3430
Sök

Trimma Volvo 850 T5 2.0

21 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#1
Har en Volvo 850 T5 2.0 som jag vill pigga upp lite. Då jag är ganska värdelös på ämnet skulle lite trimningstips behövas.

De saker jag funderat på att göra är: Chippning
                                                            Annan turbo

Vilken turbo ska man satsa på, samt vart hittar man ett bra chipp? Friskar dessa uppgraderingar upp motorn något? Finns det något mer man kan göra som inte är allt för invecklat?

Effekt runt 270-300 HK skulle vara fint.


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
2 juni 2009
#2
en polare har ca 300 i sin... en 2,3a och han kör med original turbo, den är uppskrämd till runt 1-1,2 bar. och sen mappad och ett annat avgassystem...

går förbannat bra smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

21 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#3
AcesHigh666 skrev:
en polare har ca 300 i sin... en 2,3a och han kör med original turbo, den är uppskrämd till runt 1-1,2 bar. och sen mappad och ett annat avgassystem...

går förbannat bra smile

Downpipe eller bara system efter kat? Hur mycket laddtryck håller org. turbon för?


8 250 Inlägg
2 juni 2009
#4
Chip och större turbo är ett krav på 2 liters om man vill få ut nåt vettigt. 3" downpipe gör enorm skillnad, även grenröret kan man tjäna en del på att byta ut. Vad gäller turbo så är det ingen ide att byta till nåt mindre än ett 16T. Men större turbo, chip och downpipe blir det en helt annan bil att köra.


21 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#5
Marlboroman skrev:
Chip och större turbo är ett krav på 2 liters om man vill få ut nåt vettigt. 3" downpipe gör enorm skillnad, även grenröret kan man tjäna en del på att byta ut. Vad gäller turbo så är det ingen ide att byta till nåt mindre än ett 16T. Men större turbo, chip och downpipe blir det en helt annan bil att köra.

Okej. Vad skulle du rekomendera för storlek på turbo? Om jag sätter dit annan turbo, chip och downpipe behöver jag då byta något mera? Krävs mappning?


8 250 Inlägg
2 juni 2009
#6
Lesjofors skrev:
Marlboroman skrev:
Chip och större turbo är ett krav på 2 liters om man vill få ut nåt vettigt. 3" downpipe gör enorm skillnad, även grenröret kan man tjäna en del på att byta ut. Vad gäller turbo så är det ingen ide att byta till nåt mindre än ett 16T. Men större turbo, chip och downpipe blir det en helt annan bil att köra.

Okej. Vad skulle du rekomendera för storlek på turbo? Om jag sätter dit annan turbo, chip och downpipe behöver jag då byta något mera? Krävs mappning?

Storlek på turbp..??? Som jag skrev så är det minst ett 16T som gäller om du vill få nån vettig skillnad. Nej, du behöver inte mappa om, det räcker med ett vanligt chip.


21 Inlägg
2 juni 2009
Trådstartare
#7
Marlboroman skrev:
Lesjofors skrev:
Marlboroman skrev:
Chip och större turbo är ett krav på 2 liters om man vill få ut nåt vettigt. 3" downpipe gör enorm skillnad, även grenröret kan man tjäna en del på att byta ut. Vad gäller turbo så är det ingen ide att byta till nåt mindre än ett 16T. Men större turbo, chip och downpipe blir det en helt annan bil att köra.

Okej. Vad skulle du rekomendera för storlek på turbo? Om jag sätter dit annan turbo, chip och downpipe behöver jag då byta något mera? Krävs mappning?

Storlek på turbp..??? Som jag skrev så är det minst ett 16T som gäller om du vill få nån vettig skillnad. Nej, du behöver inte mappa om, det räcker med ett vanligt chip.

Vart kan man få tag på downpipe och chip? Passar samma downpipe till 2.0 som passar till 2.3 motorn?


180 Inlägg
2 juni 2009
#8
Downpipe kan du få tag på bsr.se och jt-tuning.se eller nått, bsr , autotech ha chip säkert jt med vet ej.


21 Inlägg
3 juni 2009
Trådstartare
#9
Om man byter downpipe och chippar, vad ska man då ha, 16T, 18T eller 19T turbo?

Åker man på att byta ngt mer när man byter dessa grejer?


Skaune
5 juni 2009
#10
Lesjofors skrev:
Om man byter downpipe och chippar, vad ska man då ha, 16T, 18T eller 19T turbo?

Åker man på att byta ngt mer när man byter dessa grejer?

Mappa brukar ju vara bättre än att chippa, men de e ju oxå dyrare..
Mappningen är ju individuell för din bil, chippet är ju massproducerat för en viss bilmodell.


Sök