2959
Sök

Hur många DB med dessa grejer? :)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juni 2009
Dark_Angel skrev:
pattilatti2 skrev:
alltså 500spänn lät ju lite saftigt :p man får ju 5-6m 50mm2 för det tongue  ja skulle då köra på det om ja var du.

vart då någonstans?? tongue blir ju såå jävla svårt att gömma kablarna utan större ingrepp hehe tongue

fast på nardik.se
blekingebilradio.se

de flesta butiker, då man kan pruta på de mesta tongue hehe

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
haha nee kanske var lite dumt köp om vi skulle ta dom tongue

Vi har 10mm2 nu och bara dom buktar "trösklarna" ut av :S

men som sagt. blir att köra på 30mm2 kabel, JBL lådan och sedan ett tillräckligt steg för 2-3000:-

och som sagt, gärna från brl ELLER någon annan stans i VÄSTERÅS där vi kan köpa det samma dag smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juni 2009
Dark_Angel skrev:

men som sagt. blir att köra på 30mm2 kabel, JBL lådan och sedan ett tillräckligt steg för 2-3000:-

och som sagt, gärna från brl ELLER någon annan stans i VÄSTERÅS där vi kan köpa det samma dag smile

nätet är billigast. sen kommer de dagen efter på posten :p haha

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
pattilatti2 skrev:
Dark_Angel skrev:

nätet är billigast. sen kommer de dagen efter på posten :p haha

jo visst, men om pengarna kommer på torsdag, kan vi beställa då och med våran tyr komer det typ på onsdagen veckan efter haha tongue

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
ska kolla brl lite, och hittar jag nå interessant kommer info och bild ut här så får ni säga vad nu tror smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
typ detta kanske till jbl lådan??

4kanals jbl gto - 504

JBLs nya GTO förstärkare är i år ännu kompaktare, men levererar fortfarande massor av kraft.

Uteffekt: 4x55W RMS 4ohm. 4x70W RMS 2ohm. 2x140W RMS 4ohm bryggkopplat. THD 0,07%. Stabil i 2ohm. Dubbla hög/lågpass-filter (32-320Hz (12dB/okt). Frekvensomfång 10Hz-100kHz. S/N 105dB. RCA ingång. AUX utgång (RCA). Ingångs känslighet 100mV-6volt. Övrigt: Variabel bas boost +6dB/50Hz. Mått: 264x54x350mm

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
vad är det för skillnad på en tex mono block och ett 4 kanals steg??

förrutom att det är 4 portar då. kan man vad skulle vara bäst för en dubbel 12" låda? 4 kanals, 2 kanals eller mono?

Vad ska man kolla på steget när man köper till förhållande vis med lådan?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
eller detta:

Mono - JBL GTO7001E

JBLs nya stora GTO mono förstärkare är i år ännu kraftfullare, bara för att klara av att driva den grymma JBL GT5-2402BR baslådan fullt ut.

Uteffekt: 1x425W RMS 4ohm. 1x700W RMS 2ohm. THD 0,02%. Stabil i 2ohm. DBO (Dynamic Bass Optimization krets ). Ställbar basnivåkontroll. 12dB/oktav LP-filter. Frekvensomfång 20Hz-330Hz. RCA in/utgång. Mått: 381x260x51mm

är ju samma låda vi ska köpa och då kommer detta steg klara av det iallafall tongue

Pluss att vi kör på 30mm2 kablar. det MÅSTE väll räcka och duga?

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juni 2009
köp ett mono steg.. De är anpassade att driva just basar. en bas ska drivas helst i 1-4ohm. 2 basar blir oftast blir 2ohm. då de är på 4ohm ..singel talspole d.v.s.
är det 2x4ohm så blir det 1 ohm om de är 2 sådana dvs. samma med 2x2 ohms = 1ohm. en av den.

skulle inte köra med 4kanals. det kan ja säga på engång. visst de låter ok, men det finns ingen styrka i det.

Så monosteg. me tillräcklig power samt strömbank. så ska de dunka.
Senast redigerat av pattilatti2 (2 juni 2009)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
okej. men som jag skrev i inlägget precis innan. skulle detta steg fungera?? bättre än 4 kanals steget då tongue

Uteffekt: 1x425W RMS 4ohm. 1x700W RMS 2ohm. THD 0,02%. Stabil i 2ohm. DBO (Dynamic Bass Optimization krets ). Ställbar basnivåkontroll. 12dB/oktav LP-filter. Frekvensomfång 20Hz-330Hz. RCA in/utgång. Mått: 381x260x51mm

det är ett mono steg

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juni 2009
Dark_Angel skrev:
okej. men som jag skrev i inlägget precis innan. skulle detta steg fungera?? bättre än 4 kanals steget då tongue

det är ett mono steg

svar: JA mkt bättre.

