4255
Sök

Volvo 940 Turbo/400hp/kamaxel-val

854 Inlägg
2 juni 2009
#21
V_Racing skrev:
jag har iaf 4000rpm i 120km/tim får kolla upp detta tack för alla svar... mvh

Är du verkligen säker på det? För i så fall så har du en eftermarknads bakaxelutväxling på 4,54:1.


935 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#22
Kmarcus skrev:
V_Racing skrev:
jag har iaf 4000rpm i 120km/tim får kolla upp detta tack för alla svar... mvh

Är du verkligen säker på det? För i så fall så har du en eftermarknads bakaxelutväxling på 4,54:1.

ja det är jag säcker på å de är slungdiff i den..smile


854 Inlägg
2 juni 2009
#23
Med din effekt så borde du nog satsa på en bättre diff än någon slunghistoria... Typ en Torsen eller lamell. Annars kommer du ju knappt komma framåt när du trycker på gasen.


-utan 940
1 728 Inlägg
2 juni 2009
#24
Hehe, snacka om tråd som spårat ur, ska se om jag kan leda in den på växellådor istället. smile
Min bil gör 117Km/t mätt med gps vid 3000rpm, då har jag 16tummare och den lågväxlade M90-lådan från en kombi som vad jag vet även har lite lägre utväxling på femman.
Jag jämförde med syrrans 944 FTT -97 med M90 och 15-tummare och den gör 114Km/t vid 3000rpm.

http://forum.turboperformanceclub.com/v … mp;t=22338

M90L2&M90H2=960?
Senast redigerat av Andreas 940 (2 juni 2009)

854 Inlägg
2 juni 2009
#25
Andreas 940 skrev:
Hehe, snacka om tråd som spårat ur, ska se om jag kan leda in den på växellådor istället. smile
Min bil gör 117Km/t mätt med gps vid 3000rpm, då har jag 16tummare och den lågväxlade M90-lådan från en kombi som vad jag vet även har lite lägre utväxling på femman.
Jag jämförde med syrrans 944 FTT -97 med M90 och 15-tummare och den gör 114Km/t vid 3000rpm.

http://forum.turboperformanceclub.com/v … mp;t=22338

M90L2&M90H2=960?

Så kan det vara tongue
Storleken på fälgen har ingen betydelse... Det är däcket som avgör. Räkna lite här: http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjuloch tala om hur det gick smile


-utan 940
1 728 Inlägg
3 juni 2009
#26
Kmarcus skrev:
Så kan det vara tongue
Storleken på fälgen har ingen betydelse... Det är däcket som avgör. Räkna lite här: http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjuloch tala om hur det gick smile

Jao, men visst har alla M90 till rödblock samma utväxling på femman?
Jag kan inte tänka mig att mina 16-tummare skulle göra så stor skillnad att den går fortare trots lägre utväxling i lådan. Hennes däck är inte speciellt slitna heller.

One Man Clan
4 287 Inlägg
3 juni 2009
#27
Andreas 940 skrev:
Kmarcus skrev:
Så kan det vara tongue
Storleken på fälgen har ingen betydelse... Det är däcket som avgör. Räkna lite här: http://www.autopower.se/tips/default.asp#hjuloch tala om hur det gick smile

Jao, men visst har alla M90 till rödblock samma utväxling på femman?
Jag kan inte tänka mig att mina 16-tummare skulle göra så stor skillnad att den går fortare trots lägre utväxling i lådan. Hennes däck är inte speciellt slitna heller.

M90in finns med flera olika utväxlingar på 5an... men skiljer inte så mkt mellan dom

5:a växeln.... 0.81:1.... 0.70:1.... 0.81:1.... 0.70:1


-utan 940
1 728 Inlägg
3 juni 2009
#28
Xuri skrev:
M90in finns med flera olika utväxlingar på 5an... men skiljer inte så mkt mellan dom

5:a växeln.... 0.81:1.... 0.70:1.... 0.81:1.... 0.70:1

Nej det kan verkligen inte vara stor skillnad om det räcker med att ha en dimension större hjul för att överkompensera, knappast lönt att tillverka två olika utväxlingar isåfall.

1 335 Inlägg
3 juni 2009
#29
M90 håller inte länge, efter 3 skrotade blev det en ZF22 (getrag) ist å den verkar tåla hur mycket stryk som hellst, nu är det bakaxlarna som tar slut ist tongue Jag har en KG-003 kam liggandes med justerbart kamdrev i alu. (87 mil) som jag vill bli av med. jag har 3,73 i utväxling och varvar 3000rpm vid 130km/h.

854 Inlägg
3 juni 2009
#30
OphanWitehall skrev:
M90 håller inte länge, efter 3 skrotade blev det en ZF22 (getrag) ist å den verkar tåla hur mycket stryk som hellst, nu är det bakaxlarna som tar slut ist tongue Jag har en KG-003 kam liggandes med justerbart kamdrev i alu. (87 mil) som jag vill bli av med. jag har 3,73 i utväxling och varvar 3000rpm vid 130km/h.

Är inte det en Automat??


Motorbyggare
3 Inlägg
3 juni 2009
#31
Att köra med std kam-profiler kommer aldrig att ge dig nått vidare hög rpm register..Det krävs mer lyft-duration-ventil acceleretion. etc etc etc.. En riktig turbo kam kostar från ca 3750kr
Grader ca 275-285"
Nockvinkel ca 113-114"
lyft ca 12-12,5mm Måste även ta hänsyn till bla  fjäder val
mvh
Peter


Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
3 juni 2009
#32
http://www.garaget.org/?car=41045&image=458029

på den bilden ligger jag på 4:an med min 745glt 16v M90 och 1041axel med 3.54 utväxling

http://www.garaget.org/?car=41045&image=458047
denna bild är på 5:an i 180 med samma utväxling

körde på slutet med en automatbakaxel istället då den inte riktigt orkade så bra med 3.54
dock inga bilder men då orkade den samma fart på 5:an

Kör fort så hinner inget hända...


Sök