Helgens jobb:
Jag tog och borrade ut den avdragna bullten och ersatte med en ny fin så nu sitter högra popuplampan fast ordentligt.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-376283c736a25e0d2e39aa17656126e0_large.jpg]()
Då var det dags att äntligen göra klart så tutan fungerar i eftermarknadsratten.
Dels för min egen skull då jag har funderat på det i ca 7 år och dels för besiktningen.
Det var inte så enkelt som det kan verka men med hjälp av orginalratten så fick jag klurat ut att släpstiftet som ska ha kontakt med kopparplattan på baksidan navet inte jordar utan där är konstantström och det är precis tvärtom vad som skrivits på diverse forum.
På bilden syns kontaktblecket som har strömmen.
sätter man jord på detta så tutar det, nu gäller det att få denna ström hela vägen till tutknappen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a7c56a1732ea81b133686d664603ccc3_large.jpg]()
För det första så nådde inte kopparstiftet ända fram till kontaktytan på baksidan navet så jag försökte förlänga med en skruv.
Kopparstiftet är i direkt kontakt med kontaktblecketpå förra bilden.
Ok såhär funkade tutan ett tag och jag skruvade ihop allt med sportnavet och snappoffnavet och ratten med tutknappen, men när man rattat runt lite så funkade inte tutan längre.... Tokig blev jag för ett tag och drog alla svordomar jag kunde men lugnade ner mig och skruvade loss allt igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-548bf0087c815fd608437ec9bf61543b_large.jpg]()
Det fungerade inte med en skruvskalle mot navets kontaktyta.
Så då gör vi ett nytt försök och denna gången skruvade jag loss kontaktblecket för att se hur det funkade och i hålet där kopparpinnen satt märkte jag att det fanns ju en liten fjäder som ser till att pinnen alltid ligger i kontakt med navet när man rattar runt.
Alltså bakifrån sett har vi då kontaktblecket och sen en liten fjäder och sist kopparpinnen.
Enkelt gjort bara hitta en perfekt skruv som passar i hålet och som passar mot fjädern och som då är längre än pinnen som satt där innan.
Nu är det ju aldrig enkelt att hitta rätt skruv när man behöver så det tog ett tag att rota igenom alla lådor mm.
Tillslut hitta jag en bra och kapade den i bra längd men fick borra upp hålet den skulle sitta i för den var aningen för bred och den måste gå fritt för att fjädern ska kunna göra sitt jobb.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-59f4a6b3f0e3d5ab5166a2bcf5d209c9_large.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-de153f3825e06cac93818f204276e780_large.jpg]()
Denna blev det till slut som passade bäst.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ed8948444297fa03b1986c12000fe8fa_large.jpg]()
Baksidan navet med kontaktytan.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-242e5f80dd5e1ff8088b590566b27464_large.jpg]()
Nu är navet monterat och då har jag fått ström vidare till denna kabel som då i sin tur har kontakt med kontaktytan på baksidan navet.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-ceaaae00aa04952aca8f170b6495264a_large.jpg]()
Då var det snapoffnavets tur och det ser ut så här en svart och en röd kabel.
Röd kopplas med strömmen från navet och svart ska jordas.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-06c903678af1c3c8aa7625bb8e0b70d9_large.jpg]()
Här i navet jordas den svarta men på bilden är det en blå för jag testade mig fram lite först.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-60334f820cb7c5bde06fe19cf25cce69_large.jpg]()
Så med snapoffnavet monterat ser det ut så här och då har vi alltså ström i röd och jord i svart kabel.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-22715ab44a76a9a251fc5390adc5e5ab_large.jpg]()
Återstår nu endast att koppla in tutknappen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-4e5a5bc03e755cadfc4e3a45c96b141b_large.jpg]()
Sådär ja och när man trycker på knappen så sluts kretsen och det tutar äntligen.
Antingen har jag varit råkorkad i 7 år eller så har jag bara inte haft tid ork lust att fixa med detta.jag minns inte.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/27/26170/26170-a8fafbccbdcc6497da3feea27fda5558_large.jpg]()
Men det är inte slut än för jag har gjort följande:
Fixat så huven låser sig i båda lägen, det som krävdes var att stabilisera den delen som huvlåset sitter på eftersom den har innan bara vikt sig när man försökt stänga huven.
Ytterligare en grej som jag väntat länge med.
Sen har jag ålat under bilen och det av 2 orsaker.
1. Har monterat fast bränsleledningarna ordentligt men har tyvärr ingen bild på det.
2. Letat efter läckan, som jag till 99% säkerhet kan leda till min oljekylsadapter (sandwichen) det ser ut som den inte håller tätt mot blocket.
Jag har inte haft igång bilen och tittat under men det kommer och då får jag nog se den sista % att jag hade rätt.
Jag har nu till slut beställt tid för besiktning och det är nästa lördag så jag har ju veckan på mig att provköra och fixa det sista.
Som det ser ut nu så är det kvar att lufta bromsarna,fylla luft i däcken och sen köra en sväng.
Kanske idag om vädret håller i sig. Det blir film då.
Jag tog och borrade ut den avdragna bullten och ersatte med en ny fin så nu sitter högra popuplampan fast ordentligt.

Då var det dags att äntligen göra klart så tutan fungerar i eftermarknadsratten.
Dels för min egen skull då jag har funderat på det i ca 7 år och dels för besiktningen.
Det var inte så enkelt som det kan verka men med hjälp av orginalratten så fick jag klurat ut att släpstiftet som ska ha kontakt med kopparplattan på baksidan navet inte jordar utan där är konstantström och det är precis tvärtom vad som skrivits på diverse forum.
På bilden syns kontaktblecket som har strömmen.
sätter man jord på detta så tutar det, nu gäller det att få denna ström hela vägen till tutknappen.

För det första så nådde inte kopparstiftet ända fram till kontaktytan på baksidan navet så jag försökte förlänga med en skruv.
Kopparstiftet är i direkt kontakt med kontaktblecketpå förra bilden.
Ok såhär funkade tutan ett tag och jag skruvade ihop allt med sportnavet och snappoffnavet och ratten med tutknappen, men när man rattat runt lite så funkade inte tutan längre.... Tokig blev jag för ett tag och drog alla svordomar jag kunde men lugnade ner mig och skruvade loss allt igen.

Det fungerade inte med en skruvskalle mot navets kontaktyta.
Så då gör vi ett nytt försök och denna gången skruvade jag loss kontaktblecket för att se hur det funkade och i hålet där kopparpinnen satt märkte jag att det fanns ju en liten fjäder som ser till att pinnen alltid ligger i kontakt med navet när man rattar runt.
Alltså bakifrån sett har vi då kontaktblecket och sen en liten fjäder och sist kopparpinnen.
Enkelt gjort bara hitta en perfekt skruv som passar i hålet och som passar mot fjädern och som då är längre än pinnen som satt där innan.
Nu är det ju aldrig enkelt att hitta rätt skruv när man behöver så det tog ett tag att rota igenom alla lådor mm.
Tillslut hitta jag en bra och kapade den i bra längd men fick borra upp hålet den skulle sitta i för den var aningen för bred och den måste gå fritt för att fjädern ska kunna göra sitt jobb.


Denna blev det till slut som passade bäst.

Baksidan navet med kontaktytan.

Nu är navet monterat och då har jag fått ström vidare till denna kabel som då i sin tur har kontakt med kontaktytan på baksidan navet.

Då var det snapoffnavets tur och det ser ut så här en svart och en röd kabel.
Röd kopplas med strömmen från navet och svart ska jordas.

Här i navet jordas den svarta men på bilden är det en blå för jag testade mig fram lite först.

Så med snapoffnavet monterat ser det ut så här och då har vi alltså ström i röd och jord i svart kabel.

Återstår nu endast att koppla in tutknappen.

Sådär ja och när man trycker på knappen så sluts kretsen och det tutar äntligen.
Antingen har jag varit råkorkad i 7 år eller så har jag bara inte haft tid ork lust att fixa med detta.jag minns inte.

Men det är inte slut än för jag har gjort följande:
Fixat så huven låser sig i båda lägen, det som krävdes var att stabilisera den delen som huvlåset sitter på eftersom den har innan bara vikt sig när man försökt stänga huven.
Ytterligare en grej som jag väntat länge med.
Sen har jag ålat under bilen och det av 2 orsaker.
1. Har monterat fast bränsleledningarna ordentligt men har tyvärr ingen bild på det.
2. Letat efter läckan, som jag till 99% säkerhet kan leda till min oljekylsadapter (sandwichen) det ser ut som den inte håller tätt mot blocket.
Jag har inte haft igång bilen och tittat under men det kommer och då får jag nog se den sista % att jag hade rätt.
Jag har nu till slut beställt tid för besiktning och det är nästa lördag så jag har ju veckan på mig att provköra och fixa det sista.
Som det ser ut nu så är det kvar att lufta bromsarna,fylla luft i däcken och sen köra en sväng.
Kanske idag om vädret håller i sig. Det blir film då.
Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.
Tommy Out.
0
0
0
0