Men jag skulle kika på ett som lämnar mer effekt i 2ohm. kanske dls a6 elr något annat kul. då de även har rätt bra kontroll o.s.v. pris på nardik är ca 4200kr elr nå sånt.

Annars är tex ett sinus a3000 elr va det heter bra i 2ohm. 3000wrms:)
eller det som jag har. 4000wrms. men då äre dyrt med.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
hehe joo. det som jag beskrev nu är max prisklass för tillfället. kostar 3500 på brl hmm men det duger tycker du iallafall? är det bara att koppla in i den plus och minus porten som finns på lådan eller? smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juni 2009
Dark_Angel skrev:
hehe joo. det som jag beskrev nu är max prisklass för tillfället. kostar 3500 på brl hmm men det duger tycker du iallafall? är det bara att koppla in i den plus och minus porten som finns på lådan eller? smile

mjo nog duger de väl, men det finns bättre. tom sinus 1500 steget lämnar mer i 2ohm o kostar men ca 2000kr. tongue

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
okej smile men det kändes ju som att det steget jag föreslog skulle vara bra eftersom dom skrivet att det klarar just den lådan vi ska köpa fullt ut?!?!

eller vad menar dom med det så? haha

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
2 juni 2009
ofta är det mkt snack, självklart vill de sälja sina produkter.

125 Inlägg
2 juni 2009
Ofta ja, och självklart vill de sälja men ja, de klarar de basarna bra. Dessutom e de lite roligare att få samma märke. Och köper du allt på samma ställe går de nog att få ett paketpris.  Dessutom är THD bättre på jbl steget. Köp de enligt mig. Eller ahh, mutantet enligt mig men jbl funkar också väldigt bra, inte lika lätt att bygga värre i vinter men allt är på samma ställe så. Enkelt och bekvämt.

pattilatti2 skrev:
ofta är det mkt snack, självklart vill de sälja sina produkter.

2 914 Inlägg
3 juni 2009
en polare har just jbl steget och dessa basar du tänkt köpa. dom spelar på utav FAN säger han (har inte hunnit höra på det än, vill dock (A))
tror på båda sakerna från jbl.
sinus live har jag hört att en är jävligt missnöjd över.
därför rekomenderar jag icke det steget (spelar högt men det låter som en hes gås tydligen).

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
3 juni 2009
kalle_kalle skrev:
en polare har just jbl steget och dessa basar du tänkt köpa. dom spelar på utav FAN säger han (har inte hunnit höra på det än, vill dock (A))
därför rekomenderar jag icke det steget (spelar högt men det låter som en hes gås tydligen).

ja men det spelar värre än jbl steget visst det ger en orenare signal, men det hör man inte själv, utan det kan man mäta fram. sen hur kräsen är killen? Vill han spela högt, men skapligt billigt så jag tänkte. Samt öka hans rms watt i 2 ohm.

Nu var det bara ett ex, på alla steg som ÄR billigare än tex: jbl steget. Har nog aldrig gillat Jbl. Kan bero på det med. Sen om det spelar bra eller inte orkar jag inte lägga mig i. Men det är inte så många som använder sig av det när de tävlar iaf. Eller?

Nåväl för en setup av de 3500kr skulle jag valt dls a6 och lagt på 600kr.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
3 juni 2009
pattilatti2 skrev:
kalle_kalle skrev:

ja men det spelar värre än jbl steget visst det ger en orenare signal, men det hör man inte själv, utan det kan man mäta fram. sen hur kräsen är killen? Vill han spela högt, men skapligt billigt så jag tänkte. Samt öka hans rms watt i 2 ohm.

Nu var det bara ett ex, på alla steg som ÄR billigare än tex: jbl steget. Har nog aldrig gillat Jbl. Kan bero på det med. Sen om det spelar bra eller inte orkar jag inte lägga mig i. Men det är inte så många som använder sig av det när de tävlar iaf. Eller?

Nåväl för en setup av de 3500kr skulle jag valt dls a6 och lagt på 600kr.

Och hur mkt mer för an bra strömbank?
A6-steget är i klass AB och SLUKAR ström...klass D är att föredra på det viset då man ser till strömförbrukning då dessa steg oftast har en högre effektivitet....

Så A6:an är inget jag skulle rekomendera såvida man nu inte är beredd att lägga ut pengar för strömsidan med...batteribank (två batterier) uppgradering av laddkablaget och generator (vilket oftast totalt kostar ungefär som ett nytt bra steg i slutänden)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök