2492
Sök

Varför pajjar mina slutsteg? Impact lk2501

206 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#1
Tjena

Jag har sen i julas kört med ett Impact lk2501 kopplat i 2 ohm samt ett audison Srx 2 i 4 ohm. Till detta har jag en 50mm2 Soundquest-kabel, till ett distributionsblock, sedan vidare till stegen med 21mm2 samt 21mm2 till jord.

Det är samma jordpunkt på båda stegen, jag har slipat ner lite till karossen. Denna jordpunkt har jag kört med i ett år, och slipat lite varje gång man har fixat med kablarna.

Nu till problemet, för ca 3 veckor sedan (en väldigt varm dag) så la impact-slutsteg av. Det bara slutade låta och protect-lampan började lysa och gjorde det varje gång man startade steget. För ca en vecka sen fick jag hem ett nytt på garantin

Det fungerade skitbra tills igår (också en väldigt varm dag) då detta också bara la av! Protectlampan lyser och fastän det helt har svalnat så fungerar det inte.


Varför händer detta mig??? Affären trodde att det borde vara något fel i min bil, men jag tvekar eftersom jordpunkten har fungerat i ett år och mitt andra slutsteg pumpar på som det alltid gjort



Snälla hjälp mig!


jobbar påre
751 Inlägg
1 juni 2009
#2
låter som överhettning.. antar att du har steget i skuffen och lirat ganska hårt.. då kan vissa steg bli varma normalt och sen på de att de är stekhet klimat runt om den så blir de väldigt varmt:) och så säger de poff=)   tror inte de är nå större fel på dina kopplingar eller liknande dåå de har funkat.och andra steget funkar..de som kan vara är att steget får för lite ström då du inte verkar ha nån kondning... och får steget för lite ström kan de gå sönder..men varför just efter 1år? såå tror på överhettning jag..  dock känns de som att steget borde gå i protect och sen släppa när de blivit kallt igen...vars har du handlat steget?


206 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#3
joo precis, jag har för mig att steget ska stängas av om det blir för varmt och sen starta igen. Men stegen va ju inte sjukt varma, man kunde fortfarande ha handen på dem liksom

Jag köpte det på Bilradiohuset i Borås i julas


jobbar påre
751 Inlägg
1 juni 2009
#4
okej låter skumt.du hade inte kunna typ rita i paint exakt hur du har kopplat?
och sen ladda upp den hära..så kan jag avgöra om de ser bra ut lr icke:P


5 852 Inlägg
1 juni 2009
#5
Låter som du ska ringa till marcus och prata med honom så är ja helt övertygad om att det blir en bra lösning på detta.

033-135513

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
1 juni 2009
#6
Kan mycket väl vara en dålig jordning som gör att steget brinner.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

206 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#7
tujbo skrev:
Låter som du ska ringa till marcus och prata med honom så är ja helt övertygad om att det blir en bra lösning på detta.

033-135513

Om du menar bilradiohuset så är det det jag har gjort tongue han lät övertygad om att det var något fel i min bil, och det förstår jag att det är lätt att tro. Men jag har bara svårt att se vad


Ja, han trodde jorden i affären också, men såvitt jag kan avgöra så är jorden bra. Det kanske är jordkabeln från karossen till batteriet som krånglar?


Dieselpower!
534 Inlägg
1 juni 2009
#8
Grodan74 skrev:
tujbo skrev:
Låter som du ska ringa till marcus och prata med honom så är ja helt övertygad om att det blir en bra lösning på detta.

033-135513

Om du menar bilradiohuset så är det det jag har gjort tongue han lät övertygad om att det var något fel i min bil, och det förstår jag att det är lätt att tro. Men jag har bara svårt att se vad


Ja, han trodde jorden i affären också, men såvitt jag kan avgöra så är jorden bra. Det kanske är jordkabeln från karossen till batteriet som krånglar?

Eller så kanske du har för dålig strömbank och maxxar steget som inte får någon kräm och till slut säger det kaputt?

Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 juni 2009
#9
Grodan74 skrev:
tujbo skrev:
Låter som du ska ringa till marcus och prata med honom så är ja helt övertygad om att det blir en bra lösning på detta.

033-135513

Om du menar bilradiohuset så är det det jag har gjort tongue han lät övertygad om att det var något fel i min bil, och det förstår jag att det är lätt att tro. Men jag har bara svårt att se vad


Ja, han trodde jorden i affären också, men såvitt jag kan avgöra så är jorden bra. Det kanske är jordkabeln från karossen till batteriet som krånglar?

Det kan inte va så att den kabelskon till kabeln som jordar impact steget ligger över den andra kabelskon och därmed har sämre kontakt med karossen?
Men kolla den andre kabeln med vid batteriet för säkerhets skull..

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

206 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#10
Absolutjonas skrev:
Grodan74 skrev:
tujbo skrev:
Låter som du ska ringa till marcus och prata med honom så är ja helt övertygad om att det blir en bra lösning på detta.

033-135513

Om du menar bilradiohuset så är det det jag har gjort tongue han lät övertygad om att det var något fel i min bil, och det förstår jag att det är lätt att tro. Men jag har bara svårt att se vad


Ja, han trodde jorden i affären också, men såvitt jag kan avgöra så är jorden bra. Det kanske är jordkabeln från karossen till batteriet som krånglar?

Eller så kanske du har för dålig strömbank och maxxar steget som inte får någon kräm och till slut säger det kaputt?

Njaaa, steget ger 350wrms, mitt andra steg ger 2x80 wrms, jag har ett några månader gammalt 60 Ah Exide batteri, och jag spelar nästan aldrig speciellt hårt, verkligen inte den dagen heller. Har aldrig haft en enda lampa som blinkat eller någonting heller


Dieselpower!
534 Inlägg
1 juni 2009
#11
Grodan74 skrev:
Absolutjonas skrev:
Grodan74 skrev:

Om du menar bilradiohuset så är det det jag har gjort tongue han lät övertygad om att det var något fel i min bil, och det förstår jag att det är lätt att tro. Men jag har bara svårt att se vad


Ja, han trodde jorden i affären också, men såvitt jag kan avgöra så är jorden bra. Det kanske är jordkabeln från karossen till batteriet som krånglar?

Eller så kanske du har för dålig strömbank och maxxar steget som inte får någon kräm och till slut säger det kaputt?

Njaaa, steget ger 350wrms, mitt andra steg ger 2x80 wrms, jag har ett några månader gammalt 60 Ah Exide batteri, och jag spelar nästan aldrig speciellt hårt, verkligen inte den dagen heller. Har aldrig haft en enda lampa som blinkat eller någonting heller

Okej, då är det nog inte det! lär vara nån slags överhettning.
Men det borde ju bilradiohuset kunna kolla upp ? Skruva upp steget och kolla ifall nått är bränt.
Kanske dags att installera nån slags fläkt till steget nästa gång ? (;

6 851 Inlägg
1 juni 2009
#12
För klen strömkabel till dessa steg..Då SoundQuest är väl en alu. kabel så bör man ju öka mm2 jämfört med en ren kopparkabel (Alu leder ju som många vet sämre än koppar= förlust och värme i kabel.)
Senast redigerat av TT-Avant (1 juni 2009)


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 juni 2009
#13
TT-Avant skrev:
För klen strömkabel till dessa steg..Då SoundQuest är väl en alu. kabel så bör man ju öka mm2 jämfört med en ren kopparkabel (Alu leder ju som många vet sämre än koppar= förlust och värme i kabel.)

Även om det är alu så borde det klara av de strömmarna....
510w/12V = 42,5A och lägger man till 45% (55% effektivitet på steget...en generell siffra) så landar man på 61,625A.......inga större strömmar även om det är 50mm2 alu mot koppar....eller hur? wink

(BARA räknat enligt ohms lag (I=P/U) och på de rms-siffror han angett)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

6 851 Inlägg
1 juni 2009
#14
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
För klen strömkabel till dessa steg..Då SoundQuest är väl en alu. kabel så bör man ju öka mm2 jämfört med en ren kopparkabel (Alu leder ju som många vet sämre än koppar= förlust och värme i kabel.)

Även om det är alu så borde det klara av de strömmarna....
510w/12V = 42,5A och lägger man till 45% (55% effektivitet på steget...en generell siffra) så landar man på 61,625A.......inga större strömmar även om det är 50mm2 alu mot koppar....eller hur? wink

(BARA räknat enligt ohms lag (I=P/U) och på de rms-siffror han angett)

Jo..säger inte ATT det är så, men kan vara det.


Gladen Audio
2 388 Inlägg
1 juni 2009
#15
TT-Avant skrev:
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
För klen strömkabel till dessa steg..Då SoundQuest är väl en alu. kabel så bör man ju öka mm2 jämfört med en ren kopparkabel (Alu leder ju som många vet sämre än koppar= förlust och värme i kabel.)

Även om det är alu så borde det klara av de strömmarna....
510w/12V = 42,5A och lägger man till 45% (55% effektivitet på steget...en generell siffra) så landar man på 61,625A.......inga större strömmar även om det är 50mm2 alu mot koppar....eller hur? wink

(BARA räknat enligt ohms lag (I=P/U) och på de rms-siffror han angett)

Jo..säger inte ATT det är så, men kan vara det.

Hade den kabeln i golf IIan ja hade ifjol, och den dög gott till ett Mutant 1500 och ett Mutant MT200.4. iofs så hade ja 50mm2 som jordkabel oxå inte 21mm2 som TS hade men jag splittade +-kabel i ett block till en 50mm2 och en 21mm2.

Rätt långsökt att det skulle va den strömkabeln som inte räcker. :-)

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

21 761 Inlägg
1 juni 2009
#16
Aluminium = ca 0,028 i Rå
Koppar = ca 0,018 i Rå

5m lång 50 mm2 Aluminiumkabel får teoretiskt 0,28 V spänningsfall vid 100 A, är alla kabelskor rätt klämda så beror det knappast på kabeln i sig själv. smile

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
1 juni 2009
#17
Vad har du för spänning över steget när du spelar?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

206 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#18
Lonefox skrev:
TT-Avant skrev:
För klen strömkabel till dessa steg..Då SoundQuest är väl en alu. kabel så bör man ju öka mm2 jämfört med en ren kopparkabel (Alu leder ju som många vet sämre än koppar= förlust och värme i kabel.)

Även om det är alu så borde det klara av de strömmarna....
510w/12V = 42,5A och lägger man till 45% (55% effektivitet på steget...en generell siffra) så landar man på 61,625A.......inga större strömmar även om det är 50mm2 alu mot koppar....eller hur? wink

(BARA räknat enligt ohms lag (I=P/U) och på de rms-siffror han angett)

Precis, steget är avsäkrat till 60A och det andra slutsteget till 15A så maximalt 75A, det tycker man ju inte borde vara problem till 5 m 50mm2 och totalt 1,5 meter 21mm2?


Ang kabelskorna så är de pressade med en riktig kabelskotång, och kabeln till impactsteget ligger underst tongue


206 Inlägg
1 juni 2009
Trådstartare
#19
ExtraKim skrev:
Vad har du för spänning över steget när du spelar?

Så här såg det ut i januari

Grodan74 skrev:
Okej, nu har jag mätt spänningen.

Med allting avstängt låg spänningen på lite drygt 12.5 volt, på batteriet och på steget. Med bilen igång 14,3 volt.

När jag spelade en fast ton (60hz) låg spänningen på ca 12.4 på steget, lite mer på batteriet.

Sedan drog på en låt rejält med mycket bas i och då låg spänningen på ca 12.20 på steget och 12.25 på batteriet.


Det är väl bra? ca 0,3 volt spänningsfall

Edit: Bara en mätning gjordes med motorn igång, resten med motorn avstängd
Senast redigerat av Grodan74 (1 juni 2009)


Skogsfan
649 Inlägg
2 juni 2009
#20
Ja, de värdena är ju helt ok!

Kolla över jorden en extra gång, kika så att du har valt ett bra ställe för den och så, så att den biten du jordat i har kontakt med resten av karrossen. Även jorden till ditt batteri kan vara bra att kika över.
Steget skall ju heller inte sitta inbäddat någonstans eller sitta trångt, det ska vara bra med luft runt det.

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930


Sök