oxå hört .....

/ Tobbe

498 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#9
Melin skrev:
aakesson skrev:
för något år sedan läste jag om en kille som hade importerat något liknande från usa men på bilprovningen blev det stop, så han har nu en trailer för 200 000 kr som han inte får använda

men prata med bilprovningen så kan dom säkert ge ett svar, om du får ett ja se till att du har det på papper

Det fallet handlade om bromsarna som inte var godkända i Sverige, men i USA..

Sen tycker jag att du ska bygga på en B-korts bil, mer lättsålt när du vill sälja och billigare att äga.
Finns ekipage med en Mercedes Sprinter som dragbil och en kärra för två bilar lr bakgavellyft och 15 pallplatser, och dom är reggade på B-kort så man behöver bara ha BE-kort för att få köra ekipaget.
Kan vara lite darför jag har uppkörning på e-kort den 8 Juli... lol

http://www.blocket.se/goteborg/Be__kork … 17&w=3

Det är något om tågvikten som gäller när man har vändskiva, och inte 3,5 tons gränsen.. Allt tackvare EU!

Jag vill ha vändskiva och den ska vara C-reggad eftersom man slipper förmånsvärde på den då (vad jag hört, ej kollat upp)

Vad är tågvikt?


DFFL
9 020 Inlägg
28 maj 2009
#10
jewe skrev:
Melin skrev:
aakesson skrev:
för något år sedan läste jag om en kille som hade importerat något liknande från usa men på bilprovningen blev det stop, så han har nu en trailer för 200 000 kr som han inte får använda

men prata med bilprovningen så kan dom säkert ge ett svar, om du får ett ja se till att du har det på papper

Det fallet handlade om bromsarna som inte var godkända i Sverige, men i USA..

Sen tycker jag att du ska bygga på en B-korts bil, mer lättsålt när du vill sälja och billigare att äga.
Finns ekipage med en Mercedes Sprinter som dragbil och en kärra för två bilar lr bakgavellyft och 15 pallplatser, och dom är reggade på B-kort så man behöver bara ha BE-kort för att få köra ekipaget.
Kan vara lite darför jag har uppkörning på e-kort den 8 Juli... lol

http://www.blocket.se/goteborg/Be__kork … 17&w=3

Det är något om tågvikten som gäller när man har vändskiva, och inte 3,5 tons gränsen.. Allt tackvare EU!

Jag vill ha vändskiva och den ska vara C-reggad eftersom man slipper förmånsvärde på den då (vad jag hört, ej kollat upp)

Vad är tågvikt?

Högsta tillåtna sammanlagda bruttovikt eller nåt liknande.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

4 005 Inlägg
28 maj 2009
#11
Det finns en dodge med dubbelmontagedäck bak och svänghjul i vingåker vid skolan där.
Han har en liknande trailer, fast för biltransport, han får plats med 3 bilar där bak.

Volvo i kungens kurva har även ett liknande epikage som du kan hyra, men där är det en ombyggd MB splinter. Dock inte lika stort släp. Den kan du köra på BE.

Så visst går det!
Frågan är om du kan hitta en cheva med dubbelmontage bak med svänghjul (kräver mkt förstärkningar) som går att klassa som personbil?


430 Inlägg
28 maj 2009
#12
de e möe regler kring detta...bäst e ju att kolla med sbp och sfro, då får du allt klart redan innan! men efter vad jag förstår så är det ju svårt att sätta annat än en kulkoppling på cheva och dodge pickuper däremot så funkar ford bättre då dem är "riktigt" heavy duty byggda från fabrik med ram/bromsar etc bara ett tips men ring till instanserna så får du allt förklarat...lycka till!!

Mopar or no car!

498 Inlägg
28 maj 2009
Trådstartare
#13
linuslinje skrev:
Det finns en dodge med dubbelmontagedäck bak och svänghjul i vingåker vid skolan där.
Han har en liknande trailer, fast för biltransport, han får plats med 3 bilar där bak.

Volvo i kungens kurva har även ett liknande epikage som du kan hyra, men där är det en ombyggd MB splinter. Dock inte lika stort släp. Den kan du köra på BE.

Så visst går det!
Frågan är om du kan hitta en cheva med dubbelmontage bak med svänghjul (kräver mkt förstärkningar) som går att klassa som personbil?

Jag ska inte klassa den som personbil utan som lastbil.


Hundägare,mc-åkare,fartgalning
272 Inlägg
29 maj 2009
#14
Finns då minst ett sådant ekipage med hästboxar för 3 hästar och sovrum och vardagsrum/kök för 3 pers i Sverige . Har varit in i en sån för ca 10 år sedan på en hästtävling .

Schipperke rules !

3 354 Inlägg
29 maj 2009
#15
Schipperke-owner skrev:
Finns då minst ett sådant ekipage med hästboxar för 3 hästar och sovrum och vardagsrum/kök för 3 pers i Sverige . Har varit in i en sån för ca 10 år sedan på en hästtävling .

känner en som har liknande ekipage. dock tror jag han inte har den längre

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
29 maj 2009
#16
Regga den som tung lastbil blir nog enklast så samt då får ditt ekipage vara 24m, (totalt 25.25 från längst utstickande del fram till längst utskjutande del bak)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

782 Inlägg
30 maj 2009
#17
The_Mechanic skrev:
Regga den som tung lastbil blir nog enklast så samt då får ditt ekipage vara 24m, (totalt 25.25 från längst utstickande del fram till längst utskjutande del bak)

Även om han b-korts reggar trucken så får den va 24meter och hur han än reggar den kommer den inte få va 25,25m sålänge han bara har en trailer och en dragbil.

Killen som fick nej hos bilprovningen tror jag hade problem med att framstammen inte va krockprovad men dom reglerna skulle ha ändrats nu i våras. Får man nedslag på bromsarna så byter man bara axlar/bromsar, inte ger man upp för en sådan liten grej.


9 Inlägg
19 juni 2009
#18
det ska inte vara några problem....vi regga om en från usa för några år sen med trailer och vändskiva


Concordia res parvae crescent
924 Inlägg
19 juni 2009
#19
ford f350 å liknande med vändskiva e ju ganska populära bland dom som tävlar på bana å kör privat.
så de ska inte vara några problem att regga som tung lastbil å hela de köret.

snackade mä en på jobbet igår kväll å när alla papper/tillstånd e klara så kommer han vara nr 1 mä att en ford f450 mä vändskiva å släp i sverige

som han sa: jag har en liten bauota-bil, en bauota-bil å snart så kommer ja ha en BIGbauota-bil tongue

I'm 667 neighbur of the beast
www.rushracing.se

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
19 juni 2009
#20
Det ska gå men det är begränsat vikt o längd på dessa ekipage.
Du kan kolla med gubbarna på IVECO http://www.iveco.com/sweden/Pages/Home.aspx o höra hur det fungerar. Det börjar dyka upp allt fler sådana Iveco Daily med en trailer o dom är godkända för 10 ton totalvikt...



Sök